اردوغان رسما اروپا را تهدید کرد: دیگر در توانمان نیست

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه آنکارا نمی‌تواند به موج جدید آوارگان از سوریه رسیدگی کند، هشدار داد که اگر خشونت در شمال غربی سوریه متوقف نشود، کشورهای اروپایی هم تاثیر چنین حضوری را حس خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکیه اکنون میزبان حدود ۳.۷ میلیون آواره سوری است که بزرگترین جمعیت مهاجران در جهان به شمار می‌رود و نگرانی‌هایی درباره آغاز موج دیگری از منطقه ادلب که تا سه میلیون سوری را در این منطقه تحت اشغال شورشیان در خود جای داده است، وجود دارد. نیروهای سوریه و روسیه عملیات‌ها در ادلب را شدت داده‌اند و همین امر موج حرکت سوری‌ها به سمت ترکیه را ایجاد می‌کند.  

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه شامگاه یکشنبه در مراسم اعطای جایزه‌ای در استانبول گفت: «بیش از ۸۰ هزار تن اکنون در راه ادلب به ترکیه هستند. اگر خشونت در قبال مردم ادلب متوقف نشود، این تعداد بیشتر هم خواهد شد. در این صورت، ترکیه به تنهایی بار چنین تعداد مهاجرانی را به دوش نخواهد کشید.»

او افزود: «تاثیر منفی این فشاری که بر ما وارد خواهد شد، چیزی است که همه کشورهای اروپایی خصوصا یونان حس خواهند کرد. در آن صورت تکرار بحران مهاجرتی ۲۰۱۵ غیر قابل اجتناب خواهد شد. ترکیه هر آنچه در توان دارد برای توقف بمباران‌ها در ادلب به کار می‌گیرد و دوشنبه (امروز) هیاتی از ترکیه برای رایزنی درباره سوریه به مسکو سفر می‌کند.»

رجب طیب اردوغان پیشتر تهدید کرده بود که "دروازه‌ها" را برای ورود مهاجران به اروپا باز خواهد کرد، مگر اینکه ترکیه حمایت بیشتری بابت میزبانی از این آوارگان دریافت کند. ترکیه به دنبال جلب حمایت بین‌المللی برای طرح‌های اسکان یک میلیون سوری در بخشی از شمال شرقی سوریه است؛ مناطقی که نیروهایش و متحدان سوری شورشی آن‌ها در جریان تهاجم ماه اکتبر از نیروهای کرد ی‌پ‌گ گرفتند.

آنکار حمایت علنی چندانی بابت این پیشنهاد دریافت نکرد و مکررا متحدانش را بابت عدم حمایت از طرح‌هایش سرزنش می‌کند. حمله ترکیه هم با محکومیت متحدانش از جمله ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی مواجه شد.  

اردوغان یکشنبه با اشاره به سه عملیات نظامی ترکیه در سوریه گفت: «از کشورهای اروپایی می‌خواهیم که از انرژی خود برای متوقف کردن وقایع در ادلب استفاده کنند، نه اینکه بخواهند ترکیه را برای اقدامات قانونی که در سوریه انجام داده است، منزوی کنند.»

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1334176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نه IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    4 5
    اردوغان خودش مردم سوریه رو آواره کرده اردوغان قاتل مردم سوریه هست
    • امیرحسین IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
      0 1
      خواهشاً چیزی نمی‌دونید نگین برای همین دیگه با کمک اردوغان تروریست ها از بین رفتند سوریه را از تروریست ها خالی کرد کم حرف بزنین
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      0 0
      کدوم تروریست‌ ؟ تروریست داعش و النصره هستن که همه با کمک اردوغان توی سوریه قدرت گرفتن. و از کشورهای دیگه به سوریه رفتن نه کسی که برای شهر و دیار خودش میجنگه.
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    4 1
    اردوغان افتاده تو باتلاق دیگه کار تمام افتاده التماس همه درها بسته شده خدا خدش بزرگه
    • حسین IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      0 1
      مرگ بر دشمنان ترکیه زنده باد ترکیه زنده باد اردوغان
  • احمد IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    1 4
    استمعارگران اروپایی فقط به فکر استمعار خاورمیانه هستن غرب و روس و فرانسه و یونان آلمان و اسپانیا و .... تورکیه به تنهایی در مقابل این استمعار گران جانی ایستاده گی کرده
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    4 0
    بنام تركيه و توهم حكومت عثماني اردوغ و دور و بر ي هايش دلار پارو ميكنند
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      1 0
      عثماني كيلوي چند بهانه براي چاپيدن و قاپيدن تركيه است
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    4 1
    مردم تركيه گروگان و سپر انساني اردوغان شده اند
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      0 0
      دردهه اخير دهه درست كردن سپر انساني براي كسب دلار و باج گرفتن از بقيه مد شده داعشو كي درست كرد همين باجگيران طالبان را كي درست كرد همين باج گيران
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    0 0
    آواره های نتیجه حمایت خود ترکها از تروریستهای تکفیری و اشغالگری در سوریه ست. پس نوش جونتون.