جزئیاتی جدید از جلسات دولتِ سایه سعید جلیلی با نمایندگان مخالف دولت /ارسال نتیجه جلسات به روحانی

پورمختار به اعتمادآنلاین گفت: جلیلی در سخنرانی‌های عمومی و جلسات عمومی ایده‌هایی دارد که آنها را بیان می‌کند. بر همین اساس نیازمند جلسات اینچنینی برای نقد دولت نیست. موضع او هم نسبت به دولت روشن است.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

***

*شما در جلسات با سعید جلیلی حضور دارید. این جلسات با چه هدفی برگزار می‌شود و قرار است چه کارهایی در آنها انجام شود؟ گویا به صورت منظم هم جلسات برگزار می‌شود، درست است؟

تقریباً، بعضاً دیرتر یا زودتر. جلسات بیشتر کارشناسی است؛ یعنی بحث‌های سیاسی در آن مطرح نمی‌شود. بالاخره آقای جلیلی یک تیم کارشناسی در حوزه‌های مختلف دارند. بررسی و مطالعه کافی صورت می‌گیرد، دیدگاه‌ها و یافته‌های علمی را ارائه می‌دهند و به بحث گذاشته می‌شود، از جمله بیشترین آنها مسائل اقتصادی است.

در آخرین جلسه هم بحث دیدگاه‌هایی که راجع به لایحه بودجه مطرح بود به بحث گذاشته شد. مباحث خوب و اساسی و کاملاً علمی دارند و از این لحاظ می‌تواند به رفع ایرادات لایحه بودجه کمک کند و نمایندگان هم از آن استقبال می‌کنند.

*در واقع خروجی دارد و تاثیر آن در مجلس نمود می‌یابد؟

تاثیر آن بستگی دارد به اینکه چقدر نمایندگان آن را بپذیرند. چون همان‌طور که گفتم بحث کاملاً کارشناسی است، آنجایی که بپذیرند حتماً استفاده می‌کنند، اگر هم نپذیرند که در همان حد می‌ماند.

*چه تعدادی از نمایندگان شرکت می‌کنند؟

حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر از نمایندگان حضور دارند.

*نمایندگان اصولگرای مخالف دولت و اعضای فراکسیون اصولگرایان ولایی هستند؟

نمی‌شود گفت مخالف، بله اکثریت از فراکسیون ولایی هستند، اما اینکه بگوییم جریان مخالف است، نه اتفاقاً در میان آنها افرادی هستند که با دولت هم زاویه‌ای ندارند... از این دست جلسات تشکیل می‌شود اما یک جاهایی رسانه‌ای نمی‌شود؛ به عنوان نمونه پژوهشگاه‌هایی هستند که به صورت مرتب جلسه برگزار می‌کنند یا به مجلس می‌آیند و دیدگاه‌های خود را راجع به موضوعات تخصصی مطرح می‌کنند. منتها چون رسانه‌ای نمی‌شود و از این طرف هم این جلسات با حضور آقای جلیلی به عنوان یک چهره فعال سیاسی برگزار می‌شود، ممکن است کمی حساسیت ایجاد کند. اما اصل موضوع به هیچ‌ وجه سیاسی نیست که بگویند این جلسات با اهداف سیاسی برگزار می‌شود.

*به هر حال ایشان که همواره خودشان تاکید دارند رئیس دولت در سایه هستند؟

دولت در سایه، ما که از وزرای آن خبر نداریم. جلساتی که برگزار شده با خودشان بوده است.

*وزرا نبودند؟ حضور وزرا به دولت هویت می‌دهد؟

قاعدتاً دولت باید وزیر هم داشته باشد. روی همین اصل کار کاملاً کارشناسی است و چون کارشناسی انجام می‌شود اتفاقاً استقبال خوبی هم از آن صورت می‌گیرد. چون نمایندگان نوعاً نیازمند این هستند که تیمی کار علمی و کارشناسی انجام دهد و در اختیار آنها بگذارد تا به نحوی آنها را از لحاظ فنی و تخصصی تغذیه کند. مرکز پژوهش‌ها یا سایر مراکز علمی و پژوهشی هم جلسه برگزار می‌کنند، این هم از آن نوع است.

*دعوت از طرف دفتر جلیلی انجام می‌شود یا نماینده‌ها؟

خود نماینده‌ها هستند.

*مسئولیت بر عهده چه کسی است؛ در واقع نماینده نماینده‌ها برای برگزاری جلسه با جلیلی کیست؟

به یکدیگر اطلاع می‌دهند.

*به هر حال یک نفر اولین پیام را دریافت می‌کند. به نظر می‌رسد فعال‌ترین عضو نصرالله پژمانفر باشد.

ممکن است ایشان هم خبر دهند، اما تقریباً به یکدیگر اطلاع‌رسانی می‌کنیم. همیشه آقای پژمانفر نیست.

*خود جلیلی اعلام کرده که دولت در سایه است و می‌کوشد تا ایرادات و نقدها درباره دولت را مطرح کند.

بحث ایرادگیری نیست و ندیدم که این نگاه در جلسات هم مطرح باشد. همان‌طور که گفتم نگاه تخصصی و کارشناسی است.

*یکی از موضوعات مطرح درباره جلیلی این است که او یکی از کاندیداهای بالقوه ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به شمار می‌رود. این نگاه می‌تواند موثر باشد که او بخواهد نقش خود را پررنگ نشان دهد و انتقادات تندی علیه دولت وارد کند؟

خب بله، ایشان در سخنرانی‌های عمومی و جلسات عمومی ایده‌هایی دارد که آنها را بیان می‌کند. از همین رو نیازمند جلسات اینچنینی برای نقد دولت نیست. موضع او هم نسبت به دولت روشن است. اما واقعاً بارها که بحث شده، ایشان اعتقاد دارد باید به دولت کمک کرد. بالاخره اگر ایرادی دارد برطرف شود و به صورت کارشناسانه دیدگاه‌های خود را برای دولت ارسال کنیم. حالا اگر دولت قبول کرد که چه خوب، اگر نه هم در حد یک نظر کارشناسی باقی می‌ماند. نمایندگان هم از این نظرات استفاده می‌کنند، و ممکن است در اعمال بعضی از دیدگاه‌های کارشناسی در طرح‌ها و لولایحی که مطرح می‌شود قدم‌هایی بردارند.

*پیش آمده که خروجی جلسات برای دولت هم ارسال شود؟

بله، اصلاً خودشان می‌فرستند، بر حسب اطلاع دیدگاه‌های کارشناسی را به دولت منعکس می‌کنند.

*ذیل همان موضوع نامزدی جلیلی برای ۱۴۰۰، از زمانی که محمدباقر قالیباف برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده این قضیه خیلی پررنگ‌تر شده است. ضمن اینکه می‌گویند جلیلی رئیس‌جمهور و قالیباف رئیس مجلس آینده است، این قضایا به هم ارتباط دارد؟

اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ما هم استقبال می‌کنیم و می‌توان با حضور ۲ عنصر فعال و اثرگذار و دارای ایده‌ها و برنامه‌های روشن کشور را به خوبی اداره کرد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1337103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =