ناوهای «دماوند» و «دنا» و زیردریایی «غدیر» با سلاح‌ها و اژدرهای بومی در راه است/ امیر خانزادی: به فناوری موشک‌های عمود پرتاب دست پیدا کرده‌ایم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در بهمن ماه «ناوشکن دنا» به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری که در ستاد فرماندهی نداجا برگزار شد، گفت: ۷ آذر یادآور رشادت و از جان گذشتگی نیروی دریایی در شصت و هفتمین روز بعد از آغاز جنگ تحمیلی است و با عملیات مروارید ناوگان نیروی دریایی عراق که سکوهای نفتی عراق از کار افتاد و ارتش عراق تا پایان جنگ نتوانست از دریا استفاده کند.

وی افزود: نیروی دریایی در دفاع مقدس بیش از ده هزار کشتی را اسکورت کرد و تنها ۲۰ فروند آن مورد اصابت قرار گرفت. نیروی دریایی به خوبی توانست نقش خود را در حفظ تجارت دریایی به خوبی ایفا کند.

اهم اظهارات وی را به نقل از مهر و تسنیم و فارس بخوانید؛

* {با اشاره به ماموریت های مختلف نیروی دریایی برای حضور در دریا های آزاد و مبارزه با دزدان دریایی}:  تا کنون ۶۴ ناوگروه را برای دفاع از منافع کشور به آب های آزاد اعزام کرده ایم که با شرایط جدید دریایی سرخ و کانال سوئز در این منطقه نیز حضور یافته و چند کشتی و نفت کش را در چند روز گذشته اسکورت کردیم. 

* توفیقات نیروی دریایی ارتش پس از دفاع مقدس به سمت آب‌های شرق خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند توسعه یافت، بالغ بر ۹۰ درصد تجارت جمهوری اسلامی ایران از طریق دریا انجام می‌شود، بنابراین با وقوع دزدی دریایی، نداجا در محدوده خلیج عدن، تنگه باب المندب و حتی در مقطعی شرق اقیانوس هند وارد عمل شد.

محدوده عملکرد نداجا به دریای سرخ گسترش یافته است

* در ماه‌های اخیر با ناامن شدن دریای سرخ که منجر به چند حمله به نفتکش شد، محدوده عمل ما به دریای سرخ توسعه پیدا کرد که ناوگروه‌های شصت و سه و شصت و چهار در دریای سرخ حضور داشتند و هم‌اکنون نیز ناوگروه شصت و چهارم با حضور ناو الوند و ناو پشتیبانی بندرعباس در دریای سرخ حضور دارد و طی چند روز گذشته چند فروند کشتی نفتکش در دریای سرخ تا کانال سوئز اسکورت شده است.

* {در خصوص دستاوردهای نیروی دریایی ارتش}: از سال های گذشته ساخت ناوهای توپدار شروع شد، پس از آن تحت پروژه موج ساخت ناوشکن ها آغاز شد که تا کنون سه فروند از این ناوشکن ها ساخته شده است.

* کار ساخت ناوشکن دماوند تمام شده است و به آب انداخته شده، تست‌های شناوری آن طی شده و در حال نصب تجهیزات روی آن هستیم. دماوند با یک فناوری جدید در حوزه پیشران و سلاح تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

دنا بهمن ماه به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق می‌شود

دماوند نسل جدید از شناور است که سطح مقطع راداری پایین تری برخوردار و چالاک تر است، انشاالله بهمن ماه شاهد خواهیم بود که ناوشکن دنا به نداجا ملحق خواهد شد.

* ناوشکن سهند سال گذشته به نیروی دریای ملحق شد و امروز این ناوشکن در حال آماده شدن برای ماموریت اقیانوسی است. ناو تفتان کار ساخت کاسه آن به پایان رسیده و امیدواریم این ناوشکن در سال ۹۹ به نیروی دریایی ملحق شود. 

* زیر دریایی‌های غدیر به تسلیحات بومی و اژدرهای بومی والفجر مسلح شده اند و در تیراژ بالا در نیروی دریایی بکار گرفته می شوند، زیر دریایی کلاس فاتح امروز در اختیار نیروی دریایی است و در ماموریت ها از آن استفاده می شود. 

*موضوع بعدی تسلیح زیر دریایی ها به موشک های زیر سطحی بود که سال گذشته این موشک تحت عنوان پروژه جاسک ۲ تست شد. البته این فناوری سال‌ها است که در اختیار وزارت دفاع است اما ما دقیق ترین موشک را انتخاب کردیم که می تواند با دقت بالایی اهداف را مورد اصابت قرار دهد. 

* همزمان الحاق یک فروند ناو مین شکار تحت عنوان صبا را به نیروی دریایی خواهیم داشت. همچنین الحاق پهپاد سیمرغ با مداومت پرواز ۲۴ ساعته و توانایی حمل انواع سلاح از جمله بمب، راکت و پرتابه را خواهد داشت. هواپیماهای آموزشی نسل جدیدی هم که ساخت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان است به یگان هوادریای نیروی دریایی ملحق خواهد شد. 

* به فناوری سیلوهای موشک عمود پرتاب دست پیدا کرده ایم که توانایی انهدام موشک کروز را هم دارند، نسل بعدی زیر دریایی فاتح به سیستم رانش مستقل از هوا AIP مجهز خواهد شد که به پنهان کاری زیر دریایی کمک می کند که دستیابی به فناوری آن در مجموعه وزارت دفاع به طور کامل انجام شده است.

کار ساخت ناوشکن سنگین تحت عنوان پروژه نگین از سال ۹۹ آغاز می شود

* کار ساخت ناوشکن سنگین تحت عنوان پروژه نگین از سال ۹۹ آغاز می شود. همچنین در آینده کار ساخت زیر دریایی سنگین بعثت نیز شروع خواهد شد که ویژگی های خاصی دارد. 

* شناور موج شش با تناژ بالا از نوع شناورهای تری ماران با سه بدنه خواهد بود،  همچنین در ناوهای جدید از رادار چشم عقاب که یک رادار آرایه فازی و چهروجهی ثابت است روی شناورها نصب می شود. 

* به تجهیزات جنگ الکترونیک خوبی دست پیدا کرده ایم،  وسیله جدیدی که تاثیرات راهبردی برای نیروی دریایی دارد، پهپاد جدید دریا پایه است که توسط محققان نیروی دریایی ساخته شده است و یک پهپاد عمود پرواز است. پهپادهای دریایی ویژگی های پیچیده ای دارند چون اهداف در دریا متحرک هستند و تکنیک های بسیار پیشرفته ای در این پهپاد بکار رفته است. 

* {در خصوص تهدید آمریکا در دریا}: تا امروز با اقتداری که در نظام وجود داشته آمریکایی ها به هیچ عنوان جرات تهدید مستقیم ندارند و اقدامات آنها بیشتر نیابتی به منظور اسجاد فضای نا امنی است.

* آخرین اقدامات تروریستی آنها علیه نفتکشهای ایران در دریای سرخ اتفاق افتاد و امروز این امنیت را در دریای سرخ ایجاد کرده‌ایم که اگر آمریکایی ها دست از پا خطا کنند، سیلی محکمی دریافت خواهند کرد.

* {در خصوص رزمایش‌های این نیرو در سال جاری}: به زودی رژمایش سه جانبه در منطقه شمال اقیانوس هند با شرکت کشورهای روسیه و چین خواهیم داشت که وس از آن هم رزمایش نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند را خواهیم داشت.

۲۱۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325125

برچسب‌ها