انتقادی تند از سریال «فوق‌ لیسانسه‌ها»/ درستکار: مخاطب جز لودگی دنبال چه باشد؟

تسنیم نوشت: اگر کار مؤفقی در سیما و سینما به نمایش درآمده حلاوت و شیرینی‌اش را در مسیر نادرست دنباله‌سازی به کام مخاطب تلخ کرده‌اند؛ مصداق بارز آن "لیسانسه‌ها" که اشتباه آمد و حالا با رفتار غلط دنباله‌سازی تلویزیون در قامتِ "فوق‌لیسانسه‌ها" اشتباه در اشتباه است.

یکی از اتفاقاتی که چندی است گریبانِ تلویزیون را گرفته توجه بیش از حد به دیده شدن و خودنمایی مجریان، برنامه‌سازان و حتی اخیراً سریال‌سازان به فضای مجازی شده است. معضل دیده شدن در فضای مجازی و بهره‌گیری از برخی جنبه‌های تجارتی در بسیاری از سریال‌های تلویزیون از جمله "فوق‌لیسانسه‌ها" قابل مشاهده است. در واقع به عبارت صریح، "فوق‌لیسانسه‌ها" نه تنها فقط حرفی تازه در ساختار و محتوا ندارد که برای سرپا ماندن به استفاده از دم‌دست‌ترین شکل‌های هنری و تبلیغ کالاهای داخلی و خارجی و همچنین لودگی، تمسخر و هجو در روابط و مناسبات اجتماعی روی آورده است.

مسیر اشتباه تولید و ساخت کارهای چند فصله و اصطلاحاً "دنباله‌سازی‌های تلویزیونی" و حتی تکرار آن در پرده‌نقره‌ای ادامه دارد؛ هر روز هم تولیدات جدیدی به این ورطه اضافه می‎شوند و بر این باورند که مخاطب دوست دارد ما را در فصل‌های بعدی هم ببیند؛ بعضاً برخی توفیق داشته‌اند و عمدتاً نتوانسته‌اند مخاطب را همراه کنند؛ اعتقادی که بسیاری از کارشناسان و منتقدین دارند. همان‌طور که رضا درستکار منتقد سینما و تلویزیون به این نکته اشاره کرد.

درستکار با اشاره به دنباله‌سازی صرفاً برای بهره‌وری مادی و استفاده تجاری در تلویزیون، گفت: امروز دنباله‌سازی‌ها در تلویزیون و سینما به سمت بهره‌برداری‌های مادی و استفاده تجاری رفته و سازندگان از شهرت و موقعیت آن فیلم استفاده می‌کنند و آن را در فصل‌های متمادی بسط می‌دهند. مصداق آن در سینمای جهان، "راکی یک" است که اسکار گرفته و راکی‌های بعدی در خدمت جیب مردم بوده‌اند. "اخراجی‌ها" در شماره اول خود با اغماض توانست توفیقی پیدا کند اما در شماره‌های بعدی خود در خدمت منافع و مسائل دیگری غیر از فرهنگ و هنر بود.

وی اضافه کرد: در تلویزیون بدتر و نامطلوب‌تر از سینما، دنباله‌سازی دنبال می‌شود؛ در تلویزیونی که قرار است فارغ از سرگرمی، ارتقاء‌دهنده، آموزش‌دهنده و آگاهی‌دهنده باشد. وقتی مسئله دنباله‌سازی آنقدر سطحی اتفاق می‌افتد نشان‌دهنده کار نکردن و تنبلی مدیران و تحمیق تماشاگر، مخاطب و بیننده است؛ چون می‌گویند ما تماشاگر را می‌شناسیم و به همین دلیل سراغ فلان سازنده، هنرمند و عوامل، می‌رویم.

وی با اشاره به اینکه "فوق‌لیسانسه‌ها" به تکرار افتاده و برای مخاطب اندوخته‌ای ندارد، افزود: فرض بگیریم ما اشتباه می‌کنیم و مدیران اشتباه نمی‌کنند؛ چنین سریالی ساخته شد و ادامه‌اش هم درست است! اما آیا "فوق‌لیسانسه‌ها" اتفاق و موقعیت جدیدی را خلق کرده و یا مخاطب را به دنیا و فضای جدیدی می‌برد؟ قطعاً این طور نیست و مخاطب مجبور است همان موضوعات اصطلاحاً قرقره شده و تکراری گذشته را دوباره در قد و قامت جدید و زرق و برقی دوباره ببیند. بخش اعظم اتفاقات و موقعیت‌های خلق شده هم لوس و بی‌مزه‌اند!

وی با اشاره به اینکه تلویزیون با این نگاه سطحی به ساخت سریال، ذائقه مخاطب را به مرز افول و سقوط رسانده،‌ خاطرنشان کرد: در "فوق‌لیسانسه‌ها" جز لودگی، مخاطب دنبال چه باشد؟ در سریال "ستایش" فقط (افتاد) کاراکتر حشمت فردوس – داریوش ارجمند- در بین مردم رایج شد اما آیا به قول خودشان که می‌گفتند ما فریاد سبک زندگی سردادیم این اتفاق هم ترویج شد؟ به جای دنباله‌سازی‌های نامؤفق، سریال موفق و خوب بسازید. مدیران ما در تلویزیون باید چشمان‌شان را به سوژه‌های جدید و متنوع، خلق فضاها و موقعیت‌های نو و بکر و همچنین رمان‌ها و کتاب‌هایی که می‌توانند اقتباس شوند، باز کنند. واقعاً تلویزیون با این سریال‌ها، ذائقه مردم را به مرز پوچی، سقوط و افول رسانده و سلبریتی‌هایی که می‌آیند و می‌روند و سودی هم برای تلویزیونی‌ها نداشته‌اند.

وی با اشاره به آب‌بستن به سریال‌ها و کش‌دادن‌های بی‌مورد، گفت: انتقاد جدی داریم که مخاطب درگیر سریال‌هایی می‌شود که کشش ندارد و بیشتر آب‌بسته‌اند! چون برای رساندن به آنتن، حتی خارج از متن هم حرکت کرده‌اند و سریال از ظرفیت و آن تب و تاب جذاب و هیجان‌آور برای مخاطب خارج شده است. فقط مخاطب شاهد لوس‌بازی و خنگ‌بازی‌های بدون سرمنزل کاراکترها بوده‌اند. اینجا چه مضمون، مفهوم و موضوعی به مخاطب القاء می‌شود؟ این مردم سزاوار دیدن آثار متعالی از تلویزیون‌اند و باید تلویزیونی‌ها در این راستا قدم بردارند.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1323745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    60 22
    تلوزیونم نمی دونه به کدوم ساز این جماعت بیمار برقصه.کمدی بسازه فوری انگ لودگی بهش می زنن.نسازه میگن ای بابا چقدر غم؟چقدر غصه؟چقدر دعوا؟یعنی اینها خودشون هم با خودشون درگیرند
    • مخالف صدا و سیما IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
      2 0
      دوست عزیز مشکل اینجاست که صدا و سیما تعادل نداره....
  • مهران کاشانی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    34 24
    خدا را شکر یه نفر حرف دل ما رو زد.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    62 26
    سریال بدی نیست که.
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      0 2
      ما که نگفتیم بد است
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      1 0
      متاسفانه سطح سلیقه مردم به قدری افت کرده که از این هجویات بی مزه طرفداری هم میکنن, نمیگیم سریالهای طنز جهانی, اما همین شما مگه پاورچین و قهوه تلخ و صمد و همین چیزا رو ندیدید؟ یا حداقلش همین پایتخت, بعد طرفدار این افتضاحات هستید؟ کمی فکر و مقایسه بد نیست بعضی وقتها
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    18 12
    برو بابا
  • الناز یوسفی IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    11 10
    چهار اصل تلویزیون رسانه آموزش ارتقا و آگاهی درباره فوق لیسانسه‌ها درست است هیچ مصداقی ندارد و سرگرمی هم ضعیف
  • مهدی IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    38 17
    تلویزیون مخاطب عام داره نه خاص.!! اینکه شما مثل خیلیای دیگه بجای یک عده کلی نظر میدید و ابراز نارضایتی خودتون از زبان جمع بیان میکنید جالبه!!! قرار نیست تمام آثار فاخر باشن و دیالوگ های سنگین داشته باشن و... که هیچ مخاطب عامی اونو نفهمه! طنز میتونه چارلی چاپلین یا لرل وهاردی و... باشه که به یک راه رفتن سادش هم که خلاف عرفه لبخند دو لب مخاطبش بیاره. فوق لیسانسه ها دنبال مخاطب خاص نیست دنبال لحظاتی سادس خارج از عرف فیلمسازی 2019
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      30 8
      چارلی چاپلین رو با فوق لیسانسه ها مقایسه میکنی! عجبا!
  • کرمانی IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    21 5
    بی خیال
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    41 13
    جناب درستکار وقتتو تلف میکنی هرشب میشینی فوق لیسانسه ها میبینی برو شبکه ۴ نگاه کن شبکه دانایی ما با اینا حال می کنیم
    • سعید اسدالله پور IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
      1 0
      اتفاقا منتقدین باید کار خودشان را بکنند. آقای درستکار همیشه منصفانه درباره فیلمها نظر میدهند. آنها باید کار خودشان را بکنند حتی اگر تبدیل به غر زدن بشود. اینطوری برای مردم هم کار میکنند هم برای هنر هم برای ارتقا سطح کیفی محصولات. فکرش را بکنیند اگر همین چند منتقد استخواندار هم نبودند وضع تلویزیون فاجعه بود. مطمئنم .
    • عقیق صراف IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
      1 0
      دقیقاً همینطوره. چون منتقدین وقتشونو نباید برای سریالهای بی خاصیتی تلف کنند. من جای رضا درستکار بودم می‌رفتم درباره هیچکاک مینوشتم همهم هم چهچه میزدند
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
      1 1
      باسلام ، من با نظر این نویسنده محترم موافقم ، بالاخره هرچی باشه طنز موقعیت بهترازاینه که یه شبکه ای که همه پولش از بیت المال هست و زمانی بهترین شبکه علمی کشور بود اینطوری سوخت و خاکستر شدو هیچ کس هم به فکرش نیست ، بخداشبکه 4تعطیل بشه خیلی بهتره .
  • عماد IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    1 1
    به ما كه حال خوبي مي ده.
  • سیاوش IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    2 1
    بجز فوق لیسانسه ها آخرین سریال تلویزیونی که دیدم یادم نمیاد! قبلا از سروش صحت خوشم نیومد.ولی تو این سریال ثابت کرد کارش درسته.با تمام محدودیت ها طنز خوبی ساخته. اینکه میگم محدودیت باید شرایط ایرانم در نظر بگیری.دسوبالشون تو شوخی باز نیست مثه طنزای اونور آبی.
  • جاوید IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    1 0
    اولا خدا را شکر که تلویزیون میلی اصلا از کل گذاشتم بیرون !چون بجز بازی کردن با روح و روان بیننده هیچ اثر مثبتی برای تماشاگر ندارد !! اخبار دروغ که واقعا به طور مستفیم به شعور مردم اهانت میکند و سریالهای بی جنبه وانهم هدفدار برای شستشوی مغزی مردم ! وتنها مزیت تی وی ایران نشان دادن واشکار کردن چهره دو رو سلبریتی های در تلویزیون وفضای مجازی است !!! ...
  • بهزاد IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    1 0
    سري اولش خوب بود ولي اين سري سوم واقعا سبك و خنك شده فقط شوخي هاي قبلي رو تكرار ميكنن
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    1 1
    در این وانفسای مشکلات اقتصادی و اجتماعی فوق لیسانسه ها اندک دلخوشی را فراهم کرده تا من کارگر پس از یک روز طاقت فرسا چند دقیقه خوش باشیم و بهانه ای باشد تا در کنار خانواده لحظاتی بخندیم هر چند که لوده باشد بیخیال
  • . IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    2 1
    خیلم بانمکن مهم اینکه مردم رو میخندونن بدون شوخی های 18+ در ضمن شما لودگی به چی میگی دقیقا؟
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    2 0
    حرف این بنده خدا رو قبول دارم، فوق لیسانسه ها کیفیت یک به 100 لیسانسه هاست
  • م.م IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    2 0
    اینجا دو تا سریال از تیغ منتقد گذشته ستایش و فوق لیسانسه ها درباره ستایش 1000 درصد موافقم. درباره فوق لیسانسه ها 90 درصد . چون آن شهرت را ندارد و کمتر کسی میبیند.
  • * ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    3 1
    تنها سریال تلویزیون که میبینم همینه درسته تازگی و قصه فصل یک اش رو نداره ولی بازم از بقیه سریالای تلویزیون که عواملشم نگاش نمیکنن بهتره
  • راحله IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    خواهشا اظهار نظرهای الکی نفرمایید . سریال لیسانسیه ها در سه سری موفق بوده و انشاالله در مراحل بعد هم همینطور . واقعیت جامعه رو در قالب طنز داره بیان میکنه . اینکه میگید اعتیاد و کار و ازدواج تکراریست ، خب اینها هنوز در جامعه حل نشده و نخواهد شد . پس دیگه میخواید چی بسازند براتون . همینم از سرتون زیاده . والا به خدا