تخصیص بودجه ۱۵۰ میلیاردی برای پیگیری مشکلات رفاهی دانشجویان

فارس نوشت: معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: از محل هدفمندی یارانه‌ها، بودجه ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان برای پیگیری مسائل و مشکلات دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور درنظر گرفته شد.

سیما سادات لاری در حاشیه نشست مدیران دانشجویی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: مدیران دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور خط مقدم مطالبات دانشجویان در حوزه مسائل رفاهی از جمله، تغذیه، اسکان و وام های دانشجویی هستند.

وی افزود: چالشی که در حال حاضر مطرح است، افزایش ۳۲.۵ درصدی ظرفیت دانشگاه ها در سال جاری بدون درنظر گرفتن زیرساخت‌های لازم است که مدیران دانشجویی و فرهنگی را با مشکل مواجه کرده است، چراکه مدیران دانشجویی از بومی و غیربومی بودن دانشجویان اطلاعی نداشته و با وجود کمبود زیرساخت‌ها در زمان پذیرش، باید تمامی دانشجویان را اسکان داده و برایشان رفاه فراهم می‌کردند. از طرفی، به دلیل مشکلات اقتصادی مردم در جامعه، تمایل دانشجویان به استفاده از ظرفیت خوابگاه‌ها بیشتر است، برای مثال، مصرف غذای دانشجویان، ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر متقاضیان غذا و خوابگاه در دانشگاه های علوم پزشکی بیشتر شده و بودجه مناسبی برای ایجاد زیرساخت ها در اختیار نداریم، تصریح کرد: با نظر ویژه وزیر بهداشت به موضوع دانشجویان و پیگیری های معاونت توسعه و حمایت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از محل هدفمندی یارانه ها، بودجه ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان برای پیگیری مسائل و مشکلات دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور درنظر گرفته شد. این بودجه، در هفته آتی در دانشگاه ها به عنوان کسری غذا توزیع خواهد شد تا بتوانیم تاحدودی به دانشگاه کمک کنیم.

لاری بیان کرد: در نشست امروز سه کارگروه برگزار خواهد شد که یکی از کارگروه ها در مورد وضعیت اسکان دانشجویان است، چراکه در حال حاضر، بیش از ۵۰ درصد خوابگاه های دانشجویی فرسوده و قدیمی است و سالانه باید هزینه های زیادی صرف شود تا بتوانیم این خوابگاه ها را تعمیر کنیم. از سوی دیگر، یک سری پروژه های خوابگاهی داریم که به علت مشکلات مالی نیمه کاره رها شده‌اند.

وی گفت: لذا، در این راستا، درحال پیگیری وام ها و تسهیلات بانکی هستیم که وزارت بهداشت در این زمینه نیز جلساتی را با مدیران و نمایندگان بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی برگزار کرد و با آنها صحبت شد تا بتوانیم از وام هایی استفاده کنیم که دو سال تنفس داشته باشد و سود آن کم شود و صندوق رفاه که مشارکت خوبی با ما دارد، سود این وام ها را پرداخت کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در مورد تغذیه دانشگاه ها، هرچه سلف سرویس دانشگاه ها را به سمت صنعتی شدن ببریم، کیفیت غذا افزایش و هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. چراکه برای دانشجویان کیفیت غذا مقوله بسیار مهمی است.

وی با اشاره به نقش شوراهای صنفی در پیگیری مطالبات دانشجویان، عنوان کرد: شوراهای صنفی، شوراهایی هستند که پیگیر مطالبات صنفی دانشجویانند و درواقع بازوی ما در تصمیم گیری ها بوده و همراه و همگام با ما هستند.

لاری درخصوص افزایش رقم وام های دانشجویی بیان کرد: در سال جاری موفق به افزایش رقم وام‌های دانشجویی نشدیم، اما درصدد هستیم که با توجه به افزایش نرخ تورم، این ارقام افزایش پیدا کند.

وی درخصوص ضوابط آیین نامه های دانشجویی، اظهار کرد: تاکید ما بر اصلاح آیین نامه ها است تا آیین نامه ها پاسخگوی نیازهای فعلی دانشجویان باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: درصدد هستیم با توجه به شرایط بومی هر منطقه ای، با ایجاد فضای متحدالشکل، کاری کنیم که احساس عدالت در بین تمامی دانشجویان ایجاد شود.

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1323064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =