۶۸ هکتار از جنگل‌های گیلان در آتش‌ سوخت

تسنیم نوشت: ۶۸ هکتار از جنگل‌های گیلان همزمان با وزش تندباد شدید و بالا رفتن دمای هوا در این استان دچار آتش‌سوزی شد.

همزمان با پدیده وزش باد بسیار شدید و به دنبال آن افزایش دمای هوا چیزی در حدود ۶۸ هکتار از جنگل‌های گیلان واقع در شهرستان‌های مختلف این استان دچار آتش‌سوزی شده است از سوی دیگر علت اصلی بروز این حادثه که وزش تندباد موجب تسریع آن شده همچنان در حال بررسی است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان بررسی علل دقیق بروز آتش‌سوزی در سطح وسیعی از جنگل‌های استان را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید و گرم‌تر شدن دمای هوا از قبل اخطاریه‌های لازم از سوی این دستگاه صادر شده بود. 

محسن یوسف‌پور پرهیز از روشن کردن آتش در کنار اراضی جنگلی و مرتعی را در چنین شرایطی مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: در حال حاضر ۷ شهرستان استان گیلان با آتش‌سوزی اراضی جنگلی خود مواجه هستند به طوری‌که در ساعات گذشته چیزی در حدود ۶۸ هکتار از جنگل‌های گیلان دچار آتش‌سوزی شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰هکتار از جنگل‌های منطقه آغوزبن شهرستان رودبار و ۱۰هکتار از جنگل‌های منطقه چملر و بهارستان شهرستان آستارا دچار حریق شده‌اند افزود: آتش‌سوزی در ۲۰ هکتار از جنگل‌های واقع در شهرستان سیاهکل، یک هکتار از جنگل‌های منطقه مبارک‌آباد و چنارودخان شهرستان شفت نیز گزارش شده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اینکه بیش از ۴  هکتار از جنگل‌های منطقه لاکان شهرستان رشت نیز به صورت سطحی دچار حریق شده است ابراز داشت: آتش‌سوزی‌های ایجاد شده در سطح جنگل‌های استان گیلان با همکاری بی‌وقفه پرسنل منابع طبیعی، مردم محلی و نیروهای امدادی خاموش شده است.

یوسف‌پور پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وزش باد گرم شدید در استان گیلان تا اواخر این هفته را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: از تمامی مسافران، دامداران و حاشیه‌نشینان مناطق جنگلی گیلان انتظار داریم به اخطاریه‌های صادر شده توجه و از روشن کردن آتش و یا رها کردن آن در عرصه‌های طبیعی استان خودداری به عمل آورند.

 وی با بیان اینکه بروز عواملی نظیر کاهش رطوبت، افزایش دما و وزش شدید باد گرم زمینه وقوع آتش سوزی‌های احتمالی را در جنگل‌های استان گیلان فراهم می‌کند افزود: با توجه به شرایط جوی گیلان، به رؤسای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها موارد مهم ابلاغ شده تا تمهیدات لازم را در این زمینه بیاندیشند.

 به دلیل شدت باد گرم آتش سوزی‌های پراکنده در جنگل‌های حاشیه روستاهای شهرستان سیاهکل که از عصر روز چهارشنبه شروع شده همچنان ادامه دارد و تلاش برای مهار آتش در حال انجام است.

 از طرفی دیگر گزارش‌های مردمی در منطقه حاکی است که مناطقی از جنگل‌های روستایی سوتگوابر، لیش و سچله با همکاری و حضور به موقع مردم و نیروهای منابع طبیعی و دیگر نیروهای امدادی در ساعات گذشته خاموش شده است.

اداره کل هواشناسی استان گیلان نیز در پیش‌بینی‌های خود اعلام کرده کل جریانات جنوبی تا پایان همین هفته در منطقه مستقر است بنابراین وزش باد گرم به صورت شدید در چند روز آینده ادامه پیدا می‌کند.

۲۳۵۲۳۵

انتهای پیام/۶۱۴/ش

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1335359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =