طراحی‌های دیدنی از بزرگان هنر / اخوان ثالث و شجریانِ «مینی‌مال»!

خراسان نوشت: «مینی‌مال» به معنای «نامه کوچک» است و «مینی‌مالیسم» اصطلاحاً یعنی ساده‌گرایی یا هنر موجز که امروزه به یک مکتب هنری تبدیل شده و در تمام شاخه‌های هنری از نقاشی و مجسمه‌سازی گرفته تا داستان‌نویسی و طراحی گرافیکی و... خودی نشان داده است.مینی‌مالیسم یعنی با کمترین کار، بیشترین چیز خلق شود و طرحِ به دست آمده، هیچ چیز اضافه‌ای نداشته باشد.

روز گذشته در فضای مجازی، طراحی‌های مینی‌مال و مختصر یک هنرمند به نام محسن ولیحی حسابی سر و صدا کرد. تصور کنید چهره شاعرانی مانند مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج را مینی‌مال شده ببینید یا دلتان بخواهد بدانید چهره مینی‌مالیستیِ محمدرضا شجریان و شهرام ناظریِ چه شکلی است!

محسن ولیحی با خلاقیت و هنر منحصر به فردش، تصاویر تعدادی از شاعران، خواننده‌ها، فیلم سازها و بازیگران ایرانی را به شکل ساده و مختصر طراحی کرده است که تعدادی از آن‌ها را می‌بینید. ساده کردن تا جایی که پیام گویا باشد با محسن ولیحی، طراح خلاق این چهره‌ها گفت‌وگو کردیم.

او خودش را این‌طور معرفی می‌کند: «متولد ۱۳۵۶ در تهران، کارشناس ارشد طراحی گرافیک از دانشگاه هنر، عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و عضو هیئت مدیره انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر».

این هنرمند در پاسخ به این سوال که این نوع طراحی‌ها معمول و مرسوم است یا ابداع خودش بوده، می‌گوید: «در خلاقیت باید از چیزهای عادی و حتی کلیشه ای، به شکلی نو استفاده کنیم. حتماً کار من هم ترکیبی از هر دو است. من الگویی برای این کارها نداشتم، ولی معمولاً هر چه به سمت سادگی بروید، احتمال پیدا شدن نمونه‌های مشابه بیشتر می‌شود. شاید دیگران هم مشابه من کار کرده باشند که در این باره اطلاعی ندارم و نمونه مشابهی هم ندیده‌ام».

ولیحی درباره این که ایده طرح‌ها چطور به ذهنش رسیده است هم این‌طور توضیح می‌دهد: «من بیشترین کاری که در حوزه گرافیک انجام می‌دهم، طراحی نشانه است. رسیدن به سادگی و خلوص را در این کار ترجیح می‌دهم. در این مجموعه هم، همان چالش و روش را داشتم؛ ساده کردن تا جایی که پیام همچنان گویا باشد».

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالکریم IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    1 6
    نماد غربگرایی یا همان کروات به آن شجریان چسبیده است و چقدر بد است که یک انسان با نمادهای شیطانی و غرب و منحط شناخته شود
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      7 1
      آخه آدم ناحسابی نماد غربگرایی دیگه از کجا دراومد؟! کراوات جزوی از پوشش ایران باستان بوده، برو کشکتو بساب بابا!
    • عبدالکریم IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      4 1
      من متوجه یک چیز شدم هرجا اسمی از بزرگان فرهنگ و هنر ما میاد جنابعالی عین طفیلی خودتو میچسبونی بهشون!
  • وحید رضا اسماعیلی NL ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    5 0
    عالیه
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    4 0
    بابا جان عزیزتون یه خبر از استاد و وضعیت کنونیش بزارید آخه!