دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ همچنان در محاصره است/عکس

ایسنا نوشت: رهبر هنگ‌کنگ امروز (سه‌شنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد، حدود ۱۰۰ معترض داخل محوطه دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ باقی مانده‌اند و همچنان تحت محاصره پلیس هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ده‌ها معترض شامگاه دوشنبه توانستند از این دانشگاه فرار برنامه‌ریزی شده داشته باشند. کری لام، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ ابراز امیدواری کرد بن‌بست میان پلیس و معترضان ضد دولتی در دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ قابلیت حل و فصل مسالمت‌آمیز را داشته باشد و تاکید کرد پلیس اوضاع را انسانی مدیریت کرده است.

بامداد امروز کریس تانگ، رئیس پلیس جدید هنگ‌کنگ هشدار داد "اخبار جعلی" در حال تضعیف وجهه نیروهای اوست. کری لام هم ابراز اطمینان کرد، کریس تانگ در مقابله با چالش‌های پیش‌رو، پلیس هنگ‌کنگ را رهبری خواهد کرد.

روز دوشنبه خبرگزاری دولتی شینهوا به نقل از یک قانونگذار ارشد چین گزارش داد، دادگاه‌های هنگ‌کنگ هیچ اختیاری برای صدور حکم درباره قانونی بودن قوانین این دولت‌شهر در خصوص "قانون اولیه" (قانون اساسی هنگ‌کنگ) ندارند. پیش از آن دادگاهی در هنگ‌کنگ ممنوعیت استفاده از ماسک از سوی معترضان را لغو کرده بود.

شامگاه دوشنبه همچنین اداره حمل و نقل هنگ‌کنگ اعلام کرد، وامپوآ، تسیم شا تسوی، تسیم شا تسوی ایست، هونگ هوم و ایستگاه‌های متروی دانشگاه بسته هستند و تونل هونگ هوم کراس هاربر در مدت زمان کوتاه باز نخواهد شد.

در بحبوحه تحولات و ناآرامی‌های هنگ‌کنگ، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه گفت، ایالات متحده "به شدت نگران" شدت یافتن ناآرامی سیاسی و خشونت در هنگ‌کنگ است. او از دولت هنگ‌کنگ خواست تا گام‌های روشنی برای رسیدگی به دغدغه‌های معترضان بردارد.

در ساعات اولیه بامداد امروز شبکه تلویزیونی آرتی‌اچ‌کی گزارش داد، بیش از ۱۰۰ تن از معترضان اجازه خروج از دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ را یافتند. آن‌ها از یکشنبه شب تحت محاصره نیروهای امنیتی بوده‌اند.  

در همین حال کمیسیون اروپا دوشنبه اعلام کرد، خشونت در پاسخ به تشدید اعتراضات ضد دولتی در هنگ‌کنگ غیر قابل پذیرش است و از ماموران اجرای قانون خواست تا اقداماتشان "کاملا مناسب" باشد. همچنین سفیر چین در لندن هم دولت انگلیس را به جانبداری از معترضان هنگ‌کنگی از طریق انتقاد از پلیس و دولت متهم کرد.

رئیس اجرایی هنگ‌کنگ گفت، حدود ۶۰۰ معترض که داخل دانشگاه پلی‌تکنیک تحت محاصره پلیس بودند خودشان را تسلیم مقام‌ها کرده‌اند. کری لام گفت، در میان کسانی که تسلیم پلیس شده‌اند ۲۰۰ کودک دیده می‌شود. طی ۲۴ ساعت گذشته، پلیس هنگ‌کنگ معترضان را تحت فشار زیادی قرار داده است و حلقه امنیتی اطراف این دانشگاه را شکسته و هم به سوی فعالانی که سعی در فرار داشتند گاز اشک‌آور شلیک کرده و همین معترضانی که می‌خواستند از بیرون دانشگاه وارد آنجا شوند.  

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1322581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =