۰ نفر
۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۳

وحید سعیدی

اگر تا پیش از این خیلی‌ها فکر می‌کردند منتقد خوردنی است یا پوشیدنی، حالا به لطف برنامه وزین «هفت» به این باور رسیده‌اند که منتقد اگر خوردنی یا پوشیدنی نباشد، موجودی است غرض‌ورز و از همه بدتر «بی‌ادب» و حرمت شکن.

این دقیقا شمایلی است که فریدون جیرانی از منتقد جماعت به مخاطب عام ارائه داده است. وقتی آدم حرمت‌شکنی چون مسعود فراستی که از گفتن رکیک‌ترین الفظ جلوی دوربین ابایی ندارد یگانه منتقد برنامه می‌شود، چرا نباید فکر کنیم مخاطب عام گمانی غیر از این ببرد که منتقد همانی است که جلوی دوربین می‌بیینید.

جیرانی چه بخواهد چه نخواهد با انتخاب فراستی به عنوان منتقد ثابت برنامه‌اش او را به عنوان نماینده این طیف به مخاطب عام معرفی کرده است. فراستی هم در این میان با ادبیات بی‌شرمانه خود  از هیچ کوششی برای به لجن کشیدن چهره منتقدان دریغ نکرده است.

او که خود را سردمدار مبارزه با سینمای سخیف و مبتذل می‌داند حالا خود در صف افرادی است که با ادبیات کوچه و بازاری‌اش فرهنگ مردم را از طریق تلویزیون لگد‌مال می کند. استاد پیش از آخرین دسته گلش، در برنامه‌ای که اختصاص به نقد و بررسی فیلم «بعد از ظهر سگی سگی» داشت با الفاظی ناشایست به رضا عطاران حمله کرد، ادبیاتی که در همان برنامه هم مورد انتقاد جیرانی قرار نگرفت و بستری را مهیا کرد تا فراستی در برنامه‌ای دیگر، این بار به طرز ناشایستی فیلم‌های کمدی را به «باغ وحش» تشبیه کند و در نهایت هم از آن اصطلاح زشت در انتقاد از فیلم «جرم» استفاده کند و به این شکل پرونده پراشتباهش را تکمیل‌تر کند.

با همه این بی‌ادبی‌ها و حرمت‌شکنی‌ها فراستی به کار خود در «هفت» پایان داد، اما همچنان مقصر اصلی و متهم ردیف اول با صلابت به کارش ادامه می‌دهد: فریدون جیرانی. او با استدلالی بچه‌گانه و با بیان این نکته که متوجه حرف‌های فراستی نشده خود را از این مهلکه نجات داد، اما چرا باید آنتن برنامه زنده همچنان در اختیار کسی باشد که حواسش به حرف‌های آدم های حاضر در برنامه‌اش نیست.

با این حواس‌پرتی‌های آقای جیرانی که یکی از بی‌شرمانه‌ترین کلمات را در برنامه‌اش نشینده، چه تضمینی وجود دارد که کلمات و حرف‌های بی‌شرمانه‌تر از این را بشنود. با این تمرکزی که جیرانی روی برنامه‌اش دارد و احتمال بیان هر حرفی می‌رود بهتر است این برنامه از ساعت 2 نیمه‌شب به بعد روی آنتن برود تا حداقل بیننده‌های کمتری شاهد این برنامه وزین باشند.

54

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی US ۰۹:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    واقعاً جنبه ندارن بعضی ها مملکت ما مملکت آزاده! هرکی هرچی دوست داره میگه به شما چه آخه ؟
  • بدون نام DE ۰۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    به نظرم کمی منطقی باشید. آیا راجع به کمدی های سخیف سینمایی این روزها ادبیاتی بهتر از ادبیات آقای فراستی سراغ دارید؟ یا آیا دیالوگ های فیلم های آقای کیمیایی از بعد از ضیافت به این ور (به جز محاکمه در خیابان) را چیزی جز پرت و پلا می نامید؟
  • رامین IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    مسعود فراستی واقعیت سینمای ایران رو داره میگه..به جای اینکه اصلاحش کنیم چرا به فراستی گیر میدین..
  • غبرايي IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    زشت و بي شرمانه اين رفتار شماست كه چون توان مقابله با فراستي را نداريد اينگونه با او مقابله مي كنيد .
  • رامین IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    مسعود فراستی واقعیت سینمای ایران رو داره میگه..به جای اینکه اصلاحش کنیم چرا به فراستی گیر میدین..
  • مهرداد IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    اه اه چه بی جنبه.خب نبین.اتفاقا ازوقتی فراستی رفته برنامه ش آبکی شده.
  • ب-چ IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    فراستی آدم واقع بینی است و این سینمای چرند و در پیت و این فیلمسازان بی وجود ( البته اکثرشان ) لایق بدترین کلماتند.
  • حسین IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    اگه یه روز یکی پیدا شه مثل اون بچه ای که در داستان معروف لباس پادشاه وبگه که پادشاه لباس نپوشیده اشکال داره؟تا کی آقای کیمیایی با این فیلم ها جولان بده وانتقاد از او نیز تابو باشه؟باید تعصب ها را کنار گذاشت...
  • Ebi-s IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    تا کی ما باید چوب تابو شکنی رو بخوریم تا کی به خاطر حفظ احترام دست از حقایق برداریم. مشکل از سینمای ماست نه فراستی
  • مهدي IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    حرف فراستي در ساعت دو نصفه شب بي ادبي است يا فحش‌هاي ناموسي فيلم جرم آقاي کيميايي؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    آقای فراستی و دوستان نزدیک ایشان خسته نباشید که انقدر برای کامنتها وقت گذاشتید.
  • سپیده IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
    0 0
    نقد فقط گفتن نکات بد ومنفی نیست چیزی که آقای فراستی انکار نمیدونه. واقع بینه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از کی تا حالا بی حرمتی و بی توجهی به این همه آدم و خبره سینماشده واقع بینی؟ مودبانه هم میشه نقد کرد آقای فراستی.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    خانم سپیده ، "مودبانه" چی رو می شه نقد کرد ؟ این سینما بی داستان وبی تکنیک و بی هنر را چه جوری می شه نقد کرد ؟ این دلقک بازی بی سر وته ، این تجارت بی بند و بار و بی شرم ، این هیاهوی احمقانه برای هیچ . چی رو باید نقد کرد ؟
  • ایرانی IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    کسانی که از آقای فراستی دفاع میکنند، حتما آن کلمه بسیار رکیکی که ایشان در برنامه هفت بکار بردند، نشنیده اند. البته هیچ خبرگزاری هم نمی تواند آنرا عنوان کند چون واقعا شرم آور است.
  • aras IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۶
    0 0
    حافظ بزرگترين نقاد زمانه خود خيلي تيزتر و براتر نقد ميكرد . همين برايي كلامش بود كه نقدش را زيبا و جاودان ميكند . در نقد نه بايد عصباني بود و نه هتاك. با ظرافت و نكته بيني و دانشي كه حاصل تجربه و مطالعه است با حوصله و متانت ميتوان نقد كرد و مو را از ماست كشيد بيرون
  • علی NL ۱۰:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    برای اقای جیرانی متاسفم که فراستی را به عنوان منتقد قبول داره!!!!!!!!!!!
  • حامد IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    حالا خوبه خود کیمیایی اومد به برنامه و همه چی حل شد نمبدونم چذا بعضی ها کاسه داغتر از آش میشن
  • ارشيا IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
    0 0
    جناب مسعود فراستي عزيز، از برگشت تان به برنامه هفت بسيار خوشحاليم و براي شما منتقد بادانش و شجاع آرزوي موفقيت داريم. شنبه بيستم فروردين ماه ١٣٩٠