واکنش‌ها به خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی +جدول

شناسایی مقصران بروز خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی، لزوم استعفا یا برکناری مسببین حادثه، جلوگیری از تکرار این حوادث، گلایه از تاخیر در اطلاع رسانی، لطمه خوردن اعتماد عمومی و ... مسائلی است که طی دو روز گذشته محور اظهارنظرهای چهره های سیاسی و نظامی بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، صبح شنبه بود که ستاد کل نیروهای مسلح ایران به شائبه ها پایان داد و برخورد موشک با هواپیمای اوکراینی را تایید و اعلام کرد که این حادثه بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمدصورت گرفته است. 

این ستاد همچنین اطمینان خاطر داد «با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید تا با خطا های صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.»

رئیس جمهور نیز در بیانیه ای تاکید کرد«می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.»

رهبر انقلاب نیز با صدور پیامی ضمن تسلیت به خانواده های عزادار این سانحه تلخ، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه نیز در یک نشست خبری ضمن پذیرش خطای پدافندی واحد نظامی تحت امر او و عذرخواهی بابت بروز این خطا تاکید کرد«سازمان هواپیمایی هیچ گناه و تقصیری ندارد، هم هواپیما در مسیر بوده و خطایی نداشته، هم هواپیمایی کشوری درست عمل کرده است. اگر خبط و خطایی بوده از جانب عناصر ما است و چون از نیروهای تحت امر ما است، ما باید جوابگو باشیم.»

در همین راستا سایر مسئولان و چهره های سیاسی و نظامی هم با ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان این حادثه، شناسایی عوامل قصور و مجازات آنها و بررسی علل حادثه را مورد تاکید قرار دادند. در عین حال پرسش ها و انتقادهایی درخصوص دلیل تاخیر در اطلاع رسانی و بیان واقعیت از سوی مسئولان مربوطه توسط برخی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی مطرح شد که قابل توجه است.

در جدول زیر واکنشی جمعی از مسئولان کشور و موضوعاتی را که در این خصوص مطرح کردند را بخوانید؛

 نام و سِمت  اظهارات درباره بروز خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی
علی لاریجانی/ رئیس مجلس

*بررسی ابعاد این خطا، وظیفه مهمی است که باید در اولویت کار دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

*شناسایی عوامل قصور یا تقصیر  در ایجاد این واقعه تاسف بار ، مطالبه به حقی است که  نباید از آن غفلت گردد.

*مجموعه دستگاه های مرتبط باید تدبیری اتخاذ کنند تا راه بر تکرار چنین سانحه تلخی بسته شود و خطایی از این دست تحت هیچ شرایطی به وقوع نپیوندد.

سردار سلامی/فرمانده کل سپاه

* دوست داشتم داخل این هواپیما باشم و با این عزیزان سقوط کنم و بسوزم اما شاهد این ماجرای غم‌انگیز نباشم، جان فرزندانم را با این حرف معاوضه می‌کنم که ما هیچ آرزویی جز تکه‌تکه‌شدن پای امنیت، رفاه و آرامش مردم‌مان نداریم.

* ما خطا کردیم و تعدادی از هموطنان در اثر خطای ما به شهادت رسیدند، اما غیرعمد بوده و شرمنده هستیم و جبران می کنیم، اجازه نمیدهیم یک نفر از مردم ما کوچکترین آسیبی ببیند، ما محکم و استوار هستیم، زانو نمیزنیم و مطمئن باشید تا ما هستیم اجازه نخواهیم داد تار مویی از سر مردم ما کم شود.

اسحاق جهانگیری/ معاون اول رئیس جمهور

*حادثه ساقط شدن ⁧هواپیمای اوکراینی⁩ در اثر خطای انسانی پدافند هوایی فاجعه‌ای سنگین و ملی است.

* باید پیگیر جدی و شفاف زمینه‌ها و عوامل بروز این خطای زیان بار بود و با همدردی و ژرف اندیشی دامنه ها و پیامدهای آن را تحمل پذیر کرد.

محمدجواد ظریف/ وزیر امورخارجه

*اشتباه انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده به فاجعه منجر شد.

*مهم نیست کجای یک ساختار ایستاده ایم، کجای یک اشتباه بدفرجام، در این تراژدی تاریخی باید شرمسار ایران، شرمسار شهروندان بود که مردم بر همه چیز مقدم اند.

رسول سنایی راد/ مسئول بازرسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا

*درحالی که این اشتباه سهوی در شرایط پرمخاطره جنگی اتفاق افتاده، مسئولان نظام با پذیرش مسئولیت و عذرخواهی، بر رسیدگی به قاصران و کوتاهی‌ها تأکید داشته اند.

* التهاب‌آفرینی و پاشیدن نمک بر زخم دل مصیبت‌زدگان این فاجعه با هر پوشش و بهانه‌ای، نه تنها با عاطفه انسانی بلکه با اخلاق و عقلانیت لازم برای مواجهه با فجایع ملی و حفظ آبرو و اعتبار کشور در برابر فرصت‌طلبی بیگانگان مغایرت دارد.

محمدجعفر منتظری/ دادستان کل کشور * ضروری‌ است سریعا و با دقت و اهتمام لازم به ماجرا ورود کرده و تحقیقات لازم برای شناسایی تمام علت و عوامل حادثه انجام و نتیجه را برای پیگیری‌های بعدی به اینجانب گزارش کنید.
مجید انصاری/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

*این اتفاق به شدت به اعتماد مردم آسیب وارد  و داغ مصیبت‌دیدگان را تشدید می کند. اصل مسئله به هیچ وجه قابل گذشت و مسامحه نیست؛ از سوی دیگر هم نحوه اطلاع رسانی و برخورد با این موضوع هم قابل گذشت نیست.

*باید با قاطعیت درباره هر دو مسئله یعنی مسببان سقوط هواپیما و مسببان اطلاع ناقص رسیدگی شود؛ با افراد خاطی طبق مقررات برخورد شود و مجازات شوند تا حداقل اعتماد مخدوش شده جامعه ترمیم گردد. 

*گرچه آثار این موضوع بعید است با یک عذر خواهی و توجیه ترمیم شود. اما به هر صورت حداقل انتظار عذرخواهی صریح و برخود قاطع با هر دو ماجرا است.

محمدباقر قالیباف/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام * خدا به همه مردم ایران خصوصاً خانواده‌های عزیز این فرزندان رشید ایران در سوگ آنها صبر و آرامش عطا فرماید. اندوه و بهت باهم راه گلو را بسته‌اند.
سعید جلیلی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام * همدلی و سوگواری آحاد ملت ایران در این مصیبت، جلوه‌ای دیگر از همبستگی و وحدت مردم ما در برابر دشمنی‌های رژیم جنایتکار آمریکا است.‌
احمد توکلی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

به قدری از این اتفاق عصبانی و متاسف شدم که توان سخن گفتن ندارم. کسی که این کار را کرده باید فورا اعلام می‌کرد و مجازاتش را دریافت می‌کرد.  اگر در ابتدا و از اول این موضوع مطرح می‌شد  فقط یک اشتباه صورت می‌گرفت. وقتی چند روز این موضوع را کتمان  کردند، اشتباه بزرگ‌تری مرتکب شدند الان مردم مسئولین  را دروغ گو می دانند .

*مقامات ایران باید به جد این موضوع را پیگیری کنند و مقصران هر دو اتفاق یعنی هم خطای صورت گرفته در سقوط هواپیمای مسافربری  و هم مقصران در تاخیر اعلام این موضوع را معرفی کنند.

علی شیرازی/ نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه

* امروز سپاه در کنار تمامی خانواده‌های عزیز و شریف و داغدار این حادثه است. من دست یکایک خانواده‌های داغدار را می‌بوسم. سپاه پاسداران و نیروی قدس سپاه خود را خادم همه خانواده‌های داغدار می‌داند.

* ملت عزیز ایران به خاطر یک اشتباه هرگز به خادمان و فدائیان خود پشت نمی‌کند و پاسداران نیز از مسیری که انتخاب کرده‌اند بر نمی‌گردند و همچنان برای فدا شدن در راه ملت بزرگ و عزتمند ایران آماده‌اند.

آیت‌الله‌ اسدالله بیات‌زنجانی/ مرجع تقلید

* باب صداقت که متأسفانه بسیار دیر در گفت‌وگو با مردم پیرامون واقعه سقوط هواپیما گشوده‌ شده، نباید بسته شود.

* با مردم مدارا کنید، با آن‌ها تعامل کنید و صادقانه برای اصلاح و بازسازی رابطه خود با آنان تلاش کنید و خطاهای گذشته را اصلاح کرده و گزارش این اصلاح را یک به یک به مردم بدهید.

محمدرضا عارف/ رئیس فراکسیون امید مجلس

* متاسفانه آنچه غم  این فقدان جانگداز را تشدید نمود، بی توجهی و عدم صداقت با افکار عمومی بود.

* از موضع نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواستار استعفا ، برکناری و برخورد در خور با مقصران، پنهان کاران و ناصادقان با ملت می باشم.

علاءالدین بروجردی/ عضو کمیسیون امنیت مجلس

* چرا این موضوع دیر اعلام شده است؟ این یک اشکال است. به طور قطع باید در این باره توضیح داده شود که لازم بود در همان زمان علت حادثه به اطلاع عموم رسانده می‌شد نه این‌که اینقدر به درازا کشیده می‌شد.

* باید هرچه سریع‌تر با کسانی که مرتکب این خطای بزرگ شدند برخورد شود

سیدحسین مرعشی/ سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی

* اینکه گفته شود خطای انسانی موجب شلیک به این هواپیما شده است، کفایت نمی‌کند. امنیت مسافران این پرواز باید تامین می‌شد. به هر حال جان انسان‌های بی گناه در این اتفاق گرفته شده است.

*مسببین این اتفاق ناگوار باید حتما استعفا دهند و اگر استعفا ندهند، برکنار شوند و با آنها حتما برخورد شود تا مردم احساس نکنند کشور حساب و کتاب ندارد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی/ رئیس فراکسیون مستقلین مجلس

*وقتی اشتباه و سهوی رخ داده نیازی به این همه خلاف گویی نبود.

* باید با مسببین و متخلفین و کسانی که پنهان کاری کردند برخورد شود. به هر حال این هواپیمای مسافربری بود و مسیرش مشخص بوده این توجیه‌ها اعصاب مردم را خراب کرده است.

بهروز نعمتی/ نماینده مردم تهران در مجلس

* اینکه از ابتدا چرا مسئولین مربوطه در این مورد  پنهان‌کاری کرده‌اند موضوعی است که نباید اتفاق می‌افتاد و امیدواریم که قوه قضاییه برخورد مناسب را در این موضوع داشته باشد. 

* باید از خانواده‌های جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراینی دلجویی شود و مسئولین باید از خانواده‌های این جانباختگان عذرخواهی کنند.

محمدرضا تابش/ نایب رئیس فراکسیون امید مجلس

*در برخی تصمیم‌گیری‌ها، علم و تخصص به کنار نهاده می‌شود و مصلحت سنجی‌های عافیت طلبانه و بعضا چاپلوسانه و احساسی جای خود را به اتخاذ تصمیمات بر مبنای علم و منطق می‌دهد.

* باید عزا و تعطیلی عمومی اعلام کنیم و تشییع باشکوهی برای قربانیان این حادثه تاسف‌بار برگزار شود. شاید این اقدام بتواند در دلجویی از مردم و کاهش دردهای آنها تاثیری داشته باشد.

* می‌خواهیم به فوریت، علت حادثه و مقصرین به پیشگاه ملت معرفی و مجازات شوند.

علیرضا رحیمی/ عضو هیات رئیسه مجلس 

* تاخیر در اعلام خبر شلیک به هواپیمای ⁧بوئینگ اوکراینی⁩ و تلاش برای قلب حقیقت علاوه بر توهین به مردم شوک ⁧بی‌اعتمادی⁩ به گزارشات حوادث را در پی داشت.

*محاکمه و ⁧مجازات⁩ مسببین و عاملان این فاجعه مورد مطالبه است.

حسین مقصودی/ نماینده مردم سبزوار در مجلس * باید ابعاد این حادثه توسط قوه قضائیه با سرعت و دقت مورد رسیدگی قرار گیرد و با خاطیان درباره این حادثه حتی اگر سهوا مرتکب این خطا شده باشند، برخورد صورت گیرد.
اکبر رنجبرزاده/ نماینده مردم اسدآباد در مجلس * نباید اجازه دهیم این سانحه و این اتفاق اقتدار سیستم دفاعی ما را در هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق را زیر سؤال ببرد.
 محمدرضا بادامچی/ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس * لازم است به‌جای پنهان‌کاری، اقدامات حقوقی فوری برای رسیدگی به‌ این پرونده، تغییرات مدیریتی برای ارتقای کارآمدی و ارتقای زیرساخت‌های فنی لازم برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی انجام شود.
سیده حمیده زرآبادی/ نماینده مردم قزوین در مجلس * روزی را برای تشییع کشته‌شدگان هواپیما تعیین کنید؛ تهران را تعطیل و ۱۷۶ تابوت آماده کنید؛ بر هر کدام هشتادمیلیون‌بار بنویسید: نفرین به جنگ⁩، نفرین به جنگ‌افروز.
سیدمحمدجواد ابطحی/ عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس

* عدم صداقت موجب می‌شود که منافقین و دشمنان از این فضا سوءاستفاده کنند و کل نظام جمهوری اسلامی ایران را غیرقابل اعتماد اعلام کنند. 

محمدرضا منصوری/ نماینده ساوه در مجلس

* شخص رییس جمهور باید ابعاد این موضوع را شفاف با مردم مطرح کند.

* مسلما دولت باید خاطیان این موضوع را به دلیل پیش‌بینی نکردن شرایط و لغو پروازها برکنار کند و با عوامل این فاجعه نیز برخورد لازم صورت گیرد.

اردشیر نوریان/ نماینده مردم شهرکرد در مجلس

* ابعاد مختلف سقوط هواپیمای ۷۳۷ باید موشکافی شود و اگر هر نقصی در این باره وجود دارد رفع شود.

* خطای انسانی نباید بهانه‌ای برای انتقام گیری از سپاه باشد؛ نباید اجازه دهیم به اقتدار کشور خدشه‌ای وارد شود.

علی ساری/ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس * مشخص شود که علت قطع سیستم ارتباطی سامانه پدافند با اتاق کنترل چیست؟ داده‌های شلیک موشک‌های کروز دشمن توسط چه کسانی پخش و چرا تایید و عدم تایید آن برای سامانه‌های پدافندی حل و فصل نشد؟
نادر قاضی پور/ نماینده مردم ارومیه در مجلس * در خصوص حادثه اخیر هواپیما متوجه شدیم هزاران جوان ما در خارج از کشور تحصیل می‌کنند. لازم است وزرای مذکور برای انتقال این جوانان به داخل کشور کاری کند
مهرداد لاهوتی/ نماینده مردم لنگرود در مجلس * ما باید در آن شرایط در آماده باش کامل می‌بودیم که متاسفانه این اشتباه رخ داد و در مورد علت تاخیر در اعلام علت حادثه هم توجیهی داشتند و می‌گفتند نیاز بوده بررسی‌هایی انجام شود که این کار ۴۸ ساعت زمان برد.
محسن غرویان/ استاد حوزه و دانشگاه

* همه این تاخیرها در اطلاع رسانی هزینه دارد؛ علاوه بر هزینه های پرداخت خسارت مالی، غرامت از دست رفتن حیثیت ملی هزینه بزرگی است.

* در این میان، مردم هستند که باید متحمل این هزینه شوند به خاطر قصور یا تقصیری که مسئول ذیربط دارد. از این جهت، از نظر شرعی حق ملت است که به تاخیر در اطلاع رسانی اعتراض کنند.

جواد آرین‌منش/ فعال سیاسی اصولگرا

* شاید نتوان آثار و پیامدهایی که از این خطای صورت گرفته به جامانده را تا مدت‌ها جبران کرد.

فاضل میبدی/ عضو مجمع محققین و مدرسین

*شاید عذرخواهی و استعفا تا اندازه ای التیام بخش خانواده های کشته شدگان این حادثه باشد. صداوسیما، رسانه ها و هرکسی که در این زمینه  زود قضاوت کرده است هم باید عذرخواهی کند. 

*این تجربه تلخ عبرت گرفته شود تا اینگونه مسائل به جای اینکه سیاسی شود، به صورت کارشناسی دنبال شود.

172727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1341599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =