چرایی واجب بودن حجاب از نگاه اسلام/ آیا خدا همه را مجبور به رعایت حجاب کرده است؟

اسلام وقتی از «حجاب» سخن می‌گوید، می‌خواهد پوشش را از یک عادت اجتماعی به یک رفتار آگاهانه و معنوی تبدیل کند؛ رفتاری که بر پایهٔ کرامت انسان استوار است، نه بر اجبار یا ترس.

محمد عارف معزی - پایگاه فکر و فرهنگ مبلغدر هر جامعه‌ای، پوشش انسان‌ها آینه‌ای از فرهنگ و باورهای آن جامعه است. انسان‌ها از آغاز تاریخ، برای محافظت، زیبایی یا احترام به خود و دیگران، پوشش داشته‌اند.

اسلام نیز وقتی از «حجاب» سخن می‌گوید، می‌خواهد پوشش را از یک عادت اجتماعی به یک رفتار آگاهانه و معنوی تبدیل کند؛ رفتاری که بر پایهٔ کرامت انسان استوار است، نه بر اجبار یا ترس.

حجاب؛ ریشه‌دار در تاریخ بشر

پیش از اسلام نیز، زنان در تمدن‌های ایران باستان، روم و حتی ادیان پیشین مانند مسیحیت و یهودیت، نوعی پوشش داشتند.

اسلام این سنت را نه حذف کرد و نه بی‌اهمیت شمرد، بلکه آن را معنا بخشید و هدف‌دار کرد. در نگاه قرآن، پوشش نشانهٔ عزت و احترام انسان است، نه محدودیت و انزوا.

فلسفه حجاب در قرآن کریم

در آیه ۳۱ سوره نور می‌فرماید:

«وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‌ جُیُوبِهِنَّ…»

زنان مؤمن باید روسری‌های خود را بر گریبانشان بیفکنند تا وقار و عفاف حفظ شود.

و در آیه ۵۹ سوره احزاب آمده است:

«ذٰلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»

این پوشش، سبب می‌شود که زنان شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.

پس حجاب، دیواری میان انسان‌ها نیست؛ سپر کرامت و حرمت است تا روابط، انسانی‌تر و پاک‌تر بمانند.

آزادی در کنار مسئولیت

اسلام، آزادی را در کنار مسئولیت معنا می‌کند. هیچ آزادی‌ای در جهان بی‌حد و مرز نیست؛ حتی رانندگی هم قانون دارد.

پوشش نیز جزئی از نظم اجتماعی است؛ اما از نگاه اسلام، حجاب پیش از آن‌که قانون اجتماعی باشد، مسئولیتی اخلاقی است. انسان مؤمن می‌داند که رفتار و ظاهر او بر آرامش دیگران اثر دارد.

آیا اسلام همه را مجبور می‌کند؟

قرآن می‌فرماید:

«قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ…»

بگو به زنان باایمان…

یعنی خطاب حجاب، پیش از هر چیز به ایمان‌آورندگان است.

اسلام می‌خواهد انسان با شناخت و باور درونی، به پوشش روی آورد. اگر ایمان نباشد، اجبار ظاهری ثمربخش نیست.

در سطح اجتماعی، ممکن است برای نظم عمومی قوانینی وضع شود؛ اما از دید دینی، حجاب حقیقی زمانی ارزش دارد که از دل برخیزد، نه از ترس.

حجاب؛ نماد وقار، نه وسیله قضاوت

گاهی نگاه‌ها چنان تند می‌شود که گویی ارزش انسان فقط در نوع پوشش خلاصه است؛ در حالی که قرآن معیار را روشن کرده است:

«إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»

گرامی‌ترین شما نزد خدا، پرهیزگارترین شماست.

حجاب نشانهٔ تقواست، اما همهٔ تقوا نیست. باید مراقب بود که پوشش به ابزاری برای قضاوت دیگران تبدیل نشود.

زن محجبه، با انتخاب خود، می‌خواهد بگوید: «من ارزشم را در شخصیت و ایمانم می‌دانم، نه در نمایش ظاهر.»

چگونه می‌توان حجاب را زیبا و پذیرفتنی کرد؟

تحمیل، پایدار نیست. ترویج حجاب، به جای اجبار، نیازمند محبت، گفت‌وگو و الگو است.

اگر مادران با مهربانی فلسفهٔ حجاب را برای فرزندان بگویند، اگر رسانه‌ها چهره‌های موفق و باوقار با پوشش اسلامی را نشان دهند، اگر محیط‌های آموزشی فضایی برای پرسش و شنیدن دیدگاه‌ها فراهم کنند، حجاب به یک انتخاب آگاهانه و عاشقانه تبدیل می‌شود.

در این مسیر، مردان نیز مسئول‌اند. پاکی نگاه، ادب در رفتار و احترام به مرزهای انسانی، مکمل عفاف زنانه است.

حجاب؛ زیبایی درونی و وقار بیرونی

اسلام با حجاب، زیبایی را نفی نکرده بلکه به آن جهت داده است.

زنِ محجبه، زیبایی خود را به نمایش نمی‌گذارد، بلکه آن را در خدمت زیبایی روح می‌گذارد.

وقتی ظاهر، در هماهنگی با دل باشد، انسان به آرامشی می‌رسد که از درون می‌جوشد.

چنان‌که امام علی (ع) فرمود:

«العِفَّةُ رَأسُ کُلِّ خَیرٍ»

عفت، ریشهٔ همهٔ خوبی‌هاست.

سخن پایانی

اسلام با واجب دانستن حجاب، نمی‌خواهد دل‌ها را محدود کند؛ بلکه می‌خواهد روح انسان را آزاد نگه دارد.

حجاب یعنی احترام به خویش، به دیگران و به نگاهی که انسان را فراتر از جسم می‌بیند.

جامعه‌ای که در آن حجاب از روی شناخت و محبت پذیرفته شود، جامعه‌ای آرام‌تر، با اعتماد بیشتر و روابطی انسانی‌تر خواهد بود.

پس پیش از الزام و قانون، باید گفت‌وگو و آگاهی را گسترش داد. وقتی حقیقت زیباییِ حجاب روشن شود، دل‌ها خود آن را برمی‌گزینند.

کد خبر 2139644

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    36 5
    بنظرم حرفهاش درسته. لعنت خدا به سختگیران دین.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      15 7
      البته الان بحث سر حجاب نیست دیگه، بحث سر با لباس خواب تردد کردن در شهر هستش :)))
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    93 7
    آقا نود درصد مردم ایران نمیخان با ایمان باشن. چرا نود درصد باید فدای ده درصد بشن؟؟
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      5 0
      من دهه پنجاهی هستم اصلا دلم نمی خواد با ایمان باشم دلم نمی خواد با این جماعت برم بهشت ! دلم می خواد برم جهنم یا جایی که این جماعت نباشند
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      4 6
      باز هم اداره آمار اسرائیل آمار داد! کلا رو نود کلیده، کارمنداش هم میان لایک میکنن...
  • ناشناس IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    65 8
    من ندیدم خدا در قرآن در مورد موی زنان صحبت کنه پس طبق قرآن این خانم محجبه است
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    47 3
    خیلی جیزها وجود دارد که اسلام آنها را واجب کرده اما با توجه به شرایط مملکت اسمی از آنها برده نمیشود که مسئولان باید آن قوانین را زیر پا بگذراند اما روسری و هتک حرمت بانوان به صورت یک عادت در آمده و خانواده مسئولان برای حفظ ظاهر آن را رعایت میکنند
    • اسی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      9 0
      مگر قرآن از اختلاس گرانی مستضعف دزدی فامیل بازی در دولتها فشار بر گرده مردم بانکهای رداء گیر وخیلی حرفها نگفته چرا جلوش نمگیرین بشتابید فقط از حجاب حرف نزنید.
  • عباس IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    82 4
    جلوی گرانی ها گرفته نشود و تا مردم بدبخت کمی معیشت و آرامش نداشته باشند حجاب درست نمی شود که هیچ یه روز صبر مردم تمام میشود عین زمان شان میریزند تو خیابونا کل نظام سرنگون می کنند جوان های مردم از گرانی روز به روز دارند مجرد می مانند و به فساد کشیده میشوند
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      0 0
      بعد سرنگونی چه می شود؟
  • ناشناس IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    49 3
    از،حجاب مهمتر تبعیض.فساد و ..‌اول ایتها زا حل کنید.چرا تبدیل وضعیت ما کارگران اجرا نمیشود؟
  • خسرو IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    55 2
    حجاب همان چیزیست که سرمایه داران عرب باخریدن کنیزکهای زیبا رو وداشتن زنان زیبا پارچه ای برروی سر وصورتشان می انداختند تا حاکمان انها رانبینند وازانها نگیرند چراکه انها سرملیه انها حساب میشدند..اما اکنون اینکه حجاب واجب ویا غیرواجب ایرا ماخ.دمان درست کردیم برای منافع خودمان..حاکمان وقت برای منافعشان خیلی چیزها را حلآل وحرام و واجب یامستحب کردند ..اکنون انها راباید دورریخت
  • مهرداد IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    66 7
    پوشش هر کس به خودش مربوطه در امور خصوصی مردم فضولی نکنید لطفا
  • محمد میرزاجانی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    26 1
    منافقین دگم خشکه پرست
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    61 2
    مذهب یعنی اعتقاد عملی. ب اخلاق و قسط و عدالت و عزت انسان. لذا طی 46 سال حاکمیت. فریب کاری. اعتقاد های. ریاکارانه. خروجی ش. نماز شب خون ها خاوری ها. و صدیقی ها ثقتی ها. بانک آینده ها. ووووو این ک جوانان ب حجاب. بی اعتنا. شدن. همه. بخاطر. نگاه. امنیتی. حاکم. 46 سال. ک شاه دزد ها. امثال. دو گانه. زیستی. شمعخانی ها. دیده. ن. امروز. هیچ. احترامی برای مذهب دولتی. 46 سال. در نظر. ندارن. بنوعی. معتقدن. کافر. باشن. بهتر. از مذهبی ک دزدی و ترویج. میکنه.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    10 22
    در قبل از اسلام هم در عربستان زنان دارای شان. مرتبه بودند. شاید در بابان بدوی های. بیابانی. اینطور نبودند. بهترین گواه. ثروت و مقام. حضرت. خدیجه ص. بوده. قوانین که امروز مسلمانان. در هر کشوری به صلیقه خود پیاده می کنند در زمان عثمان نوشته و. جمع اوری شده. اگاهی انسان را به خدا. نزدیکتر می کند و. از جهل که نیت. و. منش شیطان است. دوری می شود ،پیامبر خدا. همه رفتارش. مثبت بوده هیچ رفتاری که باعث ملول کردن جامعه باشد در پیامبر دیده نشد
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      48 6
      مگه ما زن عرب هستیم که انتظار دارین که قوانین و سنت های 1400 سال پیش عربستان را بر ما حاکم کنید ؟؟ ما خودمان فرهنگ و سنت و تمدن نداشتیم ؟؟
  • فردین IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    10 2
    وسوسه و میزان توانایی انسانها در مقابل آن ، همه اسرار در همین کلمه وسوسه نهفته است . منع کردن وسوسه درست میکند . محروم کردن وسوسه درست میکند . انسان طبعا نیاز به جنس مخالف دارد و نیاز به رفع جوع و رفع سختی ها دارد . هر چقدر کسی را از نیازهای غریزی منع کنی ، بیشتر تمایل به سمت آن نیاز میآورد . کشورهایی که هیچ منابع طبیعی ندارند ، حاکم هم ندارند .
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    25 2
    شرمتان باد که اینقدر خداوند خالق جهان را خوار و خفیف می کنید! خداوند شما موجودی است که انسان را آفریده بعد با بهانه ای وی را به زمین فرستاده و برای زندگی بر روی زمین دستوراتی به وی داده اما گفته که مخیری این دستورات را عمل کنی یا نه، اگر عمل کنی بهشتی و اگر نکنی جهنمی خواهی بود!!! لعنتی ها، این خدا نیست که؛ این، یک نوع انسان است! کره زمین و به تبع آن انسان های روی آن، سر سوزنی هم در عالم هستی نیستند! چرا اینقدر خداوند را محدود به زمین و آدم ها می کنید!؟ آدم هایی که جز جرم و جنایت هیچ ندارند!!!؟ امیدوارم بزودی دنیا تمام شود که جز رنج و عذاب هیچ ندارد!
  • فرهاد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    32 4
    آیا در دین اسلام نگفته است که چشمان انسان باید روزه باشه شاید این گفته فقط در ماه مبارک رمضان صدق میکنه و ی سوال برام پیش میاد چرا روحانیون و این آدم‌های متدین اینقدر چشم چران هستند و با دیدن هر چیزی تحریک میشن
  • رضا خطیر IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    23 1
    انسان باش انسانیت وزنده دار وزنده پرست وهرکس هرجورکه که مادروپدرش بهش یادداده هرکشوری رونگاه کنی آزادی دارن ورعایت دیگران ونه اجبار عربستان وتاجیکستان وغیره وبرعکس عقب افتاده وزنهاروتوگونی حبس کرده افغانستان که فقط دستگاه جوجه کشی درست کردن
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    1 74
    با بی حجابی نباید برخورد نرم و لطیف داشت چون زنان و دختران ما جنبه ندارن اگه شل بگیرید سفت خوردید بنابراین با شدت تمام برخورد کنید اول بستن حساب بانکی و بعد موزر و اسپری رنگ تمام.
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      49 2
      مطمئنی که اول حودت دراز نمی شی چه کاره ای که برای همه تصمیم می گیری
    • شهروز IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      33 1
      فقط زیاده‌گویی و قمپز در کردن بلدید ‌ . به جای زورگویی به دختران بیچاره ، فکر دفاع از کشورت مقابل دشمنان باشید که آسمان ایران برایشان آزادراه شده است . فکر معیشت مردم باشید که بعضی‌ها چشمشان به یارانه دولتی است . در آخر هم خجالت بکشید !
    • مریم IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      5 0
      صددرصد هدف شما نیمه برهنه کردن دختران و زنان هست یعنی استاد تحریک لجبازی هستید ، اگر زنان و دختران ما جنبه نداشتند وضع حجاب خیلی از این بدتر بود
  • جهانگیر IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    31 1
    بعضی ازاقایون اونقدر احادیث من دراوردی دراوردن واونقدر دروغهای شاخدارازدین وائمه گفته اند که الان جوری شده حتی ازقران هم لباس بپوشن بازم مردم حرفشان راباورنمیکنن
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    36 2
    اسلام فقط برای مسلمانان ایرانی حجابو واجب کرده نه مسلمانان عرب
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    20 2
    خداوند خوبی ها را گفته بدی هم نشان داده ولی اختیار و انتخاب هم داده برای همین روز حسابی در کار است وگرنه می‌گفت خوب مسولین ایران هستند احتیاج به امام زمان واخرت نیست صد در صد اجبار خلاف خواست خداست ما فقط در مورد قوانین هر کشوری میتونیم اجبار داشته باشیم چون به بقیه مردم آسیب وارد نشه مثل این هست که بگویم چادر باعث آسیب نمیشه ولی روسری باعث آسیب میشه خیلی خنده داره مسولین که دزدی میکنند وفاسد هستند بیشترین صدمه رو به بقیه میزنند اول پاک سازی کنید خودتون رو بعدش به حجاب هم میرسیم اگر البته تا اون موقع همه باشیم
  • علیرضا IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    33 5
    ماکه که دیگه ازعربستان مسلمان ترنیستیم شدیم کاسه داغترازآش
  • مصطفی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    17 2
    به نظرم جامعه از هر دو گروه طرفدار حجاب عبور کرده چه کسی که دنبال اجبار و زور و جریمه است و چه کسی که دنبال نصیحت و گفتگو و آگاهی انقدر تو این چند ساله اون لایه های زیرین جامعه که مخفی بود و موریانه خوار شدگی و پوسیدگی و پوکیدگیش کتمان میشد بیرون ریخته که قسمت اعظم جامعه واقعا درگیر چهارتا تار مو نیست حتی در گروه معتقدین به حجاب سیاست حکومت هم تو شرایط بحرانی تکراری و نخ نما شده است دیگه تا حد امکان مساله رو در حالت تعلیق نگه داریم تا زمان حلش کنه بارون بی آبی حل بشه باد بیاد آلودگی حل بشه چهارسالش تموم بشه ترامپ بره عمرش تموم بشه نتانیاهو بمیره و همینجور یه چیز بیاد تا یه چیز بره
  • مصطفی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    12 3
    یه چیزی که اصولا و عمدا نگفته میمونه تو حرف این گروه از طرفداران حجاب مواردی هست که گفتمان و الگو سازی و همه و همه جواب نمیده و طرف مقابل قبول نمیکنه اونوقت چی ؟ راستش ته قصه همه کسانی که معتقدن باید حجاب الزامی بشه چماق رو دستشون دارن فقط بعضی ها آشکار و بعضی ها تو آستین
  • میثم IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    4 33
    به این سوالات پاسخ بدین اول مگه از اول انقلاب قرار نبوده قوانین بر پایه اسلام باشه؟ اگر جواب مثبت هستش پس قانون حجاب باید باشه مثل قانون به قول شما رانندگی مگر در قانون ححاب شرعی وجود نداره؟ اگر وجود داره پس اجرای دین و قانون میشه همپوشانی هم یعنی دین اعلام میکنه قانون حمایت میکنه پس چرا مخالف اجرای دین و قانون هستین و ضدش هی خبر میرین؟ فرض بر اینکه باید فرهنگ سازی بشه که چیزی که از اول بوده چرا باید دوباره بکوبیم از اول فرهنگ سازی کنیم؟ این یعنی شما و همکاران شما در تمام رسانه ها رسالت خودتونو در مورد فرهنگ و دین سر سوزن جدی نگرفتین و انجامش ندادین یه مورد دیگه چرا شماها حتی الان که مدعی فرهنگ سازی هستین بجای ایجاد فرهنگ حجاب و تبلیغ به نفعش همش به هر کسی که هر قدم قانونی و یا فرهنگی بر میداره ضدش فوری جبهه میگیرین و تینر میزنین و اراجیف مخالفان حجاب رو نشر میدین؟ از همه اینها بگذریم شما میتونید بشینید بگین دزدی بده و هی ضدش محتوا تولید کنید و انتظار حذف این معضل فرهنگی اجتماعی رو از جامعه داشته باشین؟ قطعا شدنی نیست پس باید در کنار فرهنگ سازی قانون هم باشه
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      5 0
      رعایت قوانین رانندگی و برخورد با دزد و قاتل در کل عالم قانونه ولی حجاب فقط در ایران و افغانستان اجباریه در ضمن از وعده های انقلاب کدام عملی شده الان به رفاه و رفع تبعیض ... رسیده ایم ؟ از قوانین اسلام کدام را اجرا کرده اید ؟ در قران رباخواری همسنگ با محاربه با خداست هر روز هم یه دزدی کلان رو می شه ! از اسلام فقط حجاب زنها یادت مونده ؟ این همه کشور مسلمان هست کدامیک حجاب اجباری دارن ؟؟ شماها سلیقه و خواست خودتان را به نام انقلاب و اسلام نمی تونید تحمیل کنید اگر خیلی ناراحت هستی تشریف ببر افغانستان با طالبان زندگی کن !
  • علی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    17 2
    قصدم کوچک کردن حجاب نیست ولی اگر این همه اجبار روی حجاب به خاطر مسئله اجتماعی هست که مرد مومن به گناه میافته و از این جور دلایل ، خوب خانم ها هم می‌توانند در مورد زدن ریش و اصلاح صورت مردها همین رو بگن اون هم حرام هست ولی بگیر و ببندی ندارن .
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    16 4
    خداوند در قران نه برای بی حجابی مجازات تعیین کرده و نه به با حجابها وعده بهشت داده خداوند با بشر تعارف نداشته که می تونست مثل رباخواری و دزدی بی حجابی را حرام اعلام کنه و برای بی حجابی مجازات تعیین کنه اگر این کار را نکرده یعنی لازم نبوده من متوجه نمی شوم مجازات برای بی حجابی را از کجای قران بیرون آوردین شماها و طالبان ؟؟
  • شهروز IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    23 2
    موضوع این نیست که حجاب واجبه یا نه . موضوع اینه که مردم دیگه از ایمان آورندگان نیستند و اون ایمان آورندگان نباید به دسته مخالف چیزی رو تحمیل کنند .
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    17 3
    چه نیازی که مبنای قوانین جامعه اسلام باشد، این همه جامعه پیشرفته و مترقی در دنیا هست که قوانین انسانی دارند نه مذهبی!
  • منوچهر IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    16 2
    فعلا که آب تازه اومده ، برم تا دوباره قطع نشده یه دوش بگیرم ، وسط ماه هم نشده چیزی توی حساب نمونده ، باید برای پروستاتم برم دکتر ، وام بازنشستگان که گفته شده ثبت نامش شروع شده ما نفهمیدیم کی و کجا شروع شد و تموم شد ، باید برای تهیه گوشت و مرغ و برنج و هزینه کلاس بچه هم یه فکری بکنم ، ماشینم هم سر ماه بیمه بدنه ش تمومه ضمنا لنتش باید عوض شه ، دزدای محترم هم قفل در و سوییچ استارت ماشینم رو هم خراب کرده اند باید درستش کنم ضمنا روغن موتور هم باید عوض شه و......حجاب خانم ها ؟ مگه خانم ها چه جوری می گردند من انقدر سرم به بدبختیای خودم گرم بود که متوجه نشدم حالا اگه وقت کردم و کمی از مشکلاتم حل شد باشه به اون هم فکر می کنم و اگه بشه محکوم می کنم
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      4 0
      منوچهر جان هیچ کس به خانم ها نگاه نمی کنه مردان ایران بعد آزاد تر شدن حجاب چنان با غرور و شخصیت رفتار کردند که خانم ها شگفت زده شدند خودم بارها دیدم که در تره بار شهرداری و کوچه و خیابان اصلا به زنان بی حجاب توجه نمی کنند بخصوص جوانان البته مردان مسن کمی کنجکاوی و بررسی بیشتر داشتند ولی بقیه اصلا توجه نمی کردند گویی یک عمر در جامعه بی حجاب زندگی کرده اند شکر خدا که آمار طلاق و تجاوز و حمله و خیانت هم بالا تر نرفت ! معلوم نیست این حضرات برای چه کسی یقه چاک می کنند این مردم که حجاب زنها براشون مهم نیست که 47 سال آبروی مردای ایران را بردین از بس گفتین با دیدن موی زنان مستقیم درگیر گناه و فسق و فجور می شوند ! کو الان ؟؟؟
  • منوچهر IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    13 1
    فعلا که آب تازه اومده ، برم تا دوباره قطع نشده یه دوش بگیرم ، وسط ماه هم نشده چیزی توی حساب نمونده ، باید برای پروستاتم برم دکتر ، وام بازنشستگان که گفته شده ثبت نامش شروع شده ما نفهمیدیم کی و کجا شروع شد و تموم شد ، باید برای تهیه گوشت و مرغ و برنج و هزینه کلاس بچه هم یه فکری بکنم ، ماشینم هم سر ماه بیمه بدنه ش تمومه ضمنا لنتش باید عوض شه ، دزدای محترم هم قفل در و سوییچ استارت ماشینم رو هم خراب کرده اند باید درستش کنم ضمنا روغن موتور هم باید عوض شه و......حجاب خانم ها ؟ مگه خانم ها چه جوری می گردند من انقدر سرم به بدبختیای خودم گرم بود که متوجه نشدم حالا اگه وقت کردم و کمی از مشکلاتم حل شد باشه به اون هم فکر می کنم و اگه بشه محکوم می کنم
  • منوچهر IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    13 1
    فعلا که آب تازه اومده ، برم تا دوباره قطع نشده یه دوش بگیرم ، وسط ماه هم نشده چیزی توی حساب نمونده ، باید برای پروستاتم برم دکتر ، وام بازنشستگان که گفته شده ثبت نامش شروع شده ما نفهمیدیم کی و کجا شروع شد و تموم شد ، باید برای تهیه گوشت و مرغ و برنج و هزینه کلاس بچه هم یه فکری بکنم ، ماشینم هم سر ماه بیمه بدنه ش تمومه ضمنا لنتش باید عوض شه ، دزدای محترم هم قفل در و سوییچ استارت ماشینم رو هم خراب کرده اند باید درستش کنم ضمنا روغن موتور هم باید عوض شه و......حجاب خانم ها ؟ مگه خانم ها چه جوری می گردند من انقدر سرم به بدبختیای خودم گرم بود که متوجه نشدم حالا اگه وقت کردم و کمی از مشکلاتم حل شد باشه به اون هم فکر می کنم و اگه بشه محکوم می کنم
  • ناشناس IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    4 0
    در کشور ما پوشش اسلامی اجباری و سیاسی شده در هیچ یک از کشورهای مسلمان جز ما اینقدر حساسیت نیست عربستان مجنی و مهد اسلام است و حجاب و پوشش رو اختیاری کرده با تمام کشورهای غیر مسلمان در رفت و امد هستند همه نوع پوشش هست ولی در ایران تعدادی از مسولان بدون اینکه به عواقب لجبازی این موضوع فکر کنند فقط پا فشاری بر اجرای ان می کنند بنده هم موافقم اما نباید این لجبازی به ضرر نظام و انقلاب اسلامی تمام شود نباید خطر این موضوع انقلاب اسلامی ما را تهدید کند هر موضوعی که انقلاب عزیز مان را تهدید کند مخالفم
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    3 0
    کی میخواهید باور کنید از دری که فقر بیاد از در دیگه ایمان میره وقتی جوان ما بیکاره پول نداره ازدواج نمیتونه بکنه هر شب تو خونه ها برای مشکلات مادی دعواست بعد بگو حجاب .قول میدم نه تنها خوب نمیشه بلکه صد در صد بدتر میشه.اول مشکلات مادی را حل کنید بعد...
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    3 0
    چرا نمی‌رسیم اصلان این واقعان دستور خداست ..در کجای قرآن یا نهجلباغه آمده ک باید مجازات گذاشت برای بی‌حجابی..خداوند همه را آزاد آفریده هر کس حق انتخاب دارد ..فقط نباید لاابالی گری باشد ک این را هیچ کس پذیرا نیست
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    2 0
    در هیچ آیه ای حجاب اجبار نشده است ، توصیه شده ولی اجبار نشده است !
  • ناشناس IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    2 0
    حجاب مکمل عفت است اما به معنای آن نیست که هرکه محجه است کامل وبی نقصه چه بسافتنه گران که محجبه هستن ولی نجیب وعفیف نیستن وحرمت حجاب را لکه دار میکنند و زنانی که پوشش نداشتند ولی دراوج نجابت به علم وبشریت خدمت های ارزنده کرده اند
  • ناجی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    3 0
    کشورهای حوزه خلیج فارس از اول قانون حجاب را اختیاری کردن و الان هم مردم دارن راحت زندگی میکنن، ولی تو ایران با سختگیریها و قانون حجاب، پوشش اینها از اروپاییها و آمریکای لاتین هم بدتر شده.
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    3 0
    نه حجاب زوری نیست حتی درمکه ومدینه محل خانه خدا حجاب اجباری نیست ولی درایران همه باید برون بهشت به زور
  • مسلم IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    0 2
    الان خودتحقیرروشن فکران کمربن پایین غرب زده های ساده لوح میگن چرا اختلاس دزدها ونمیگیرن چرااقتصاداینجوریه خدادرمورداینهاهم گفته نمیخوان بفهمم این دوتامسعله جداهستن رفاه جامعه هم اقتصادی هستش هم روحی روانی ،واگربدون قصدقرض قضاوت کنی حجاب حکم عقل انسانیت نیاز جامعه هستش جداازبنس رضایت خدا
  • فرح IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    0 0
    کاری به موارد گفته شده ندارم اما ما در نظام اسلامی زندگی میکنیم شما دیدید یهودیها رو چه حجاب کامل و بدون نقصی دارن در ایران بی حجابی رو برای براندازی نظام و اخلاق دارن گسترش میدن دست بیگانه تو این کاره چون ۴۷ ساله نتونسته نظام ایران‌رو سرنگون کنه حالا میخاد با کشف حجاب به این مقصر شوم برسه لذا از هموطنان خواهش میکنم حجاب رو بیرون‌از منزل رعایت کنن تا دشمن از این طریق سواستفاده نک بیلید به خون شهیدان وطن احترا بزاریم
  • مسلم IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    0 0
    الان ساده لوح ها غرب زده روشن فکران کمربن پایین میگن مامگه عرب هستیم قبل اسلام چطوربودغرب الان چطورن یامیگن اختلاس دزدی رودورست کنیدهنوزنفهمیدن قبل اسلام فقط زنان برده کنیزهاحق حجاب داشتن نداشتن حجاب مال زنان زیباثروتمندقشرمرفع جامعه بود واسلام همه مردم احترام داد یادرغرب تمارتجاوزخسونت خانگی قتل گم شدن زنان بی ارزشی آنهای افسردگی زنان ودهامشکل دیگه امارش صدها برابر ایران هستش بی قصدقرض قضاوت کنی حجاب حکم عقل انسانیت و نیاز جامعه هستش جداازبنس خواست خدااززنان اختلاس دزدی اقتصاد هم جدا هستش بایدها بشه آگاه بشیدتاراه رفته غرب با سرعت وتخریب بیشترنریم
  • جانباز IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    0 0
    سلام پس چرا شما که اینها را میدانید تو خیابان‌ها با خانمها اینطور برخورد می‌کردید ضرب وشتم زور گویی پس معلوم کلا قصد وغرض داشتید که مثل حیوان برخورد می‌کردید خدا روزی به ظلم‌های شما رسیدگی خواهد کرد آنروز نزدیک است
  • محمدرضا IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    0 0
    لا اکراه فی دین قد تبین من الرشد و من الغی. در دین هیچ اجباری نیست پرهیزگارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست این شعار اول انقلاب البته قبل از آن بود ولی...
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    0 0
    ذات واقعی اسلام شیعه برای همه بر ملا شد حال همه ما خوب است ولی تو باور نکن
  • محمد IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    0 0
    اسلام نگفته به دار آویختن بندگان گناه داره

آخرین اخبار