تصفیه‌خانه‌فاضلاب صنایع نساجی در البرز ساخته شد

ایرنانوشت:عضو هیات‌علمی گروه محیط‌زیست و انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی ایران مستقر در شهرستان فردیس استان البرز اعلام کرد که تصفیه‌خانه‌ فاضلاب صنایع نساجی و رنگرزی پارچه به‌عنوان فاضلاب سخت تجزیه پذیر، در این پژوهشگاه طراحی ، ساخته و با موفقیت بهره برداری شد.

دکتر الهام عبداله زاده شرقی روز شنبه   اظهار داشت: صنایع نساجی از دیرباز جزو مصرف کنندگان عمده آب در بخش صنعت بوده‌اند و ماحصل این مصرف بالا، تولید حجم زیادی فاضلاب با آلایندگی شدید است. امروزه با تشدید حساسیت‌های زیست‌محیطی فعالیت کارخانه‌های رنگرزی از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست با محدودیت‌های زیادی همراه شده است که در این بین، لزوم ارائه راه‌حل‌های اقتصادی با بازده مناسب حذف آلاینده  بیش از پیش نمایان می‌شود.

وی افزود: مهمترین آلاینده در فاضلاب رنگرزی، انواع رنگزاها با خواص سمی و سرطانزا هستند که حذف موثر آنها با روش‌های معمول ممکن نیست، روش بیولوژیکی به‌عنوان راه‌حل‌ دوستدار محیط‌زیست با فراهم آوردن شرایط مساعد رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها، باعث تسهیل تجزیه آلاینده‌ شده و قابلیت سازگاری میکروارگانیسم‌ها با انواع مواد شیمیایی باعث محبوبیت این روش در میان صاحبان صنایع شده است. 

این پژوهشگر ادامه داد: انتخاب فرایند بیولوژیکی بیهوازی و استفاده از مدیای ارزان قیمت با تخلخل بالا و به‌دنبال آن، فرایند بیولوژیکی هوازی باعث کاهش هزینه ساخت و بهره‌برداری این تصفیه‌خانه فاضلاب برای صنایع می‌شود.

وی استفاده از مدیا با تخلخل بالا و قیمت بسیارکم در مقایسه با موارد مشابه موجود در بازار، کاهش زمین مورد نیاز برای  ساخت، حداقل نیاز به مواد شیمیایی و نیروی انسانی ماهر، تولید لجن کم، حداقل نیاز به قطعات مکانیکی، برقی و متحرک و کاهش مشکلات مربوط به استهلاک آنها، راهبری و بهره‌برداری بسیار آسان در مقایسه با سایر روش‌های  موجود ‌تصفیه فاضلاب، حذف COD  رنگ و کدورت با بازده بیش از ۹۰ درصد را از مزایای این روش دانست.

 عبداله‌زاده با اشاره به اینکه استفاده از این روش برای تصفیه فاضلاب رنگرزی ارزشمند می‌باشد، تصریح کرد: این سیستم درزمان حاضر با ظرفیت ۴۰۰ متر مکعب در روز،در شرکت بتون رنگ کردان( تکمیلیران سابق) ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و خروجی تصفیه خانه مذکور قابلیت تخلیه پساب به چاه جاذب را دارا می‌باشد.

عضو هیات‌علمی پژوهشکده انرژی این پژوهشگاه همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به پیشینه صنعتی موفق و رضایت کامل کارفرمایان قبلی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری تصفیه‌خانه فاضلاب رنگرزی پارچه‌های پلی‌استر و پنبه‌ای به ظرفیت ۲۰ متر مکعب در روز جهت دستیابی به پسابی با قابلیت استفاده مجدد در کشاورزی نیز در حال حاضر در شرکت تهران پایون در حال انجام می‌باشد.

 عبداله زاده اظهار داشت: دانش فنی طراحی و ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب برای تصفیه انواع فاضلاب صنعتی سخت‌ تجزیه‌پذیر برای دستیابی به استانداردهای زیست‌محیطی تخلیه پساب اکنون  در پژوهشگاه مواد و انرژی موجود است.

این محصول تجاری سازی شده و مشابه داخلی ندارد.

بخشی از نتایج پژوهشی پروژه مذکور در فصلنامه علمی پژوهشی مهندسی بهداشت محیط و پنج  کنفرانس معتبر بین‌المللی و ملی به چاپ رسیده است.

همچنین این پروژه در هفته پژوهش و فناوری استان البرز سال جاری به‌عنوان طرح برتر پژوهشکده انرژی رونمایی شد و در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری نیز، سطح آمادگی فناوری(TRL ۸ ) را در سامانه ایران تک هاب، کسب کرد.

تاکنون ۶۰۰ پروژه بزرگ و کوچک تحقیقاتی در زمینه مواد و انرژی در پژوهشگاه مواد و انرژی به سرانجام رسیده است.
محققان این پژوهشگاه تاکنون اختراعات زیادی در سطح جهانی ، منطقه و کشور به ثبت رسانده که بخشی از این دستاوردها تجاری سازی شده است.
آبگرمکن خورشیدی و آب شیرین کن نمونه هایی از اختراعات محققان این پژوهشگاه است.
پژوهشگاه مواد و انرژی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری در مشکین دشت فردیس استان البرز مستقر است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1333586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =