جزئیاتی از حادثه هولناک بغداد

حادثه فجیع قتل نوجوان 16 ساله عراقی و انتشار ویدئوی آن در فضای مجازی با واکنش های متعددی روبرو شده است.

به گزارش خبرآنلاین، با ادامه اعتراضات در عراق وقوع یک حادثه توجه دنیا را به خود جلب کرد. طبق خبرهای اولیه گفته شده که در این حادثه نوجوان عراقی به دلیل اهانت به معترضان در میدان الخلانی بغداد به طرز فجیعی کشته شد. اما این کل ماجرا نبود چرا که در ویدئوهای منتشر شده پس از کشتن این نوجوان جسد او را از تیر چراغ برق آویزان می کنند. نوجوانی که در این حادثه وحشیانه به قتل رسید "هیثم علی اسماعیل نام دارد که تنها 17 سال سن داشت. در شرح این چگونگی این حادثه آمده است که این نوجوان طی اختلاف و درگیری با معترضان به سمت آنان شلیک می کند که طی این تیراندازی 4 تظاهرکننده کشته می شوند. سپس با افزایش تظاهرکنندگان دیگر خانه ای که این نوجوان در آن زندگی می کرده به آتش کشیده می شود و خود او نیز با ضربات چاقو به قتل می رسد.

در ادامه سخنگوی نیروهای مسلح عراق نیز گفت که نیروهای امنیتی به این حادثه ورود نکرده اند و در انتظار موافقت برخی مقام های مسئول هستند.

عبدالکریم خلف در تشریح جزئیات این حادثه گفت که در ابتدا با تجمع معترضان کنار خانه این نوجوان درگیری لفظی رخ می دهد که مقتول اقدام به شلیک تیر هوایی می کند که سپس درگیری شدت می یابد و معترضان با کوکتل مولوتوف خانه او را به آتش می کشند. سپس نیز گروه های مسلح ناشناس جسد او را روی یکی از تیرهای راهنمایی و رانندگی آویزان می کنند.

با انتشار تصاویر قتل این نوجوان تصویری از مادر او نیز در حال عزاداری در کنار تیربرقی که پسرش از آن آویخته شده بود در شبکه های اجتماعی بازتاب پیدا کرد.

Image result for ‫عکس مادر نوجوان عراقی‬‎

به گزارش روسیاالیوم در پی وقوع این حادثه هولناک شورای امنیت سازمان ملل از  از مقامات عراقی خواست پیرامون اقدامات خشونت‌آمیز علیه تظاهرکنندگان در این کشور تحقیق کند. به گزارش روسیاالیوم، این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد، اعضای شورای امنیت نسبت به اقدامات خشونت‌آمیز و قتل تظاهرکنندگان بی‌دفاع نگران هستند.  

در پی این حادثه  تظاهرکنندگان میدان التحریر بغداد روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای با محکوم کردن حادثه خونین منطقه الوثبه در مرکز پایتخت عاملان این اقدام را بی گناه دانستند و اعلام کردند که صلح آمیز هستند و به همین شیوه به اعتراض ها ادامه می دهند.

در بیانیه معترضان که در میدان تحریر خوانده شد آمده است که مردم پر افتخار عراق، ما به خاطر اصلاح بدون خونریزی با آرامش و خواسته های صلح آمیز به دور از خشونت به خیابان آمدیم و بسیار بر این موضوع تاکید می کنیم و این شعار همیشگی ما خواهد بود.

در آن سو مقام ها و شخصیت های عراق نیز به این حادثه هولناک واکنش نشان دادند. در همین راستا عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: این جنایت تاکیدی بر این دیدگاه ما است که گروه‌های سازمان‌دهی شده‌ای برای قتل و ارعاب و به تعطیلی کشاندن کشور در پوشش تظاهرات فعالیت می‌کنند که پیشتر بارها درباره آن هشدار داده بودیم.

عبدالمهدی افزود: ما هر بار که برای حمایت از امنیت عمومی اقدام کردیم در کانون تهمت‌ها قرار گرفتیم، اکنون نیروهای امنیتی باید سلاح خود را به دست گرفته و از میدان‌های تظاهرات حفاظت کنند.

وی ادامه داد: باید به اقدام گروه‌های سیاسی در تحمیل حضور خود در میدان‌های تظاهرات با هدف سلطه‌جویی بر آن و تسویه حساب با دیگر گروه‌های سیاسی پایان داده شود.

این مقام عراقی در ادامه تصریح کرد: حفاظت از تظاهرکنندگان تنها بر عهده دستگاه‌های امنیتی رسمی کشور است و رخدادهای اخیر نشان داد که برخی گروه‌ها می‌خواهند با دور ساختن این دستگاه‌ها از میدان‌های تظاهرات  خودشان ابتکار عمل را به دست بگیرند و نقشه‌شان را که اکنون بر همه روشن شده پیش ببرند.

مرکز اطلاع رسانی شورای عالی قضایی عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که قاضی تحقیقات ویژه پرونده‌های مربوط به امنیت ملی، تحقیقات درباره جنایت قتل یک جوان در میدان الوثبه بغداد را آغاز کرده است.

در این بیانیه آمده است: علیه تمام کسانی که در ارتکاب این جنایت شنیع مشارکت داشته‌اند، احکام بازداشت صادر خواهد شد.

صالح محمد العراقی از افراد نزدیک به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق هم در توئیتی تهدید کرد، اگر ظرف ۴۸ ساعت تروریست‌هایی که این جنایت را مرتکب شده‌اند، تحویل دستگاه قضایی داده نشوند، نیروهای موسوم به کلاه آبی‌ها  از میدان التحریر عقب نشینی خواهند کرد.

سرتیپ خالد محنا، سخنگوی وزارت کشور عراق در گفت‌وگو با شبکه العراقیه در این باره گفت: وزارت کشور اطلاعات کاملی را درباره عوامل حادثه الوثبه جمع آوری کرده و به دستگاه قضایی تحویل داده است.

وی ضمن  وحشتناک خواندن این حادثه، گفت: یک اجماع نظر ملی وجود دارد که خواهان مداخله نیروهای امنیتی برای اعمال امنیت است و در روزهای آتی شاهد نقش برجسته‌تر نیروهای امنیتی در میدان‌های تظاهرات خواهیم بود.

سفارت آمریکا در بغداد نیز در بیانیه‌ای قتل نوجوان عراقی در میدان الوثبه را اتفاقی "هولناک" خواند.

در این بیانیه آمده است: آمریکا اقدامات خشونت آمیز علیه معترضان و ربودن آنها را محکوم می‌کند. نمی‌توان از اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان و تهدید و ربودن آنها گذشت. امنیت، ثبات و حاکمیت بدون متوقف کردن چنین اقداماتی برای عراق محقق نخواهد شد.

سفارت آمریکا در ادامه بیانیه خود تأکید کرده است: دولت عراق نباید اجازه دهد که چنین اقدامات غیرقانونی ادامه یابد.

هیئت سازمان ملل در عراق (یونامی) با صدور بیانیه‌ای حادثه قتل و به دار آویخته شدن نوجوانی در میدان الوثبه بغداد را به شدت محکوم کرد.

یونامی همچنین خواستار بازداشت عاملان این جنایت شنیع و تحویل آنها به دادگاه شد.

هیئت سازمان ملل در عراق ضمن غیر قابل قبول خواندن این حادثه، خشونت علیه معترضان، ارعاب و ربودن آنها را محکوم کرد.

به گزارش سومریه نیوز در همین حال  آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالی قدر عراق با درخواست برای تحقیق در خصوص جنایت صورت گرفته در الوثبه که طی آن یک نوجوان به دار آویخته شد، تصریح کرد: بسیار اندوهناک است که تعداد زیادی از افراد برای نظاره کردن جنایت الوثبه جمع شده بودند. جنایت الوثبه می‌تواند بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات‌ها و اوضاع کشور تاثیر بگذارد. رخداد الوثبه یک جنایت شنیع و هولناک است و مسئولان باید عاملان این اقدام را بازخواست کنند.

مرجعیت عالی دینی در عراق با تاکید بر ساختن ارتش بر اساس اصول حرفه‌ای مستحکم و وطن دوستی، تصریح کرد: ما بر لزوم تلاش جهت بهبود شرایط معیشتی در مناطق آزاد شده و بازگرداندن مردم آواره شده‌ این مناطق تاکید داریم.

آیت الله سیستانی عنوان داشتند: مسالمت آمیز بودن شرط موفقیت آمیز بودن نبرد اصلاح است.

به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، سید عمار حکیم نیز در بیانیه ای اعلام کرد که پس از حادثه میدان «الوثبه» در بغداد باید عناصر نفوذی در تظاهراتی که به روش های تخریب و جنایت می انجامد، مشخص شود.

وی افزود: نیروهای امنیتی باید به وظایف خود در حفظ جان و مال شهروندان عمل کنند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین خواستار محدود شدن برگزاری تظاهرات در محل هایی مشخص برای جلوگیری از تعرض و تخریب اموال عمومی و خصوصی از سوی عناصر نفوذی و خرابکار، شد.

دستگیری برخی از عوامل حادثه بغداد

  منابع عراقی از دستگیری دومین متهم به مشارکت در قتل جوان میدان الوثبه بغداد خبر دادند. در همین حال روز گذشته مرکز اطلاع رسانی شورای عالی قضایی این کشور تاکید کرده که که قاضی تحقیقات ویژه پرونده‌های مربوط به امنیت ملی تحقیقات در رابطه با جنایت قتل یک جوان در میدان «الوثبه» شهر بغداد را آغاز کرده و  در حق همه افرادی که در ارتکاب این جنایت شنیع شرکت داشتند، احکام دستگیری صادر می‌شود.

لازم به ذکر است که اعتراضات در عراق از ابتدای ماه اکتبر آغاز شد. این اعتراضات تاکنون ادامه یافته و طبق گفته کمیته حقوق بشر مرتبط با پارلمان، حدود چهارصد نفر تاکنون جان باخته‌اند که اکثر آن در وضعیتی مبهم یا در تیراندازی افراد مسلح ناشناس رخ داده است.

این اعتراضات با شعار مبارزه با فساد و بهبود شرایط معیشتی مردم آغاز شد اما به دلیل نفوذ گروه های مسلح ناشناس از حزب منحله بعث و جریان های منحرف یمانی و صرخی و سازمان های امنیتی خارجی مانند آمریکا، اسراییل و سعودی ها و اماراتی ها که در عراق به نام «باندهای جوکر» شناخته می شوند، این اعتراضات به خشونت کشیده شده و تاکنون صدها کشته به دنبال داشته و ضرر و زیان اقتصادی هنگفتی بر عراق تحمیل کرده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1331027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    8 59
    نوکران غرب هر جا و در هر لباسی که باشن وحشی و خون آشام هستن فقط باید موقعیتش پیش بیاد اونایی که با این جنایت سلفی میگرفتن کسانی هستن که میخوان عراقو آباد کنن یاد منافقین کشور خودمون افتادم که پاسدارها رو پوست میکندن و برای صدام از اسرای ایرانی با شکنجه اعتراف میگرفتن همونایی که الان در پناه غرب هستن
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    8 19
    اين عاقبت مردمي است كه هيچ حس وطن پرستي ندارند و بازيچه دست بازي گردانان سياسي مذهبي و... مي شوند به سبك قرون وسطي با وحشي گري در مقابل ديدگان جمعيتي كه مي توانست برادر هريك از آنان باشد كشته و به دار و همچون مسيح برهنه و زخمي آويزان شود . اين توحش در 40 سال اخير در هيچ جامعه اي در جهان اتفاق نيافتاده به جز داعش . ديديد ؟ اين جامعه به ظرفيتي از توحش رسيده ؟ مشخص شد كه دنه مذهب و نه تفكر مذهبي ظرفيت اداره كشور و تربيت اين ديدگاه نوين را ندارد ؟ اين موضوع نقطه سقوط اخلاق در عراق است . البته در ايران به مزاتب مي تواند بدتر اتفاق بيافتد
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
      0 0
      دوست عزیز اینکه شما می گویید اصلا اتفاق نیافتاده را از کجا استخراج کرده اید؟؟ البته اتفاق افتاده است شما کشتار اردوگاه های صبرا و شتیلا را ندیده اید؟؟ شما جنگ عراق و آمریکا را ندیده اید؟؟ اصلا چرا راه دور برویم شما سقوط یک هواپیمای مسافربری توسط موشک را در خلیج فارس ندیده اید؟؟ اینها توحش نیست؟؟ متاسفم برای کسانی که فارسی می نویسند اما ایرانی نیستند و تنها هنرشان خدمتگزاری برای دشمنان کشور ملت است متاسفم در کشورم این قدر بیگانه پرست و خودتحقیرکن وجود دارد متاسفم که کسانی را در فضای مجازی می بینیم و حس می کنیم که از هر اتفاق در هر جای دنیا تنها یک نتیجه می گیرند دین و مذهب تمام شده و ایران نابود می شود یعنی آنچه که در دنیا همه مسیری برعکس را از حوادث و رویدادها درک می کنند عده ای فارسی نویس به اسم ایرانی کاملاپ متوهمانه منتشر می کنند
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    0 0
    اگه واقعا این جوون تیر اندازی کرده و 4 نفر رو کشته بلائی که سرش آوردن کمترین جزای ممکنه. چون به ازای کشتن 4 نفر فقط یه بار اونو کشتن. قصاص حق شون بوده
  • شمس تبریزی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    0 0
    خشونت خشونت می آورد.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    0 0
    وقتی اکثر نیرو های پلیس از نیروهایی استخدام شدند که سابقه خیانت به خاکشون رو داشتند، کی باید حافط امنیت باشه؟ مثل این که خدایی نکرده روزی منافقین نیروی پلیس رو در دست بگیرن. به نظر میرسه این پسرک هم تنش می خاریده