بورل: تداوم روند فعلی برجام را حفظ نمی‌کند

ایرنا نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: زنده نگه‌داشتن توافق هسته ای وظیفه جمعی است، اما تا زمانی که مسیر کنونی در بعد هسته‌ای بازنگردد، این توافق پایدار نخواهد بود.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در پاریس با بیان اینکه موضوع ایران را شخصا در نشست امروز مطرح می‌کند، تاکید کرد: نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام نشان داد که همه طرف‌ها حامی این توافق و خواهان حفظ آن هستند. این موضع یکصدا برای ما بسیار مهم است.

بورل افزود: من در یادداشتی پس از این نشست تاکید کردم که زنده نگه‌داشتن این توافق وظیفه جمعی است اما تا زمانی که مسیر کنونی در بعد هسته‌ای بازنگردد، این توافق پایدار نخواهد بود؛ اما اتحادیه اروپا و همه شرکت‌کنندگان در نشست روز جمعه در وین شدیدا حامی این توافق هستند.

«هلگا اشمید» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که به همراه «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ریاست کمیسیون مشترک برجام را بر عهده داشت، جمعه شب پس از این نشست در پیامی توئیتری نوشت: ما وظیفه جمعی برای حفظ برجام داریم. از همه مشارکت‌کنندگان [در این نشست] خواسته شد که به پایتخت‌های خود گزارش کنند که تلاش شدید از سوی همه طرف‌ها ضروری است.

معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد که در این نشست از تصمیم شش کشور اروپایی برای پیوستن به سهامداران ابزار حمایت از تبادلات تجاری (اینستکس) استقبال شد.

بلژیک، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و هلند دو هفته پیش در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در راستای تداوم حمایت اروپایی‌ها از برجام و اجرای بخش اقتصادی آن، اکنون در فرآیند پیوستن به به اینستکس هستند که پس از طی فرآیندهای قانون داخلی مربوط به هر کشور، تکمیل خواهد شد.

در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در هیات ایران، علاوه بر عراقچی، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم حضور داشتند.

عراقچی بعد از حضور در این نشست، با رافائل گروسی مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیدار و درخصوص روابط و همکاری‌های دوجانبه گفت و گو کرد.

عراقچی پیشتر گفته بود هنوز امیدهایی برای نجات توافق هسته‌ای (برجام) وجود دارد؛ اما این مساله در گرو پایبندی اروپایی‌ها به اجرای تعهداتشان است.

نشست روز جمعه در حالی برگزار شد که با توجه به گام چهارم ایران در خصوص کاهش تعهدات در چارچوب برجام، وزیر امور خارجه فرانسه نسبت به فعال کردن سازوکار حل اختلاف تهدید کرده بود.
مکانیسم حل اختلاف پیش‌بینی شده در برجام اینگونه است که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارنظر وزیر امور خارجه فرانسه را غیرسازنده خواند و تصریح کرد که عقب‌نشینی ایران از تعهداتش اقدامی قانونی علیه اقدام غیرقانونی آمریکا برای خروج یکطرفه از برجام است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =