فارس نوشت:  نمایندگان مجلس سنای آمریکا بعد از انتقام موشکی ایران از آمریکا به دلیل ترور سردار «قاسم سلیمانی» از رئیس‌جمهور کشورشان خواسته‌اند در برابر تهران خویشتنداری پیشه کند. 

به نوشته شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، شماری از نمایندگان دموکرات مجلس سنای آمریکا ضمن ابراز نگرانی از احتمال تشدید تنش‌ها، بر ضرورت خویشتنداری تأکید کرده‌اند. 

«باب منندز»، نماینده دموکرات ایالت نیوجرسی از انتقام موشکی ایران به عنوان «اقدامی خطرناک» یاد کرد و از دولت «دونالد ترامپ» خواست خویشتنداری نشان دهد. 

منندز گفت: «ما در برهه‌ای حساس هستیم که هنوز فرصت داریم مسئولیت‌پذیر باشیم و کانال‌های دیپلماتیک را دنبال کنیم؛ کشور ما دوستان و متحدانی دارد در کنار ما ایستاده‌اند.»

این نماینده ارشد مجلس سنای آمریکا گفت: «مردم آمریکا علاقه‌ای به درگیر شدن در یک جنگ بی‌پایان دیگر بدون هیچ هدف یا راهبرد ندارند.»

منندز تصریح کرد: «اکنون وقت حمایت از متحدانمان است. باید روی حمایت از آمریکایی‌ها، تجهیزات و متحدانمان و غیرنظامیان بی‌گناهی که هزینه درگیری‌ها را تحمل می‌کنند تمرکز کنیم.»

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگانت آمریکا در اظهارنظری مشابه خواستار خویشتنداری دولت آمریکا شد.

پلوسی در توئیتر نوشت: «باید از ایمنی نظامیانمان اطمینان حاصل کنیم و از جمله اقدامات تحریک‌آمیز غیرضرور از سوی دولت را پایان داده و بخواهیم که ایران به خشونتش پایان دهد. آمریکا و دنیا تاب جنگی دیگر ندارند.»

«ایمی کلوباچار»، نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتا در سنا هم تأکید کرد جنگ تمام‌عیار در راستای منافع امنیتی آمریکا یا متحدانش در منطقه نیست. 

«راند پال»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی هم گفت: «لازم است تشدید تنش‌ها را قبل از آنکه به ایجاد جنگی دیگر در خاورمیانه منجر شود، متوقف کنیم.»

بامداد چهارشنبه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به ترور سردار «قاسم سلیمانی» توسط آمریکا، شماری از پایگاه‌های ارتش آمریکا در عراق را هدف حمله موشکی قرار داد.

عین الاسد در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

منابع مطلع می‌گویند عین الاسد از مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکا در عراق است و سیزده موشک بر سر آن فرود آمد. ارتش عراق اعلام کرده هفده موشک به آن اصابت کرده است.

آنچه موشک‌های ایران در این پایگاه زدند، «مقر عملیات مرکزی» آمریکاست که سامانه‌های ارتباطی و سامانه مخصوص پهپادها و همچنین زیرساخت‌هایی مهم را در خود جا داده است.

همچنین پایگاه اربیل نیز که جدیدترین و مهم‌ترین سامانه‌های جاسوسی آمریکا در منطقه را در خود جای داده و به نوعی «مرکز فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی» آمریکاست، هدف دست کم پنج موشک قرار گرفته است. نقاط انتخاب شده از نقاط حساس آمریکایی‌ها در عراق است.

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. 

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1340406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =