نظامیان اقتصاددان نیستند مغرور هم هستند/چرا امام و آیت‌الله طالقانی مخالف ورود نظامیان به اقتصاد بودند؟

اعتمادآنلاین نوشت: عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: در حال حاضر در هیچ کشور موفقی نظامیان در اقتصاد دخالت نمی‌کنند. علت اینکه امام خمینی (ره)، آیت‌الله طالقانی و دیگر بزرگان اوایل انقلاب ورود نظامیان به اقتصاد را منع کردند این است که اقتصاد یک علم و یک عرف محسوب می‌شود. زمانی که تفنگ وارد اقتصاد شود آن عرف و علم را بر هم می‌زند.

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر مدیریت اقتصادی کشور از سوی نظامیان گفت: در قرن ۱۹ نظامیان در بسیاری از کشورها تصور می‌کردند می‌توانند اقتصاد را مدیریت کنند و مدیریت اقتصاد را به دست گرفتند. اما اکثراً به شکست منجر شد. مانند کشورهای آمریکای جنوبی، شیلی، روسیه و... که تمام اقتصاد این کشورها در دست نظامیان و اطلاعاتی‌ها بود.

او با انتقاد از حضور نظامیان در اقتصاد کشور تاکید کرد: در حال حاضر در هیچ کشور موفقی نظامیان در اقتصاد دخالت نمی‌کنند. علت اینکه امام خمینی (ره)، آیت‌الله طالقانی و دیگر بزرگان ورود نظامیان به اقتصاد را منع کردند این است که اقتصاد یک علم و یک عرف محسوب می‌شود. زمانی که تفنگ وارد اقتصاد شود آن عرف و علم را بر هم می‌زند.

نظامیان اقتصاددان نیستند مغرور هم هستند؛ دود شکستشان به چشم مردم می‌رود

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی نظامیان عرف و علم اقتصاد را بر هم بزنند، چون معمولاً اقتصاددان نیستند و مغرور هم هستند، یکباره شکست سختی می‌خورند. دود شکست آنها هم در چشم مردمی می‌رود که پذیرفته‌اند این افراد اقتصاد را به دست بگیرند.

بی‌مقدار همچنین به فناوری‌های نظامیان در ساخت موشک اشاره کرد: البته خوب است که نظامیان در فناوری ساخت موشک و... به بخش خصوصی و عمومی از علمی که دارند کمک کنند. نظامیان در تمامی کشورها در بلایای طبیعی به میدان می‌آیند و در شرایط عادی تمرین می‌کنند تا آماده دفاع از کشور باشند.

او با گفتن اینکه نظامیان در حال حاضر در اقتصاد دخالت می‌کنند توضیح داد: در حال حاضر عملاً نظامیان در اقتصاد دخالت می‌کنند. برای مثال نظامیان در بنیادهای ارتش، سپاه، بنیاد تعاون و خاتم‌الانبیاء و... حضور دارند که البته حضورشان خیلی روشن نیست. اما با روشن بودن چراغ نظامیان در اقتصاد کشور شاهد فرار بسیاری از افراد خبره و سرمایه‌گذار خواهیم بود که در نهایت به فقر مردم منجر می‌شود.

این عضو فراکسیون امید به شرایط کنونی کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر شاهد تحریم نفت هستیم و حال که نمی‌توانند خام‌فروشی کنند کار نظامیان در مدیریت اقتصاد کشور کار سختی است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1330028