تفاهمنامه تأمین‌مالی فاز نخست طرح توسعه میدان‌گازی کیش به میزان 2 میلیارد دلار با کنسرسیومی از چند شرکت داخلی و یک شرکت مالزیایی به امضا رسیده است.

سیدوحید موسوی:
تفاهمنامه تأمین‌مالی فاز نخست طرح توسعه میدان‌گازی کیش به میزان 2 میلیارد دلار با کنسرسیومی از چند شرکت داخلی و یک شرکت مالزیایی به امضا رسیده و قرار است تا یک ماه آینده و با نهایی‌شدن مذاکرات به قراداد قطعی تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت متن در حاشیه مراسم بازدید از روند اجرای طرح توسعه میدان‌گازی کیش با اشاره به آغاز عملیات اجرایی توسعه این میدان از منابع داخلی شرکت متن، تصریح کرد: به منظور تأمین‌مالی طرح توسعه این میدان همزمان با آغاز عملیات توسعه آن، با مجوز وزیر نفت، تفاهمنامه‌ای به مدت پنج ماه با یک کنسرسیوم متشکل از چند شرکت داخلی و یک شرکت مالزیایی به امضا رسیدکه مذاکره برای تبدیل آن به قرارداد قطعی در حال انجام است و تا یک ماه آینده نهایی می‌شود.

ناجی سعدونی افزود: برای توسعه فاز نخست میدان‌گازی کیش به بیش از دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که در صورت تبدیل این تفاهمنامه به قرارداد، کنسرسیوم ایرانی - خارجی منابع مالی مورد نیاز برای توسعه فاز نخست را از بانک‌های خارجی تأمین می‌کند.

وی رقم مورد نیاز برای توسعه هر سه فاز میدان‌گازی کیش را بیش از شش میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: بر اساس تفاهمنامه، مقرر شده است که در صورت موفقیت کنسرسیوم در تأمین‌مالی فاز نخست طرح توسعه میدان کیش، فاز دوم و سوم این طرح نیز به آنها سپرده شود.

به گفته مدیرعامل شرکت متن تفاهمنامه‌ای که با این کنسرسیوم به امضا رسیده و به‌زودی به قراداد تبدیل می‌شود، مانند قراداد بیع‌متقابل است با این تفاوت که برای نخستین بار در کشور نقش شرکت‌های داخلی در قرارداد بیع‌متقابل پررنگ‌تر بوده و عملاً کار به یک شرکت داخلی با مشاوره یک شرکت خارجی سپرده شده است.

آن​طور که سعدونی می‌گوید حسن دیگر امضای این قرارداد این است که نه تنها پروژه طرح توسعه میدان‌گازی کیش تأمین‌مالی می‌شود بلکه با این کار ابتکارعمل به بخش داخلی سپرده و تکنولوژی‌های نوین مربوط به میدان‌های‌گازی نیز وارد کشور می‌شود.

وی اضافه کرد: این قرارداد نیز مانند سایر قراداهای بیع‌متقابل است و نیاز به مصوبه هیأت‌مدیره شرکت ملی نفت، مصوبه ترک تشریفات و مصوبه کارگروه نفت شورای اقتصاد دارد که با نهایی شدن قراداد تمامی این مصوبات تا پایان سال اخذ خواهد شد. مدیرعامل شرکت متن افزود: براساس برآوردهای انجام شده هزار و 730 میلیارد تومان یا تقریباً دو میلیارد دلار برای توسعه فاز اول میدان‌گاز کیش مورد نیاز است در حالی که کل بودجه شرکت متن در سال جاری 130میلیارد تومان است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =