خسارت ۵.۷ میلیارد دلاری آلودگی هوا طی ۱۰ ماه امسال

نایب رئیس هیأت مدیره انجمن مراکز اسقاط کشور با بیان اینکه طی ۱۰ ماه امسال ۵.۷ میلیارد دلار خسارت از محل آلودگی هوا به کشور وارد شده است، گفت: آلودگی هوا در روزهایی که هوا در جریان است به روستاها و بر روی محصولات زراعی منتقل می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، داود کریمی امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه در دولت نهم قانونی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مصوب شد، اظهار داشت: بر این اساس واردکنندگان خودرو باید نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای واردات خودرو اقدام می‌کردند که البته این اقدام طی ۱۰ سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی همراه شد و در حال حاضر کلانشهرهای کشور از لحاظ تردد خودروهای فرسوده به آتش فشانی دائم فعال تبدیل شده‌اند.

وی توضیح داد: این آلاینده‌ها همیشه تولید می‌شوند، ولی در زمان وارونگی هوا، در سطح شهر بیشتر دیده می‌شود. در حالی که در روزهای دیگر که هوا در جریان است، آلودگی‌ها از شهرهای بزرگ به شهرهای دیگر و روستاها منتقل می‌شوند، بر روی محصولات زراعی می‌نشینند و آنها را آلوده می‌کنند.

نائب رئیس هیأت مدیره انجمن مراکز اسقاط کشور با بیان اینکه برای اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بودجه دولتی تعیین نشده است، گفت: بودجه این طرح از محل درآمد حاصل از لاشه خودروی فرسوده پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در آلودگی هوا ۳ عامل متحرک شامل خودروهای سنگین، خودروهای سبک و موتورسیکلت‌ها و آلاینده‌های ثابت مانند کارخانجات مؤثر هستند، گفت: ۵۲ درصد آلاینده‌های موجود در سطح کشور مربوط به آلاینده‌های متحرک است که ۲۰ درصد آن به خودروهای سنگین و ۳۲ درصد به موتورسیکلت، کامیون و سواری اختصاص دارد.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در تولید خودروهای تجاری، گفت: باید برای بهینه سازی خودروهای تجاری موجود در کشور اقدام شود. به این ترتیب دولت یک بار هزینه خودروهای فرسوده را متقبل می‌شود و در سال‌های بعد این اقدام به یک رویه تجاری تبدیل شده و افراد خودشان نسبت به این کار اقدام خواهند کرد.

کریمی با بیان اینکه اجرای این طرح برای دولت هیچ بار مالی ندارد، گفت: هر خریدار خودرو باید هزینه اسقاط خودروهای فرسوده را به نسبت حجم موتور خودروی خریداری شده، پرداخت کند.  

وی با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا مربوط به خودروهای مدل ۸۵ به پایین است، افزود: در این شرایط ایران خودرو اعلام می‌کند که تولیداتش از پایان سال با استاندارد یورو ۵ انجام خواهد شد. در صورتی که اصلاً مسئله آلودگی، این نیست، بلکه باید خودروسازان به نوسازی خودروهای فرسوده توجه کنند.  

وی توضیح داد: طبق مصوبه سال ۸۸ خودروسازان باید به اندازه ۳۰ درصد تولیدشان، خودروی فرسوده اسقاط می‌کردند که این مصوبه عملی نشد. در عین حال طبق مصوبه سال ۹۵ نیز باید به ازای تولید هر خودرو با مصرف سوخت بالای ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، یک دستگاه خودروی فرسوده اسقاط می‌شد که این مصوبه نیز در همان سال با اعتراض وزارت صنعت لغو شد.

نایب رئیس هیأت مدیره انجمن مراکز اسقاط کشور افزود:‌ در سال ۹۶ نیز مصوبه‌ای صادر شد که طبق آن به ازای تولید هر خودرو با مصرف سوخت بالای ۸.۵ لیتر باید یک دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج می‌شد که این مصوبه نیز در همان سال با پیشنهاد وزارت صنعت لغو می‌شود.

وی تصریح کرد: در این زمینه یا خودروسازان از پول های بسیار کثیف برای لابی استفاده می‌کنند و یا اینکه مسائل دیگری در جریان است که ما از آن بی‌خبریم.  

کریمی افزود:‌ آلایندگی موتورسیکلت‌ها بسیار قابل توجه است، به طوری که میزان آلایندگی یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده ۱۵ گرم بر کیلومتر است، ولی آلایندگی یک خودرو با استاندارد یورو ۲ معادل ۲.۷ گرم بر کیلومتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه کسی به افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت خودرو واکنش نشان نمی‌دهد ولی به رشد ۲ تا ۳ درصدی قیمت خودرو از محل اسقاط خودروهای فرسوده واکنش نشان می‌دهند، گفت: طی ۱۰ ماهه امسال خسارت ناشی از آلودگی هوا در تهران ۲.۶ میلیارد دلار برآورد شده که این رقم برای کل کشور ۵.۷ میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه ۱۰ سال است که اجرای قانون اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروسازان متوقف شده است، اظهار داشت: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود که باید به ازای آن ۳ میلیون و۶۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شود.

نایب رئیس هیأت مدیره انجمن مراکز اسقاط کشور ادامه داد:‌ در حال حاضر ۲.۵ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که اگر خودروسازان به قانون عمل می‌کردند، شاهد بروز خسارت‌های سنگین از محل آلودگی هوا نبودیم.

223226

کد خبر 1335169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =