اسدالله امرایی: باید اعتماد از دست رفته مردم به کتابخانه‌ها را برگرداند

اسدالله امرایی، درباره حال ناخوش کتاب خواندن و از بین رفتن اعتماد عمومی مردم به کتابخانه‌ها صحبت می‌کند و معتقد است کتابخانه‌ها باید بر مبنای خواسته مراجعه کننده تجهیز شود تا آمار مطالعه هم بالا رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چندی است که سرانه پایین مطالعه در کشور دغدغه اصلی فرهیختگان حوزه ادبیات و کتاب شده است. اسدالله امرایی مترجم، در گفتگو با سیدعبدالجواد موسوی که در سلسله گفت‌وگوهای حال خوش خواندن در هفته کتاب انجام شد، از حال خوش خواندن اینطور گفت: «می‌دانید که این روزها حال خواندن زیاد خوش نیست.برای من کتاب خواندن حالم را خوش می‌کند و زمانی که حال خوشی ندارم  به کتاب مراجعه می‌کنم و همین کتاب بسیار حالم را خوش می‌کند. البته در حال حاضر ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند که این حال خوش را هم از ما بگیرند.»

امرایی علت اصلی ضعف کتابخوانی را کتابخانه‌ها دانست و در همین رابطه گفت: «بخش بزرگی از این کتاب نخواندن ما باز می‌گردد به این موضوع که اول کتابخانه‌های ما فقیر هستند، دوم، کتابخانه‌های ما اعتماد عمومی مردم را از دست دادند و سومین دلیل این است که کتابخانه‌ها پر از کتاب هست، اما چه کتابی!»

امرایی درباره راه‌های بازگرداندن اعتماد مردم به کتابخانه‌ها گفت: «اگر ناراحتیم از این که مردم کتاب نمی‌خوانند و اگر دلمان می‌خواهد که مردم کتاب بخوانند، باید کتابخانه‌های عمومی را تجهیز کنیم، اعتماد از دست رفته مردم را با باز کردن فضای کتابخانه و کتاب‌هایی که مردم می‌خواهند به آنها باز گردانیم آن زمان می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مردم کتاب بخوانند. کتابخانه اصلا نباید خالی شود و هرکتابی که لازم است باید در کتابخانه‌ها باشد.»

او ادامه داد: «کتابخانه‌ها باید بر مبنای خواسته مراجعه کننده تجهیز شود نه بر این اساس که یک عده می‌نشینند و تصمیم می‌گیرند که این کتاب را بخریم یا نه. کدام کتاب روی دست کدام ناشر باد کرده همان کتاب را بخریم که فلان ناشر پول دار شود یا اینکه فلان کتاب را بخریم تا دل فلان مسئول را به دست بیاوریم، نباید اینگونه باشد. نباید اینگونه باشد که یک عده تصمیم بگیرند که مردم چه کتابی بخوانند و چه کتابی نخوانند.»

امرایی در پایان گفت: «بیایند در ماجرای شفافیتی که حالا راه افتاده برای مثال نام من را اعلام بکنند و بگویند مثلا اسدالله امرایی که مترجم کتاب است در ضمن ممیز کتاب هم هست، تحصیلاتش چیست و چه قدر بابت این موضوع پول می‌گیرد.»

متن کامل گفت‌وگو با ۶ نویسنده را در این‌باره بخوانید

۲۵۸۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1323462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =