بررسی کارنامه برانکو در فوتبال ایران؛ پروفسور برمی‌گردد؟!

خبرورزشی نوشت: برانکو به عنوان مربی موقت و سپس سرمربی قطعی تیم ملی برای ۵۶ بازی روی نیمکت تیم ملی نشست و در این مدت صاحب ۳۲ برد، ۱۵ مساوی و ۹ شکست شد.

 بعد از ناکامی تیم ملی مقابل بحرین و عراق در راه صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، حرف و حدیث‌ها در مورد سرنوشت مارک ویلموتس شروع شد و بحث به اینجا کشید که باید در مورد آینده تیم ملی در فدراسیون، بررسی‌های جدیدی صورت بگیرد. البته مسئولان فدراسیون فوتبال برای آرام نگه داشتن فضای اطراف تیم ملی با ترس و تردید در مورد احتمال جدایی ویلموتس حرف می‌زنند، اما چه کسی است که نداند وضعیت او برای ادامه هکاری با ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. حتی این شایعات هم شنیده می‌شود که شاید ویلموتس درخواست استعفا بدهد و از جمع یوزها جدا شود.

با قوت گرفتن این شایعات، بار دیگر نام برانکو ایوانکوویچ به میان آمد. مردی که حداقل در فوتبال ایران، چهره‌ای بسیار موفق بود هر چند حواشی باورنکردنی هم داشت ولی نمی‌توان به موفقیت‌های او شک کرد. هم با تیم ملی صعود آسانی به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان داشت و هم با پرسپولیس توانست کارنامه‌ای شفاف و پر از موفقیت‌های ریز و درشت برای خود بسازد. برانکو به خاطر درگیری با کارلوس کی‌روش روزهای پرالتهابی را سپری کرد و همان زمان می‌گفتند او می‌کوشد تا در پایان این جنگ‌ها، جای کی‌روش را روی نیمکت تیم ملی بگیرد، اما این اتفاق هرگز رخ نداد و او نه تنها در ایران نماند بلکه از پرسپولیس به فیفا شکایت کرد و مثل کی‌روش، فوتبال کشورمان را گذاشت و رفت.

حالا بحث بازگشت او مطرح شده و خودش هم پالس‌های مثبتی می‌فرستد. برانکو به خبرورزشی گفته تماسی ندارد، اما همه می‌دانند او همیشه حاضر و آماده است تا با گرفتن پست سرمربیگری تیم ملی به ایران برگردد. اتفاقی که شاید اهالی فوتبال در ایران را با حس‌های متفاوتی مواجه سازد زیرا برخی او را دوست دارند و برخی انتقادات شدیدی به این چهره وارد می‌آورند. به هر حال، چه بخواهیم و چه نخواهیم، برانکو نام بزرگ و تأثیرگذاری در فوتبال ایران برای خودش ساخته و از این به بعد، همیشه باید سایه سنگین او روی نیمکت تیم ملی را احساس کرد.

حالا بیایید تصور کنیم برانکو در راه بازگشت به فوتبال ایران است و همه این شایعات در نهایت به قطعی شدن حضور او می‌انجامد؛ در این شرایط، یک‌سری حساب و کتاب‌ها می‌ماند که باید انجام شود. در ابتدا بحث شرایط مالی او با باشگاه پرسپولیس است که تا به نتیجه نرسد، بعید می‌دانیم برانکو را در تهران ببینیم. در ثانی، بحث نتیجه گیری و شناخت او از فوتبال ایران و حتی آسیا. در نهایت، معادلاتی که می‌تواند ما را در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ موفق یا ناکام سازد. همه این‌ها اهمیت فوق العاده‌ای دارد و حتی برای فکر کردن به شایعه بازگشت برانکو، باید مدنظر قرار بگیرد.

برانکو در سال ۲۰۰۱ به عنوان دستیار میروسلاو بلاژویچ برای اولین بار پا به خاک ایران گذاشت و سپس تا سال ۲۰۰۶ در فوتبال کشورمان ماند. البته رفت و آمدهایش نسبتاً زیاد بود، اما اتفاقی که افتاد، روند کاری او بود. پروفسور سه پست از فدراسیون گرفت؛ مربی تیم ملی، سرمربی تیم امید و در نهایت سرمربی تیم بزرگسالان. در همه این پست‌ها، موفقیت‌هایش قابل شمارش است. به عنوان مثال قهرمانی بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ را به ایرانی‌ها هدیه داد آن‌هم با تیم زیر ۲۳ سال. صعود به جام جهانی هم بخش دیگری از فعالیت‌های موفقش در فوتبال ایران بود. در مجموع، برانکو به عنوان مربی موقت و سپس سرمربی قطعی تیم ملی برای ۵۶ بازی روی نیمکت تیم ملی نشست و تصمیم‌گیرنده اول بود. در این مدت صاحب ۳۲ برد، ۱۵ مساوی و ۹ شکست شد. تیم ملی با هدایت برانکو ۱۱۷ گل زد و ۵۲ بار دروازه خود را بازشده دید. او در جام جهانی ۲۰۰۶ هم هدایت تیم ایران را برعهده داشت و در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ توانست همراه تیم ملی به مقام سوم بازی‌ها برسد که افتخارات خوبی محسوب می‌شود.

برانکو برای ۶ بازی هم هدایت تیم زیر ۲۳ سال را برعهده داشت. او ۴ برد آورد و ۲ تساوی هم به کارنامه ایران دوخت که در نهایت، قهرمانی بازی‌های آسیایی برای‌مان رقم خورد. ۱۶ گل زده در مقابل ۲ گل خورده، بهترین شرایط فنی برای تیم ملی بود.

هدایت پرسپولیس، نقطه روشن عملکرد برانکو در فوتبال ایران است. ۱۷۵ بار روی نیمکت سرخپوشان نشست که ۹۸ بار به برد رسید. ۴۹ تساوی و ۲۸ باخت در حالی که تیمش ۲۴۹ گل زده و ۱۲۶ گل خورده در کارنامه داشت، از برانکو یک مربی قدرتمند برای سرخ‌ها ساخت. در مدتی که او هدایت تیم را برعهده داشت، پرسپولیس موفق به کسب ۳ قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی در لیگ، ۳ قهرمانی در سوپرجام (که در دو دوره اصلاً به میدان هم نرفت!)، یک قهرمانی در جام‌حذفی و صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا در کنار شکستن ده‌ها رکورد ریز و درشت را رقم زد. حالا می‌گویند او قرار است با این آمار و ارقام دوباره به فوتبال ایران برگردد. به نظر شما، انتخاب برانکو به سود تیم ملی است یا باید با همین مارک ویلموتس ادامه دهیم؟

255 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1323450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    44 68
    خیلی واضح و روشنه با ویلموتس بجایی نمی رسیم. ویلموتس اومده جهانگردی و خوشگذرونی. امید به ویلموتس امید واهی است. برانکو بهترین و مطمئن ترین و کم ریسک ترین گزینه است که حداقل خیال ما از رفتن به جام جهانی راحت میکنه. مسئولان فوتبال ما توانایی آوردن مربی بزرگ تر از برانکو را ندارند و حتی اگه اسم بزرگ تری هم بیاد ریسک زیادی برای موفقیت داره. امیدوارم هرچه زودتر برانکو بیاد
  • محسن AE ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    42 17
    چی شده که خبرآنلاین دست از کی‌روش شسته و رفته سمت برانکو؟؟؟
  • محمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    48 52
    ویلموتس ،سرد ،بی انگیزه ،بدون اشتیاق وبه درد تیم ملی نمی خورد ،برانکو بهتر است
  • احمد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    30 60
    برانکو بهتر از ویلموتس است پس بهتره که سر مربی بشه
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    44 2
    نظری نداریم چون مثل اینکه نظرات برای بعضی خبرها بازه و بعضیا بسته....
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    60 18
    مگه تحفه ست اینقدر برانکو برانکو وپرفسور پرفسور میکنین ، بنزین گرون شده دلار هم که نداریم وضعیت معیشت هم خرابه ! این دلال های مربی گری چی میخان از جونمون.
  • نقدی IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    60 23
    لطفا از این بزرگ دلال حمایت نکنین.بار فنیش=۰ تو رو خدا بس کنین.عیارش تو عربستان مشخص شد.بعد از اون هم بیکاره.حتی شفر بلافاصله بعد از اخراج از استقلال تیمدار شد!ای بابا
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    19 42
    نسبت به ویلموتس بی انگیزه قطعا بهتره در ضمن شناخت کاملی از بازیکن ها و جو فوتبال ایران داره ولی فراموش نکنیم با نتایج ویلموتس کار تیم ملی بسیار مشکل شده چون عراق برای مساوی به ایران می آد و ممکنه گل زدن به این تیم راحت نباشه در هر صورت ویلموتس شرایط تیم ملی رو خطرناک کرد
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    16 52
    قطعا بهترین گزینه برای شرایط فعلی هست
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    25 59
    فارغ از بحث رنگ ها که همیشه مضحک ترین بخش فوتبال است، برانکو انسان بسیار با شخصیتی هم هست و در مجموع در زمان او، حتی شکل بازی های پرسپولیس هم تا حد زیادی فراتر از لیگ ایران بود، هم در نتیجه، هم در مسایل تاکتیکی.
  • ارسلان IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    22 45
    بهترین و کم ادعا ترین و کم ریسک ترین گزینه برای تیم ملی. کسی که کارنامش تو ایران نشون میده دوره آزمون و خطا شو به خوبی و با سربلندی طی کرده و گذرونده.
  • شانلی AE ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    30 19
    اینا همه بهانه ست تا طلب برانکو از پرسپولیس از جیب فدراسیون پرداخت بشه
  • رضا IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    18 49
    برانکو باید برگردد ، ویلموتس مربی توانمندی نیست.
  • محمدرضا IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    1 0
    ویلموتس خودش گفت مجبور بوده ببازه.پلی آف جام جهانی لیگ برتر نیست که وزیر و برانکو کاری ازشون بر بیاد.
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    3 4
    ما اين دلال كروات را به هيچ وجه نميخواهيم
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    0 0
    در تیم ملی عملکرد خوبی نداشته
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    0 0
    البته این رو بگم که از ویلموتس بهتره
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    0 0
    امیدوارم اشتباهات دوران سرمربی گریش در تیم ملی رو تکرار نکنه
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    0 0
    کارنامه اش در تیم ملی که خیلی بد بود
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    0 1
    فقط کارنامه پرسپولیسش خوب بود
    • حسین IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
      0 0
      برای فوتبال ایران برانکو تو این شرایط خیلی بهتره چون شناخت قبلی و بهتری از فوتبال ایران داره و بیشتر تمرکز میکنه رو تیمش نه این سرمربی کنونی که همش در حال پرواز به کشورش هست لعنت به این حس مسئولیتش
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    0 0
    ایشون فقط در پرسپولیس موفق بود که اون هم از پشت پرده حمایت میشد و همین حالا هم میشه و سفیر ایران با ایشون شام میخوره و پسر وزیر همیشه توی باشگاه ایشون بود!
  • حسین IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    0 0
    با سلام تو این شرایط و مهلت اندک برانکو بهترین گزینه هستش چون شناخت کافی و قبلی از فوتبال ایران داره و میتونه موثر باشه بیشتر رو تیمش تمرکز میکنه نه این سرمربی کنونی که همش در حال پرواز هستش و طاقت اینجا بودن را نداره....