هفت نفر از نمایندگان مجلس عصر دیروز گرد هم آمدند تا راهکارهای اجرای فرمان رئیس مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیر را بررسی کنند.

نسرین وزیری: این هفت نفر کمیته ای را تحت نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل داده اند و در نظر دارند تا با رایزنی با مقامات قضایی و امنیتی به بازدید از محل نگهداری بازداشت شدگان اخیر بپردازند.
پرویز سروری، جواد جهانگیرزاده، محمد کرمی راد، علی آقازاده و شبیب جویجری، اعضای کمیته داخلی کمیسیون امنیت ملی به همراه فرهاد تجری عضو کمیسیون حقوقی و قضایی و محمد حسن دوگانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، اعضای این کمیته هفت نفره را تشکیل می دهند. اگرچه انتظار می رفت که برای بررسی این موضوع نمایندگانی از کمیسیون سیاست داخلی و شوراها نیز حضور داشته باشند اما به گفته حسین سبحانی نیا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی این مساله لازم دیده نشده است. اگرچه او اشاره ای به علت این مساله نکرد اما ترکیب این کمیسیون که تماما از حامیان دولت هستند، می تواند علت این امر باشد. البته نمایندگان عضو فراکسیون خط امام (ره) نیز در این کمیته جایی ندارند. این در حالی است که انها در پیگیری وضعیت بازداشت شدگان پیش گام بودند و نخستین بار آنها کمیته ای برای این منظور ترتیب دادند اما داریوش قنبری به "خبر" گفت که آیت الله شاهرودی تا کنون پاسخی به درخواست آنها برای بازدید از وضعیت نگهداری بازداشت شدگان نداده است.
تلاش فراکسیون خط امام از همان روزهای ابتدایی پس از انتخابت شروع شد که جمع کثیری از فعالان سیاسی دستگیر و بازداشت شدند اما کمیته ویژه رئیس مجلس، پس از درگذشت محسن روح الامینی تشکیل شد. او روز 18 تیرماه دستگیر شده اما به گفته حمیدرضا کاتوزیان چند روز بعد، پیکر بی جانش را به خانواده اش تحویل داده اند. این رخداد که پیام تسلیت هیات رئیسه مجلس را به دنبال داشت، در راهروها و حتی صحن علنی مجلس نیز خبرساز شد. کاتوزیان در تذکری با بیان اینکه هیچ کس در اصولگرایی روح الامینی شکی نداشته است، گفت: او فقط یک معترض بوده اما مرگ او در هاله ای از ابهام قرار دارد. او با طرح این سوال که چه مرجعی باید پاسخگوی این اتفاقات باشد، خواستار پیگیری این مساله از سوی مجلس شد تا نگرانی در مورد دیگر بازداشت شدگان رفع شده و این مساله تکرار نشود. کاتوزیان در راهروها نیز درگذشت روح الامینی را مایه تاسف خواند و گفت: ما با منافقان و اسرای جنگی هم چنین برخوردی نمی کردیم، چه شده که با فرزندان خودمان اینگونه برخورد می کنیم؟ مسعود پزشکیان عضو فراکسیون خط امام(ره) نیز در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت دیگر بازداشت شدگان حوادث اخیر گفت: فرزند آقای روح الامینی کسی بود که این افراد او را می‌شناختند، با این حال دچار چنین سرنوشتی شد. از این رو ما نگران کسانی هستیم که چنین شناختی از آنها وجود ندارد.
سوال از وزرای کشور و اطلاعات
پیش از آنکه خبر برکناری محسنی اژه ای از راس وزارت اطلاعات اعلام شود، جمعی از نمایندگان مجلس در راهروهای مجلس به دنبال سوال از وزرای اطلاعات و کشور برای بررسی ابعاد مساله بازداشت شدگان اخیر و نحوه برخورد با آنها بودند. سوالی که پیش از این از سوی بیش از 40 نفر از نمایندگان مجلس ارائه شده بود اما تا کنون صادق محصولی و غلامحسین اژه ای برای پاسخ به ان به جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیامده اند. علی مطهری که برای این سوال از وزرای اطلاعات و کشور پیش قدم شده بود، از احتمال استیضاح این دو وزیر نیز سخن گفت. این در حالی است که بر اساس ایین نامه جدید مجلس تنها وزرایی را می توان استیضاح کرد که سه بار نتوانسته باشند در پاسخ به سوالات نمایندگان، آنها را قانع کنند. با این حال مطهری، وزرای کشور، اطلاعات، دادگستری، رئیس قوه قضائیه، لباس شخصیها و نیروی امنیتی را مسئول پاسخگویی به حوادث اخیر دانست و گفت: باید مشخص شود که هر کدام از این ارگانها و نهادها چه نقشی در حوادث اخیر داشته اند، اگر تخلف کرده اند مجازات شوند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =