چشم، می رویم المپیک آقای وزیر!

فرهاد عشوندی: «تاکید وزیر ورزش به تاج برای صعود تیم ملی امید به المپیک»و «ارنج تیم ملی بد بود و با این دو باخت غرور ملی را جریحه دار کرد.»هر دوی این گزاره ها، بر گرفته از گفته‌های مسعود سلطانی‌فر هستند، وزیر ورزش.


دو عبارتیکه در ابتدای مطلب آمد، هر کدام‌شان بدون هیچ اغماضی می‌توان رای به عدم کفایت مدیری داد که متولی دولتی ورزش کشور است.
شاید بپرسید چرا؟ از تیم امید شروع کنیم و واژه دستوری او که در کانال‌های رسمی وزارت ورزش آمده است.
اینکه تیم ملی امید باید به المپیک صعود کند.
این خواسته و دادن اطلاعات درباره اینکه ما ۴۴ سال است در حسرت صعود سوخته‌ایم احتمالا برای اینکه بگوییم  به‌به! آقای وزیر چه اطلاعات ورزشیخوب دارد، به کارمان بیاید . برای سال‌های ابتدایی که هنوز عملکردش را ندیده بودیم تا جوگیرانه برای‌شان تیتر بزنیم او عادل فردوسی‌پور ورزش ایران است!
 اما حالا با دیدن این سه سال از روزهای مدیریت این فردوسی‌پور هیات دولت ، در مقام متولی دولتی ورزش باید اعتراف کنیم، جوگیرانه اسیر واژه ها شدیم و آن روز چنین تیتری زدیم.
امروز اما باید به این گفته‌های جدید خرده بگیریم.به آنچه او درباره تیم امید گفته‌است. 
برای تیم امید که هنوز ناامید نشده و کورسوی امیدش، به غیرت نسلی فوتبالی است که برای نابود نشدن می جنگند تا معجزه کنند.
خود آقای وزیر که حالا حکم به صعودشان به المپیک داده است، پا به پای مهدی تاج و همکارانش در فدراسیون فوتبال، در صدر لیست متهمان است.
آقای وزیر از شکستن طلسم ۴۴ ساله گفته است اما او باید پاسخ بدهد از همان دو سال قبل که استارت این تیم زده شد، چه برنامه‌ای برای مهمترین هدف دست نیافته ورزشی بعد از انقلاب داشته؟
روی چه منطقی از همان روز ، اجازه این قصه هزار و یک شب  را داده است. چطور اجازه برون‌سپاری یک تیم ملی داده شده و بعد اخبارش را رصد کرده بی آنکه بپرسد این چه وضعش است؟
از دادن تیم به استیلی برای مدیریت تا آمدن و رفتن کرانچار. 
از انتخاب فرهاد مجیدی تا برکناری اش و آوردن حمید استیلی . از تدارکات نداشته این تیم. از رها شدن و سوختن تیم‌ملی امید ویک به یک روزهایش. 
از نسلی که بازی های طراز بالا را تجربه نکردند و از زمزمه‌های مسئولانی که درگوشی اما با صدایی قابل تشخیص می گفتند این تیم که چیزی نمی‌شود بگذار تاج هر تصمیمی برایش می‌خواهد، بگیرد!
آقای سلطانی فر ، شما همین حالا هم مقصرید. اسمش را بگذاریدقصاص پیش از جنایت اما شما هم به شدت مقصرید. به این دلیل که با این منطق تیم امیدمان را بیش از همه ادوار گذشته، قبل از مرحله انتخابی المپیک ، تیم امیدمان ، ناامید پیش می‌رود.
 اینکه حالا ،دو ماهی مانده به زمان موعود یادتان افتاده چقدر صعود این تیم برای‌ ورزش ایران مهم است ، اصلا بازی تبلیغاتی موفقی نیست. 
امروز این گفته‌تان فقط فشار را روی تیم ناآماده حمید استیلی زیاد می کنند.
اینکه مشاوران تان به خیال اینکه که اگر فردا روزی معجزه شد و این تیم با غیرت بچه‌هایش المپیکی شد، پیشنهاد کرده‌اند یک جمله دستوری با محوریت فوتبال داشته باشد، چنین پیشنهادی را در دستور کارتان قرار داده‌اند ، متاسفانه باز مسیر غلط پیش روی‌تان قرار داده‌اند.
اگر چه در منطق آنها اگر تیم ناکام شد ، کافی است شما فقط بگویید ما گفتیم این‌ تیم مهم است ، المپیک مهم است و ما سهمیه می خواهیم ولی این ها انجامش نداده‌اند و در کنارش با تشکیل یک کارگروه حقیقت‌یاب علت شکست، خود را از هر اتهامی مبری می‌کنید اما بپذیرید که دیگر هیچ یک از این شیوه‌های نخ نما را مردم نمی‌پذیرند.
اما فقط شما با گفتن درباره داغی بر دل فوتبال‌دوستان نگذاشتید .در حاشیه جلسه هیات دولت ، به ارنج تیم ملی هم ایراد گرفته‌اید.
کاری که حتی محمد مایلی کهن و بیژن ذوالفقارنسب هم اینچنین صریح انجامش نمی‌دهند. گفته‌اید تیم‌ملی غرورملی را جریحه دار کرده است. به ارنج تیم و بازی‌خوانی مریی ایراد گرفته اید و این گفته‌های‌تان هم به لطف شبکه‌های اجتماعی حسابی پخش شده‌اند.
اما ای‌کاش یک وزیر ورزش در سراسر دنیا پیدا کنید که حتی سابقه طولانی ورزشی داشته باشد و درباره مسائل فنی و تاکتیکی ، اینچنین اظهار نظر کند!
بگذریم که شما در مقام وزیر باید نگران پرسش‌های دیگری باشید.اینکه دقیقا بندهای قرارداد سرمربی چیست؟ تیم‌نلی چند روز در سال باید دایر باشد؟ چقدر پول برای کادرش هزینه شده؟ توهین به سرود ملی کشورمان را چه پاسخی برایش دارید. کارهای لجستیکی و مدیریتی ورزش که در مقام متولی باید به آن بپردازید نه مسائل ریز فنی که سررشته‌اش را ندارید.
بگذریم که بعد از این دو اظهار نظر فوتبالی پنجشنبه هم گفتید کشتی باید ۴ طلای المپیک بگیرد ! 
بی آنکه متری فنی برای این گفته وجود داشته باشد.
آقای سلطانی‌فر نگاهی به شرایط این‌روزهای ورزش کشور بیاندازید، بخش عمده این اتفاقات و این نارضایتی‌ها ناشی از شیوه اداره وزارت ورزش است.
از والیبال تا فوتبال و کشتی و تکواندو.
از شاهکارهای مدیریتی رفقای‌تان در استقلال و پرسپولیس تا حال زار تیم‌ملی.
این روند بی شک یک حاصل تلخ برای خود شما خواهد داشت. سخت است اگر ده سال دیگر کسی با یادآوری این روزها از شما آن طور که از صفایی فراهانی و هاشمی طبا در ورزش یاد می‌کنند، اسمی بیاورد. شما هم می‌روید جایی کنار عباسی و گودرزی و مهرعلیزاده و همه ده‌ها مدیر دیگری که حتی پایین‌تر از سعیدلو و علی‌آبادی طبقه بندی می‌شوند!

۲۵۵ ۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1323411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Daryoush KR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    7 0
    احسنت.کاملا موافقم.مخصوصا پاراگراف آخر.
    • مسود IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      0 0
      از کره جنوبی چطوری کامنت گذاشتی؟ چطوری رفتی اونجا؟ منم ببر :))) وی پی ان کره جنوبی هم داریم؟
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    5 0
    حرف دل خیلی از مردم بود. متاسفانه برخی از مدیران بی درد کنونی، بجای اینکه به فکر حل مشکلات مردم باشند تنها درگیر دعواهای جناحی و شخصی و اتلاف بیت المال هستند.
  • ناامید IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    5 0
    اینم یکی مثل نوبخت بطحایی حاج میرزایی و...
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    11 0
    آخه این اصلن به فیسش می خوره وزیر بودن؟
  • محمد امين RO ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    3 0
    احسنت
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    16 0
    سللطانیفر با اخراج کیروش اخرین حلقه اقدامات پوچش رو انجام داد و تیم ملی فوتبال رو به نابودی کشید یکی از بی عرضه ترین وزرای تاریخ ایران هست تیم المپیک هم با مدیریت ایشون هیچ کاری نمیتونه بکنه تنها افتخار سلطانیفر در دوره صدارت قهرمانی سه ساله تیم محبوبش هست
  • پهلبد IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    6 4
    منظورش از ارنج جلال حسینی و شجاع خلیل زاده نیمکت نشین پرسپولیسند و حتما علی علیپور #وزیر_پرسپولیسی