چرا سران قوا تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفتند؟

رئیس‌جمهور گفت: درآمد حاصل از افزایش بهای بنزین را با وجود نیاز دولت، به خود مردم برمی‌گردانیم.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی در بخشی از سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو با تأکید بر اینکه بنزین ۲ نرخی و دلار چندنرخی سخت و فسادآور است، گفت: اما گاهی شرایط اضطرار بوجود می‌آید و باید در دوران سختی قبول کنیم و همه باید در کنار هم باشیم و دانشگاه‌ها در چگونگی اجرای این طرح وارد شوند.

رئیس جمهور به موضوع اصلاح قیمت بنزین اشاره و با تأکید بر اینکه قانون ما را موظف می‌کند قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم، گفت: همیشه این بحث وجود داشته که افزایش قیمت بنزین به یکباره انجام شود یا به صورت سال به سال و کارشناسان نظرات متفاوتی در این زمینه دارند.

مشروح سخنان روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان: 

روحانی: اگر مذاکره منجر به شکست دشمن شود، یک کار انقلابی است

روحانی با تأکید بر اینکه اساس تصمیم به سهمیه‌ای کردن و افزایش قیمت بنزین این بوده است که نیازمند به واردات بنزین نشویم، گفت: قبل از این دولت، بنزین و گازوئیل وارد می‌کردیم و حتی در فصل زمستان گاز را هم وارد می‌کردیم، به طوری که یکی از کشورهای همسایه شمالی وقتی در یک زمستان سخت متوجه نیاز ما به گاز شد، قیمت را ۹ برابر کرد و دولت قبل ناچار به پرداخت آن شد. خوشبختانه امروز نیازی به واردات گاز نداریم و حتی به کشورهای عراق و ترکیه، گاز صادر می‌کنیم. در گازوئیل هم امروز صادرکننده هستیم و در بنزین خودکفا شده‌ایم در حالی که در مقطعی مجبور بودیم برای تأمین بنزین از پتروشیمی‌ها استفاده کنیم که برای محیط زیست مشکل‌ساز بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: با این تصمیم برای بنزین به دنبال کنترل مصرف بودیم. مصرف بنزین در کشور در سال ۹۷، ۱۱ درصد افزایش یافته بود و پیش‌بینی این بود که امسال نیز ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته باشیم که اگر با همین روند ادامه می‌یافت در سال ۱۴۰۰ دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شدیم.

روحانی یادآور شد: در مورد درآمد حاصل از افزایش بهای بنزین نیز برغم نیاز دولت، همه درآمد حاصله را به خود مردم برمی‌گردانیم، هر چند که طبق قانون اجازه این اقدام را نداریم، اما با مجوز مقام معظم رهبری این کار را کردیم و پول حاصل از افزایش قیمت بنزین را به اقشار ضعیف که مشکل معیشتی دارند، برمی‌گردانیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در این دولت تولید بنزین در کشور ۲ برابر شده است و ما از تولید روزانه ۵۲ میلیون لیتر در کشور به ۱۰۷ میلیون لیتر رسیدیم که تا آخر سال این رقم به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

۲۱۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =