شمار قربانیان آنفلوآنزا در خراسان شمالی به ۳ نفر رسید

ایرنا نوشت: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی اعلام کرد: ابتلا به بیماری آنفلوآنزا تا کنون سه نفر را در این استان به کام مرگ کشانده است.

دکتر افشین دلشاد اظهار داشت: آخرین نتایج آزمایش های صورت گرفته بر روی نمونه های ارسال شده، علت مرگ یک پسر ۵ ساله و یک زن ۵۰ ساله بر اثر بیماری آنفلوآنزا را تایید کرده است.  

وی افزود: پیش از این هم یک زن حدودا ۴۰ ساله در بجنورد بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا جان باخته بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: بانوی ۵۰ ساله درگذشته، زمینه بیماری قلبی نیز داشته است.  

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از مبتلایان به آنفلوآنزا بستری نمی شوند، افزود: آمار دقیقی از شمار بستری شدگان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در استان در دست نیست.

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، در فصل شیوع، ۲ درصد از افراد به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می شوند و از این میزان هم پنج درصد فوت می کنند که البته بیشتر، افرادی هستند که زمینه آنرا داشته اند یعنی مبتلا به بیماری کلیوی بوده و یا سازمان ایمنی بدن خود را با تزریق دگزامتازون تضعیف کرده اند.

دلشاد گفت: درست است که شیوع آنفلوآنزا امسال نسبت به سال قبل، افزایش یافته، اما مرگ ناشی از آن، خیلی افزایش نداشت و در سال های قبل نیز به طور میانگین مرگ ۲ تا چهار نفر بر اثر این بیماری در استان گزارش شده بود.

وی افزود: به افراد مبتلا به آنفلوآنزا، توصیه می شود بهداشت فردی را رعایت کرده در منزل بمانند، دستمال کاغذی را در محیط رها نکنند و لوازم شخصی خود را از دیگران جدا سازند و با توجه به اینکه داروی درمان این بیماری، آنتی بیوتیک نیست از خوددرمانی بپرهیزند.

دلشاد درباره علت شیوع بیماری آنفلوآنزا در سال جاری گفت: بعضا ویروس به لحاظ ژنتیکی دچار تغییر می شود و این تغییرات، سبب می شود تا برای سیستم ایمنی بدن، ناشناخته باشد، برای همین است که واکسن آن نیز هر ساله تغییر می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی اظهار داشت: اگر تغییرات ژنتیکی بیشتر باشد درصد شیوع بالاتر می رود و البته امسال در منطقه خاورمیانه و حتی در اروپا، این بیماری کمی زودتر آغاز شد و انتظار نداشتیم در این فصل سال شیوع داشته باشد.

آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی و خود محدود شونده است که همه ساله در فصول سرد به صورت فصلی شیوع پیدا می کند و می تواند برای افراد خاص از جمله سالمندان، بیماران نقص ایمنی، بیماران شیمی درمانی و بیماران قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی خطر مرگ را درپی داشته باشد.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1327141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =