سوالات بی پاسخ یک عراقی:چرا هنوز تربچه،ماست و کلنکس وارد می کنیم؟

یک روزنامه نگار عراقی در کافه خبر به ریشه معضلات مردم عراق پرداخته و سوال اصلی او از حکومت کشورش این است که در 16 سال اخیر بودجه نفت چه شد و در جیب چه کسانی رفت؟ چرا حکومت داران ما دلارهای مملکت را در حساب های شخصی خودشان خوابانده اند؟

زهره نوروزپور- ابولفضل خدائی: بیش از دو ماه است که عراق در وضعیت ناآرامی قرار گرفته است. عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور پس از سلب حمایت از سوی آیت الله سیستانی و درخواست مردم استعفا داد و از پارلمان خواست که برای تعیین نخست وزیر جدید اقدام نماید. اما این پایان اعتراضات نبود. چرا که معضل اجتماعی عراق از ریشه دچار فساد شده است. معترضان خواهان یک زندگی بهتر با امکانات اجتماعی و خدماتی از سوی حکومت هستند امری که در 16 سال اخیر به فراموشی سیاستمداران و مسوولان اجرایی این کشور سپرده شده است.محمد علی الحکیم مدیر خبرکزاری النخیل وکارشناس خاورمیانه که از دل عراق سخن می گوید، معتقد است که آنها 16 سال برای اصلاح امور وقت داشته اند، در این چند سال آنها حتی نتوانسته اند بسته های دستمال کلنکس تولید کنند! او این مثال را در کافه خبر خبرآنلاین برای ما می زند تا ما بیشتر به عمق معضلات اجتماعی، اقتصادی و بیکاری جوانان عراقی پی ببریم؛ مشروح گپ و گفت ما را در ادامه می خوانیم:
 

 ارزیابی شما از شکل گیری اعتراضات گسترده در عراق چیست؟ اگر به طور ریشه ای و عمقی عوامل شکل گیری و افزایش فساد در ساختار حاکمیتی این کشور را بررسی کنیم متوجه چه حقایقی خواهیم شد؟

به طور کلی نمی توان وجود و دخالت کشورهای خارجی در منطقه را نادیده گرفت. اما در همین راستا برخی حوادث و فتنه اخیر در عراق را مرتبط با توطئه های عربستان و آمریکا می دانند که به نظر من بدین گونه نیست چرا که بازیگران اصلی در صحنه عراق اسرائیل و امارات هستند و دو کشور عربستان و آمریکا در رده های بعدی قرار دارند.قبل از بررسی این موضوع پرسش اصلی باید این باشد که چرا کشوری همچون عراق اجازه دخالت کشورهای خارجی را در امور داخلی خود می دهد؟! 16 سال از سال 2003 میلادی می گذرد و ما اگر وضعیت مناطق مختلف عراق را بررسی کنیم درمی یابیم که مناطق کردنشین در آرامش کامل به سر می برند.  در بررسی مناطق سنی نشین نیز باید عنوان کرد که سیاستمداران آنها شریف تر از سیاستمداران شیعه هستند. از بغداد تا جنوب این کشور 10 شهرستان وجود دارد و باید معضلات این نواحی ریشه یابی و گفته شود که چرا این شهرستان ها پس از 16 سال هنوز واردات ماست صورت می گیرد، چرا پوشاک وارد می شود؟ چرا تربچه وارد می شود؟ چرا پس از این همه سال کارخانه ای وجود ندارد؟! مردم به دلیل همین مسائل قیام کرده اند چرا که طبق آمارهای رسمی تکلیف 800 میلیارد دلار نامشخص است و هیچ برنامه ریزی از سوی حکومت برای پیشرفت از نظر امنیت، خدمات، کیفیت کار، سیاست، استقلال کشور و غیره وجود ندارد.

 طبق ماده 76 قانون اساسی عراق تظاهرات حق شهروندان محسوب می شود. از سویی همه با اغتشاش و آشوبگری نیز مخالفند و در همین راستا مسیر تظاهرات نیز عوض می شود که در این موضوع نیز شکی نیست. اگر به یاد داشته باشید تظاهرات از اول اکتبر آغاز شد و به مناسبت اربعین وقفه افتاد تا 25 اکتبر که دوباره آغاز شد. در همین بین همانگونه که اشاره کردم پرسش اصلی مردم عراق این است که ای سیاستمداران کشور که ادعای اسلام دارید در طی 16 سال چه اقداماتی برای بهبود و رفاه کشور انجام داده اید؟

چطور عراق با این بودجه هنگفت نتوانسته قدمی برای کشور بردارد؟ در زمان نوری المالکی و سال های آخر نخست وزیری او بودجه عراق چیزی حدود 148 میلیارد دلار بود. این کشور در حال حاضر حدود 8 میلیون کارمند و 3 میلیون بازنشسته دارد. اگر زمانی برای نفت این کشور مشکلی پیش آید تکلیف چیست؟ برخی از مقام های عراق دارای کاخ های مجللی در الخضرا هستند که حتی از کاخ هایی که در عربستان سعودی وجود دارد باشکوه تر و بزرگ تر است. با تداوم این وضعیت نمی توان آینده روشنی برای عراق متصور بود. پس از استعفای عادل عبدالمهدی بغداد باید به فکر چاره باشد. در همین حال برهم صالح رئیس جمهوری عراق باید ظرف 15 روز نخست وزیر جدید را معرفی کند، اگر چنین اتفاقی رخ ندهد خود او با حفظ سمت رئیس جمهور نخست وزیر نیز خواهد شد که تا این لحظه او خوب بازی کرده و خواستار تشکیل دولت موقت است. اما در آن سو باید دید مردم چگونه با این قضیه کنار خواهند آمد. در این تحولات دیدیم که تظاهرکنندگان با پافشاری برای تحقق خواسته های خود که عموما شامل مسائل اقتصادی، رفع بیکاری و خدمات اجتماعی است با رفتن عبدالمهدی نیز کوتاه نیامده اند و همچنان در صحنه حضور دارند. اعتراضات اخیر که چیزی حدود 400 کشته و بیش از 16 هزار زخمی برجای گذاشته عزم معترضین را بیشتر جزم کرده و حتی آنان خواستار سقوط نظام عراق هستند.

خب در این صورت معترضین خواستار چه جایگزین و چه ساختاری هستند؟

قانون انتخابات که در دل قانون اساسی وجود دارد باید تغییر یابد و در این صورت نظام پارلمانی به ریاست جمهوری تبدیل شود که در این بین به جز کردها بقیه احزاب با آن موافق هستند. در تغییر قانون اساسی سه شهرستان دارای حق وتو هستند که در صورت اعتراض این سه آن قانون نمی تواند تغییر یابد. از طرفی همانطور که اشاره کردم کردها نیز با این تغییر مخالف هستند چرا که در وضعیت فعلی آنها بیشترین نفع را این شرایط می برند. کردها 17 درصد بودجه عراق را دریافت می کنند و از همه مهمتر رئیس جمهورشان یعنی برهم صالح نیز کُرد است و وزارتخانه هایی را نیز در کنترل دارند.آنها همچنین از مزایای دیگری چون صادرات نفت شمال و دریافت پول آن نیز بهره مند هستند. عدم وجود حکومتی قوی که بتواند جلوی کردها را بگیرد یکی دیگر از مشکلات است.

عراق بیشترین پول نفت را از مناطق جنوبی چون ناصریه و بصره تامین بدست می آورد. در بصره که حدود 80 درصد از بودجه حکومت عراق را تامین می کند حدود 128 هزار نفر کارمند وجود دارد. استان دهوک در شمال عراق به اندازه یک روستای کوچک در بصره محسوب می شود. که دارای 730 کارمند است و تنها چیز معروفی که دارد چلوکباب و دوغ معروف است. آنها نه تنها چیزی به دولت عراق نمی دهند بلکه خواستار جدایی کردستان از عراق و تاسیس کشوری جدید هستند که عدم توانایی برخورد دولت عراق نیز کاملا مشهود است.

کردها با چه پشتوانه ای این خواسته ها را مطرح می کنند؟

شکی نیست که نفوذ برخی از کشورها در این بین به خصوص اسرائیل وجود دارد و حتی پرچم این رژیم در کردستان به اهتزار در آمد. یا در موردی دیگر کردها در اقلیم حتی برای شیمون پرز مراسم گرفتند. کردها در تلاش برای جدایی سعی کردند کرکوک را در اختیار بگیرند چرا که تشکیل کشوری مستقل نیازمند برخورداری از منطقه اقتصادی است که در همین راستا کردها و مسعود بارزانی شکست خوردند. حتی سعی کردند بندر طرطوس را برای داشتن راه آبی در اختیار بگیرند که در این زمینه نیز ناکام ماندند و پروژه جدایی اقلیم به طور کلی منحل شد.

 به بحث قبلی برگردیم و درباره خواسته مردم عراق و تغییر قانون اساسی صحبت کنیم. به نظر شما قانون اساسی جدید و مطرح شدن تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاست جمهوری با توجه به اقوام و احزاب متعدد راه برای تجزیه عراق هموارتر نمی شود؟ برای مثال مناطق شیعه نشین، سنی نشین و کردنشین شکل گیرند.

این طرحی بود که بایدن آن را مطرح کرد. اگر دولت مستقل کردی تشکیل شود کردهای ساکن دیگر کشورها نیز قطعا ساکت نخواهند نشست. در این بین نه ایران و نه ترکیه یک وجب از خاکشان را به آنها نخواهد داد. تجزیه و کوچک شدن کشورها به نفع آمریکا و به خصوص اسرائیل برای چیره شدن بر آنهاست. با توجه به شرایط فعلی و فتوای آیت الله سیستانی امکان تجزیه عراق وجود ندارد. البته ممکن است جنگ داخلی رخ دهد چرا که سیاستمداران عراقی طی 16 سال به بی کفایتی خود اعتراف نکرده اند. حتی مقامی گفته بود که اگر اتفاق خاصی در عراق رخ دهد همه سیاستمداران چه شیعه، چه سنی، چه کرد به خارج خواهند رفت چرا که از وضعیت مالی خوبی در آن کشورها برخوردار هستند.

شما به وضعیت مقام های عراق نگاه کنید. آقای علاوی، جعفری العبادی، مالکی و عبدالمهدی همه از خارج آمده اند و شناسنامه ای خارجی دارند.

در برهه ای از ترس اعدام توسط صدام این افراد به خارج پناه برده و مجبور بودند.

مردم عراق سیاستمداری می خواهند که مانند آنان از پودر هسته خرما برای نان استفاد کند که به آن نان سیاه می گفتند. مردم در زمان محاصره عراق توسط آمریکا این روش برای پخت نان استفاده می کردند که صدام در اختیار آنها می گذاشت. مجاهدین واقعی یا شهید شدند و یا در عملیات سیاسی که پس از 2003 در عراق شکل گرفت حاضر نشدند. یک مجاهد چند هفته ای آمد و نهایتا رفت. او پی برد که فساد به شدت بالاست. احمد الچلبی طی مصاحبه ای اظهار داشت که 500 میلیارد دلار تکلیفش مشخص نیست. موردی بود که العبادی خواستار اخراج مدیر فرودگاهی بود که نهایتا هم آن فرد را اخراج کرد. اما مالکی توسط گروه های سوات مانع شد و آن مدیر دوباره به کار خود ادامه داد. در موردی دیگر نامه ای درخواستی برای خرید لوازم هواپیما صادر شد که 127 میلیون دلار در آن درخواست شده بود که بعد از آن 70 میلیون دیگر هم درخواست شد اما در نهایتا مشخص شد که نامه به طور کلی سندی بی ارزش بوده و اصلا هیچ ارزشی نداشته است. این حج از پول تکلیفش مشخص نیست و باید حق را به مردم داد. عراقی که در دهه 60 تا 70 اولین تلویزیون را در منطقه تاسیس کرد و اولین پله برقی را درست کرد و اقداماتش با کشورهای اسکاندیناوی مقایسه می شد الان به چنین روزی افتاده و جز سه کشور اول در زمینه فساد است. تنها عاملی که ترس را بر سیاستمداران عراقی قالب می کند اظهارات آیت الله سیستانی است. آنها خطبه های نماز جمعه را با دقت دنبال می کنند و از میزان تاثیرگذاری این مرجع عالیقدر باخبرند و می دانند که ممکن صندلی ها و پست های آنان را در معرض خطر قرار دهد.

 دلیل شعارهای مردم عراق علیه ایران را چه می دانید؟ ایران «بره بره» یعنی چی؟

من این اقدام را در راستای پروژه نفوذ ارزیابی می کنم و معتقدم که رسانه های ایران در این زمینه ضعیف عمل کرده اند. ایران نتوانست این موضوع را تببین کند که هنگامی مردم عراق شعار برای خروج ایران سر می دهند زمانی اسیر داعش بودند و این رشادت های نیروهای ایرانی بود که آنان را نجات داد. داعش تنها هدفش تصرف عراق نبود بلکه کل منطقه بود. در زمان کلینتون طالبان آمد، در زمان بوش القاعده پدید آمد، درزمان اوباما داعش تشکیل شد و مطمئنا در زمان ترامپ چیز بدتری تشکیل خواهد شد. حماقت کشورهای عربی این است که می گویند باید برای حفظ امنیت خود در جنگ باشیم تا امنیت اسرائیل برقرار شود. در این بین بزرگترین معضل بهانه دادن به کشورهای بیگانه بود. فساد مقام های عراق باعث شد تا با وجود اینکه این کشور جز مقاومت محسوب می شود بازیچه دشمنان شود. آمریکا که تریلیون ها خرج کرده طرفداری امنیت عراق نیست. آنها اهداف سیاسی مهمی در این منطقه دارند و نمی گذارد سیاستمداران کار درست را انجام دهند. آنها در روزهای اول پی بردند که مقاومت در برابر آنها شکل گرفته و شهرهای فلوجه و نجف رسما مقابل آمریکا ایستادگی کردند و حتی در فلوجه سر 6 سرباز آمریکایی را بریدند. در سال 1920 نیز عراق مقابل انگلیس مقاومت کرد و مردمش توانستند با چماق کشورشان را آباد کنند. تاریخ برای آمریکا نیز تکرار خواهد شد و آنها نیز مجبور به عقب نشینی خواهند شد. عراق لقمه ای نیست که به راحتی بلعیده شود. در برهه کنونی تنها موردی که می تواند مقداری از خشم مردم عراق بکاهد تغییر قانون اساسی و برگزاری انتخابات است.

همانطور که اشاره کردم آمریکا برای آبادی و پیشرفت عراق انقدر هزینه نکرده است. حمله به کویت و ایران هر دو زیر سر آمریکا بوده و صدام را مامور کرده بود.صدام نیز دیکتاتوری عادل بود که به همه طیف ها ضربه زد. اعم از سنی، شیعه و کرد و نگذاشت کسی به او بگوید که عدالت ندارد. حتی مردم را زنده در چرخ گوشت می گذاشت. با ضربه ای که به منطقه زد کاری کرد تا راه برای حضور آمریکایی ها در منطقه فراهم شود. زمانی هم که آمریکا با مقاومت روبرو می شود عقب نشینی می کند و طرح دیگری را پیاده می کند. سال 2006 فتنه شیعه و سنی را پیش گرفت و هنگامی که از دجله عبور می کردید صدها سر بریده دیده می شد. فتنه اول با آگاهی مردم خنثی شد و آیت الله سیستانی وضعیت را برای مردم روشن کرد. فتنه های بعدی نیز به نوعی گذارا بودند و خنثی شدند. در سال های بعد فتنه انفجار در کاظمین را راه انداختند. حتی کار به جایی کشید که روزانه حدود 60 انفجار در بغداد رخ می داد. بعدها که دیدند این اقدام هم بی فایده است داعش را در عراق تشکیل دادند و دیدیم که موصل چگونه و ظرف چند ساعت تحت تصرف این گروه تروریستی قرار گرفت. بخشی از این فتنه ها هم اکنون در جریان است. اما ملت نیز به پا خاسته و به دنبال آزادی، کرامت، شخصیت و خدمات است. خدماتی که از سال 2006 تا کنون رقمی حدود 71 میلیارد دلار خرج شده اما هنوز برقی در کار نیست. ملت هم اکنون به دنبال احقاق حقوق خود است و پس از رفتن عبدالمهدی، انتخابات و آمدن فردی که بتواند از پس اداره امور برآید ضروری است. جای مفسدین نیز به جای رفتن به خارج زندان است و دیگر ملت عراق تحمل چنین مواردی را ندارند.

 ارزیابی شما از اعتراضات اخیر در عراق چیست؟ ما در این مدت شاهد اعتراضات گسترده ای بودیم که گروه های مختلف در آن حضور داشتند. برخی از این گروه ها در روز و برخی دیگر در شب تظاهراتی را ترتیب می دهند و بعضا اخبار ناگواری از کشته شدگان نیز به گوش می رسد. خواسته مردم عراق به طور کلی چیست؟

تظاهرات 25 اکتبر با گذشته تفاوت های بسیاری دارد. یکی از این تفاوت ها این است که این تظاهرات ها سرگروه ندارد و مشخصه بارز آن این است که دل مردم آغاز شد. پس از 16 سال ظلم و فساد علیه ملت عراق مردم این کشور به خیابان ها آمدند. اگر سیاستمداران عراقی از هر حزبی اقدامی برای تغییر قانون انتخابات در دستور کار نداشته باشند وضعیت بسیار وخیم تر خواهد شد. معترضان به دنبال تغییر ساختار پارلمانی به ریاستی هستند. در همین راستا خواسته دیگر معترضان انتخاب رئیس جمهور به دست مردم است نه پارلمان. مردم عراق طی 16 سال فهمیدند که وقتی به جعفری رای دادند مالکی نخست وزیر می شود، وقتی به مالکی رای می دهند العبادی نخست وزیر می شود، به العبادی رای دهند عبدالمهدی نخست وزیر می شود. در حال حاضر فضا در عراق به گونه ای است که احزاب خواستار عدم شکل گیری توافق هستند تا طی آن فردی روی کار بیاید که منتخب مردم نباشد. مالکی با 726هزار رای هم اکنون از جایگاه خوبی برخوردار نیست. در زمان العبادی نیز به همین شکل بود. در همین حال حیدر العبادی با 3200 رای نخست وزیر شد. بنابراین تغییر قانون اساسی و تغییر ساختار از پارلمانی به ریاستی می تواند فتنه اخیر را که هم از داخل و هم از خارج مدیریت می شود را از بین ببرد.

در جریان اعتراضات چه عواملی سبب شد تا خشونت ها به سمت اماکن دیپلماتیک ایران هدایت شود؟ چه عواملی پشت سر حوادث نجف و کربلا بودند؟

شکی نیست که برخی عوامل خارجی مانند جوکر آمریکایی و برخی شبکه های تلویزیونی و اینترنت عامل بزرگی برای تحریک معترضین بود. در فتنه اخیر بازیگران اصلی امارات و اسرائیل هستند بر خلاف برخی که می پندارند آمریکا و عربستان پشت سر این گونه از حوادث هستند. البته نقش آمریکا و عربستان را نمی توان منکر شد اما این دو کشور در پشت سر اسرائیل و امارات هستند.

در حادثه کربلا عوامل خارجی به کمک عوامل داخلی باعث این حادثه شدند. این حالت هیجانی از بین رفت و حتی معذرت خواهی نیز کردند. حتی تظاهرکنندگان میدان تحریر نیز چنین حوادثی را قبول ندارند. آنها بدون سلاح به خیابان ها آمده اند تا حقشان را از سیاستمداران عراقی بگیرند. در مورد شعار "ایران بیرون رود" باید پرسید که نقش دیگر کشورها در عراق چیست؟ چرا آنهایی که این شعار را سر می دهند به عربستان، اسرائیل، آمریکا، قطر و یا ترکیه چیزی نمی گویند و خواستار خروج آنها نیستند؟

چرا صحبت از خروج 21هزار کارمند آمریکایی در سفارت عربستان مطرح نمی شود؟ اگر معترضان خواستار خروج همه طرف ها از عراق باشند قانع کننده است. اما اینکه شعار خروج ایران از عراق فقط مطرح شود قانع کننده نیست.

 به نظر شما این حجم از کشته ها در عراق از زمان آغاز اعتراضات مشکوک نیست؟ چه کسانی در پشت پرده کشتار مردم هستند؟

از زمان آغاز فتنه در عراق عوامل خارجی در روزهای اول به دنبال برنامه ای بودند تا بیش از هزار نفر در اعتراضات کشته شوند و کشته شدن 10 یا 20 و یا 50 نفر برای آنان راضی کننده نبود. چرا که تعداد کشته های بالا زمینه ساز ورود سازمان ملل به موضوع و دخالت کشورهای دیگر را فراهم می کرد. نقشه جوری کشیده شده بود که درگیری بین مردم و الحشدالشعبی رخ دهد و جنگ داخلی رخ دهد. اما خوشبختانه با تدابیر مرجعیت و شخص آیت الله سیستانی در برهه های مختلف جلوی بروز برخی فجایع گرفته شد. برخی از سیاستمداران فاسد عراقی از خطبه های نماز جمعه و بیانات آیت الله سیستانی به شدت هراس دارند. در همین حال باید به کشورهای منطقه که در فتنه عراق دست داشتند گوشزد کرد که نباید از این ناآرامی ها خرسند باشند چرا که امنیت عراق با توجه به جایگاه استراتژیکی که دارد با امنیت منطقه گره خورده است.

 با توجه به وقایع اخیر نقش آیت الله سیستانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا ایشان به موقع به قضیه ورود پیدا کردند؟

آیت الله سیستانی از سال 2005 همواره از فسادها انتقاد داشتند و جمله ای که گفت این بود: "صدای ما گرفت از فساد" حتی ایشان به برخی از نمایندگان گفت که تمام اموالشان حرام است چرا که نجومی است. اگر خدای نکرده اتفاقات بدی در عراق رخ دهد مسئولین این کشور در خارج امنیت دارند و می توانند به راحتی کشور را ترک کنند.این موضوع حتی به صورت علنی در تلویزیون السومریه نیوز توسط نماینده ائتلاف الوطنی که متعلق به علاوی است گفته شد. وی در این مصاحبه تلویزیونی به صراحت اعلام کرد که در صورت وقوع حوادث ناگوار در عراق ما قادر خواهیم بود ظرف دو ساعت با پرواز عراق را ترک کنیم! حتی حادثه مشابه ای نیز رخ داد؛  حدود سه سال پیش زمانی که به الخضرا حمله شد مسئولین فاسد به سرعت فرار کردند.

معتقدم که آقای سیستانی همانطور که توانست جلوی فتنه 2006 و دیگر حوادث را بگیرد این فتنه را نیز قادر خواهد بود خنثی کند. اگر خطبه های ایشان از اول اکتبر را بررسی کنیم می بینیم که ایشان مخالف معترضین نیستند و تاکید دارند که مسئولین فاسد نباید کارشان را ادامه دهند.

نقش مقتدی صدر را در تحولات عراق چگونه می بینید؟ همانطور که می دانیم قبل از ناآرامی ها در ایران بودند و درباره او صحبت های زیادی می شود. برخی می گویند او علیرغم اینکه طرفدار دولت و حاکمیت عراق بوده بازی های دوگانه ای نیز داشته است. شما چه فکر می کنید؟

معتقدم که وجود مقتدی صدر در ایران بسیار مهم تر از حضور او در عراق است. چرا که عوامل خارجی در عراق به دنبال این هستند تا یکی از بزرگان را دستگیر کنند و در همین راستا اگر اتفاقی برای مقتدی صدر بیفتد طرفداران فتنه جنگ داخلی بین شیعیان را کلید خواهند زد. همانطور که آمریکا و متحدانش در سال 2006 سعی کردند که جنگی بین شیعه و سنی راه بیندازند هم اکنون نیز به دنبال فتنه جدید شیعی- شیعی هستند. در سال 2006 ما شاهد صدها سر بریده اطراف دجله بودیم که اتفاقی بی سابقه بود. پروژه نفوذ در عراق را با نگاه جزئی تر به رسانه ها از جمله تلویزیون و توئیتر می توان لمس کرد. ما اخیرا شاهد هک شدن سایت حشد شعبی بودیم. هکرها  همچنین بیانیه‌ای را منتسب به هیئت حشد شعبی درباره حوادث اخیر تأسف‌بار منطقه السنک منتشر کردند. در همین حال حشد شعبی این موضوع را تکذیب کرد. در این بیانیه جعلی منتسب‌شده به حشد شعبی آمده بود که حشد خواهان بیان حقایق درباره حوادث جمعه گذشته در منطقه السنک و ماهیت گروههای مسلح و خرابکار است و همچنین از نیروهای امنیتی می‌خواهد که سیطره خود بر محل‌های تظاهرات را اعمال کرده و اوضاع را به حالت طبیعی بازگردانند. سوال اینجاست که چه کسانی توانستند این سایت را هک کنند؟ آنچه که مشخص است پشت پرده این اتفاق عوامل کوچکی حضور ندارند و خارجی ها باعث آن هستند. در این ماجرا سایتی هک می شود که از جناح خاصی حمایت نمی کند، اگر مقاومت به نفع مقاومت و استقلال عراق باشد. ولی خیلی از آنها در حالی فعالیت می کنند که در جناح جوکر هستند.

 با توجه تحولاتی که در خصوص حشد شعبی رخ داد برخی به دنبال تخریب سردار سلیمانی با توجه به محبوبیتش در عراق هستند. آیا محبوبیت سردار سلیمانی در نزد مردم کاهش یافته یا این فتنه دیگری از سوی آمریکا و متحدانش است؟

سردار سلیمانی فردی بود که به کمک کل منطقه آمد چرا که داعش هدفش تنها عراق و تصرف شهرهای آن نبود. اگر حشدشعبی، حمایت های ایران و مقاومت نبود شک نداشته باشید که داعش هم اکنون در اصفهان بود. بچه های مقاومت با خون هایشان خطر بزرگی را دفع کردند. ایران نیز فهمید که چه خطر بزرگی از بین رفت و گرنه ایران با داعش باید در داخل کشور مبارزه می کرد. دشمنان به هیچ وجه حاضر نیستند حشد شعبی و یا حزب الله جدیدی در منطقه تشکیل شود. برای اسرائیل کابوس بزرگی خواهد بود اگر حشدشعبی مانند حزب الله در لبنان قدرتمند شود. اسرائیل برای خلاص شدن از حشد شعبی و حزب الله حاضر از دست به هر کاری بزند و همه چیز را بدهد. حتی ما شاهد هجمه های اخیر علیه آیت الله سیستانی و مقاومت هستیم و برخی از مقرهای حشد شعبی نیز به آتش کشیده شده است. از آن طرف می بینیم که آمریکا اعلام کرد برگرداندن موصل به حال اول و بیرون راندن داعش 30سال زمان می برد. اما ایران ظرف 3 سال توانست اوضاع را سامان دهد.فتوای مرجعیت، خون شهدا، رشادت های حشدشعبی نقش بسزایی در این موضوع داشتند.

با روند کنونی پیش بینی بنده این است که در سال 2020 آتش سختی منطقه را فراخواهد گرفت و اسرائیل هم از بین خواهد رفت. منطقه دیگر توان و کشش این وضعیت را ندارد. درآن سو انتخاب مجدد ترامپ هم عامل دیگری است. وی در زمینه اقتصادی خوب عمل کرده است و مردم از او راضی هستند. وقتی اقتصاد خوب باشد دیگر مسائل کمرنگ می شوند. از طرفی درگیری روسیه و آمریکا با توجه به سلاح هایی که دارند منتفی است. پس در آینده نزدیک درگیری میان ایران و اسرائیل نیز بسیار محتمل است. بدیهی است که آمریکا و شخص ترامپ نمی خواهد به منطقه نیرو بفرستد و جنگ دیگری را آغاز کند. چرا که 6 تریلیون دلار هزینه روی دست آمریکا گذاشته است. جنگ با ایران طبق آماری که رسانه های بزرگ منتشر کرده اند 68 تریلیون دلار برای آمریکا هزینه دارد و عقلانی نیست که دست به چنین حماقتی بزند. حتی در ماجرای سرنگونی پهپادش نیز کاری نتوانست بکند. از این پهپاد کلا 4 عدد در آمریکا وجود دارد و قابلیت های بسیاری دارد. از آن می توان به یک "پنتاگون کوچک" یاد کرد. عکس برداری، تحلیل و ارسال اطلاعات از جمله خصوصیات بارز این گونه از پهپادهاست. پس آمریکا به دنبال کشاندن اسرائیل و یا عربستان به جنگ است. در آن سو عربستان و اسرائیل خواستار کشاندن آمریکا به جنگ با ایران هستند. درصورت وقوع هر اتفاقی از این سه طرف منطقه وارد فاز ناآرامی خواهد شد. در همین بین سفارتخانه های آمریکا در منطقه از بین خواهد رفت، منطقه خلیج (فارس) کاملا نابود خواهد شد و اسرائیل نیز کلا محو خواهد شد. البته ناگفته نماند قسمت های مهمی از عربستان نیز هدف حملات قرار خواهد گرفت.

 وضعیت نامزدهای مطرح برای پست نخست وزیر در عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

هر کسی که در این برهه مطرح شود نزد مردم بی اعتبار خواهد شد.

آقای بحرالعلوم چطور؟

هر کسی که باشد از نظر مردم سوخته است. این مسائل در رسانه ها مطرح می شود. در روزهای اخیر عکسی در میدان تحریر دیدم با عنوان ندیم الجابری که پروفسور یکی از دانشگاه های مطرح است و یکی از نمایندگان سابق نیز بوده است که در حزب الفضیله عضویت دارد. هدف از مطرح شدن اسامی جدید سوخته شدن آن فرد است.

همانطور که در ابتدا گفتم برهم صالح در مدت باقی مانده اسمی برای نخست وزیری معرفی نخواهد کرد که در این صورت او نخست وزیر موقت خواهد شد. در ادامه نیز برنامه و کابینه اش را نیز معرفی خواهد کرد. این چیزی که است در ماده 81 قانون اساسی عراق این شرایط تببین شده که در صورت خالی بودن منسب نخست وزیری تا 15 روز و عدم معرفی فرد جدید توسط رئیس جمهور شخص رئیس جمهور باید پست را قبول کند. تا زمان انتخاب نخست وزیر جدید چنین روندی ادامه دارد که وضعیت عراق تواما مجهول و همراه با اتفاقات خوشایند و یا ناخوشایند خواهد بود. آنچه که مشخص است عدم علاقه مردم به نامزدهای مطرح شده است. در همین حال بحرالعلوم که عنوان کردید فردی است که در دوره جعفری وزیر نفت بوده و در دوره پارلمانی روی کار بوده است و با عبدالمهدی تفاوتی ندارد. آنهایی که این اسامی را مطرح می کنند یک خواسته دارند و آن هم فهمیدن نظرات معترضان است. آنچه که معترضان خواستارند تغییر کلی نظام است. تا در این صورت با قانون اساسی و انتخاباتی جدید فردی انتخاب شود که منتخب مردم باشد. یکی دیگر از سناریوهایی که مطرح است بودن دولت موقت به ریاست برهم صالح تا سال 2022 است.

23/ 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    ظاهرا این عراقی خبر نداره کشورش سالهاست توسط آمریکا و انگلیس اشغال شده و بسیاری از نفت این کشور توسط این دولت ها چپاول میشه موقع ورود داعش ایران به دادشان رسید
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      143 1
      یه نگاه به لیست واردات خودمون کنین که گمرک رسما منتشر میکنه، متوجه میشوید اوضاعمون از عراق بدتره: سگ‌ماهی، سنگ پا، قلوه‌سنگ، تله‌موش، شلنگ، بیل و کلنگ، بوق، خلال دندان، زیپ و بند شلوار .....
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      52 9
      وقتی عرضه تولید تربچه و ماست را هم ندارن باز هم تقصیر را گردن دیگران می اندازند؟؟؟!!!!!!!!
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      19 72
      محترمانه تر هم می توانید بنویسید. این عراقی، یعنی چی؟ مگه داری درباره نوکرت حرف میزنی؟
    • عارف قزوینی NL ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      86 14
      شمس تبریزی ، آره با نوکرم حرف میزنم ، 8 سال جنگ یادم نمیره ، از دست دادن برادر و فامیلم یاد نمیره تو هم برو دوغت رو بنوش
    • شمس تبریزی IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      11 25
      تو عارف قزوینی هستی یا عارف آمستردامی؟ اونجا چه میکنی؟ دولت کشوری که به تو پناه داده، برای کلاهی حاشیه امن درست کرده بود و کارش حمایت از تروریسم بوده و است. چطور با اونها دشمنی نداره و با این بنده خدا که خانواده اش مورد ستم صدام بودن، دشمنی میکنی؟ مگر این بنده خدا،اقوامت را شهید کرده. بنده خودم سوابق رشادتی فراوانی در ارتفاعات بازی دراز دارم، اما میدانم که در آن زمانی که من در جبهه بازی دراز بودم، خاندان حکیم هم با ما همرزم بودن. متاسفانه شماها دارید با این کامنتهایتان، جاده صاف کن آمریکایی ها و سعودی ها میشوید و ناخواسته برای حضور آنها در عراق بسترسازی میکنید. از وطن پرستی به دور است که دوستان ایران را بزنید و برای یانکی ها نقل و نبات پخش کنید
    • عارف قزوینی NL ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      7 3
      من هر کجا باشم چه قزوینچه آمستردام یک ایرانی هستم و تو یک عراقی که فارسی حرف زدن بلده و از اسم شعرای ما استفاده میکنه برای نظرات رادیکال دادن ، تویی که به ایشون میگی مگه داری با لبو فروش سر محلتون حرف میزنی ، لبو فروش سر محله شرافت داره و ایرانیه و اینجا تو داری به ایرانی توهین میکنی . من جنگ و سر بریده شده بردارم رو فراموش نکردم و نمیکنم همونطوری که پدر و مادرم نکردن ! عراق اول از همه 1000 میلیارد دلار خسارت جنگ رو باید بپردازه که نپرداخته ! دفعه آخرت هم باشه من و امثال منئ رو به آمریکایی و سعودی میچسبونی هااااا خانواده من برای کشور خون دادن ! در ضمن شما پرچم کشور ما رو آتیش نزنید تو مسابقه فوتبال هو نکنید موقع سرود ، سفارتمون رو آتیش نزنید . اتفاق تو خودت به نظرم عمل سعودی و صهیونیست هستی که میای اینجا مردم رو عصبانی کنی !
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    130 3
    سوالات بی پاسخ یک ایرانی ...
  • DE ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    38 13
    تاريخ را بخوان عراقي تا روشن شوي.
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      10 64
      مودب باش. ایشان اسم داره. بنویس جناب حکیم تاریخ را مطالعه بفرمایید. مگه داری با لبوفروش سر کوچه تون حرف میزنی؟؟؟؟
    • عارف قزوینی NL ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      71 9
      شمس تبریزی شما اصالتا عذاقی هستید گویا و پدرتون عراقی که بهتون بر خورده ؟
    • شمس تبریزی IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      7 25
      البته همانطوری که قبلا عرض کردم، یکی از اجداد بنده معروف به عبدالله بن جابر بن عبدالله انصاری از صحابه پیامبر اسلام در کنار سلمان فارسی رضی الله عنهم در مدائن عراق مدفون است. بنابراین، جزو عراقی های ریشه دار هستم نه مثل العبادی که معلوم نیست از کدوم خراب شده ای رفته اونجا. در ضمن، بنده دارم از هم پیمانهای خودمان در جبهه مقاومت حمایت میکنم. جبهه مقاومت حد و مرزی نمیشناسه و از تهران تا واشنگتن و بلکه اورنج کانتی و توکیو و پکن گسترده است و همه اعضای این جبهه، برادران و خواهران بنده هستند و نمیتوانم توهین به آنها را تحمل کنم
  • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    76 1
    علتش دقیقا مثل علت واردات کفش و لباس و خیلی چیزهای خارجی دیگه به ایران هست در حالی که خودمون میتونیم بسازیم پول مفت و باد آورده نفت که به باد میره و اجازه هر گونه تحرک از تولید کننده داخلی رو میگیره
    • رامین IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      54 1
      چون سود یه عده تو وارداته نه تولید
  • GB ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    77 2
    ۸ سال با ایران جنگ کردید. بعد با کویت وارد جنگ شدید. بعد جنگ اول با امریکا و بعدش جنگ دوم و بعد از آن بلاتکلیفی سیاسی و بعد جنگ با داعش. الان هم قیام و آشوب و جنگ با خودتون. انتظار داری تو ۱۶ سال این کشور درست بشه. از الان ۵۰ سال زمان لازم داره
  • شمس تبریزی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    سرنوشت عراق به دست مردمانش رقم خواهد خورد.
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      7 34
      ای شمس تبریزی قلابی، این را نوشتی تا به گمانت مرا خراب کنی. اما کور خوندی. خیلی ها هم با اینکه حرف درستی زدی، فقط به خاطر اسم بنده، به تو منفی دادن، آنها علیرغم اینکه با این نظر موافق بودن. تو خیال کردی من شمس تبریزی اصل، با این نظرت مخالفم؟ ابدا. درست میگویی اما بدان مردم غیر از اراذلی هستن که مورد نظر توست.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    یه سری از سوالاتش رو ما هم داریم که چرا بعد از ۴۰ سال اوضاعمون اینجوریه. ولی کی جرات داره بپرسه؟ تازه از کی بپرسیم؟ سریع میشیم مزدور و آشوبگر و...
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    41 11
    داداش نظامی وابسته به هشب الشعبی هستی که ازت برای اظهار نظر جانبدارنه دارن استفاده میکنند ؟؟؟؟ این که مشخصه اینکه مردمت گرسنه هستند و از خارجی جماعت متنفر چه شیعه وابسته چه سنی وابسته
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      9 53
      تویی که هنوز نمیدانی «حشد الشعبی» است نه «هشب الشعبی»، برای چه میایی در این صفحه نظر میدی؟ مگه ننوشته بودم مش قربونعلی و اسمال بزاز نیایند اینجا؟
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    57 5
    لطفا در انتخاب مصاحبه شونده دقت کنید. ایشان اطلاعات غلط زیادی منتقل کرد.
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      5 51
      اطلاعات بسیار درست و دقیقی دادن. بسیار به روز هستند جناب محمد علی الحکیم دامت توفیقاته. العبادی و مقتدی صدر باید بیایند در محضر ایشان تلمذ کنن
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    65 6
    چقدر تحلیلاش مثل تحلیلهای صدا و سیما ابکی بود
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      5 41
      اگه اطلاعاتش مثل بی بی سی بود، خوشت میومد؟ بزرگ شو جانم. مطالعه کن و احساسی نظر نده. این بنده خدا کلی راه اومده و وقت گذاشته برای مصاحبه. تایپ کردن متن مصاحبه هم وقت گیره. تو خیال کردی دارن اره تیز می کنن یا بادمجون واکس میزنن که میایی اینطور متلک پرونی میکنی؟ باز هم عرض میکنم بزرگ شو
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      35 2
      بنده شما را شما خطاب میکنم نه تو. چون شما از ابتدای کامنتها همه را توصیه به ادب در مخاطب قرار دادن مصاحبه شونده کرده اید خوب هست خودتان هم عامل به توصیه تان باشید. اما در مورد بادنجان واکس زدن بله من فکر میکنم مصداق مصاحبه ایشان هست. و از انجا ه که شما برای خود مقام عقل کل بودن قائلید و انحصار مطالعه و رشد و بلوغ فکری را خلاصه در وجود ذی وجود شخص شخیصتان میدانید و در عین حال دیگران را از متلک پرانی هم انذار میدهید میخواهم بدون متلک پرانی و با رعایت ادب فرمایشات یا پاسخ خودتان را بدهید و میزان مطالعه و رشد بقیه را به خودتان بسپارید.
    • شمس تبریزی IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      2 14
      دوست عزیز، تو خطاب کردن بی ادبی نیست. در آلمان به معلم، والدین و رفقا میگن Du به معنی تو و به فرد غریبه میگن Sie به معنی شما. من در این مورد فرهنگ آلمانی را بیشتر می پسندم . 5 ساله که اینجا دارم می نویسم و با خیلی ها که نامشان را هم نمیدانم رفیقم. هم اونها به من فحش میدن و هم من به اونها. اما کسی که باهاش مصاحبه شده، غریبه به حساب میاد و البته فرد محترمی هم است. درست نیست که مثل یک کارگر خطابش کنید. سر جالیز که نیستیم عموجان
  • حسین IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    13 91
    باید دو کشور ایران و عراق یکپارچه و تبدیل به یه کشور قوی بشن....
    • GB ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      41 3
      لازم نکرده
  • DE ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    31 2
    کارشناشسون این باشه هیچ وقت به جایی نمیرسند
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      3 31
      تحلیل درست و سنجیده ای را ارایه داده. اینقدر فاشیست نباش و انتظار نداشته باش که ایشان بیاید مزخرفات بی بی سی را به عنوان تحلیل در اینجا ارایه کند. حرفهایش عمدتا درست هستند. همه مثل تو نیستن که دنبال بی بی سی و فرناز چاخان باشن
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      2 30
      فعلا که میبینید به خیلی جاها رسیدیم. شما مواظب باش که راه مکه و ترکستان را با هم اشتباه نکنی
    • بی نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      25 2
      آهای تویی که از اسم پاک شمس تبریزی استفاده می کنی خدا شفاعت بده که دشمن مردم ایرانی ای غیر ابرانی
    • شمس تبریزی IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      2 9
      شعار نده عمو. شماها ناخواسته دارید عملگی آمریکا و سعودی را می کنید. یک ایرانی، تازه اگه بشه اسمش را ایرانی گذاشت، خیلی باید بی غیرت باشه که حمله آمریکا و سعودی به ایران در عراق لذت ببره و بستر ساز حضور آنها بشه. این آشوبهای عراق زیر سر اینهاست. چطوریه که 10 ساله، از این خبرها نبود و حداکثر یه تظاهراتهای جسته و گریخته بود، اما از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، این آشوبها در منطقه درست شده؟ آمریکایی که میگه بیایید در مورد حضور منطقه ای ایران مذاکره کنیم، مشخصه که چی میخواد. ایران مذاکره نکرده و اینها هم متوسل به آشوب شدنو یه عده جوان کم سن و سال را هم که 30 سال پیش را یادشون نمیاد، با این برنامه های ماهواره ای شستشوی مغزی دادن تا بریزن در خیابان. برو آقا اینها را برای کسی بگو که ندونه چه خبره. اگه مملکت دست شما باشه، دوباره همین بعثی ها را در عراق سر کار میارید و باز روز از نو روزی از نو. آمریکا باید از عراق خارج بشه. راه دیگری نداره وگرنه از چپ و راست چوب میذاریم لای چرخش و آخر سر هم باید با رسوایی بره بیرون. عتبات جای یانکی های نجس نیست
    • شمس تبریزی IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      0 4
      فقط خواستم بگم شفاعت خدا معنی نداره. شفاعت مال بنده خداست. منظورت چیه؟
    • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      0 0
      این بدون آقایی که خودتو به نام شمس تبریزی جا می زنه از اسم یک فرد نامدار ایرانی استفاده نکن وبدون تمام این شعارها که می دی به درد خودت می خوره مردم از گرانی اختلاس ،بی کاری،بی توجهی ،جنگ ،فقر اجتماعی،فقر اقتصادی اعتراض دارند تو مطمئنا خوب افاضات خوبه این مشکلات را درک نمی کنی امسال مثل تو که در ایران در اکثریت هستند حق اظهار نظر ندارند شعار نده همه بی عرضگی ها را به خارج ربط نده حتما تو می دونی آمریکا چی کار کرده ولی نمی دونی رفیقای روست چه بلائی سر ایران ایرانی آوردن تاریخ بخون اون زمان که با عراق می جنگیدیم همین عراقی ها که ازشون دفاع می کردی با سلاحهای روسی همون جوونهای که تو شدی وکیل شون شهید شدن خدا بده
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    29 2
    اینو از کجا گیر آوردین ، ما که اینجاییم اطلاعاتمون در مورد عراق هزار برابر اینه
    • شمس تبریزی IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      0 8
      شما یک هزارم اطلاعات ات درباره عراق را به من بگو تا من هم یاد بگیرم و راستی آمایی کنم تا مبادا اطلاعات ات مال العربیه و بی بی سی و من و تو باشه. آخه من میدونم شما داری بلوف میزنی. شما توپت از جای دیگه پره و اومدی سر این بنده خدا داری خالی میکنی. نامرد نباشید. ایشان چه بدی در حق شما کرده که از صد طرف بهش حمله میکنید؟
  • شمس تبریزی IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    3 24
    از این مصاحبه استفاده کردم. ممنون. اما یه سوال. ایشان گفتن عبدالمهدی و المالکی هم تابعیت خارجی دارن. اطمینان دارید یا خدای ناکرده به خاطر اینکه از ایشان خوشتون نمیاد چنین فرمودید؟ البته درباره العبادی درست فرمودید. گذرنامه انگلیسی داره. درباره ابراهیم الجعفری هم شاید حق با شما باشه. اما بقیه چطور؟
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    13 0
    عرلق تا آخر دنیا آشوب و فتنه هست وقت و سرمایه خودتان رو در عراق تلف نکنید
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    16 2
    ما باید این سوالو از عراقیا بپرسیم که چرا وقتی سیب زمینی و ماست و شیر با قیمت نجومی به دهن بچه ایرانی نمیرسید شما با دلارات میومدی دستچین میکردی ما گرسنه تر میشدیم.طلب هم دارید.
  • +989101473716 IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    1 0
    به نظر من اجماعی مردمی از کشورها در خاور میانه به وجود خواهد آمد که این اجماع با اثرگذاری روشنفکرانی در خاور میانه است مشکلاتی در آمریکا به وجود خواهد آمد که اقتصاد و قدرت سیاسی در آمریکا را به چالش خواهد کشید در این بین اسرائیل مانند پول بی پشتوانه خواهد ماند و مردم و ساکنین بی رغبت و هراسناک از ماندن در سرزمین‌های اشغالی خواهند شد و به معامله‌ای از روی عجز و مظلوم نمایی رویی خواهد آورد که تلاش برای حفظ بقا و بی فایده بودن اید‌ه‌ها سرانجام مردم اسرائیل را ترک و خواستار ساکن شدن در آمریکا خواهند شد که حتی اکثرمردم آمریکا مخالف برگشت آنها هستند و باعث ایجاد چند دستگی و تجزیه آمریکا خواهد شد و تغییر توازن در دنیا رقم خواهد خورد.
  • محمد IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    4 0
    شمس تبریزی واقعا خیلی بیکاری که برای هر مطلبی یک چیزی باید بنویسی
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    4 0
    من به عنوان یک تبریزی واقعا از بابت نظرات پرتعداد و ملال انگیز فرد موسوم به شمس تبریزی احساس شرمندگی می کنم. چقدر هم پر چونه است !
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    5 0
    خبر انلاین 15 نظر از شمس تبریزیِ چاپ کردی که با نظراتش گویی اخبار 20:30 رو می شنویم لطفا برای تعداد نظرات هم یه محدوده ای بگذار