در بین چهار بخش فرهنگی، اقتصادی، عمومی و دفاعی بیشترین رشد در لایحه بودجه 90 به اعتبارات دفاعی باز می گردد.

علی پاکزاد:مقایسه لوایح بودجه سالانه دولت طی دو سال 89 و 90 نشان می دهد در میان امور چهارگانه عمومی، اقتصادی؛ دفاع و فرهنگی بالاترین رشد به امور دفاعی اختصاص پیدا کرده است.

تقسیم اعتبارات براساس امور مختلف که به عمور چهارگانه در بودجه های سنواتی شناخته می شوند از مجله شفاف سازی های صورت گرفته در میان جداول بودجه های سنواتی شناخته می شود که نمایی از اعتبارات در نظر گرفته شده برای بخش های مختلف را در بودجه به نمایش می گذارد.

روند تغییرات این ردیف های بودجه ای البته نه بعد از تبدیل آنها به قانون بلکه زمانی که به صورت لایحه به مجلس تفقدیم می شوند به خوبی نشان از اولویت بندی های دولت در بخش های مختلف دارد.

مقایسه لوایح بودجه در سالهای 89 و90 سهم امور چهارگانه از کل بودجه عمومی کشور از 69 درصد به 60 درصد کاهش پیدا کرده است ولی چون شاهد افزایش 37 درصد حجم بودجه عمومی در سال 90 نسبت به سال 89 بوده ایم بنابراین انچه در عمل اتفاق افتاده است افزایش حجم بودجه های متعلق به این امور بوده ولی تغییر سهم هریک از ردیف ها نشان می دهد که دولت در بخش های مختلف چه اولیت هایی را برای سال 90 مدنظر قرارداده است.

در بین این چهار محور بیشتری نافزایش مربوط به امور دفاعی و امنیت داخلی بوده است که طی سال 90 نسبت به سال 89 رشدی معادل 53 درصد از 12 هزار میلیارد تومان در سال 89 به 19هزار میلیارد تومان در سال 90 افزایش پیدا کرده است و البته در بین دو محور اصلی این بخش فصل دفاعی نسبت به نظم و امنیت داخلی رشد بیشتری پیدا کرده است به طوریکه بودجه بخش دفاع با 64 درصد افزایش نسبت به سال 89 از 9هزار میلیارد تومان به حدود 15 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و به این ترتیب سهم بخش دفاع از 7 درصد در بودجه عمومی سال 89 به 12 درصد از بودجه عمومی سال 90 ارتقاء یافته استو در نهایت سر جمع سهم امور دفاعی در بودجه عمومی سال 90 به 15 درصد رسیده است در حالی که این سهم در سال 89 معادل 10 درصد بوده است.

کاهش اعتبار ورزش و رسانه های جمعی

در امور فرهنگی که شامل پنچ فصل است به نظر دو فصل نسبت به بودجه سال 89 کاهش پیدا کرده اند. بودجه بخش رسانه های جمعی و گردشگری از 3 هزار میلیارد تومان در سال 89 به 2 هزار و 700 میلیادر تومان در سال 90 کاهش پیدا کرده است و به این ترتیب می توان گفت سهم بخش رسانه ای بودجه نسبت به سال قبل 12 درصد کاهش پیدا کرده است.

در مورد فصل تربیت بندی نیز همین اتفاق قابل مشاهده است، بر اساس ارقام مندرج در لوایح سالانه بودجه طی ساهالی 89 و90 میزان بودجه تریبت بدنی از 1003 میلیارد تومان در سال 89 به 929 میلیارد تومان در سال 90 کاهشی معادل 7 درصد پیدا کرده است. البته در مقابل بودجه های مربوط به فصول تامین اجتماعی،بهداشت و درمان و اموزش به ترتیب معادل 18، 28 و 13 درصد افزایش پیدا کرده است و به این ترتیب سهم مربوط به بودجه تامین اجتماعی در بودجه عمومی کشور از 16 درصد سال 89 به 19 درصد ار سال 90 افزایش پیدا کرده است. همین افزایش اعتبارات در بخش تامین اجتماعی بهداسشت و اموزش باعث شده است سهم امور فرهنگی در بودجه عمومی در سال 90 به 44 درصد افزایش پیدا کند در حالی که سهم این بخش در سال 89 معادل 38 درصد بوده است و از نظر حجم اعتبارات نیز شاهد رشد 16 درصدی در سر جمع امور فرهنگی هستیم.

افزایش سهم مسکن و فناوری اطلاعات

مقایسه لوایح سالهای 89و 90 نشان می دهد دولت در سال 90 با توجه به وعده هایی که در مورد رفع مشکلات مسکن داده است در  فصل مسکن 33 درصد افزایش را منظور کرده است و اعتبار بخش مسکن را از 3600 میلیارد تومان در سال 89 به 4400میلیارد تومان در سال 90 افزایش داده است. سر جمع اعتبارات امور اقتصادی در بودجه سال 90 با یک درصد افزایش نسبت به سال 89 به 17 درصد رسیده است و از نظر حجم اعتبارات این بخش نیز شاهد رشدی 6 درصدی هستیم.

افزایش اعتبارات قانون گذاری

در بخش امور عمومی نیز بیشترین افزایش مربوط به فصل قانون گذاری است که در لایحه 90 نسبت به لایحه 89 می بینم افزایش 52 درصدی از نظر اعتبارات برای این فصل لحاظ شده است. همچنین در فصل امور قضایی نیز شاهد رشدی 22 درصد از نظر اعتبارات هستیم و همچنین اعتبار مربوط به فصل توسعه فعلوم و فنون معادل 21 درصد رشد داشته است ولی در نهایت در امور عمومی سر جمع سهم این بخش مانند سال 89 معادل 5 درصد از کل بودجه عمومی دولت باقی مانده است.

اعتبار امور چهارگانه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =