سایت ساز یا قالب وردپرس؟ کدام بهتر است؟

سایت ساز یا وردپرس؟ آیا شما هم علاقه مند به راه اندازی کسب و کار اینترنتی خودتان هستید، اما نمی دانید که باید از کجا شروع کنید؟

سایت ساز یا قالب وردپرس؟ کدام بهتر است؟

امروزه اینترنت بخش عادی از زندگی روزمره است و تحول بزرگی در فرایند خرید مشتریان ایجاد کرده ولی با این وجود، تقریباًیک سوم مشاغل کوچک و متوسط هنوز وب سایت ندارند و به طور سنتی فعالیت می کنند.

طراحی و ساخت وب سایت در گذشته کار بسیار سخت و پرهزینه ای بود ولی امروزه شما می توانید با دسترسی به اینترنت بدون دانش برنامه نویسی به راحتی وب سایت خودتان را راه اندازی کنید. اگر تصور می کنید نمی توانید، جالب است بدانید در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون وب سایت در سراسر دنیا وجود دارد که توسط افرادی مانند شما (نا آشنا به برنامه نویسی وب) ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از ساده ترین روش ها برای طراحی سایت، استفاده از قالب وردپرس یا سایت ساز است. البته بسیاری از افراد این دو را همیشه باهم اشتباه میگیرند؛  در این مقاله می خواهیم به مقایسه سایت ساز و قالب وردپرس بپردازیم. قبل از این مقایسه توصیه می کنیم انتظاراتی که از وب سایت خود دارید را یادداشت نمائید.

هدف شما از راه اندازی وب سایت چیست؟ چه امکاناتی میخواهید داشته باشید؟ این موارد را در نظر داشته باشید تا در پایان بررسی تفاوت سایت ساز و وردپرس بتوانید در مورد انتخاب پلتفرم مناسب تصمیم گیری کنید.

وردپرس چیست؟

وردپرسیک سیستم مدیریت محتوای اپن سورس است. سیستم های اپن سورس به شما اجازه دسترسی به کدها و تغییر آنها را می دهند. در واقع  می توان گفت WordPress ابزاری کامل برای ساخت و مدیریت وب سایت است. شما با استفاده از قالب های آماده وردپرس می توانید بر وب سایت خود کنترل کاملی داشته باشید. همچنین برای اضافه کردن قابلیت و کارکردهای بیشتر می توانید از افزونه وردپرس استفاده نمایید.

در حقیقت، وردپرس بیش از ۳۴٪ از کل وب سایت های اینترنتی را تشکیل داده است. بله!  به احتمال زیاد بیش از یک چهارم از وب سایت هایی که بازدید می کنید توسط WordPress ساخته شده است. از وبلاگ نویسی گرفته تا فروشگاه اینترنتی، وب سایت شخصی، شرکتی، عکاسی، خدمات کاریابیو ...

بنابراین بهترین پاسخ برای WordPress چیست می تواند این باشد "بهترین راه برای ساختن وب سایت در فرصت کوتاه"

میزان محبوبیت وردپرس در جهان

توریع استفاده از وردپرس در جهان

سایت ساز چیست؟

اگر بخواهیم تعریف ویکی پدیا از سایت ساز را بیان کنیم اینگونه است: سایت سازها ابزاری هستند که امکان ساخت وب سایت را بدون امکان ویرایش کد ها فراهم می کنند.

همانطور که از نام آن پیداست، سایت ساز بستری است که از طریق آن هر کس می تواند وب سایت خود را بسازد. کار با سایت ساز به هیچ مهارت و تجربه فنی بالایی در CSS، HTML و سایر زبان های کد نویسی نیاز ندارد. بسیاری از سایت سازها چند طرح بندی با امکاناتی نظیر تغییر لوگو، درگاه های پرداخت و صفحات پیش فرض نمایش محصولات را در اختیار کاربران قرار داده اند.

تفاوت سایت ساز و وردپرس

انعطاف پذیری

سایت سازها در مقایسه با وردپرس از انعطاف پذیری کمتری برخوردار هستند. سایت سازها می توانند وب سایت های شخصی یا کوچک را مدیریت کنند، اما در مورد مدیریت کامل وب سایت های بزرگ و متوسط محدودیت هایی دارند. برخی از انواع سایت سازها کاربران را محدود به ایجاد تعداد مشخصی صفحه می کنند که ممکن است نیاز سایت را در آینده پوشش ندهد. این مساله با ارتقا پلن کاربری شخص، معمولا حل می شود. علاوه بر این، شما باید محتوای سایت نظیر استایل، هدر، نوشته ها، نمونه کارها، محصولات و هر آنچه در سایت هست را بتوانید ویرایش کنید. سایت ساز ها یک محدودیت بزرگ در ویرایش بخش های مختلف و اضافه کردن امکانات جدید دارند.

وردپرس به عنوان ابزاری برای ایجاد و مدیریت وب سایت، قالب ها و افزونه های زیادی دارد. این افزونه ها و امکانات، شما را قادر می کند همه بخش های سایت را شخصی کنید. علاوه بر این، می توانید تمامی امکاناتی که نیاز دارید را در قالب های از پیش تعریف شده پیدا کنیدیا آنها را مطابق نیاز خود تغییر دهید.

قالب های وردپرسی زیادی هستند که با ارائه افزونه هایی مثل صفحه ساز، امکان تغییر تمام صفحات و جزئیات آنها را ارائه می دهد. با این توضیحات تمامی صفحات سایت از جمله فروشگاه، نمونه کار و وبلاگ را به سادگی می توانید مطابق سلیقه خود تغییر دهید. علاوه بر این، شما قادر خواهید بود با استفاده از افزونه های بهینه سازی، سایت وردپرسی خود را از نظر سرعت، عملکرد و موتور های جستجو (SEO) بهینه کنید.

انعطاف پذیری وردپرس به اندازه ای است که اگر شما ایده ای برای گسترش وب سایت خود دارید، احتمالا می توانیدیک افزونه وردپرس برای آن منظور پیدا کنید. تا به اینجایکی از مهمترین تفاوت های سایت ساز و وردپرس را بیان کردیم که صاحبان کسب و کار باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

سهولت استفاده

پلتفرم سایت ساز معمولا با درخواست کاربر از هاستینگ نصب می شود و کاربر خود را درگیر مسائل نصب سایت ساز نمی کند. در این پلتفرم می توانید به راحتی با کشیدن و رها کردن، المان های مورد نظر را اضافه کنید و وب سایت خود را به سادگی طراحی کنید. طراحی سایت و مدیریت محتوای آن در سایت ساز ها نیاز به دانش چندانی ندارد.

پلتفرم وردپرس به سادگی سایت ساز ها نیست. شما باید با نصب قالب های وردپرس برروی هاست و کار با ویرایشگر WYSIWYG آشنایی داشته باشید تا بتوانید سایت خود را طراحی کنید. آموزش های زیادی در مورد کار کردن با صفحه سازهای گرافیکی وردپرس و نصب قالب موجود است. فروشندگان محصولات وردپرسی و برخی فریلنسرها، نصب قالب وردپرس را با هزینه بسیار پایین و در برخی موارد به صورت رایگان انجام می دهند. این موضوع برای افرادی که  فرصت یادگیری مسائل فنی را ندارند، می توانید جالب توجه باشد.

پشتیبانی سایت

درست است طراحی سایت با استفاده از سایت سازها کار بسیار ساده ای است ولی برای مدیریت محتوای سایت، اضافه کردن امکانات بیشتر و رفع مشکلات احتمالی نیاز به پشتیبان خواهید داشت. برخی از شرکت های ارائه دهنده سایت ساز، در چارچوب خود خدمات پشتیبانیخاصی را برای کاربران خود در نظر گرفته اند.

در عوض وردپرس خانواده بسیار بزرگی دارد که شما می توانید با عضویت در انجمن ها و سایت های آموزشی جواب سوالات خود را پیدا کنید. علاوه بر این شما با خرید از فروشگاه های معتبر قالب و افزونه وردپرس، می توانید از راهنمایی های پشتیبان محصول استفاده کنید. شاید در ابتدای راه اندازی سایت به پشتیبانی به عنوان یک مساله مهم نگاه نشود اما، در ادامه کار و با مواجه شدن با مسائل امنیتی و توسعه سایت نیاز شدیدی به آن احساس خواهید کرد.

طراحی و ظاهر سایت

سایت سازها دارای قالب های آماده و پیش فرضی هستند که شما می توانید از آنها استفاده کنید. تنوع این قالب ها بستگی به سایت سازی دارد که انتخاب کرده اید. حداکثر تعداد دموهای این نوع پلتفرم (پیش نمایش های قالب) به چند ده تا می رسد.

وردپرس بنا به نیاز کاربران خود دارای هزاران قالب می باشد که بر اساس نوع وب سایت خود می توانید از بین آنها انتخاب کنید. تنوع قالب های وردپرس به حدی است که برای هر موضوعی از فروشگاه موبایل تا آرایشگری و عکاسی احتمالا انتخاب های متعددی خواهید داشت. به عنوان مثال برای انتخاب یک قالب شرکتی وردپرس از بین گزینه های فراوان پیش رو، می توانیدنظرات کاربران خریدار را در مورد آن قالب خوانده و از پشتیبان محصول، سوالات خود را قبل از راه اندازی سایت بپرسید.

علاوه بر این، فروشگاه های معتبر ارائه کننده قالب و افزونه وردپرس معمولا دوره های پشتیبانی رایگانی از چندماه تا یکسال ارائه می کنند.

قیمت و هزینه طراحی سایت

بسیاری از سرویس دهندگان وب، معمولا قسمتی از هاست خود را به عنوان ابزار سایت ساز به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند. سایر سایت سازها که امکانات بیشتری دارند، با هزینه نسبتا کمی در اختیار کاربران قرار می گیرند. هزینه سایت سازها، بسته به امکانات و پشتیبانی ارائه شده متفاوت است.

وردپرس دارای قالب رایگان کاملا فارسی و راست چین شده بسیاری است که می توانید از آنها برای وب سایت خود استفاده کنید. امکانات این نوع قالب ها معمولا محدود است. اما قیمت قالب های پریمیوم وردپرس بستگی به امکانات آنها دارد. قالب شرکتی وردپرس معمولا قیمت پایین تری دارد. قالب فروشگاهی وردپرس و چند منظوره معمولا قیمت بالاتری دارند و به تبع آن امکانات و افزونه های غیر رایگان بیشتری را شامل می شوند.

امکانات اضافی از قبیل فروشگاه و فروش پلکانی، گالری تصویر، صفحه ساز، امنیت و سئو، پیام خصوصی و هزاران ویژگی دیگر را می تواند از طریق افزونه وردپرس به سایت خود اضافه کنید. این افزونه ها به قدری متنوع هستند که احتمالا آنچه در ذهن را دارید را می توانید در سایت وردپرسی خود پیاده سازی کنید.

پرکاربردترین افزونه های وردپرسی

محبوب ترین افزونه های وردپرسی

دریک نگاه کلی، با استفاده از سایت سازها می توانید بلافاصله وب سایت خود را ایجاد کنید، اما آیا این پلتفرم برای راه اندازییک وب سایت بزرگ سودمند خواهد بود؟ اگر در آینده نزدیک به ابزارهای ایمیل مارکتینگ، سیستم های فروشگاهی سفارشییا عضویت های ویژه نیاز داشتید، آیا این پلتفرم توسعه پذیر است؟

انتخاب سایت ساز یا قالب وردپرس بستگی به آنچه می خواهید انجام دهید دارد. هر دوی سایت ساز و وردپرس نقاط قوت و ضعف مختلقی دارند. بنابراین به شما توصیه می کنیم، قبل از اقدام به راه انداری سایت، نیازهای خود را بررسی کنید و به تمامی جوانب امنیت، توسعه پذیری، رابط کاربری و بهینه سازی سایت توجه داشته باشید.

برخی از شرکت های هاستینگ، قالب های وردپرس را به عنوان سایت ساز ویژه خود و با قیمت بالاتری ارائه می دهند. امیدوارم بعد از خواندن این مقاله بتوانید تفاوت سایت ساز و وردپرس را تشخیص دهید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329787