غروی: ایران می تواند از امتیازات ترامپ استفاده کند

استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه معتقد است که ایران با توجه به شرایط بدی که ترامپ دچار آن است می تواند از فرصت پیش رو برای امتیازگیری از آمریکا استفاده کند.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر وحید غروی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود ایران از فرصت کنونی برای امتیازگیری از آمریکا استفاده می کرد گفت: در حال حاضر که ترامپ برای مذاکره با ایران التماس می کند بهترین شرایط برای ما در جهت امتیازگیری از آمریکا محیا است. شرایط او در داخل، برخورد با اروپایی ها، موضوع خاورمیانه ترامپ را در وضعیت بدی قرار داده و بهترین فرصت برای ماست تا بازی کنیم. رئیس جمهوری آمریکا حتی حاضر شده بود با آقای ظریف عکس بیندازد، در صورتی که طرف مقابل او آقای روحانی بود. سوال اینجاست که دموکرات و جمهوریخواه چه فرقی برای ایران دارند؟ این ما هستیم که باید از شرایط به نحو احسن استفاده کنیم. معتقدم که در شرایط فعلی ترامپ حتی حاضر است از ایران عذرخواهی کند. کما اینکه خانم آلبرایت این کار را کرد ولی ما به سمت حل اختلافات حرکت نکردیم. نکته مهمی که باید عنوان کرد این است که بزرگترین مخالف ایران برای مذاکره با آمریکا رژیم صهیونیستی، ارتجاع عرب، ترکیه، چین و روسیه هستند. آنها از نبود رابطه بین تهران و واشنگتن سود کلانی می برند. اما متاسفانه ما در دیپلماسی نرم بدان توجه نمی کنیم.

وی افزود: سوال اینجاست که دموکرات و جمهوریخواه چه فرقی برای ایران دارند؟ این ما هستیم که باید از شرایط به نحو احسن استفاده کنیم. معتقدم که در شرایط فعلی ممکن است برای نجات خودش، از ایران عذرخواهی نیزبکند! کما اینکه خانم آلبرایت، و.زیر خارجه سابق آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، به نحوی این کار را کرد ولی ما به سمت حل اختلافات حرکت نکردیم. نکته مهمی که باید عنوان کرد این است که بزرگترین مخالفان ایران برای مذاکره با آمریکا رژیم صهیونیستی، ارتجاع عرب، ترکیه، چین و روسیه هستند. آنها از نبود رابطه بین تهران و واشنگتن سود کلانی می برند. اما متاسفانه ما در دیپلماسی نرم بدان توجه نمی کنیم.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1323349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    103 9
    ما به سمت حل اختلافات حرکت نکردیم چرا ؟ لابد قرار همین بوده
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    73 13
    دیگه اون زمان گذشت که توافقی پابرجا بمونه ترامپ ممکنه امتیاز بده و تا بخواد عملی بشه خرش از پل میگذره و دیگه توافق را زیرش میزنه یا با خر از پل بیفته نفر بعدی میاد زیرش میزنه پس این نوع توافق ها کشک هست برادر من توافقی که قانون تلقی نشه و تصویب کنگره نشه بیفایده هست تازه این توافق تصویبی هم ازش خارج میشن
  • سعید IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    80 16
    همین الان خبرواکنش ترامپ به ناآرامی های ایران را درهمین خبرانلاین بخوان، اونها درحال مرگ هم حاضرنیستند به حکومت ودولت ایران هردولتی که باشه، امتیازواقعی وحقیقی بدهند.
  • نيما IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    64 20
    (كس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من ) اقاي استاد ،فكر كرد ي استعمار فقط يك ريس جمهوره !استعمار يك ايدولوژي است
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    37 40
    اقای غروی میتواند به امریکا رود و از امتیازات میزبانی اقای ترامپ استفاده کند هم جمهوریخواهان را دیدیم بر سر ایران چه کردند و هم دموکراتها اما استاد مسلم دانشگاه همچنان چشم امید به امریکا دارد
  • جاسم IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    31 39
    جناب استاد یک کم تاریخ و دیپلماسی بخوانی برات خوبه
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      2 0
      شما کتاب تاریخ و دیپلماسی بنویسین تا بخونه
  • معلم IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    0 0
    عکس وعذرخواهی بارفع تحریم تفاوت داردجناب دکتر
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    0 2
    جناب استاد، آمریکابه تعهداتش باشرکای همیشگی نظیر اروپا کانادا واسترالیاپشت می‌کند، شمابا يک عکس واقعا فک کردید، ساختارظالمانه ی دههاساله ی تحریمهارامیتوانیدازبین ببرید؟!!!!!آقای روحانی در6سال، هرکاری کرد به دربسته امریکاخورد، باید چشمتان رابشوییدتاواقعیت را ببینید
  • مهراد IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    0 1
    دولت آقای حسن روحانی هرکاری کرده تا تحریمهارابردارد، ولی تحریمهاسخت تروشدیدترازقبل شده، آمریکاتنهاوقتی تحریمهاراکنارمی گذارده ازتأثیرداشتن آنهاناامیدشود.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    0 0
    دقیقا
  • گرفتار IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    4 0
    جناح تند رو و تمامیت خواه که خیلی از وجود ترامپ اسنفاده کرد، فقط مردم بودن که این وسط داغون شدن
  • میثم IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    0 2
    بعد این همه تحریم بعد از برجام و مذاکرات قبل از اون (یعنی مذاکرات دهه ۶۰ و ۷۰) هنوز فکر میکنین امتیازی برای ما درکار هست"!!.
  • حالا وقت مذاکره‌ در اوج‌ است. IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    3 0
    دقیقا الان بهترین زمان برای مذاکره و گرفتن امتیازات حداکثری هست. ترامپ بر خلاف سایر روسای جمهور آمریکا کسی هست که مرد معامله هست و دلیل خروجش از برجام امضای اوباما پای برجام بود و به شدت دنبال توافقی هست(هرچند با امتیازدهی زیاد) که خودش امضا بزنه و عکس یادگاری بگیره. درسته شرایط داخلی کشور اصلا خوب نیست ولی شرایط خارجی‌مون تقریبا خوب هست به لحاظ اینکه هرچه که تحریم بود آمریکا اعمال کرد و به نتیجه نرسید، ما در طول چهل سال یاد نگرفته‌ایم در اوج مذاکره کنیم و از زمان جنگ به اینور تقریبا همیشه گذاشتیم اینقدر اوضاع خراب شده و مذاکره کردیم که یا جام زهر نوشیدیم یا مجبور به نرمش قهرمانانه! الان بهترین زمان برای گرفتن حداکثر امتیاز و دادن حداقل امتیاز هست و اگه باز بذاریم این فرصت طلایی از دست بره جشن و پایکوبی حکام عرب بالاخص عربستان و امارات و اسرائیل رو در پی خواهد داشت چون اگه ترامپ دور دوم رای بیاره دیگه نیاز به مذاکره نداره و هم اگه دموکراتها رای بیارن چون تحصیل کرده و سختگیر و مبادی آداب و مقررات داخلی هستن و امتیازاتی که از ترامپ میشد گرفت رو نمیدن باز شرایط بد و بدتر میشه برای ما.
  • جود IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    2 0
    در اینکه بعضی کشورها سود زیادی(بسیار زیادی) از این عدم توافق میبرند شکی نیست
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    0 1
    این حرفا کشکه یادتون باشه اگر احمدی نژاد پلمپ نطنز و کلنگ فرودو رو نمیزد الان برجام نیمه جان هم نداشتیم پس بهتره به خودمون متکی باشیم بازی با ابرقدرت چیزی جز زیان و بدبختی بدنبال نداره باید واقع گرا و منطقی بود همون بازی که رضا شاه با هیتلر کرد و ایران رو به خاک سیه نشوند و ۱۰ سال قحطی بر ایران حکفرما شد همون بازی که خوارزمشاهیان با چنگیز معول انجام دادند و نتیجه اش غارت ایران شد الان وقت بازی نیست وقت تلاش واقعی برای مرگ و زندگی هست