انتشار نسخه دست‌نویس اولین حکم حکومتی

تسنیم نوشت: هفدهمین جلد از مجموعه «روزشمار انقلاب اسلامی» با در نظر گرفتن حوادث و تحولات سیاسی ایران در نیمه دوم بهمن ۵۷ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

میرزا باقر علیان‌نژاد، نویسنده و پژوهشگر، درباره جلد هفدهم «روزشمار انقلاب اسلامی» که اخیراً توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است، گفت: تحولات سیاسی گسترده ایران در نیمه دوم بهمن ماه ۱۳۵۷ به حدی بود که مجلد هفدهم روزشمار انقلاب اسلامی به سه روز بهمن ماه(پانزدهم تا هفدهم) اختصاص یافت.

وی درباره مهمترین حوادثی که در این سه روز در جلد هفدهم «روزشماره انقلاب اسلامی» به آنها اشاره شده است، یادآور شد: در این مجلد به تحولاتی نظیر معرفی مهدی بازرگان به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت از سوی امام خمینی(ره)، راهپیمایی سراسری در کشور در پشتیبانی از نخست‌وزیری او، انعکاس گسترده سخنرانی‌ها و پیام‌های امام خمینی(ره) و حوادث انقلاب در رسانه‌های داخلی و خارجی، تظاهرات گسترده مردمی علیه حکومت پهلوی، شدت گرفتن فعالیت روحانیون و سیاسیون، پیوستن گروهی از نظامیان به مردم، اقدامات شاپور بختیار، اقدامات سران ارتش برای حفظ حکومت، کارهای امریکا در مقابله با انقلاب و ... پرداخته شده است.

علیان‌نژاد ادامه داد: به همین خاطر تصمیم گرفتیم که تحولات گسترده این دوره زمانی سه روزه را در دو محور اصلی تقسیم کنیم؛ بخش اول به فعالیت‌ها و اقدامات جبهه مبارزه اختصاص یافت که شامل فعالیت‌های و اقدامات امام(ره) در راستای رهبری انقلاب اسلامی، اقدامات دولت موقت، تظاهرات مردمی، روحانیت و سیاسیون مخالف رژیم شاه، نظامیانی که به انقلاب پیوستند و انعکاس حوادث انقلاب در خارج از کشور بود.

وی افزود: در بخش دوم روزشمار انقلاب اسلامی نیز به فعالیت‌ها و اقدامات جبهه حکومت طی این سه روز پرداخته شده است که  شامل فعالیت‌ها و اقدامات شاپور بختیار، شاه، نظامیان و ساواک و امریکا و اسرائیل است.

علیان‌نژاد درباره اهمیت این روزشمار تأکید کرد: در این روزشمار نسخه دست‌نویس اولین حکم حکومتی امام خمینی(ره) که مربوط به نخست وزیری مهندس بازرگان است، آمده است. علاوه بر این آلبوم تصویری از مراسم نخست وزیری مهندس بازرگان هم در این روزشمار گنجانده شده است.

وی تنوع عکس‌ها و سندها، کاریکاتورها و بریده جراید مطبوعات آن دوره را ویژگی دیگر این جلد هفدهم روزشمار انقلاب اسلامی دانست و افزود: به طور میانگین در هر جلد از این روزشمارها تلاش کردیم حدود ۲۰۰ عکس، سند، کاریکاتور و بریده جراید گنجانده شود که در این جلد هم این امر اتفاق افتاده است.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1330055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =