آیا ایران انتقام می گیرد؟

وضعیت بغرنج عراق به مانند کودکی شده است که به دنبال آغوشی امن است. کشوری رها شده از سوی سیاستمداران که گرفتار جنگ حزبی شده اند و این ندانم کاری و بی مسولیتی خوراک سوریه ای شدن را فراهم کرده است. آیا حمله شب گذشته زمین بازی را از سوریه به عراق تغییر داده است؟

زهره نوروزپور: امروز سالگرد اعدام صدام حسین است. دیکتاتوری که آرزوی رهبری بر جهان اسلام و منطقه را با طناب دار به گور برد. اما در سالگرد سقوط او به اعماق خروارها خاک، عراق مورد تهاجم آمریکا و اسرائیل قرار گرفت. 16 سال می گذرد. آمریکا با شعار دموکراسی در سال 2006 به این کشور قحطی زده از سوی سازمان ملل و تحریم های جهانی حمله برد و طی این سالها دستاوردی جز رویش تروریسم، بیماران و کودکان صعب العلاج که حاصل بمب های رادیو اکتیوی بودند چیز دیگری نبود. آنارشیسم موجود در این کشور هدف اصلی واشنگتن بود که نفوذ همیشگی خود را در خاورمیانه حفظ کند.

پس از 16 سال روز گذشته عراق بار دیگر صحنه پرواز جنگنده های آمریکایی بر فراز کشورش بود. بحران عراق سومین ماه خود را پشت سر می گذارد. در این سه ماه گذشته آمریکا به همراه اسرائیل از هر ترفندی استفاده کردند تا این کشور را به جنگ داخلی بکشانند. تا به زعم خود این کشور را از حمایت ایران خارج کنند؛ از آتش زدن کنسولگری ایران تا شعار ایران بره بره. محمدعلی حکیم روزنامه نگار عراقی ماه گذشته در کافه خبر به خبرانلاین گفت:« از زمان آغاز فتنه در عراق عوامل خارجی در روزهای اول به دنبال برنامه ای بودند تا بیش از هزار نفر در اعتراضات کشته شوند و کشته شدن 10 یا 20 و یا 50 نفر برای آنان راضی کننده نبود. چرا که تعداد کشته های بالا زمینه ساز ورود سازمان ملل به موضوع و دخالت کشورهای دیگر را فراهم می کرد. نقشه جوری کشیده شده بود که درگیری بین مردم و الحشدالشعبی رخ دهد و جنگ داخلی رخ دهد. اما خوشبختانه با تدابیر مرجعیت و شخص آیت الله سیستانی در برهه های مختلف جلوی بروز برخی فجایع گرفته شد.»

این طرحی است که از آغاز بحران عراق پس از برکناری ژنرال الساعدی که دست پروده آمریکایی بود آغاز شد تا بار دیگر عراق ناآرام برای اهداف آمریکا مهیا شود.

حمله روز گذشته به مواضع حشدالشعبی حکایت از همین طرح دارد که این کشور به سمت یک جنگ داخلی با درخواست اسرائیل برود تا نتیجه مطلوب عاید شود. از زمان اغاز بحران، این سوال مطرح بود که چرا حشد الشعبی در ناآرامی ها ورود نمی کند حتی وقتی که کنسولگری ایران در نجف دو بار آتش گرفت؟ که در پاسخ به این سوال حشد اعلام کرد که طبق درخواست آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق ما طبق وظیفه خود تنها به دفع تروریسم مشغول هستیم و امورات داخلی عراق را به ماموران امنیتی این کشور سپردند. در طی روزهای اعتراض حشد الشعبی تنها به دفع گروه های تروریستی داعش پرداخت.

با اینحال وضعیت عراق برای اسرائیل کفایت نمی کرد. حشد و حزب الله عراق ، کابوسی مانند حزب الله لبنان ، برای اسرائیل است. در اینباره این روزنامه نگار عراقی می گوید: « اگر حشدالشعبی، حمایت های ایران و مقاومت نبود شک نداشته باشید که داعش هم اکنون در اصفهان بود. بچه های مقاومت با خون هایشان خطر بزرگی را دفع کردند. ایران نیز فهمید که چه خطر بزرگی از بین رفت و گرنه ایران با داعش باید در داخل کشور مبارزه می کرد. دشمنان به هیچ وجه حاضر نیستند حشد الشعبی و یا حزب الله جدیدی در منطقه تشکیل شود. برای اسرائیل کابوس بزرگی خواهد بود اگر حشدالشعبی مانند حزب الله در لبنان قدرتمند شود. اسرائیل برای خلاص شدن از حشد الشعبی و حزب الله حاضر از دست به هر کاری بزند و همه چیز را بدهد. حتی ما شاهد هجمه های اخیر علیه آیت الله سیستانی و مقاومت هستیم و برخی از مقرهای حشد الشعبی نیز به آتش کشیده شده است. از آن طرف می بینیم که آمریکا اعلام کرد برگرداندن موصل به حال اول و بیرون راندن داعش 30سال زمان می برد. اما ایران ظرف 3 سال توانست اوضاع را سامان دهد.فتوای مرجعیت، خون شهدا، رشادت های حشدالشعبی نقش بسزایی در این موضوع داشتند.»

ماجرا از کجا آغاز شد؟

یک سفر مخفیانه قتل سیاسی عبدالمهدی و دیگر سیاستمداران عراق بود. ورود مخفیانه ترامپ  و پس از آن معاونش مایک پنس و در نهایت مایک پمپئو، ریشه بحران فعلی عراق بود. نخست وزیر وقت عراق که آن روزها در حال میانجیگری میان ایران و عربستان بود، به دیدار ترامپ و پنس نرفت. اما پس از بحرانی شدن شرایط منطقه و سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک، عبدالمهدی دیدار با وزیر خارجه آمریکا را پذیرفت که در این دیدار پمپئو از عبدالمهدی خواست که از پایگاه های نظامی در عراق به نقاطی در ایران حمله نظامی کند که از طرف عبدالمهدی و برهم صالح رئیس جمهور عراق پذیرفته نشد. این درخواست و پاسخ منفی از سوی مقامات و ارتش عراق، آغازی شد بر حملات مکرر اسرائیل به مواضع حشد و فتنه در اعتراضات به حق مردم عراق که از وضعیت به نفع خود سو استفاده کنند.

 روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود نوشت: «دو ماه قبل یعنی در اولین روزهای تظاهرات اعتراضی مردم عراق در آبانماه، پارچه نوشته‌ای که در دست بعضی از معترضین در خیابان‌های بغداد بود و به شبکه‌های مجازی راه یافت، راه‌حل مشکلات عراق را اینگونه پیشنهاد می‌کرد:«بهترین راه‌حل برای عراق، تعیین یک نخست‌وزیر است که شیعه باشد ولی پدرش سنی و مادرش مسیحی باشد. این نخست‌وزیر باید با یک دختر کرد ازدواج کرده باشد، متولد ایران باشد، در عربستان تحصیل کرده باشد و دارای تابعیت آمریکائی باشد و ضمناً شب‌ها مشروب بخورد و روزها نماز بخواند. جمهوری اسلامی ایران، هرچند با همراهی زیادی که با دولت و مردم عراق برای مقابله با تروریست‌ها به‌ویژه سرکوب داعش به عمل آورد و بزرگ‌ترین خدمت را به این کشور کرد، ولی با بعضی سیاست‌ها نتوانست از آن حفاظت کند. بنابراین اگر نام ایران هم در متن پارچه نوشته معترضان عراقی به چشم می‌خورد به این دلیل است که مسئولان ایرانی از آنهمه خدمت که به مردم و دولت عراق کرده‌اند به درستی حراست نکردند. تلاش آمریکا، عربستان، رژیم صهیونیستی و تبلیغات گسترده آنها علیه جمهوری اسلامی ایران نیز عامل مهمی در منفی شدن نگاه بخشی از مردم عراق به ایران شده است و خود همین پارچه نوشته نیز بخشی از این تبلیغات است.»
 

بازهم این سوال مطرح است؛ چرا ایران به این حجم از تجاوز اسرائیل و امریکا پاسخ نمی دهد؟

تنها به این پاسخ ها می رسیم؛

1-فتوای مرجع عالیقدر عراق

2-پاسخ ایران مانع از مذاکرات صلح میان ایران و سعودی خواهد شد

3-پاسخ ایران منجر به جنگ منطقه ای خواهد شد

4-لبنان و عراق در وضعیت فعلی آماده یک جنگ خانمان سوز نیستند کوچکترین پاسخ از سوی ایران منطقه به آتش کشیده خواهد شد

5-ایران تنها به دلیل وضعیت عراق که هیچ مسئولی پای مردم نایستاده است از پاسخ ممانعت می کند و در آینده نزدیک هم پاسخ نخواهد داد

6- در نهایت اینکه پاسخ ایران دقیقا همان نتیجه مطلوب آمریکا و اسرائیل است و جمهوری اسلامی این گزک را دست آنها نمی دهد

7-ممانعت از سوریه ای دوم در همسایگی خود

امروز سالگرد صدام حسین است، امروز روزی است که امریکا ماهیت خود را به مردم عراق نشان داد که صرفا دلسوز آنها نبود بلکه این منطقه نفت خیز و آنارشیسم موجود در آن تنها برای یک هدف بود، انهم نفت و گاز، و این آنارشی کمک به حفظ این طلای سیاه خواهد کرد. این روزها عراق مرد دلسوزی در صحنه سیاست ندارد، این خلاء قدرت زمین بازی را از سوریه به عراق کشاند.

23/ 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1336675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 113
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    اگر جواب حمله های قبلی اسراییل دادن ، جواب این حمله آمریکا هم میدن
    • ناامید RO ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      اولا عراق هنوز خسارت ما رو از جنگ تحمیلی صدام نداده دوما چرا داخل نعرکه ای بشیم که جز خسارت بدبختی برا ملت چیزی نداره
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      14 49
      مطمئنا بی پاسخ نمیمونه و از طریق جنگ نامتقارن و چریکی بهشون پاسخ داده میشه اما نه بصورت علنی.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      15 33
      جمهوری اسلامی ایران حمله به خاک خود را بی جواب نمی گذارد زدن پهپاد آمریکایی نشانه این موضوع بود و هست در بقیه نقاط مسئولین دولت های آنجا باید حافظ خاک خود باشند. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نگفته است حملات در دیگر کشورها را به روش مستقیم پاسخ خواهد داد این را توی کله پوکتان فرو کنید خط قرمز جمهوری اسلامی ایران کشور ایران می باشد در نقاط دیگر متناسب با حمله و از طرق مقتضی پاسخ داده می شود این را نمی فهمید ولی مجبور به فهمیدن هسیپتید نوچه غرب
    • d IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      66 15
      اگه همین جنگنده های امریكایی حملات متعدد هوایی امریكا نبود داعش هیچ وقت در عراق نابود نمیشد اونوقت شما چنین چیز بزرگی رو سانسور میكنید . و حشد الشعبی رو عامل سرنگونی داعش میدونید . عجب
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      16 33
      توصیه میکنم اونایی که میخوان حد و اندازه قدرت جواب ایران رو بفهمن برن فیلم های بمباران چند ماه قبل آرامکو رو ببینن و و حجم آتش پاسخ ایران رو مرور کنن و کمتر گنده گویی کنن..ایران بخواد بزنه چنان میزنه که هنوز که هنوزه امریکا نفهمیده از کدوم جهت خورده مقابله که پیشکش..حتما حتما منتظر جواب ایران بابت این قضیه باشید و یاد حرفاتون بیفتید.
    • م ر IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      28 0
      دوست نا امید من مگه مسئولان ما مثل حاکمان کویت دنبال گرفتن خسارت بودند که عراق نداد؟
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      4 9
      دیدید که دیروز عراقی ها با به آتش کشیدن در ورودی سفارت آمریکا، حیثیت آمریکا را بر باد دادند. تازه این شروع ماجراست. زمانی بود که کسی جرات نداشت به منطقه سبز بغداد نزدیک شود.
  • US ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    یکی بالاخره باید بااستناد به مدارک جنایت ویاغیگریهای آمریکا درمنطقه ( برای ارائه به جهانیان) جلوی این یانکیها دربیاد.وگرنه اینها درپوشش حقوق بشرو دموکراسی وتمدن و... حق وحشیگری خودشان! را ازمردم مظلوم میگیرند.
    • US ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      جناب شما زير پرچم آمريكا چكار ميكنى؟!!
    • مومیایی US ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      تو مرد باش و برو جلو
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      40 96
      این پرچمی است که درحال حاضر درکشور بومیان آمریکا ( صاحبان اصلی کشور) به رسمیت شناخته شده.به امید نابودی امپبرالیسم
    • علي IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      36 8
      الان ايران شده سپر بلاي روسيه و به جاي روسيه داره با آمريكا سر شاخ مي شه كه تاوانشم مردم دارن مي دن
    • CA ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      15 1
      به نظرتون عجیب نیست که این قدر داخل کشور دارن حول این موضوع خبر میدن بیانیه میدن محکوم میکنن و ... جز اینکه منافع ایران تو عراق توسط امریکا بمباران شده باشه؟!
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
      11 2
      اول اینکه پرچم کشور دیگری می آید استفاده ازفیلترشکن وسرور خارجی است دلیل براین نیست که نظر دهنده ازخارج نظر می دهند که فکرکردید ازآمریکا نظر داده اند یا جای دیگر درباره موضوع هم حدیثی هست که ازیک روحانی شنیدم که خداوند جواب ظلم را با ظلم می دهد زیادترازاین نمی توانم چیزی بگویم چون منتشر نمی کنید اما راحتر بگویم کسی که بلایی برسرش آمده توسط ظالمی باید تفکر کند ببیند خودش ظلمی را مرتکب نشده خداوند باهیچکس فامیل نیست.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    این حمله یک پیام واضح برای ایران هست.. صبر ایالات متحده حدی دارد.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      به غیر از صبر و تحریم کردن هیچ کار دیگه ای ازش بر نمیاد... جو نده!
    • حمیدرضا IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      54 15
      مگه هالیووده داداش؟
    • US ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      27 5
      واقعا چه صنمی با عراق داریم ، دوری دوستی
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      34 16
      13.09 نکنه توهم کاسب تحريمي خيلي راحت ازتحريم صحبت ميکني ..تحريم يعني شکستن کمر 98% جامعه! اين کارکميه به نظرت!؟
    • AE ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      22 6
      تو ایرانی هستی یا آمریکایی. شک دارم ایرانی باشی
    • مازیار ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      25 16
      چرا به غیر از صبر و تحریم حمله هوایی هم ازش بر میاد
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      12 1
      کسی منکر توان نظامی و اقتصادی آمریکا نیست، اما اگه حاکمیت هوای همۀ مردم (یعنی نه فقط خودی ها) رو داشته باشه و به تمام معنا خادم مردم باشه و نه قیم، آمریکا و هیچ قدرت دیگری نمی تونن غلطی بکنن. مشکل اینه که اینطور نیست ...
    • AE ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      11 20
      چرند نگو بابا! پهپاد 250 میلیون دلاریشو زدیم تشکر هم کرد! امریکا جرات نداره حمله کنه. تو زمان جنگ با اون امکانات کمی که داشتیم حریفمون نشد! الان می خواد چه غلطی بکنه؟ امریکا در حال مرگه! اینها صدای درد مردنشه. از خواب بیدار بشید
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      6 15
      امریکارازیرپامیگذاریم.باسلاح شجاعت وجسارت همه ملت ایران
    • UA ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
      3 1
      احسنت اصل مطلب رو بیان کردی
  • یاس IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    میتونستیم سوییس خاور میانه باشیم فقط با اندکی تعقل! به جای باج دادن به چین و روسیه میشد محاسبات خاور میانه رو جور دیگه ای رقم زد
    • خط خواب و لبخند IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      تا در خاور میانه نفت وجود دارد و عرب ها هم به رهبری آل صعود در آغوش صهیونیست ها آرمیده اند حرف زدن از سوییس خاورمیانه شدن بیشتر به جوک های تاریخ گذشته دیپلماسی لبخند شبیه است . منطق و درایت سیاسی حکم می کند که تا آمریکا در منطقه است چیزی بنام آرامش نبوده و نخواهد بود . باید با قدرت حداکثری با منافع آمریکا درگیر شدو اونها رو به چالش تمام عیار کشوند و هزینه هاشون رو بالا برد وگرنه اونا به ما اصلا رحم نکرده و با فشار حداکثری ما رو از پای در میا وردند . دیدیم در این سالها که خط سازش که همان خط خواب خوش بینانه است جواب نمی دهد .
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      اگر ناراحت نمیشین یک جمله میگم: شما هنوز از سیاست الفبایش را هم نمی دانید. شما هنوز آمریکا را نشناخته اید.
    • پاسخ به "خط خواب و لبخند" IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      عزیز الان دیگه نفت مثل سابق ارزشی نداره الان دنیا داره میره سمت سوخت های بهتر مثل خورشیدی و بادی و .. اینکه ما نفت داریم و همه دشمن ما شدن چیزیه که تو گوش منو شما میخونن فقط نروژ هم نفت دارن چرا کسی به اونا کاری نداره ؟!
    • سعید DE ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      داداش صدام هم همینجوری با تمام قدرت به منافع آمریکا حمله کرد که الان سالگرد اعدامشه البته خبرآنلاین مگر صدام در عید قربان اعدام نشد؟! اشتباه نکردید؟!
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      69 5
      11:07 آل سعود. شما اول املا یاد بگیر بعد بیا تو فضای مجازی نظر بده.
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      26 53
      آقا سعید عزیز تمام قدرت صدام عاریت گرفته از خود آمریکا بود . دسته چاقو که نمی تواند خود چاقو را ببرد . ضمنا امریکاییها با همین ترسوندن ما توانسته اند پاهاشون تو گلیم ما باشه .
    • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      8 0
      آقا سعید. نمیدونم صدام کی اعدام شد ولی عید قربان بر پایه تاریخ قمریه و هر سال ۱۰ روز جابجا میشه.
    • محمد IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      5 11
      آمریکا اگه میتونست تابحال صبر نمیکرد که حالا تصور کنیم کاسه صبرش سر اومده ما سربازان ولایت دلمون تنگ واس پاسخ به چنین احمقی که بعضی از جنابآن بزرگ خودشون میدونن بیاد ببینیم چه غلطی میخواد بکنه
    • بهنام IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
      3 1
      منظورتون دادن استانهای دیگه نظیر بحرین به انگلیسیاست، یا دادن منطقه پرواز ممنوع به آمریکایها؟
  • GB ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    مگه ما قیم عراقیم که انتقام بگیریم؟ اگه توان اضافه دارید خوزستانو که هنوز از خرابیهای جنگ سی سال پیش عراقیها رنج می بره درست کنید .
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      اونم رسیدگی میکنیم ،امنیت از نان شب واجب تر هست
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      59 13
      احسنت،منطقی وعاقلانه نظر دادید سپاگزار
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      38 1
      ناشناس 12:37 نان نباشد امنیت هم نخواهد بود. کسی که نان ندارد پول برای درمان بیماری ندارد امنیت هم ندارد
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      27 1
      اگه به خارج بیش از داخل بها بدیم و رفاه مردم را قربانی سیاست خارجی کنیم ناامنی که از طرف خارج ازش میترسیم از داخل گریبانمان را خواهد گرفت.
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      29 1
      امنیت ؟ وقتی شما ماه بماه سفره ات کوچکتر میشه وقتی سفره رانتخواران روز بروز بزرگتر میشه امنیت باید باز تعریف بشه
  • علي IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    این جنایتکار جواب خواهد گرفت اما از روش خاص که نفهمیده از کجت خورده تا گورش رو ازمنطقه گم کنه و بعد هم هارت و پورتهای رژیم های عیاش بدبخت حاشیه خلیج فارس خفه بشه و در مقابل ایران و ایرانی سر احترام خم کنه
    • مهدی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      مثل کدوم جوابهای گذشته ؟!
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      22 بهمن با مشتان گره کرده جوابشونو میدیم
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      71 3
      پس ماهم بايد ازعراق وسوريه بریم!
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      84 6
      علی جان پاشو صبح شده
  • سیار IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    به ما چه مربوطه........!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    بنظر من کار آمریکا از امروز در عراق تمام است. حشد الشعبی ساکت نخواهد نشست. آمریکا باید تابوت بیاورد و جنازه ببرد. عراق دیگر جای سیاست بازی های گذشته آمریکا نیست.
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      کار حشد الشعبی سخت شد .اول از داخل جایگاهش تضعیف شد الان هم زیر ضربه رفت . از دو سر باخت.
    • امیر IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      7 0
      زرشک
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      10 2
      کشته بعدی آمریکا یعنی ورد هزاران نیروی تازه نفس آمریکایی به منطقه
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    اصلا عجله نکنید ایران می داند کی و چگونه انتقام بگیرد تا هزینه اش کمتر باشد...
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    مگر ما هواپیمای اونها رو زدیم انتقام گرفتند؟
    • مسعود IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      105 4
      نه فقط اين تحريمها و نبود دارو و سه برابر شدن همه كالاها بعلاوه حامل هاي انرژي و عدم انتقال پول ناچيز مربيان خارجي شاغل در ايران و... تاوان حمله به پهباد نبوده
  • حکیم IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    بنظرم ایران جواب غیر مستقیم را بیشتر می پسندد و چنین عمل می کند چون اثرگذاریش بیشتر است. مثل آتشی زیر خاکستر می ماند که همیشه آماده هست. دولت امریکا هم اشتباه کرد مستقیم جواب عراقی ها را داد.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    اونوقت مثلا" شما همینطوری که دارید نظریه میدید فکر میکنید در ایران سیاستمدار دلسوزی وجود دارد؟و وضع مردم ایران بهتر از عراق است؟ نه عزیز من دو کشور ایران و عراق دقیقا" وضعیت مشابه دارند. مثل دو بدن مبتلا به سرطان عراق بدنی است که پذیرفته سرطان دارد و در حال شیمی درمانی است. ایران بدنی است که سرطان را انکار میکند وهمینطور در حال از بین رفتن است.واز دید ناظرین بیرونی بیمار درحال شیمی درمانی بدحال نشان میدهد درحالی که در صدد بهبودی است و بیمار انکار کننده سرحال است در حالی که در واقع در حال موت میباشد.
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      17 78
      همه انسان ها سالی یکبار سلول سرطان دربدنشان رشد میکنه اما خدا انسان دوست داره و بدن مبارزه ومقاومت میکنه وسرطان هم ازبین میره خدا مسلمانان رو دوست داره و کمک میکنه...
    • US ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      6 0
      ایول . حرف حساب در این نشریه عامه پسند خیلی کم پیدا میشود
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    همین حشدالشعبی چرا وقتی دولت قانونی عراق خواسن منحلش کند نپذیرفت ؟
    • AE ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      9 0
      تحلیل سنجیده ای است
  • گرفتار IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    157 9
    چقدر خوشحال میشه نتانیاهو از اینکه بین ایران و آمریکا جنگی اتفاق بیفته
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    فوقش ایران بتونه به حوثیها بگه دوتا راکت بندازن ناو امریکایی تا خاک عربستان
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      76 23
      انتقام میگره ایران
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    چرا انتقام عراقی ها رو ماباید بگیریم؟
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    مردم فقط آرامش فکری و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی میخوان . وظیفه مسولین تامین این خواسته هاس چه با آمریکا چه بدون آمریکا . انقدر مردم رو قاطی سیاست نکنین .
  • سعید NL ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    هوا بس ناجوانمردانه پپپپپپسسسسسسس است
  • علی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    45 5
    تنها راه تظاهر به دوستی با دشمنان و نفوذ در کشور های همسایه عمل پیشرفت ماست .اتفاقا اسراییل منتظر کشاندن جنگ به کشورهای اسلامیست . همان موضوع چندین ساله برای تضعیف این کشور ها
  • علی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    عجب! ما بریم انتقام عراقیهارو که هشت سال جوونهای مارو پرپر گرفتن و یک ریال هم خسارت جنگی ندادن بگیریم. که بعدش باز بیان سفارتمون رو اتیش بزنن.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    ازالان گفته باشم من که نمیجنگم یک بکس تن ماهی باچندتا نون بسته ای میگیرم میرم توکوها میگیرم میخابم حالا بزنید توسرهمدیگه
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
      15 0
      اقا اين کوهه رو به ماهم نشون بده ! جبران ميکنيم!!!!دمت گرم
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    41 7
    باز هم توهم و تحلیل های تخیلی شروع شد! امریکا می خواسته از پایگاه های عراق حمله کنه؟! دور تا دور ایران پایگاه نظامی داره عراق مخالفت کرد بقیه چی؟!
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    20 92
    ایران هیچوقت در پی انتقام گیری نبوده و فقط از منافع خودش در منطقه حفاظت کرده. حشدالشعبی هم تحت نظارت آیت الله سیستانی است اما اگر ملت و دولت عراق از ما کمک بخواهند به حکم برادری کمک خواهیم کرد.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    چرا ما باید انتقام بگیریم ؟ اصلا ما در عراق چه میکنیم ؟؟؟
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      6 2
      اشتباه منفی دادم
  • مهران IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    13 3
    من بچه بودم یه دوستی داشتم مارو میزد.داداشم فهمید گفت فردا میام حالیش میکنم داداشم اومد یکی دو تا چک زد تو گوش پسره اما فرداش پسره داداششو آورد هم منو هم داداشمو درست درمون زدن حالا این قضیه ایران و عراق و آمریکاست،تا همینجاشم زیاده روی کردیم بیخیال شید خواهشأ
  • JP ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    92 14
    همونقدر که از نظر دوستان دخالت امریکا در امور عراق و افغانستان و لیبی و... زشت و غیرعقلانی است؛حضور و دخالت ما هم در کشورهای همسایه و حتی غیرهمسایه به بهانه های واهی غلط اندر غلط است!
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      4 10
      دوست عزیز اینجا منطقه ماست .ما توی منطقه خودمون حضور نداشته باشیم کجا داشته باشیم ؟ الان آمریکا اجازه میده ما توی مکزیک حضور نظامی داشته باشیم ؟
  • ابراهیم IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    19 74
    خاک ولعنت توسره هرچه سیاست وسیاست بازیه
    • بینام IL ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      1 0
      احسنت
    • امیر IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      1 8
      به نڟر من میخواهند ایران را به میدان بکشند ولی ایران هم از انها زرنگتر هست پس رهبر کبیر انقلاب خودش با ان سیاست بینظیرش جواب این یاوه گویان کثیف را با هوشیاری خواهند داد
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    26 3
    اولا آمریکا اصلا عراق را بمباران نکرد بلکه پایگاه های ایران را بمباران کرد ،همونجور که سفارت هر کشوری تکه ای از خاک اون کشور در کشور دیگه محسوب میشه گروههای شیعی هم سفارت خانه نظامی شما هستن هم خودتون این خوب میدونید و هم تمام دنیا و یک عمر جنگ با آمریکا را هم که طلب کردید پس این گوی و این هم میدان
  • صدوقی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    2 27
    آمریکای جنایتکارگورخودش در عراق بادست خون آلودخودش کندشیعیان مولاعلی علیه السلام آنان راانشاالله قتل عام خواهندکردمامنتظریم یا شعب العراق انتقام انتقام یاحیدرکرار
  • محمد IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    17 1
    ماکه نمیریم‌ انتقام بگیریم این‌ حشدااشعبی است که بایدانتقام بگیردماهم ازدورنگاهشان میکنیم وبراشون دست میزنیم
  • فرشاد IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    13 0
    در آینده جنگ پیش رو ایران عزیزم هست
  • ارش کماندار IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    2 30
    مرگ بر امریکا ونوچه هاش در منطقه وایران ....امریکا به زودی نابود می گردد ....مرگ بر منافق
  • بابازاده AE ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    4 18
    آمریکا اگه عرضه داره چرا مستقیما به ایران حمله نمیکنه
  • علی 110 IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    1 24
    چند وقت پیش زمانی که نخست وزیر را وادار به استعفا کردند،، نوشتم که باز عمروعاص به ابوموسی اشعری کلک زد،، و متاسفانه از امام خامنه اي رهنمود نگرفتند
  • رضا IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    1 15
    حواسمان باشه،حمله آمریکا شاید دامی وطرح پیچیده است برای ورود ایران به جنگ وسیاست ایران این نیست که بانیروهای خارجی مستقیم مخصوصا درعراق درگیر بشه، حتما بسیج عراق جواب قدرتمند به آنان خواهد دار
  • یوسف IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    3 25
    سلام به همه ملت عزیز عراق از هیچ دشمنی نترسید اگر رهبرم امر کند و فرمان صادر کند گردن امریکاییها را در خاک عراق میشکنیم برادران ایرانی شما تا پای جان از شما و تمامیت ارصی عراق در برابر مستکبران و زورگویان جهان حمایت میکنند : درود فراوان به جان برکفان حشالشعبی و حزب الله و تمام طفایف و اکراد با غیرت عراقی
  • قمبر قلی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    16 1
    22 بهمن 100 تا پرچمشونو بیشتر اتیش بزنیین تا انتقام خفنی از یانکیها بگیرید.چپپ الله و انفصکم وقتح ان قریب
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    8 1
    نه چرا انتقام بس نبود بدبختی های این چند سال الان همه چی خوبه ما هم خوشیم جیبامون پر پوله جنگمون مونده بابا یاد اون روزایی بیفتیم که به کوچیک و بزرگ رحم نکردن و خیانت های از اول بشریتشون تا به الان ما خیلی شاهکار کنیم بریم به داد هم برسیم برادر ما خانواده های سیل زده زلزله زده اون بیچاره های که تو گرونی نون شب ندارن و جای خواب ندارن با زن و بچه تو خیابون چادر زدن برادرم کمکم فقط هم وطنم هم وطنم
  • Sad IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    3 1
    کار کار انگلیسی هاست. جک استرا
  • مجاهد IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    2 19
    انقام میگیریم ندونن از کجا خوردن ترسوهام برند گوشه کنارها یوقت خش بشون وارد نشه باج بدن به امریکاها ترسو های بد بخت
  • مسعک IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    4 0
    هیچکس از دست های پشت پرده خبر نداره
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    13 3
    آمریکا خودش صادر کننده نفت چرا باید بیاد خاور میانه برای نفت!؟ آمریکا برای آرمان‌هایش وارد خاور میانه یا هر جای دیگه ای از دنیا میشه، که لیبرالیسم و دموکراسیه
    • محسن IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
      7 0
      کاملا درسته.
  • ایران IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    3 18
    هیچوقت امریکاییها و اسراییلها از ما راضی نمی شند مگر اینکه به دین اینها در بیاییم.نهایتا گاو شیرده مثل عربستان
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    3 5
    اگه ما تونستیم یکروزبریم مکزیک! وپایگاه بزنیم وهرزگاهی هم ملت اونجا روبجرم قاچاق کوکائین کتلت کنیم وبلافاصله به آمریکاهم هشداربدیم آن وقت میتونیم درعمل وواقعیت با این گاوچرونها دوئل کنیم.
  • احمد IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    0 0
    مگر خودآمریکا در دوره ریس اوباما ایران رو اونا به عراق وسوریه دعوت نکردن ایران رو دعوت کردن وامروز درکنارروس و حمایت آمریکا و غرب ایران درسوریه و عراق هست دشمن دشمن سیاست بازی هست
  • US ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    2 18
    22بهمن شعار مرگ بر آمریکا انتقام میگیریم
  • M IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    17 4
    نفت میدیم پول میگیریم تکنولوژی میگیریم اگر امکانات اونا نبود نفت ما زیر خاک بود نفت نبود واقع بین باشیم اگر نفت نمی‌دادیم با الاغ یا شتر سفر میرفتیم ای میگیم نفت بهانه ما نفت اونا هم میگفتن تکنولوژی بهتون نمی‌دادیم پس انسانها موجودی اجتماعی اند داد وستد جز ذات انسانهاست نفت میدیم هزاران وسیله میگیریم از اونا که از نفت واجبترند
  • UA ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    6 0
    سلام ۱۶ قرن است همین وضع است ..
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    2 19
    باید روسیه همراه ایران وعراق برای امنیت عراق دخالت کند ویک قدرت منطقدای برای بیر ون راندن بیگانگان در منطقه عمل کنند
  • محمدرضا IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    1 13
    بله.مشتهایی گره کرده حواله چونه آمریکا میکنیم.
  • Mehrdad IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    14 1
    آخه ایران چه کار با عراق داره اگه بخوایم ما جوابشونوبدیم باید بگن عراق جزو خاک ایران
  • محسن IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    15 1
    جنگ نیابتی تا کی؟ خوب برید مستقیم با آمریکا و متحدانش وارد جنگ بشید و تکلیف همه مان رو یکسره کنید
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    4 0
    بروید توبیابون باآمریکا قرار بزارید همدیگر را بزنید پای ملت وسط نکشید
  • سالم US ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 11
    این طفلکی که پرچم آمریکا را می فرسته میخوام بهش بگم که قبل از انقلاب 20000 مستشار آمریکایی در ایران بودند که علاوه بر دریافت حقوق یه اشل داشتند بنام حق زیست در میان وحوش دریافت می‌کردند لابد ایشون هنوز جزو اوناست که با پرچم آمریکا احساس امنیت میکنه بی چاره وطن فروش
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 9
    گرفتیم.به کوری چشم دشمنان
  • ناشناس IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    1 9
    دوست عزیزی که گفت هواپیماهای آمریکایی داعش رو در عراق نابود کردن نه حشد الشعبی. باید گفت اگر به هواپیما باشه ۲۰ ساله که همین هواپیماها در افغانستان هستند و طالبان هنوز فعالت و تازه داعش هم بهشون اضافه شده. ظاهرا این دوستامون بیشتر از خود آمریکایی ها به نیروی آمریکایی باور داره.چون خودشون با ائتلاف آبکی و مسخرشون برای آزادی موصل ۳۰ سال وقت داده بودند.
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    0 0
    قوی شدن زیادی عراق هم به نفع ما نیست،عراقی ها ذاتا آدم های بی معرفتی هستند،ایران کمک کرد داعش از عراق برود باز تا دیدند نون و آب عربستان چربتر است،غش کردند طرف عربستان و آمریکا,درست مثل دوران امام حسین به ایران پشت کردند،همچنین دنبال این هستند کالاهای ارزان ایرانی هم نخرند بخاطر اینکه ایران ضعیف بشود.
  • ناشناس IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    0 0
    اخه امریکا تو این سالها داره ایران رو میزنه همش میزنم میزنم میکنه کو ی سردار ما رو شهید کرده خودش هیچ کل ملتشونم دارن میترسن تو سایتها تو خبرا دارن التمای میکنن ک ایران کاری نداشته باشه اما ایران ملت ایران خون سردارشون میگیره هیچ پرچم ایران رو امریکا برپا میکنه میگین ن حالا ببینیند