۱ نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
راهنمای خرید شارژر باطری+انواع آن

باطری ها یکی از منابع تامین انرژی مستقیم هستند که در وسایل مختلف مانند ماشین های شارژی و یا حتی سیستم های خورشیدی مورد استفاده قرار میگیرند. این باطری ها قابل شارژ هستند و لذا نیاز به شارژر باطری دارند.

در این مقاله میخواهیم تا شما را با شارژر باطری و انواع ان اشنا کنیم.

به طور کلی دو نوع باطری داریم که یکی قابل شارژ و دیگری غیرقابل شارژ است. باطری های غیرقابل شارژ اغلب برای وسایل الکترونیکی کوچک مانند ریموت ها، چراغ قوه ها و... مورد استفاده قرار میگیرند با این حال برای این وسایل نیز میتوان از باطری های قلمی و نیم قلمی قابل شارژ نیز استفاده کرد.

باطری های شارژی:

علت تفاوت باطری های شارژی با غیرشارژی در نحوه ی اتصال بین کاتد و آند ان است. به این صورت که پس از خالی شدن باطری، کاتد با اکسید شدن اقدام به تولید الکترون میکند و آند با دریافت این الکترون ها اقدام به کاهش یافتن میکند.

زمانی که اولین مدل از این باطری های شارژی به بازار راه پیدا کرد سرعت خالی شدن ان ها زیاد بود و تا وقتی به دست مشتری برسد خالی میشد و مشتری باید قبل از استفاده از ان اقدام به شارژ باطری میکرد.

اما باطری های شارژی که امروزه در بازارها به فروش میرسند سرعت خالی شدن کمتری دارند و لذا نیازی به شارژ پس از خریداری ندارند.

مهم ترین مزیت این باطری ها در این است که فرد در دراز مدت با خرید باطری های شارژی در هزینه ی مصرفی صرفه جویی کرده است با این که ممکن است در ابتدا به دلیل قیمت بالای این باطری ها این طور به نظر نرسد.

نکته ی دیگری که این باطری ها را از باطری های غیرقابل شارژ متمایز میکند این است که در باطری های شارژی ولتاژ ثابت است در حالیکه در باطری های غیرقابل شارژ ولتاژ افت میکند.

شاید قانع شده باشید که برای وسایل الکترونیکی خانه خود از باطری های شارژی استفاده کنید. اجازه بدهید تا این نکته را نیز یاداوری کنیم که برای ریموت ها و وسایلی که نیاز به تعویض زودهنگام باطری ندارند خرید باطری های شارژی توصیه نمیشود اما اگر ماشین شارژی و یا اسباب بازی های پرمصرف دیگری در خانه دارید پس بهتر است تا از باطری های شارژی استفاده کنید و نسبت به خرید شارژر مناسب اقدام کنید.

شارژر باطری:

همانطور که میدانید انواع مختلفی از باطری های قابل شارژ در بازار وجود دارند که هر کدام متناسب با وسیله ی الکترونیکی خاصی طراحی شده است.

مثلا برای گوشی های هوشمند نمیتوان از باطری های شارژی قلمی استفاده کرد و یا برای ماشین های شارژی نمیتوان از باطری های گوشی های هوشمند استفاده کرد به همین ترتیب نیز برای هر کدام از این باطری ها شارژر متناسب نیز وجود دارد.

اگر وسیله ی الکترونیکی خریداری شده دارای باطری شارژی باشد حتما شارژر متناسب با ان نیز در هنگام خرید به شما داده میشود.

اما برخی وسایل هستند که هم میتوانند با باطری های معمولی کار کنند و هم با باطری های قابل شارژ که در این صورت باید شارژر متناسب با باطری ان را نیز خریداری کنید.

اغلب این وسایل با باطری های قابل شارژ قلمی و نیم قلمی کار میکنند لذا برای شارژ مجدد ان باید از شارژرهای مخصوص به باطری های قلمی استفاده کنید که اغلب ان ها هم برای باطری های قلمی مناسب اند هم برای باطری های نیم قلمی.

این شارژرها به دو دسته ی هوشمند و غیرهوشمند تقسیم بندی میشوند. به این ترتیب که در شارژرهای هوشمند هر باطری به صورت جداگانه شارژ میشود و پس از اتمام، عملیات شارژ متوقف میشود.

اما در شارژرهای غیرهوشمند تمام باطری ها همزمان شارژ میشوند و در مدت زمان تعیین شده عملیات شارژ متوقف میشود.

شارژر هوشمند:

همانطور که در بالا اشاره کردیم شارژر هوشمند به دلیل این که میتواند هر باطری را به صورت جداگانه شارژ کند هوشمند خوانده میشود.

هم چنین شارژر هوشمند میتواند ظرفیت هر باطری را اندازه گیری کند. این شارژر علاوه بر این میتواند حافظه ی باطری را خالی کند. اما حافظه ی باطری چیست؟

باطری های قابل شارژ در صورتی که کاملا خالی نشده باشند و به شارژر متصل شوند از کارایی ان ها کاسته میشود. اما شارژرهای هوشمند با پاک کردن این حافظه میتوانند کارایی این باطری ها را حفظ کنند.

برای این امر شارژر اقدام به خالی کردن شارژ باطری میکند. سپس ولتاژ ان را اندازه گیری میکند. پس از ان اقدام به شارژ باطری میکند و سپس ان را دوباره خالی میکند و در نهایت ولتاژ ان را اندازه گیری میکند با مقایسه ی این نتایج ظرفیت باطری را به دست می اورد و تا جایی که به ان برسد عملیات شارژ-دشارژ را انجام میدهد.

شارژر غیرهوشمند:

همانطور که گفته شد این شارژر قطع کن ندارد و همه ی باطری ها را همزمان شارژ میکند. البته در برخی از نسخه های گران تر میتوان قطع کن داشت با این حال هنوز تمام باطری ها از یک جریان مستقیم استفاده میکنند.

اگر شارژر شما قطع کن ندارد باید به صورت دستی و با توجه به باطری خود زمان مورد نیاز برای شارژ ان را محاسبه کنید. این شارژرها اغلب موجب پایین امدن کارایی باطری ها میشوند.

شارژرهای سولار یا خورشیدی:

این شارژرها اغلب انرژی کمی را تولید میکنند چرا که پنل های کوچکی دارند. هم چنین کاربری ان ها بستگی مستقیمی به حضور خورشید دارد.

هم چنین اگر محفظه ی مناسبی برای قرار دادن باطری ها نداشته باشد تابش افتاب ممکن است باطری ها را خراب کند. به همین دلیل توصیه میکنیم تا برای شارژ باطری های کوچک از این شارژر استفاده نکنید.

شارژرهای سریع:

اغلب فرایند شارژ باطری ها 10 ساعت به طول می انجامد که با استفاده از شارژرهای سریع می‌توان این زمان را به نصف کوتاه کرد.

اما باید دقت داشته باشید که این امر موجب پایین امدن کارایی باطری ها می‌شود پس اگر باطری شما نیازی به شارژ روزانه ندارد بهتر است تا از این شارژرها استفاده نکنید.

نکاتی در خصوص خرید شارژر باطری:

· بسیاری از افراد اعتقاد دارند که اگر باطری مربوط به یک شرکت باشد و شارژر مربوط به شرکت دیگری باشد استفاده از این شارژر برای ان باطری کار صحیحی نیست در صورتی که اگر مشخصات باطری با مشخصات شارژر سازگار باشد مهم نیست که شرکت تولید کننده ان ها متفاوت باشد.

· اگر باطری های شارژی متفاوتی دارید بهتر است تا شارژر هوشمند خریداری کنید چرا که این شارژر با توجه به ظرفیت هر باطری ان را جداگانه شارژ می‌کند.

· برای خرید شارژر باطری ماشین شارژی دقت کنید که باطری ماشین شارژی دارای چه ظرفیتی است و متناسب با ان اقدام به خرید شارژر کنید.

· باطری خورشیدی همانطور که از نام ان بر می اید با سیستم خورشیدی شارژ میشود. این باطری ها در طول روز شارژ و در شب دشارژ می‌شوند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1331357

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =