روایتی از زندگی ژنرال پاکستانی که به اعدام محکوم شد!

نامه نیوز نوشت: رای دادگاه پاکستان در خصوص پرونده خیانت بزرگ به کشور علیه «پرویز مشرف» پس از شش سال فرآیند قضایی صادر شد.

پرویز مشرف دومین فرزند از جمع سه پسر خانواده‌ است که در ۱۱ اوت ۱۹۴۳ در نهر والی هاولی واقع در منطقهٔ دریاگنج نزدیک دهلی و در هندوستان تحت حاکمیت انگلستان متولد شد. پس از تقسیم هندوستان، همراه با والدین خود به پاکستان مهاجرت نمود و در کراچی سکنی گزید. او وابسته به جامعهٔ مسلمان اردو زبان مهاجر است. مشرف از خانوادهٔ متوسط سطح پایینی است.

پدرش سید مشرف‌الدین، به عنوان منشی سفارت پاکستان در ترکیه کار می‌کرد. او سال‌های نخستین زندگی خود را از ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۶ میلادی در ترکیه گذراند. همسر مشرف، بیگم صهبا از اهالی اوکاره در پنجاب پاکستان است. آن‌ها دو فرزند دارند: پسرشان به نام بلال مشرف که در سن‌خوزه کالیفرنیا مشغول به ادارهٔ صندوقهای سرمایه‌گذاری برای پدر است. فرزند دیگر دختری است به نام آیلا رضا که در کراچی پاکستان چندین کار تجاری و سازمان غیرانتفاعی را اداره می‌کند. دو فرزند مشرف، هرکدام خود صاحب دو فرزند هستند.

مشرف در دوره نوجوانی وارد دبیرستان سن پاتریک کراچی شد و در سال ۱۹۵۸ پیش از آنکه در کالج مسیحی فورمن در لاهور حضور یابد، از آن فارغ‌التحصیل گردید. درسال ۱۹۶۱ وارد دانشکده نظامی پاکستان شد. پس از فارغ التحصیلی در واحد توپخانه به خدمت پذیرفته شد.

روایتی از زندگی ژنرال پاکستانی که به اعدام محکوم شد!

مشرف در جنگ هند و پاکستان در سال ۱۹۶۵ به عنوان ستوان دوم در توپخانه حضور داشت. او سپس فرمانده یگان‌های توپخانه شد و پس از آن فرمانده تیپ توپخانه گردید.

مشرف خیلی زود به درجه سرلشگری ارتقا یافت و در ۱۵ ژانویه ۱۹۹۱ فرمانده واحد سواره نظام ارتش شد. سپس در اکتبر ۱۹۹۵ به مقام سپهبدی و فرماندهی سپاه رسید.

سرانجام، مشرف در سال ۱۹۹۸ شخصاً از سوی نخست وزیر وقت پاکستان یعنی نواز شریف به مقام فرماندهی کل ارتش دست یافت.

وقتی مشرف کودتا می‌کند

با افزایش قدرت مشرف در ارتش، اختلافاتش با نواز شریف هم بیشتر و بیشتر شد. مشرف سرانجام به‌طور رسمی در ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹ در پی کودتایی بدون خون‌ریزی رئیس حکومت پاکستان گردید.

در آن روز، نخست وزیر پاکستان کوشید تا مشرف را عزل کند و به جایش رئیس سازمان اطلاعات پاکستان یعنی خواجه زین الدین را بر سر کار آورد. ژنرالهای بالا رتبه ارتش از پذیرش برکناری مشرف خودداری نمودند. شریف به فرودگاه کراچی دستور داد تا از فرود هواپیمای حامل مشرف که تازه از سفر خارجی برگشته بود، جلوگیری کند. در این حین، ژنرالها دولت شریف را برکنار نموده و فرودگاه را تحت کنترل خود درآوردند.

به دستور مشرف، نواز شریف در خانه خود زندانی و سپس به تبعید فرستاده شد.

رئیس جمهور وقت پاکستان، رفیق طرار تا ژوئن ۲۰۰۱ به تصدی خود ادامه داد. پس از آن، مشرف به‌طور رسمی در ۲۰ ژوئن ۲۰۰۱ یعنی درست چند روز پیش از دیدار مقرر خود برای مذاکره با هند در آگرا، خود را رئیس‌جمهور پاکستان کرد.

احزاب پاکستان مشرف را بایکوت کردند

کمی پس از روی کار آمدن مشرف، بسیاری از مردم به دادگاه این کشور تقاضاهایی مبنی بر تعیین صلاحیت وی جهت احراز قدرت عرضه کردند. در ۱۲ می ۲۰۰۰، دادگاه عالی پاکستان به مشرف دستور داد تا در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۲ انتخابات سراسری را برگزار نماید. در تلاش برای مشروعیت دادن به ریاست جمهوری خود، او قول داد که به تلاشش پس از رسیدن به احیاء دموکراسی ادامه دهد، او همه‌پرسی را در ۳۰آوریل، ۲۰۰۲ برای تمدید دوره ۵ساله ریاست جمهوری خود پس از انتخابات اکتبر برگزار کرد. اما، همه‌پرسی توسط اکثریت گروه‌های سیاسی پاکستانی بایکوت شد، که بعدها شکایت کردند که انتخابات به شدت یک انتخابات صوری بوده، و تعداد کل رأی‌دهندگان بر اساس بالاترین تخمین‌ها، ۳۰٪ یا کمتر بوده‌است. چند هفته بعد، مشرف در تلویزیون حاضر شد و به خاطر «اختلالات» در همه‌پرسی از مردم پوزش خواست. همچنین مشرف به زور تعدادی از قضات دادگاه عالی پاکستان را که علیه غصب قدرت از سوی او رأی داده بودند برکنار کرد. سردبیران روزنامه‌هایی که همچون سردبیر روزنامه بلوچستان پست مخالف مشرف بودند نیز تبعید شدند.

ترور مشرف ناکام ماند

در ۴ دسامبر۲۰۰۳، ژنرال مشرف از یک اقدام تروریستی جان سالم بدر برد. زمانی که یک بمب قدرتمند چند دقیقه پس از آن که گروه بسیار حفاظتی بدرقه وی از روی پل راولپندی عبور کردند. این سومین مورد از یک چنین تلاش‌هایی در طی حکومت ۴ ساله وی بود. ۱۱روز بعد، در ۲۵ دسامبر۲۰۰۳، دو بمبگذار انتحاری کوشیدند تا مشرف را ترور نمایند، اما ماشین‌های حامل بمب آن‌ها نتوانست رئیس‌جمهور را بکشد، در عوض ۱۶ نفر به این وسیله کشته شدند. مشرف تنها بر اثر شیشه ضد گلوله جلوی اتومبیل خود از مهلکه جان سالم بدر برد. ظاهراً امجد فارق یک شبه نظامی به عنوان مظنون جهت سازماندهی این گونه تلاش‌ها محسوب شده و او در سال ۲۰۰۴ پس از یک دوره تعقیب گسترده از سوی نیروهای پاکستانی کشته شد.

اتحاد با آمریکا در جنگ با افغانستان

در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده آمریکا، مشرف علیه دولت طالبان در افغانستان به نفع دولت آمریکا وارد عمل شد. مشرف موافقت کرد تا آمریکا از۳ پایگاه هوایی پاکستان برای آزادی پایدار عملیاتی استفاده نماید. وزیر خارجه آمریکا کولین پاول و دیگر مقامات دولتی با مشرف دیدار نمودند و برخی مدعی اند آمریکا مشرف را تهدید کرده است که اگر پاکستان با آمریکا در جنگ با افغانستان همکاری نکند، این کشور را با بمب نابود می‌کند و آن را به عصر حجر بر می‌گرداند.

کناره‌گیری مسالمت آمیز از قدرت

پرویز مشرف، سرانجام در ۱۸ اوت ۲۰۰۸، در یک سخنرانی تلویزیونی، استعفای خود را از مقام ریاست جمهوری پاکستان اعلام کرد. مشرف با دفاع از عملکرد ۹ ساله دولت خود، گفت که به خاطر منافع کشور استعفاء می‌دهد و آینده خود را به قضاوت مردم واگذار می‌کند. او نخستین رئیس‌جمهور پاکستان بود که از این مقام کناره‌گیری کرد.

زندگی در دیار غربت

حاکم نظامی سابق پاکستان ۱۲ آذرماه سال جاری به دلیل تشدید یک نوع بیماری که از آن خطرناک یاد شده است، در بیمارستانی در شهر «دبی» امارات بستری شد.

حکم اعدام عاقبت ژنرال

مشرف در دسامبر ۲۰۱۹ به صورت غیابی و در حالی که در دبی زندگی می‌کرد، به اعدام محکوم شد. دلیل محکومیت او، خیانت و تخلف از قانون اساسی کشور اعلام شد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1332828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =