مجوز تخصیص برداشت آب زیرزمینی توسط وزارت نیرو صادر شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل گفت: برای توسعه صنعت کم‌آب طلب در استان و تامین آب مورد نیاز این صنایع یک میلیون و ۱۷۰ هزار مترمکعب مجوز تخصیص برداشت آب زیرزمینی توسط وزارت نیرو صادر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، عباس جنگی مرنی اظهارداشت: تامین این میزان آب زیرزمینی از سال آینده آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود این منابع آب صرف توسعه صنایع کم آب‌ طلب، شهرک‌های صنعتی و مجموعه‌های فعال در این بخش شود.

وی افزود: برای دشت مغان نیز مجوز برداشت ۱۰ میلیون مترمکعب از منابع زیرزمینی برای بخش صنعت، خدمات و کشاورزی دریافت شد تا برای نواحی و شهرک‌های صنعتی و تولیدی استفاده شود.

جنگی مرنی به افتتاح سه سد مخزنی و یک شبکه آبیاری در جریان سفر هفته گذشته رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به این استان اشاره کرد و گفت: در این سفر سد احمدبیگلو افتتاح شد و آبگیری سدهای بفراجرد و تازه‌کند آغاز شد.

به گفته وی، با بهره‌برداری از این سدها سالانه ۳۳ میلیون مترمکعب به حجم مخازن سدهای استان افزوده شخواهد شد.

جنگی مرنی همچنین در زمینه اجرای شبکه آبیاری خداآفرین در مغان گفت: از ۱۰ هزار هکتار اراضی آماده شده در سال زراعی جاری با همکاری سازمان جهادکشاورزی حدود ۶ تا ۷ هزار هکتار از اراضی پایاب شبکه آبیاری خداآفرین زیرکشت محصولات متنوع می‌رود تا تولید محصولات در شمال استان اردبیل افزایش یابد.

وی در مورد احداث شبکه آبیاری پایاب سد گیوی نیز تشریح کرد: با همکاری بانک‌های عامل، ۲۲۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه خواهد شد که بانک کشاورزی و بانک سپه تامین این منابع را عهده‌دار شده‌اند.

آغاز احداث شبکه آبیاری سد گیوی

وی ادامه‌داد: تا یک ماه آینده با انتخاب پیمانکار عملیات احداث شبکه آبیاری سد گیوی آغاز خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل گفت: چهار هزار میلیارد ریال در جنوب استان طرح‌های توسعه‌ای در حال اجراست که نمونه آن آبرسانی به شهر خلخال از سد بفراجرد است که با هزار و ۵۰ میلیارد ریال در نیمه دوم سال آینده افتتاح خواهد شد.

کاهش ذخایر سفره‌های زیر زمینی و آب سدهای اردبیل به علت برداشت بی‌رویه زنگ خطر و هشدار جدی است که باید مورد توجه شهروندان و بهره‌برداران این استان قرار گیرد.

کارشناسان معتقدند که در یکی دو دهه گذشته بیش از حد مجاز و پنج برابر ظرفیت تعریف شده استاندارد از دشت اردبیل آب برداشت شده و این موضوع سبب نشست این دشت شده است.

استاندارد برداشت آب از دشت اردبیل ۱۳۰ میلیون مترمکعب بوده و این در حالی است که ۶۳۲ میلیون متر مکعب آب از این دشت برداشت شده که پنج برابر ظرفیت تعریف شده است.

در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد آب‌هایی که در پشت سدهای استان ذخیره‌سازی می‌شود تعدیل شده ،به طوری که اکنون سد یامچی که برای ۸۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب طراحی و احداث شده بود کمتر از ۶۰ میلیون مترمکعب آب دارد.

سد یامچی در شهرستان نیر و سد سبلان در شهرستان مشگین‌شهر با کاهش آب مواجه هستند، در یامچی که آب آن مورد استفاده شرب و کشاورزی است ظرفیت به ۶۴ میلیون متر مکعب و در سد سبلان هم از ۱۰۵ میلیون مترمکعب به ۳۲ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

به گفته مسوولان، دلیل اصلی این کاهش استفاده بی‌رویه کشاورزان و شهروندان از آب در مصارف شرب است و ضرروی است مصرف بی‌رویه آب در بین خانواده‌ها باید به درستی مدیریت شود.

کارشناسان معتقدند که با وجود هشدارهای زیاد، هنوز عمق خطر کمبود آب برای بسیاری از شهروندان احساس نشده و ضروری است که در زمینه مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت فرهنگ‌سازی شود.

46
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1339772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =