از شمشیر به دستان شیوخ و اعتراف عبدالمهدی، تا پارلمان بلاتکلیف و انفجاری در قلب پایتخت

نخست وزیر عراق در توجیه کشته‌های تظاهرات و اعتراضات کنونی در کشورش گفت، بغداد در حال حمایت از نظم و امنیت است. همچنین پارلمان عراق سه‌شنبه پیش‌نویس قانون انتخابات محلی را تصویب کرد اما اختلافات مانع تصویب پیش‌نویس قانون انتخابات پارلمانی جدید شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در تازه ترین تحولات عراق صبح امروز، بغداد هدف سه انفجار در سه نقطه قرار گرفت که در پی آن 80 تن از نیروهای امنیتی این کشور زخمی شده اند. از طرفی دیگر پارلمان همچنان در تصویب قانون انتخابات بلاتکلیف است و شیوخ عراق نیز دست به دامان آیت الله سیستانی شده اند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق امروز در کابینه اظهار کرد، دولت تاکنون در حالت دفاع بوده و آنچه در عراق جریان دارد آشوب و فتنه بزرگ است.وی افزود: ما به وجود اشتباهات در پرونده‌ حقوق بشر اذعان داریم اما زیر پا گذاشتن نظم و قانون در جریان است و وظیفه ما حفظ نظم است.

به گزارش وب سایت العهد لبنان، عادل عبدالمهدی تاکید کرد، نیروهای امنیتی بر حمایت از تظاهرکنندگان در میادین تظاهرات تاکید و توجه دارند.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل گزارشی از وقایع رخ‌ داده در جریان اعتراضات را تحویل ما داده است.

نخست وزیر عراق ادامه داد: دولت نمی‌تواند مقابل تجاوزات و حملات دست بسته باشد چون نظمی دیگر وجود نخواهد داشت. دولت با فشارهای شدیدی روبه‌رو است و وظیفه ما حفظ نظم عمومی و حفظ جان شهروندان است.

وی تاکید کرد: ما مصمم به اجرای قانون هستیم تا علیه تظاهرات غیرمسالمت‌آمیز اعمال شود.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: تشکیل نیروهای حافظ قانون را شروع کرده و تجهیزات خاص در اختیار آنها قرار دادیم و تلاش در دولت و پارلمان برای تصحیح بسیاری از روندهای سیاسی در جریان است.

عبدالمهدی با تاکید بر آزادی ۲۵۰۰ بازداشتی که اخیرا در جریان اعتراضات بازداشت شدند، گفت: ۲۵۰ تن در زندان باقی مانده‌اند که جرایم‌ کیفری دارند و بعد از تکمیل تدابیر قانونی آزاد خواهند شد.

وی افزود: رویدادهای تاسف‌باری همراه تظاهرات‌ رخ داد و کمیته تحقیقات در گزارش خود آن‌ها را مورد اشاره قرار داد. ما انتقادات و تعیین اشتباهات را می‌پذیریم هر کشور و دولت تکامل یافته‌ای مرتکب اشتباهاتی می‌شود. از همه طرف و از هر طیفی شهید داده‌ایم چه نیروهای امنیتی و چه مردم، بسیاری نیز زخمی و تعداد بیشماری نیز بازداشت شده‌اند.

درخواست شیوخ و بزرگان عراقی از مرجعیت


در همین حال جمعی از شیوخ، افراد صاحب نفوذ و بزرگان مناطق مرکزی و جنوبی عراق از مرجع عالیقدر شیعیان درخواست کردند برای حل بحران این کشور وارد عمل شود و نسبت به وقوع جنگ داخلی هشدار دادند.

به گزارش سومریه نیوز، در بیانیه مشترک شیوخ و بزرگان خطاب به آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان آمده است: ما از ۲۰۰۳ تاکنون تمام درخواست‌های شما را لبیک گفته و همانند شمشیری در دستان شما عمل کرده‌ و فداکاری‌هایی زیادی برای کشور و شما داشته‌ایم از این رو امروز از باب شرعی و انسانی از شما درخواست می‌کنیم درخصوص وضعیت فروپاشی کشور، نبود قانون و باز بودن دست گروهک‌ها و گروه‌های مافیایی که در پوشش تظاهرات‌ها فعالند، موضعی اتخاذ کنید.

در ادامه این بیانیه آمده است: می‌دانیم که سیاست‌مداران و احزاب آنها دست به فساد، ویرانی و گسترش فقر زده‌اند و شما به دنبال تأدیب آنها هستید و می‌خواهید که مردم حقوق خود را مطالبه کنند اما باید از نمایندگان و معتمدان خود بخواهید شما را در جریان واقعیت امر وضعیت استان‌های عراق قرار دهند، چرا که تأخیر بیش از این جایز نیست و از باب فقه و شرع با هدف حفظ نظم عمومی لازم است که شما مداخله کنید.

شیوخ و بزرگان مناطق مرکزی و جنوب عراق در این بیانیه برای مقابله با طرف‌ها، احزاب و افراد فاسد و نیز دور نگهداشتن کسانی که به دنبال بهره‌برداری از تظاهرات برای کسب مناصب و درآمد هستند، اعلام آمادگی کرده و از آیت‌الله سیستانی خواستند فورا برای توقف نابسامانی‌های عراق وارد عمل شود. آنها همچنین نسبت به وقوع جنگ داخلی هشدار دادند.

پارلمان عراق همچنان در تصویب قانون انتخابات بلاتکلیف

همچنین سومریه نیوز گزارش داد: اعضای پارلمان عراق به نفع اصلاح قوانینی رأی دادند که به فعالیت شوراهای نامنظم در استان‌ها و شوراهای شهرستان‌ها و شهرهای وابسته به آن پایان می‌دهد و اعضای پارلمان را به مأموریت نظارت بر فعالیت استاندار و معاونانش در هر استان مکلف می‌کند.

به موجب این اصلاحات انتخابات شوراهای جدید برگزار نشده بلکه به انتخاب دولت‌های محلی محدود می‌شوند. شوراهای استان‌ها قبلا به منزله قدرت قانونی کوچکی بودند که انتخاب استانداران و معاونانش و صدور تصمیمات و نظارت بر عملکرد را برعهده داشتند. معترضان معتقد بودند که این مساله باعث شده شوراهای استان‌ها به اتاق‌های بسته‌ای برای تقسیم پول و سرپوش گذاشتن بر فساد تبدیل شوند.

با وجود تصویب این اصلاحات در راستای برآوردن خواسته‌های معترضان اختلافات مانع از تصویب پیش‌نویس قانون انتخابات پارلمانی شد. برخی طرف‌ها پیشنهادی را تأیید می‌کنند که اولویت را به کسانی می‌دهد که رأی بیشتری آورده باشند اما دیگران این مساله را به کسب ۵۰ درصد کرسی‌های پارلمان محدود می‌کنند و اینکه پیروزی در بقیه کرسی‌ها براساس سیستم قدیم باشد.

دیدارهای آمریکایی

از سوی دیگر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و نجاح الشمری، وزیر دفاع این کشور با جان رود، معاون وزارت دفاع آمریکا در بغداد دیدار کردند.

این مسؤول آمریکایی مدعی شد که آمریکا به امنیت، حاکمیت و حمایت از مردم عراق پایبند است.

وی با الشمری درباره تلاش‌های مشترک برای نابودی داعش بحث و تبادل نظر کرد و عملیات نیروهای امنیتی عراق برای نابودی شبکه‌های داعشی و ممانعت از بازگشت این گروه را ستود.

در اربیل جان رود با نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و مسرور بارزانی، نخست‌وزیر این اقلیم دیدار و بر حمایت پنتاگون از پیشمرگ تأکید کرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق بر حمایت این اقلیم از عبدالمهدی و هرگونه اصلاحاتی در قانون اساسی تأکید کرد و گفت که به زودی نشستی بین رؤسای سه‌گانه در اقلیم کردستان برای بررسی وضعیت قانون اساسی این اقلیم برگزار خواهد شد.

نیچروان بارزانی تأکید کرد که یک هیئت کرد دو بار به بغداد سفر کرده و طی روزهای آینده نیز سفر سومی برای توافق درباره نفت و بودجه صورت خواهد گرفت.

وقوع ۳ انفجار همزمان در بغداد

منابع پزشکی و امنیتی عراق اعلام کردند، دست کم شش تن در جریان سه انفجار هم‌زمان در محله‌های مختلف بغداد جان خود را از دست دادند.

این حملات در حالی رخ داده که هنوز هیچ گروهی مسؤولیت آنها را برعهده نگرفته است و عراق نیز از دو ماه پیش صحنه اعتراضات مردمی است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از یک مقام پلیس گزارش داد، انفجارها به طور متعاقب در مناطق البیاع (جنوب غرب)، البلدیات (شرق) و الشعب (شمال شرق) بغداد رخ دادند.

وی افزود: این انفجارها به واسطه دو موتورسیکلت بمب‌گذاری شده و یک بمب رخ داد که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

این در حالی است که در میان بلند شدن دودی سیاه در شهرهای جنوبی عراق در پی آتش زدن تایرها با هدف بستن مسیرها و پل‌های اصلی سه تظاهرکننده در کربلا و مرکز بغداد کشته شدند.

از طرفی بیش از ۸۰ نیروی امنیتی عراق در جریان تظاهرات‌ استان المثنی در جنوب عراق زخمی شدند.

استاندار المثنی نیز امروز (چهارشنبه) و فردا را به منظور ممانعت از هرگونه حمله به تاسیسات دولتی و حفظ صلح داخلی تعطیل رسمی اعلام کرد، استاندار ذی قار نیز دو روز تعطیل رسمی اعلام کرده است.

در بابل دیگر استان جنوبی عراق نیز هشت تظاهرکننده توسط نیروهای ضد شورش بازداشت شدند، تظاهرکنندگان ساختمان نیروهای ضد شورش در محله الصحه را برای آزادی آنها محاصره کردند.

پنج تظاهرکننده نیز در نجف واقع در جنوب غرب عراق زخمی شدند. نیروهای امنیتی مسیرهای خارجی شهر را بسته و اجازه عبور افراد غیر از ساکنان نجف را به این استان ندادند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =