از رسانه ملی بپرسید : ۸۲ درصدت کو؟

رسانه ملی و واحد افکارسنجی و روابط عمومی این سازمان در جدیدترین آمار رسمی، میزان مخاطب‌شان را حدود ۸۲درصد اعلام کرده‌اند و اعتقاد دارند از جمعیت حدود ۸۵میلیون نفری ایران چیزی حدود ۶۵میلیون نفر بیننده تلویزیون هستند و بیش از ۵۰میلیون نفر یکی از برنامه‌های رسانه ملی را به طور مداوم پیگیری می‌کنند.

فاطمه پاقلعه‌نژاد: با انتشار این آمار، بار دیگر بحث‌های مختلفی درباره صحت آنچه رسانه ملی درباره مخاطبان خود منتشر می‌کند بر سر زبان‌ها افتاده است. بحث‌هایی که درباره میزان مخاطب رسانه ملی همیشه جنجالی بوده و درحالی که در همه سال‌های اخیر به وضوح درباره کاهش مخاطب رسانه ملی بحث شده و نمودهای عینی آن در رخدادهای گوناگون غیر قابل کتمان بوده‌اند، تلویزیون هر بار با انتشار خبر میزان مخاطبان و درصد رضایتمندی‌شان شوکی ایجاد می‌کند.
از آمار رواج ۴۰درصدی ماهواره‌ها که یک‌بار عزت‌الله ضرغامی مدیر وقت سیما به آن واکنش نشان داده بود تا همین نظرسنجی آخری که تلویزیون تاکید کرده بود آمار استفاده از سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای چیزی حدود ۵۰درصد است، همیشه این آمارهای فصلی یا ماهانه سیما را خبرساز کرده است.  
آمارهایی که تلویزیون خودش در واحد افکارسنجی به صورت تلفنی می‌گیرد و تحلیل می‌کند و به کل جامعه تعمیم می‌دهد و هر بار هم جنجالی می‌شود .
مثلا اخیرا عباس عبدی تحلیلگر سیاسی در یادداشتی با استناد به جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی «ایسپا» پس از حوادث تلخ آبان ماه درباره بنزین، یکی از شکاف‌های جامعه را ریزش مخاطب صداوسیما و رسیدن میزان مراجعه مردم به رسانه ملی کشور برای دریافت اخبار به مرز کمتر از ۴۰درصد دانسته بود. 
چیزی که در تضاد با آمار منتشر شده از سوی تلویزیون در بازه زمانی تقریبا برابر است.

چرا این آمار، سخت باورپذیر است؟

این تقریبا به یک پارادایم بدل شده که رسانه ملی دیگر آن میزان مخاطب و هوادار پیگیر ثابت ندارد.این را مدام در این سال‌ها می‌شنوید. وقتی یک برنامه یا سریال گل می‌کند و صاحب مخاطب می‌شود،فرقی ندارد که«گاندو» باشد، «ستایش» یا «۹۰» یا «عصر جدید» احسان علیخانی؛ چنان موجی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند و گفتمان غالب می‌شود که انکارش امکان‌پذیر نیست ولی در اغلب موارد این اتفاق نمی‌افتد.  

تقریبا دیگر خود مدیران شبکه‌ها و برنامه‌سازان هم مدام بر نبود مخاطب تاکید می‌کنند. همین حالا و طبق آخرین آماری که صداوسیما روز گذشته منتشر کرده است، پربیننده تلویزیون مسابقه «اعجوبه‌ها»ست که اعلام شده سی‌درصد مخاطب دارد. یعنی پربیننده‌ترین برنامه سیما در ماه‌های گذشته تنها ۳۰درصد مخاطب دارد. از سوی دیگر چندی قبل حمید گودرزی در کافه‌خبر درباره مسابقه «۵ستاره» گفته بود اگر به مخاطب ۱۳درصد برسند، می‌گویند یک مخاطب ایده‌آل به دست آورده‌اند. همه اینها درحالی‌است که تقریبا هربار رسانه ملی در نظرسنجی‌هایش اعلام می‌کند که حوالی مخاطبش بالای ۸۰درصد است.
موج تلاش برنامه‌سازها برای بازنشر تولیدات شبکه‌های اجتماعی مختلف و وایرال شدن‌شان از یک سو و فشار رسانه ملی برای ایجاد انحصار بر بستر اینترنت با تلاش برای تصاحب مالکیت آی‌پی‌تی‌وی‌ها و هزاران دلیل دیگر نشان از این دارد که خود آنها هم درباره باورپذیری آمارهای‌شان خیلی اطمینان ندارند. آنها هنوز سکان‌داران مهمترین بنگاه تولیدات سرگرمی و خبری و آموزشی کشور هستند اما دیگر آن سیطره رویایی و مرجعیت بی‌رقیب را ندارند و در دل همه آمارهایی که می‌دهند، به نظر می‌رسد خودشان هم حالا دیگر به چنین باوری رسیده‌اند.

پرسش‌های همیشه بی‌پاسخ درباره نظرسنجی‌ها!

مرکز افکارسنجی رسانه ملی تقریبا هر ماه آماری از برترین برنامه‌هایش از نظر تعداد مخاطب اعلام می‌کند و هر ماه آمار دقیقی از بستر و نحوه سنجش این داده‌ها ارائه نمی‌کند ولی آنها همیشه خود را صاحب یکی از برترین و دقیق‌ترین نهادهای افکارسنجی در ایران می‌دانند و در برابر انتقادها معمولا مثال روشنی دارند از انتخابات ریاست جمهوری و مثال پیش‌بینی دقیق میزان رای حسن روحانی برابر سیدابراهیم رئیسی که ۴۸ساعت قبل از انتخابات اعلام شده و میزان رای رئیس‌جمهور را چیزی نزدیک به ۵۲درصد اعلام کرده بود.
البته آن آمار به طور مشابهی در نظرسنجی‌های دو ارگان امنیتی و ایسپا هم تکرار شده بود.
درباره این نظرسنجی‌های ماهانه اما مدت‌هاست حتی سیما آمار دقیقی درباره نوع نظرسنجی و ابزار سنجش هم ارائه نمی‌کند. با این وجود تلویزیون در ابتدای سال۹۸ و در پایان دور نخست برنامه «عصر جدید» هزینه زیادی پرداخت تا از جمعیتی حدود ۳۰۰هزارنفری برای تحلیل محتوای کیفی و چالش‌های برنامه «عصر جدید» به داده‌های قابل استنادی برسد.
آنها بعد از این نظرسنجی و دیتاهای استخراج شده‌اش تغییراتی در نحوه اجرای «عصر جدید» ایجاد کردند و این آخرین نمونه از نظرسنجی سطح وسیع مرکز افکارسنجی رسانه ملی برای برنامه‌های خود بوده است.
درباره نظرسنجی‌های ماهانه اما تنها اطلاعاتی که وجود دارد، خبری است که یک بار سال قبل چرخید و بر اساس داده‌هایش از ۴۱۳تماس تلفنی انجام گرفته برای سنجش میزان مخاطب برنامه‌های تلویزیونی اعلام شد مخاطب برنامه مسابقه «برنده باش» محمدرضا گلزار از «نود» عادل فردوسی‌پور بیشتر است.
این عدد ۴۱۳ البته کف عدد تعریف شده برای انجام نمونه‌گیری در مطالعات روش تحقیق است برای سنجش افکار. عددی که به نظر می‌رسد هر بار و به صورت ماهانه در نظرسنجی‌های تلویزیون به عنوان کمترین واحد مطالعه در دستور کار واحد افکارسنجی سیما قرار می‌گیرد.
این تماس‌های تلفنی که مشخص نیست بر چه معیاری به صورت رندوم انتخاب می‌شوند یا گزینش سیستماتیک دارند، دیتایی را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهند که ضریب خطایی ۵درصدی در صورت اجرای درست، بر اساس تعاریف علمی روش تحقیق خواهد داشت. درحالی که با رسیدن این رقم به بیش از ۲۰۰۰ تماس، میزان ضریب خطا به حوالی ۲درصد خواهد رسید که با هزینه‌ای برابر، دقتش چندین برابر خواهد شد اما سیمای ملی همچنان از مدل کوچکتر استفاده می‌کند.
نکته مهم‌تر اما نوع پرسش‌های نرمالی است که از مخاطبان پرسیده می‌شود و سیما هیچ‌وقت آنها را رسانه‌ای نکرده است. یعنی یک پاسخ دهند به چه سئوال‌هایی پاسخ می‌دهد که حاصلش می‌شود این میزان داده‌های استخراج شده.
دیگر نکته بنیادی در تعریف مخاطب از نظر سیماست. سال‌ها قبل میرحسینی مدیر وقت شبکه سوم سیما در مصاحبه‌ای با روزنامه تماشاگران امروز درباره تعریف مخاطب از نظر صداوسیما گفته بود: «اگر یک مخاطب در هفته یک ساعت هم تلویزیون ببیند یعنی یک مخاطب تلویزیون حساب می‌شود.»
این گفته را همان زمان داود نعمتی انارکی مدیر وقت روابط عمومی سیما هم تائید کرده بود.
این نوع اعلام میزان مخاطب تلویزیون شباهت زیادی به تعریف عنوان شاعل در بازتعریف قانون کار در دولت نهم به بعد دارد که اگر کسی در هفته دو ساعت کار انجام می‌داد، شاغل محسوب می‌شد.
تلویزیون هم از مخاطبش می‌پرسد آیا این ماه یک بار تلویزیون دیده‌اید و اگر او بگوید بله یعنی درصدی افزوده شدن بر میزان مخاطبان رسانه ملی و رسیدن به عدد رویایی ۸۱/۹درصد مخاطب که از زمان اعلامش بحث‌های بسیاری برایش ایجاد شده است.
عددی که یعنی حدود ۳۳۰ نفر از پاسخ‌دهندگان به تماس‌های واحد افکارسنجی تلویزیون گفتند بله یک بار تلویزیون را تماشا کردیم!
و اینگونه است که اگر از رسانه ملی بپرسید ۸۲درصدت کو؟ احتمالا این پاسخ را می‌دهند که از متری علمی در این سنجش استفاده شده اما جزئیاتی در اختیارت قرار نمی‌دهند.
۲۵۸۲۵۸
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1335452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    پس من و همه کسایی که می شناسم جزء 18 درصدیم. چقدر ما کمیم!
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
      24 70
      چرا جو میدی خودت همین هفته چندبار شبکه خبر را نگاه کردی ببینی مدارس تعطیله یا نه. نگفته چند دقیقه حتی ده ثانیه هم جزو آمار حساب کرده
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
      15 11
      تا اونجایی که من پرسیدم مردم معمولاً از صدا و سیما یا یه بخش خبری رو میبینن،یا فوتبال.این وسط یه سریالی خیلی سر و صدا کنه هم نگاه میکنن.
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      15 15
      به نظرم همین الان خبر آنلاین یه نظرسنجی در مورد محتوای سریال وارش یا مثلا برنامه میدون و ... بذاره تا مشخص بشه مردم چقدر صدا و سیما رو پیگیری می کنن
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      9 51
      ولی تا اونجا که من پرسیدم مردم علاوه بر فوتبال و بخش خبری دورمی و خندوانه و عصر جدید و اعجوبه ها و ستاره ساز و بانوی عمارت و پدر و گرگ و میش و دلدادگان و نون خ و ستایش و پایتخت و برادر جان کلی برنامه ی دیگه رو دیدن
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      26 1
      بی نام ساعت ۰۰:۱۴ به نظرم شما یه سر به اپلیکیشن تلوبیون بزنی میزان بیننده های همون وارش و امثالهم قشنگ دستت میاد
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    باز صدا و سیما یک آمار داد شما بسیج شدید که بگید راست نیست؟باشه شما راست میگید.اصلا مخاطبای تلویزیون منفی چهل درصده.
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
      97 9
      آمار منفی هاتو نگاه کن، بفهم.
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
      9 54
      19:51 همین که به منفی مثبتای یه سایت استناد میکنی فهمت رو نشون میده
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      9 54
      شما نمی خواد خیلی از منفی های اینجا ذوقمرگ بشی.توی خیلی سایتای دیگه مثبت منفی ها برعکس اینجاست.کل ایران توی خبر آنلاین خلاصه نمیشه بزرگوار
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      5 0
      تو که آمار مثبت و منفی این سایت را قبول نداری و فکر می‌کنی کل ایران مثل تو فکر می‌کنن، از رفراندوم آزاد حمایت می‌کنی ببینیم چقدر طرفدار دارین؟
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      4 0
      آقای ذوق‌مرگ که ادبیات‌ات میزان شعورت را نشون میده! تو که از آمارهای صدا و سیما ذوق‌مرگ شدی، آدرس اون سایت‌هایی که درصد منفی مثبت برعکس اینجاست رو بده.
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      1 0
      خبر آنلاین گرامی چرا پاسخ به 22:55 و 00:41 را سانسور کردی؟
  • amir IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    این برا شما مرکز نشین ها باور پذیر نیست و همچنین برای شما افساد طلب ها که فکر می کنید همه زندگیشون فقط گوشی و ماهواره هست
    • ميلاد IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      57 5
      همينكه با يه حكم هر كسي رو كه مثل خودت نيست مفسد ميدوني معلومه سرت كجا گرمه
    • محسن IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      59 10
      بنده مرکز نشین نیستم و در یکی از شهرستانهای کوچک استان خوزستان زندگی میکنم. به جرات میگم که در شهر ما میزان نفوذ سیمای میلی کمتر از 10درصده.
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      8 64
      جناب محسن ولی توی شهر کوچک ما نفوذ تلویزیون به جرات می تونم بگم بالای هشتاد درصده توی استان همدان
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    205 4
    علی عسگری ودارو دسته اش مخصوصا میرباقری ضعیف ترین معاون سیما برای آن که بماند باید و مجبور است که نشان دهد مخاطب سیما زیاد است ....دیگه خبر ندارن که تو خانواده های مذهبی هم حالا دیگه ماهواره روشنه
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    127 5
    خوب کاری نداره به سبک رای گیری جمهوری اسلامی:رسانه ملی اری یا نه؟؟؟؟ ....
    • ناشناس IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      0 2
      اگر مذهبی بودند که ماهواره نمی دیدند مثل خانواده ما
  • نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    176 7
    دروغ براى صدا وسيما يك امر عادى هست چرا تعجب كردين؟!!!
  • ابراهیم IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    212 6
    فکر میکنم تلویزیون 10 الی 15درصد هم مخاطب نداشته باشه تلویزیونی که تمام شبکه هاش عزاداری و گریه است با این وضع اقتصادی که دیدن نداره مردم به اندازه کافی مشکل دارند که نخوان با دیدن برنامه های گزینشی حالشون بدتر بشه
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
      11 81
      کلا تلویزیون میبینی؟ هر چرت و دروغی رو توی دهنت میندازی فکر میکنی همه دروغ گو هستند افسادطلبان هستید دیگه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    138 5
    احتمالا منظورشان ۸/۲درصد بوده ممیزش یادشون رفته ،هرچند برای این صداو سیما همین عدد هم غیر قابل باور است
  • مومیایی IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    120 6
    احتمالا برنامه های مزدک میرزایی و سینا ولی الله و ... رو که قبلا در صدا و سیما کار می کردند رو هم محاسبه کرده اند
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    123 4
    نه به رسانه میلی
  • یک آدم معمولی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    57 1
    همون جا که 63 درصد هست
  • احسان IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    8 111
    شما اول برو معیارهایی که در این نظرسنجی اومده رو بخون بعد تز بده. منظور از بیننده تلویزیون این نیست که طرف از صبح تا شب پای تلویزیون باشه. همین که گزارش آب و هوا یا فوتبال یا هر برنامه دیگه رو هم روزی یک ربع نگاه کنه میشه بیننده. من با این که خودم سیما رو به ویژه اخبارش رو قبول ندرام اما دست کم جمعا روزی نیم ساعت می بینم. پس نمی تونم بگم من رو بیننده حساب نکنند.
  • اسماعیل IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    69 4
    انشاله که دروغشون راست از کار دز بیاد ..... ارزو بر جوانان ننگ نیست
  • مرتضی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    72 4
    بهترین رسانه اونی هست که مخاطب بتونه محتوای مورد علاقه اش رو در زمان دلخواه دریافت کنه بدترین رسانه اونی هست که محتوای مورد علاقه صاحبان رسانه را به زور به خورد مخاطب بدن بی آنکه حق انتخاب داشته باشه تو دنیا هم دیگه با ظهور اینترنت و شبکه های خصوصی و تلویزیون کابلی از رسانه های دولتی کمتر استقبال میشه چه برسه به صداوسیمای میلی و انحصاری ما
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    50 2
    فقط در صورت تماشاي شبکه خبر و فوتبال در غير اينصورت افت شديد رنکينگ تمااام.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    10 44
    عدم رضایت ازصدا و سیما نمیتواند به معنی دییده نشدن برنامه های آن داشت. تلویزیون به غیر از برنامه های سیاسی محتواهایی تولید می کند که سایر رسانه ها به دلیل عدم حضور در ایران نمی توانند تولید کنند. زندگی در ایران و ندیدن تلویزیون یعنی جدا شدن از جریان زندگی مردم و زندگی در سیاره ای که ساکنانش ایده آلیست هستند
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
      36 2
      والله تماشای تلویزیون به این چیزی که گفتی نزدیکتره تا ندیدنش کافیه همین الان تلویزیون رو روشن کنی و با واقعیتی که در جایی که زندگی میکنی بسنجی. من تا الان یک مصاحبه از صداوسیما ندیدم که کسی اعلام مخالفت کنه توش همه همیشه راضین و همه نظری دارند که صداوسیما میگه ولی کافی در جامعه و یا توی تاکسی باشی دقیقا برعکس این موضوع رو مشاهده میکنی
  • مهرداد IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    92 2
    شما خبر گزاریها هم زیاد با صدا و سیما فرقی ندارید.دریغ از یه کم عرضه.دریغ از یک خبر اعتراضی. شماها هم کلا سانسورید . مردم کل اخبارشونو از تلگرام دنبال میکنند.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    3 105
    صدا و سیما خار چشم بعضی ها
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    89 3
    این آمار کاملا دقیق است گفته اند ۶۵ میلیون نفر تلویزیون می بینند.منظورشآن نمایشگر بوده نه اینکه سیما را میبینند
  • سبحان IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    6 127
    من بجز اخبارهاشون ، خیلی از برنامه هایش را می بینم و ازجمله این آخر کاری سریال فوق لیسانسه ها
  • BlueForever IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    55 4
    همونجایی هست که دوست متوهممون 63% رو نگه میداشت :-) .... راستی هنوزم تحریما کاغذ پارست ؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    75 3
    اگه قراره هر ارگانی خودش واس خودش آمار بده نتیجه بهتر از این نمیشه ...
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
      22 2
      به قوال اون ضرب المثل: هیچ ماست بندی نمیگه ماست من ترشه
  • محمدرضا IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    33 48
    به صدا و سیما خرده نگیرید. همین که نگفته بین مردم ۱۰۰درصد مخاطب داره خودش جای شکر داره.
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    47 1
    کمترین مردم ازاری رسانه ملی (میلی نه !!!!! ) همین امار نڟر سنجیه !!! بڋارید دلش خوش باشد تازه یه دستی هم براش بزنید !!!!!
  • علیرضا IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    40 1
    رسانه میلی جمهوری اسلامی . امار دادن که کاری نداره . درست مثل سایر امار هایی که ارایه میشود . مثل امار بیکاری . طلاق و غیره ..
  • ممدرضا IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    46 1
    حتی اگه ۸۲درصد مخاطب داشته باشن باید پرسید چند درصد رضایت دارن. مطمئنن به نتایج قابل تاملی خواهید رسید.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    32 2
    لابد این نظر سنجی داخل صدا و سیما انجام گرفته. اونا ک همیشه سر صحنه و ضبط و پخش برنامه ها اونجان پس حق دارن بگن ما بیننده برنامه های صدا و سیما هستیم!!!!
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    6 35
    نه. خبر آنلاین ۸۰ میلیون دنبال کننده داره!!!!!
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    44 1
    انگار خودروسازای داخلی دارن میگن مردم ۸۲درصد از قیمت و کیفیت و استاندارد خودروهای تولید داخل رضایت دارن...
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    29 1
    انگار خودروسازای داخلی دارن میگن مردم ۸۲درصد از قیمت و کیفیت و استاندارد خودروهای تولید داخل رضایت دارن...
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    53 2
    نیاز به نظرسنجی نیست که سوال کنیم چون دروغ توی این مملکت عادی شد و کیلومتر نمی‌اندازد لذا صدا و سیما مدتهاست که ذهن مردم پاک شده
  • یاعلی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    73 2
    راست میگه 85 درصدبلکه 95 درصد برنامه هاشون ماتم وعزا است وباعث افسردگی مردم شده وایرانی دیگه بلدنیست بخنده وحقیقتش اینکه خنده وشادی از ایران فرارکرده اخبار ما برنامه های جُنگ ما سریالهای ما و.....همه شده غم غم وغم
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
      4 91
      معلوم شد شما یکی اصلا تلویزیون نگاه نمیکنی چون هنوز حرفای دهه ۷۰ رو میزنی که میگفتن تلویزیون فقط عزا نشون میده . بله عزا نشون میده فقط ایام عزاداری. مثل موقع شادیها که بالاخره برنامه های شاد بیشتره . اونوقت شما از اونجا سوختین که چرا تلویزیون به میل جناح شما نمیچرخه . البته زیاد غصه نخورید الآن که شبگه های سعودی و جناح آمریکایی که به میل شماست خوب بشینید اونا رو نگاه کنید که همیشه تو هپروت مخاطب نداشتن صدا وشیما باقی بمونید .
  • حامد IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    34 2
    باشه، فقط شما خوبین و دولت!!!
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    32 4
    من میگم ساختمان ما ده هزار تا آجر داره باور ندارید بشمارید حالا آمار صدا و سیما هم این جوریه ما از کجا بدانیم راسته یا دروغ
  • بهروز IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    25 3
    والله بنده که دبیر آموزس وپرورش هستم وسالهای سال مدیر دبیرستان بودم وقتی در مورد یک برنامه تلویزیوتی صحبت میکردم یادعوت به یک برنامه تلویزیونی میکردم دانش آموزا انکار با یک چیز عجیبی روبرو شده بودند ؛یعنی بنده واقعا تلویزیون تماشا میکنم باور نمیکردن به همراه تعجب
  • Ali IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    24 2
    ... صدا وسیما میتونه یک دانشگاه برای مردم باشه حیف اینهمه بودجه که برای اینهمه برنامه بی کیفیت هزینه میشه نمره صدا وسیما ازنظر من ۵ است از ۲۰
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    30 3
    این 82 درصد هم از همون جایی است که 63 درصد احمدی نژاد از اون نشأت گرفته بود.
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      5 10
      و این جر زنی شما هم از همونجا نشات میگیره.اگه خیلی ناراحتی می تونی به نشانه اعتراض سطل آشغال کوچتونو آتیش،بزنی
  • RO ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    35 2
    من‌ که اصلا صدا و سیمای میلی رو نگاه نمیکنم،جز فوتبالش که اگه مزدک هم پخشش کنه دیگه تمام،،حیف پول ملت برای پخش این دروغ ها و چرندیات
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    52 1
    اگر است میگویند این نظرسنجی ها در اینترنت وبصورت مستقیم برگذار شده. تاواقعیت روشن گردد.
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
      48 2
      عمرا اگه یک همچین نظرسنجی بزارن، بخاطره همینه از اینرنت آزاد میترسن.
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    34 2
    من که الان حدود چهار پنج سالی میشه که به یاد ندارم خونه کسی از اقوام آشنایان دوستان همسایه ها رفته باشم و تلویزیونشون روی برنامه های صدا و سیما بوده باشه.خدا شاهده به یاد ندارم بجز وقتهایی که بازی استقلال یا پرسپولیس پخش میشه تلویزیونی را در حال پخش کردن برنامه های صداوسیما دیده باشم و از هرکس هم پرسیدم نهایتش فقط یک برنامه را اسم برده که فقط اون برنامه را نگاه می‌کنه و بعدش دوباره میندازه روی ماهواره.اون تعدادی هم که گفتن فلان برنامه را دنبال می‌کنیم در واقع اون برنامه تنها زمانی بوده که ماهواره در اون ساعت برنامه مورد علاقه ای نداشته باشه
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      2 14
      ولی من برعکس هرجا رفتم تلویزیونشون روی تلویزیون ایران بوده.خدا شاهده هرجا که رفتم ندیدم کسی در حال دیدن ماهواره باشه و همشون تلویزیون می دیدن و راجع بهشون صحبت می کردن
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    14 1
    درگیری جناحی باند رفسنجانی با باند اونطرفی
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    22 2
    مثلن اگه رفته باشم تو یه ساندویچی، اونجا تلویزیون روشن باشه و 10 دقیقه اونجا باشم و به طور اتفاقی و مجبوری 10 دقیقه در ماه تلویزیون ببینم میشه جزو آمار؟
  • حسن IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    16 1
    ۸۰ درصد مردم پراید سوارن مگه طرفدار پراید هستن مجبورن مجبور میفهمید!!!
  • حسین IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    7 8
    واقعا که این خبر و تحلیلتون عالیه، چون از کسی بعنوان کارشناس نظر خواستید (عباس عبدی) که اصلن تخصصش نظرسنجیهای دقیق و صحیحه، البته برای از ما بهترون.
  • نسل میانه IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    6 1
    تلویزیون! چقدر این اسم برام غریب و نا اشناست
  • محمدرضا IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    9 2
    خدارو شکر کنید نگفتن صد در صد. وگرنه همه ماها که میگیم نمیبینیم میبردن اوین به جرم نشر اکاذیب.
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    2 0
    همینو بگو.من فقط بعضی وقتها که میخوام حالم بد بشه .... 20:30 میبینم همین.
  • کوروش کرمانی IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    2 0
    وقتی رسانه میلی اقدام به خودزنی میکنه و پربیننده ترین برنامه تاریخ تلویزیون رو یک شبه و با بهانه های واهی حذف میکنه دیگه باید فاتحه اون سازمان عريض و طویل که با وجود درآمدهای هزار میلیاردی باز هم در ردیف بودجه دولت قرار می‌گیرد را خواند
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    1 0
    دقیقا درسته منتهی برعکسش
  • محمد IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    4 2
    رسانه ملی بین مردم اعتبارش از دست داده یعنی بدلیل دروغ گویی. وقتی علنی وخلاف واقع خبر دروغ ب مخاطب بدی دیگه اعتمادش ازت سلب میشه حالا فرصت نیست و گر نه تعداد ی از این خبرهای دروغ تون میگفتم خبرهایی که اگه واقعیتش میگفتین هیچ مشکل سیاسی و.. نداشت. حالا اگه مایل بودین آدرس دارین بگین تا نمونه هایی بگم
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    1 1
    ۸۵ که چیزی نیست بخوایم دروغ بگیم ۱۱۰ % نگاه میکنم!! تو دوستان من که ۴۵ سالمه و خانواده هاشون دقیقا هیچکس حتی آنتن هم نداره. جونترها هم که من باهاشون سروکار دارم برای اینکه کسی رو دست بندازن هم نمیگن طرف تلویزیون نگاه می‌کنه. ....
  • NL ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    2 0
    یکسالی میشه تلویزیون ندیدم .
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    2 0
    22:55 تو که احساس فهمیدگی میکنی و آمار اینجا را قبول نداری چرا اینجا نظر میدی؟ 00:41 کل ایران کجاست؟ هر جا شورای نگهبان بگه؟