پمپئو با جبران باسیل پشت درهای بسته سه ساعته چه گفت؟

ایرنا نوشت: کانال خبری «لبنان ۲۴» امروز (یکشنبه) به نقل از منابع موثق و بدون ذکر نام آن ها گزارش کرد: آمریکا «جبران باسیل» وزیر امور خارجه و رهبر «جنبش آزاد ملی» لبنان را که همپیمان حزب الله است تحریم نخواهد کرد.

بر پایه این گزارش، برخلاف پیش بینی ها «دیوید هیل» معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا شنبه شب با باسیل در منزل وی در شرق بیروت، دیدار و حدود سه ساعت با وزیر خارجه لبنان در مورد مسایل جاری این کشور و نیز رخدادهای خاورمیانه گفت وگو کرد.

لبنان ۲۴ افزود: هر چند جزییات این دیدار و گفت وگو منتشر نشده اما شنیده ها حاکی از این است که هیل به موضوع حزب الله اشاره نکرده و تنها از هیات حاکمه و رهبران سیاسی لبنان و برخی مقام های حزبی که به منافع شخصی اولویت می دهند و منافع ملی را در رتبه ی دوم اهمیت قرار داده اند، انتقاد کرده است.

معاون وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده که این کشور در تشکیل دولت و ترکیب هیات وزیران لبنان دخالت نخواهد کرد و منتظر رسمیت یافتن و آغاز به کار کابینه ی جدید است.

وزارت خزانه داری آمریکا بیست و دوم آذر ماه گذشته سه لبنانی به نام های "ناظم سعید احمد"، "صالح عاصی" و "طونی صعب" را به اتهام پولشویی به نفع حزب الله و کمک مالی به این حزب تهدید به تحریم و توقیف اموال کرد. آنان این اتهام را نپذیرفتند.

پس از آن برخی منابع گفتند که آمریکا قصد دارد جبران باسیل نیز بخاطر هم پیمانی و همکاری با حزب الله تحریم کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ی آمریکا شنبه شب با «ژوزف عون» فرمانده ی ارتش در مورد کمک های نظامی به لبنان گفت وگو کرد. برخی منابع در بیروت از تصمیم آمریکا برای تعویق کمک ۱۰۵ میلیون داری این کشور به ارتش لبنان خبر داده اند.

هیل هم چنین با «ولید جنبلاط» رهبر سیاسی دروزی های ، «سمیر جعجع» رییس حزب «نیروهای لبنانی» و «سامی الجمیل» رهبر حزب «کتائب» دیدار کرد.

وی که صبح جمعه وارد بیروت شد و امشب این شهر را ترک می کند با «میشل عون» رییس جمهوری،  «نبیه بری» رییس مجلس و «سعد حریری» رییس دولت موقت «پیشبرد امور» دیدار و گفت وگو کرد.

عون و بری از مقام آمریکایی خواسته بودند واشنگتن رژیم اسرائیل را وادار به پایبندی به مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل  کند.

در این قطعنامه ‌که پایان تابستان ۱۳۸۵ و پس از جنگ ۳۳ روزه‌ ی رژیم اسراییل علیه حزب‌الله، در شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد، این رژیم ملزم شده بود به تجاوزهای هوایی، دریایی و زمینی به تمامیت سرزمینی لبنان پایان دهد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1333821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =