نیویورک‌تایمز: ترامپ از شکایت افشاگر مطلع بود

فارس نوشت: یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع مطلع گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا در زمان رفع تعلیق کمک‌های نظامی به اوکراین، از اتهامات وارد شده علیه خودش توسط افشاگر ماجرای «اوکراین‌گیت» آگاه بوده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از دو منبع آگاه می‌نویسد: «ترامپ زمانی که در ماه سپتامبر کمک‌های نظامی به اوکراین را از حالت تعلیق خارج کرده و اجازه ارسال انها را داد، از شکایت فرد افشاگر درباره فشار وی به کی‌یف [برای تحقیقات علیه رقیب انتخاباتی] آگاه بوده است».

بر این اساس، وکلای دفتر مشاوره کاخ سفید در اواخر ماه آگوست درباره شکایت افشاگر به ترامپ گزارش داده و توضیح داده بودند که در تلاش هستند تا الزام قانونی برای ارائه این گزارش به کنگره را تعیین کنند.

نیویورک‌تایمز در تحلیل این مسئله می‌نویسد که اطلاع داشتن ترامپ از شکایت افشاگر، دو نقطه بسیار مهم در تحقیقات استیضاح وی را روشن می‌سازد: اول اینکه تصمیم وی برای آزاد کردن کمک نظامی 391 میلیون دلاری به اوکراین، از ترس این شکایت بوده است.

دوم اینکه ترامپ به دروغ، اظهارات سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا مبنی بر عمل متقابل بین دو کشور (تعلیق کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین در ازای تحقیقات کی‌یف علیه رقیب انتخاباتی ترامپ) تکذیب کرده بود.

این جزئیات جدید نشان می‌دهد که ترامپ در زمان رفع تعلیق کمک‌های نظامی به اوکراین، از اینکه افشاگر او را در دادگاه به اعمال خلاف قانون از جمله فشار به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین متهم کرده، آگاه بوده است.

کاخ سفید هنوز درباره این گزارش نیویورک‌تایمز اظهار نظر نکرده است.

اواخر تابستان امسال بود که خبری به رسانه‌های آمریکایی درز کرد؛ یک افشاگر مدعی شده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تماس با یک رهبر خارجی، اظهاراتی مطرح کرده و وعده‌هایی داده که منافع ملی آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این خبر، جرقه آتشی بود که حالا تمام کاخ سفید را در بر گرفته و به یک رسوایی تمام‌عیار برای ترامپ بدل شده است. بر اساس اطلاعاتی که بعدا منتشر شد، مشخص شد که ترامپ مرداد ماه امسال در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، تلویحا اعطای کمک‌های نظامی به اوکراین را به پیشبرد تحقیقات قضایی علیه هلدینگ اوکراینی «بوریسما» که «هانتر بایدن» یکی از اعضای هیأت مدیره آن است، مشروط کرده است.

این در حالی است که هفته گذشته بعد از برگزاری هفت جلسه استماع و شهادت ۱۲ شاهد مرحله نخست روند رسمی استیضاح ترامپ به پایان رسید (+) و قرار است گزارش آن بعد از تعطیلات عید شکرگزاری به کمیته قضایی مجلس نمایندگان ارائه شود. 

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =