هشدار محبیان به اصولگراها: به خاطر وحدت، به افراطیون باج ندهید

امیر محبیان، فعال سیاسی اصولگرا می گوید: جریان اصیل اصولگرا سال هاست در انفعال محض است و تعریفش از وحدت باج دادن به افراطی هاست.

زهرا ترابی: لیست کاندیداهای ثبت نام کرده در انتخابات مجلس، نمایی امیدبخش از تشکیل مجلسی کارآمد و متفاوت از گذشته را نمی دهد.اما همین تعداد کاندیداهای طیف های مختلف چقدر شانس ورود به پارلمان دارند؟ آیا سرلیستی به راهی به قالیباف اهدا می شود یا پایداری ها ناسازگاری خواهند کرد؟ اصلاح طلبان کجای معادلات انتخابات هستند؟ آیا احمدی نژادی ها در مجلس بعدی ریشه خواهند زد؟ 

سوالاتی که امیر محبیان، فعال سیاسی اصولگرا می گوید انتخابات مجلس از دست اصلاح طلبان و اصولگرایان بیرون آمده است. وی تاکید دارد احمدی نژادی ها با طبقه معترض خشمگین اشتراکی دارند و ممکن است به مجلس بعدی منتقل کنند.او همچنین گلایه مند است از رادیکال ها و می گوید این افراد به جای عقل شان از حنجره شان بهره می برند

مشروح گفتگوی خبرآنلاین را بخوانید

*******

آقای محبیان! با توجه به چهره هایی که از هر دو طیف کاندیدا شدند و در بین آنها فرد شاخص یا متفاوتی حضور ندارد، به نظر شما ترکیب مجلس بعدی به سمت بهتر شدن و کارآمدتر بودن خواهد رفت؟ فکر نمی کنید مجلس بعدی مجلسی شبیه مجلس هفتم، هشتم یا نهم باشد ممکن است مجلسی شبیه مجلس دهم شکل بگیرد؟

باید ابتدا بهتر شدن را تعریف کرد. بعضی ها بهتر شدن را در تقابل مجلس آتی و دولت فعلی می دانند؛ بعضی آن را در همراهی مطلق آن دو با هم می دانند؛ بعضی ها در فریاد زدن شعارهای تند و بعضی رفتن به سوی تعامل با جهان می دانند اما من معتقدم مجلس بهتر یعنی مجلس کارآمد، مجلسی که وظایف خود را با دقت انجام داده و در هر قدم خود نگاهی به مسایل مردم داشته باشد و بکوشد مشکلات جامعه (حداقل منطقه خود را) برطرف کند. در این راستا امیدوارم مجلس بهتر یعنی کارآمدتر و متخصص تری شکل بگیرد؛ هر چند نباید نگاهی به گذشته کرد زیرا گذشته انسان را مایوس می کند.

رادیکال ها به جای مغز خود از حنجره شان استفاده می کنند

چرا اصولگرایان کاندیدای شاخص جدیدی را وارد صحنه نکردند و با افرادی تکراری وارد عرصه شدند؟ واقعا نیروی وجود ندارد یا میل به کاندیداتوری وجود نداشت؟

 اگر منظور از کاندیدای شاخص، کاندیدای معروف و شناخته شده است، معتقدم چهره های زیادی ثبت نام کرده اند اما اگر به شاخص به عنوان نماد نهایی می نگرید اصلا دیگر چنین فردی وجود ندارد.

شخصا احساس خطر می کنید که مجلس بعدی به سمت رادیکالی شدن پیش برود؟

 طیف رادیکال در هر جناحی می تواند فضا را رادیکال کند زیرا رادیکال ها مهمترین رفتاری که خوب می شناسند؛ فریاد زدن است اینها بیش از استفاده کردن از مغز خود از دهان و حنجره خود استفاده می کنند.

تعریف اصولگرایان اصیل از وحدت، باج دادن به افراطی ها شده است

آقای محبیان! باتوجه به کاندیداتوری چهره هایی چون قالیباف از طیف نواصولگرایان، آقاتهرانی از جبهه پایداری و چهره هایی چون مصباحی مقدم، موسی پور و میرسلیم از طیف سنتی، شانس سرلیستی اصولگرایان را با چه کسی می دانید؟

تلاش هایی دارد صورت می گیرد که به نوعی از همگرایی و سرلیست واحد برسند که البته ضمن امیدواری برای رسیدن به این هدف نسبت به امکان آن شدیدا مشکوک هستم. جریان اصیل اصولگرا سال هاست در انفعال محض است و تعریفش از وحدت باج دادن به افراطی هاست. بازی که افراطی ها برای آنها تعریف کرده اند بسیار ساده است؛ایجاد توهم درباره جایگاه اجتماعی افراطیون، انداختن اصولگرایان سنتی به انفعال و تلاش برای تامین نظر افراطی ها و نهایتا در آخرین لحظه بر هم زدن بازی.

قالیباف افراطی نیست، یک تکنوکرات است

اصولگرایان سنتی هم با خوشبینی افراطی همیشه در برابر این بازی تسلیم شده اند. این بار هم به نظرم همین مدل ساده ،اصولگرایان سنتی را که بالاترین سطح توان تشکیلاتی منسجم را دارند؛ در دام خود گرفتار خواهد کرد. ضمن آن که شخصا قالیباف را در زمره افراطی ها دسته بندی نمی کنم؛گرایش قالیباف نوعی تکنوکراتیسم است که البته با شعارهای جهادی و انقلابی آمیخته شده است.

فضای سیاسی از بازی اصلاح طلب - اصولگرا خارج شده است

فکر نمی کنید کری خوانی ها و امیدواری که اصولگرایان به پیروزی دارند کمی اغراق گرایانه و بیشتر برای تضعیف روحیه حریف است؟

همیشه جریانات سیاسی ما امیدشان با ناامیدی مردم از طرف مقابل عجین است؛ به نظرم مدتهاست که فضای سیاسی البته بجز انتخابات مجلس از بازی اصلاح طلب - اصولگرا خارج شده است اما چون هر دو جریان هنوز در فضای دهه -۸۰-۷۰ بازی می کنند تغییری در مدل خود نداده اند.

وضعیت اصلاح طلبان غمبار است/آنها به دیوار شورای نگهبان برخورد می کنند

کاندیداهای اصلاح طلب را چطور ارزیابی می کنید، اصلاح طلبان می توانند با این چهره های، لیستی چالش برانگیز برای اصولگرایان ببنندد؟

وضعیت اصلاح طلبان واقعا غمبار است. آنان در وضعیت دفاع یا عدم دفاع از دولت روحانی آچمز شده اند.از یک سو به دیوار شورای نگهبان برخورد می کنند از سوی دیگر پشت دولتی قرار گرفته اند که بناچار از آن حمایت می کنند در حالی آن را قبول ندارند؛از طرف دیگر موضع مردم عادی را می بینند که احمدی نژاد می تواند با آنها شعار همسو بدهد اما گرایش نئولیبرال لاکچری پسند، طبقات مرفه و متوسط هوادار آنان امکان سر دادن شعارهای عدالت طلبانه را به آنها نمی دهد.

شعار هواداران احمدی نژاد به شعار طبقه خشمگین معترض نزدیک است

در بین کاندیداهایی که ثبت نام کردند حضور چهر هایی از دولت احمدی نژاد بسیار پررنگ بود،ممکن است این افراد و حتی برخی چهره های طیف سوم تفکر احمدی نژاد را در مجلس بعدی دنبال کنند و....

هواداران احمدی نژاد فعلا نزدیکترین شعارها را با طبقه خشمگین معترض دارند؛اگر بتوانند جلب نظر آنها را داشته باشند پتانسیل خوبی دارند به شرط آن که بازی را متعادل و هوشمند پیش ببرند. در هر صورت در شرایط کنونی اوضاع پیچیده تر از همیشه است.

۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =