بازی جدید پایداری‌ با اصولگراها /لیست‌ مشترک جایگزین لیست‌ مستقل

فرزندان سیاسی آیت الله مصباح گرچه این روزها بارها و بارها از وحدت و همراهی با ائتلاف اصولگرایان سخن گفته اند اما در عمل آنچه نشان می دهند چیزی جز زیر بازی وحدت زدن نبوده است. آنها گویی ناامید از سهم خوب گرفتن در لیست شورای ائتلاف هستند و ایده «لیست مشترک» را ایده‌آل ترین حالت برای خود می بینند.

به گزارش خبرآنلاین، هرچه اصولگرایان رشته می کنند، پایداری ها پنبه می کنند، یک «دورِ باطل» چندین ساله. از همان روزی که با تکیه بر حمایت ها و پشتیبانی های مرد شماره یک پاستور و حمایت های معنوی آیت الله مصباح علم فراکسیون انقلاب اسلامی و بعدها جبهه پایداری ها را بلند کردند تا همین روزهایی که در انزوای قدرت هستند، مشی شان یکی بوده و تغییری نکرده است. آنها چه آن روزها، چه این روزها نقش «بچه شلوغ های اصولگرا» را بازی کرده و می کنند و دردسری برای راست نشینان سیاست شده اند. 

حال در فاصله دوماه مانده به روزهای سرنوشت ساز انتخابات مجلس یازدهم برای اصولگرایان، پایداری ها بازهم «دردسرسازِ وحدت» شده اند، هم از همراهی می گویند هم از لیست مستقل، هم از اصلح بودن می گویند هم کسی را جز خود اصلح نمی دانند، هم از وحدت می گویند هم تفسیر خود از وحدت را قبول دارند. همان قصه تکراری «ساز مخالف» زدن در جریان اصولگرا.

لیست مستقل یا مشترک

«لیست واحد»؛ مهمترین و اصلی ترین دغدغه راست نشینان سیاست در چند انتخابات اخیر بوده است، رویایی که چند سالیست نتوانسته اند به واقعیت تبدیل کنند. آنها به خوبی می‌دانند که اگر قرارشان بر فتح کرسی های پارلمان و شکست رقیب در انتخابات دوم اسفندماه باشد راهی جز دادن یک لیست واحد و پروپیمان ندارند، یک هدف مهم که مسیر رسیدن به آن در فاصله باقیمانده تا ۲ اسفند هنوز هموار نشده است. مانع اصلی اینبار هم همان مانع چند انتخابات پیشین است ؛«جبهه پایداری» 

پایداری ها که ورودشان به مباحث انتخاباتی و شورای ائتلاف را با اماواگر آغاز کرده بودند، هنوز هم حاضر نشده اند ذیل این شورا حرکت کنند مگر با شرط ها و شروط ها. فرزندان سیاسی آیت الله مصباح طی چند ماه اخیر بارها از همراه شدن با ائتلاف سخن گفتند اما در عمل آنچه انجام دادند خلاف گفته هایشان بود. با این وجود اما گویی شورای ائتلافی ها که تلاش دارند خود را لیدر حرکتی جریان اصولگرا نشان دهند از پای ننشسته و همچنان تلاش دارند این جبهه را ذیل لیست این شورا بیاورند. 

آنچنان که طی روزهای گذشته جلسه ای سه ساعته بین نمایندگان شورای ائتلاف با آیت‌الله مصباح و بزرگان جبهه پایداری برگزار شد تا شاید پشت درهای بسته همگرایی را بیشتر کنند و اختلافات را کمرنگ تر. بنا به گفته پیرهادی سخنگوی شورای ائتلاف حتی افرادی نیز واسطه شده اند که این ارتباط را نزدیک کنند تا مسیر رسیدن به لیست مشترک هموارتر شود.

اما به فاصله چند روز از این خبر و دقیقا در روزی که فعالیت سیاسی و انتخاباتی جبهه پایداری از سوی کمیسیون ماده ده احزاب غیرقانونی اعلام شد، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل این جبهه احتمال ارائه «لیست مستقل» و در خوشبینانه ترین حالت «لیست مشترک» از سوی این جبهه را بازهم تکرار کرد. او روز گذشته گفت:«باید تلاش شود که به لیست واحدی برسیم اما اگر به لیست واحد نرسیدیم، مشترکات لیست را در حد امکان بالا ببریم.»

او حتی با وجود آنکه اکثریت اصولگرایان توپ به وحدت نرسیدن را در زمین پایداری ها می‌اندازند، هنرمندانه توپ را به زمین راست نشینان انداخت و گفت«« ما که در اصول، ولایت‌مداری، حفظ نظام، مجاهدت زیر سایه مقام ولایت و... تردیدی نداریم پس به هیچ وجه بر سر اختلاف سلایق به جان یک‌دیگر نیفتاده، به مخالف مشترک سوژه نداده و آب به آسیاب آن‌ها نریزیم.» 

از کاندیدای اصلح تا وحدتِ مدل پایداری 

اما اختلاف بین اصولگرایان یا همان شورای ائتلافی ها با پایداری ها اینبار فقط به تفسیر و تاکید پایداری ها بر «کاندیدای اصلح» و ارجحیت دادن آن بر صالح مقبول باز نمی گردد و «لیست مستقل» باز نمی گردد، فرزندان سیاسی آیت الله مصباح حتی کلیدواژه «وحدت» را هم اینبار مطابق میل خود تفسیر و تعبیر کرده اند. 

مرتضی آقاتهرانی از اولین چهره های این جریان بود که از جایگاه دبیرکلی ضرورت رسیدن به وحدت در جریان اصولگرا و تفسیر آنها از وحدت را به چالش کشیده و گفته بود؛ «وحدت را به این معنا می‌دانند که بنشینی و هر چه آن ها می‌گویند بگویی چشم! اگر گفتی نه، می‌گویند زدی زیر میز. اگر به جلسه نروی می‌گویند شَقّ عصای مسلمین کرده. خودشان هم فرار به جلو می کنند و می‌گویند که قطب دایره امکان نیستیم، ولی احساس ‌کنم قطب دایره امکان هستند.»

او سپس با بیانی مغالطه آمیز تاکید کرده بود؛«اصلاً وحدت با چه کسانی و برای چه؟ فرض کنید ده نفر با هم وحدت کرده‌اند در نماز جمعه بمبی بگذارند. این هم وحدت است. باید ببینیم وحدت کجا خوب است و برای چیست»

آقاتهرانی حتی تلویحا جبهه پیروان را هم زیر سوال برده و می گوید؛ «لیست تهران ۳۰ نفره است. فرض کنید طرف می‌گوید ما جبهه هستیم و شانزده حزب زیرمجموعه ما هستند. کافی است از حزبمان اسم دو نفر در لیست تهران آورده شود. با این اوصاف باید ۳۲ نفر از شانزده حزب زیرمجموعه شما بیایند و بقیه هم که گویا داخل آدم نیستند. آیا این وحدت است؟»

اما صریحترین موضع گیری را سخنگوی این جبهه داشت که عملا به شورای ائتلافی ها خط و رسم به وحدت رسیدن را کشیده و گفته بود؛ «شرط رسیدن به وحدت را عمل به الگوی معرفی شده جبهه پایداری در انتخابات پیش رو می‌دانیم. در ائتلاف همه باید با هم تلاش کنند و صرفا تحت یک ائتلاف قرار گرفتن موجب بروز وحدت نمی‌شود؛ وحدت یعنی مشترکاتی داریم و باید براساس آن همگی با هم کار کنیم.»

متقی فر ضمن تاکید براینکه در جلسات شورای ائتلاف حضور پیدا نمی کنند، این را هم تاکید کرده بود که؛«قواعد وحدت را از نگاه خودمان با الگوی پیشنهادی مطرح کردیم. براساس مدل انتخاباتی جبهه پایداری معتقدیم تا جایی که ممکن است همه نیروهای انقلاب باهم باشند، منتهی نه با نگاه و تعصب حزبی و گروهی بلکه با درنظرگیری منافع ملی و با شاخص‌های متخذه از آرای امام راحل و رهبرمعظم انقلاب، حرکت کنیم. اگر این موارد از مرحله شعار به عمل برسد ما همیشه آماده همکاری هستیم.» 

اظهارات دبیرکل و سخنگوی پایداری ها گویی حکایت از آن دارد که فرزندان آیت الله مصباح همانطور که در تفسیر و تاویل خود از کاندیدای اصلح مسیری جز کلی گویی را دنبال نمی کردند در واژه وحدت هم تفسیری کلی بدون شاخص را دنبال می کنند و تنها به دنبال راه گریزی برای همراه شدن با وحدت هستند.

سهم خواهی بازهم جواب خواهد داد؟

اما آیا پایداری ها بازهم به دنبال سهم خواهی هستند؟ آیا تکرار زمزمه های لیست مستقل یا مشترک یا تفسیرهای مشوش گونه از کلید واژه وحدت، آنهم در شرایطی که پایگاه رای این طیف از اصولگرایان با چالش های زیادی روبروست و احتمال رای آوری آنها خصوصا در شهرهای بزرگ با اما و اگر همراه است تنها یک تهدید برای سهم خواهیست یا فرزندان آیت الله مصباح قرار است بازهم مسیر همیشگی خود را بروند؟

رصد تحرکات انتخاباتی پایداری ها حکایت از آن دارد که ارائه لیست مشترک، ایده آل اول این جبهه است، چه آنکه از یک سو احتمال حضور قالیباف در سرلیستی لیست شورای ائتلاف هر روز بیشتر از قبل می شود و بعید به نظر می رسید پایداری ها اختلافات دیرینه خود با قالیباف را کنار گذاشته و حاضر شوند ذیل لیستی حرکت کنند که سرلیستی به نام او ثبت شده باشد.

از سوی دیگر روش پیشین این جبهه برای سهم گرفتن از اصولگرایان هم گویا دیگر جواب نمی دهد و بنا بر آنچه شورای ائتلافی ها از روش بستن لیست مطرح می کنند بعید به نظر می‌رسد سهم پایداری ها در لیست سهم قابل توجهی باشد.

شاید از همین روست که این روزها کلید واژه «لیست مشترک» بیشتر از لیست مستقل را تکرار می کنند. لیستی که هم از اعتبار دیگر اصولگرایان در آن استفاده کنند هم پایداری شان بر مسیر همیشگی را رها نکنند.

23 / 2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1335334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =