زیباری: حمله به سفارت آمریکا لکه ننگی برای عراق است

ایرنا نوشت: "هوشیار زیباری" وزیر امورخارجه اسبق عراق بدون اشاره به جنایت آمریکایی‌ها در به خاک و خون کشیدن مردم کشورش مدعی شد:آنچه امروز سه‌شنبه در منطقه "سبز بغداد" در حمله به سفارت آمریکا روی داد، یک لکه ننگ برای عراق است.

زیباری در حساب رسمی‌اش در توئیتر نوشت: به عنوان وزیر اسبق امورخارجه دولت عراق، احساس می‌کنم که آنچه امروز در خصوص سفارت آمریکا در بغداد روی داد، یک لکه ننگ کامل برای عراق به عنوان کشوری با حاکمیت و دولتی مستقل است.
وی ادامه داد: باید از تمامی مراکز دیپلماتیک حفاظت و به آن‌ها احترام گذاشت.
پیشتر وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده بود، "برهم صالح" رییس جمهوری عراق و "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق در تماس تلفنی با "مایک پمپئو" بر حفاظت از مراکز دیپلماتیک ایالات متحده در عراق تأکید کردند.
این وزارت‌خانه آمریکا در این بیانیه اعلام کرد که رییس جمهوری و نخست وزیر عراق به پمپئو گفته‌اند که آنان حمایت از مراکز دیپلماتیک آمریکایی را تضمین می‌کنند.
پیش از این عبدالمهدی خواستار متفرق شدن تمام افرادی شد که در جلوی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد تجمع کرده بودند.
عبدالمهدی اعلام کرد که حمله یکشنبه شب آمریکا به یگان‌های نظامی عراق به شدت از سوی دولت بغداد محکوم است و ما تمام اقدامات و تدابیر لازم برای حفظ حاکمیت عراق و امنیت شهروندان خود را اتخاذ کرده‌ایم.

هواپیماهای آمریکا یکشنبه شب مقر نیروهای تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ الحشد الشعبی در منطقه القائم در غرب استان الانبار را بمباران کردند که در جریان آن چند کشته و زخمی برجای گذاشت.

ارتش آمریکا با تأیید حملات هوایی به خاک عراق، اعلام کرد که نیروهای آن‌ها حملاتی علیه پنج مقر و تاسیسات متعلق به گردان‌های الحشد الشعبی در خاک عراق و سوریه انجام دادند.

بدنبال این اقدام، معترضان خشمگین عراقی امروز سه‌شنبه با نصب پرچم گروه‌های مقاومت و پرچم الحشد الشعبی بر فراز دیوار سفارت آمریکا، پرچم این کشور را نیز مقابل سفارتش آتش زدند و با سر دادن شعار ضدآمریکایی، خواستار بسته شدن این سفارتخانه و اخراج سفیر آن شدند.
در این تظاهرات اعتراضی، "قیس الخزعلی" دبیرکل عصائب اهل الحق، "هادی العامی" دبیرکل سازمان بدر و رییس ائتلاف سازندگی، "فالح الفیاض" رییس سازمان الحشد الشعبی، "ابومهدی المهندس" معاون سازمان الحشد الشعبی، "حامد الجزائری" معاون دبیرکل سرایا الخراسانی حضور داشتند.

64231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1337365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    23 55
    لکه ننگ برای امریکاست نه مردم عراق که تنها به جنایت امریکا واکنش نشون دادن
  • US ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    61 14
    خوب راست ميگه. تو قرن ٢١ دول به دنبال گفتمان و بهبود سطح زندگى مردمشونن. اگر غير از اين باشه، نميتونيم اسمش رو ديپلوماسى بگذاريم. ميشه لجبازى و پى ثبات قدرته.
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    26 45
    لکه ننگ برای کشوری با حاکمیت و دولتی مستقل اینه که یه کشور دیگه براحتی پایگاه های نظامیش رو بمباران کنه و بدون اجازه این دولت به اصطلاح مستقل هروقت خواستند بیان و برن!!!
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    50 4
    ترامپ یقه مارو گرفت نترس
  • موسوی AE ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    15 33
    پایگاه نظامی عراق داخل خاک خودش توسط آمریکا بمباران شده و 26 نفر کشته شدن خب کاملا عمل متقابل داره انجام میشه و به سفارت آمریکا که جزو خاک اجریکا محسوب میشه حمله کردن و حتی حق دارن 26 دیپلمات آمریکایی رو بکشن این کاملا متعادل است
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    3 22
    این حق مردم عراق است چراکسانی درعراق نیروها ی امریکایی را هدف قرارمیدهند که عامل اصل نیروهای مردمی عراق را مقصر بدانند
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    7 23
    جالب است نقض حاکمیت عراق و کشتار مردم عراق از دید ایشان ننگ برای عراق نیست ؟؟ واقعا که ننگ را چه جوری تعریف می کند؟؟ از طرفی آقای دیپلمات سه بار آتش زدن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا از نظر شما هیچ ننگی برای عراق نبود؟؟؟
  • عباس IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    4 44
    آقای زیباری، لکه ننگ برای عراق این است که یک کشور خارجی دشمن ملت عراق در کشور شما به نیروهای تحت امر ارتش شما حمله می کند وتعداد کثیری از نیروهای عراقی مدافع وطنی عراق را بقتل می رساند ومجروح می کند وشما عرضه هیچ عکس العملی را که ندارید هیچ ،کفشهای امریکایی ها را واکس می زنید وپاچه خواری می کنید.برای شما همین بهتر که خودتان را از انظار مخفی کنیدودیده نشویدتا ننگ این بی غیرتی شما پنهان بماند.
  • جواد US ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    مملکتتون شده گاراژ آمریکا میان میکشن میزنن میبرن. تو دنبال.....
  • م حمد IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    درود بر خمینی کبیر که آنقدر شجاع وباشهامت بود که وقتی جوانان انقلابی به ستوه آمده از تزویر وجنایت این شیطان پلید به خانه عنکبوتیش حمله کردند ایستاد وحمایت کرد وآنرا انقلاب بزرگتر از انقلاب سال57 دانست. عراق همواره درگیر تلاطمات فکری وعقیده ای بوده که یک شبه پشت مسلم خالی میانه وابن زیاد ها وحجاج ها بهتر از همه درآنجا مسلطند
  • علی حیدری IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
    0 0
    در وطن اشغال شده روزی خون جوانان به جوش خواهد آمد ، وان روز مرک تدریجی اشغال گر آغاز خواهد می گردد.