۰ نفر
۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
رمزارزها رقیب پول نیستند

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: برخی ساده انگارانه و به عبارتی خوشبین مباحثی را مطرح می‌کنند که گویا رمزارزها جایگزین و رقیب پول می‌شود؛ در حالی که این ساده‌انگاری ناشی از عدم درک صحیح از ماهیت پول است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین سلاح ورزی در همایش شکل‌دهی آینده سیاست‌گذاری پولی و مالی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، به موضوع فناوری بلاکچین‌ها و رمزارزها پرداخت.

مهم‌ترین بخش از اظهارات وی را در ادامه می‌خوانید:

* فناوری بلاکچین و مدیریت کلان داده‌ها و تحلیل آنها به وسیله هوش مصنوعی بسیار مهم  است و همزمان باید اطلاعات تراکنش‌های مالی را تحلیل کرد.

*: برخی سادهانگارانه و به عبارتی خوشبین مباحثی را مطرح می‌کنند که گویا رمزارزها جایگزین و رقیب پول می‌شود؛ در حالی که این ساده‌انگاری ناشی از عدم درک صحیح از ماهیت پول است. این اشتباه باعث این می‌شود که سرمایه‌گذاران در حوزه‌های فناوری گمراه شوند و دولت هم موضع‌گیری منفی بر روی این موضوع داشته باشد.

* بلاکچین رقیب پول نیست اما مکمل شرایط کنونی اقتصاد ایران است؛ به شرطی که برای مبادله اعتبار بین بازیگران زنجیره ارزش نیز اقداماتی انجام شود و سیاستگذار پولی بتواند زمینه اتصال کنترل شده و حساب شده اپراتورهای این بازار را فراهم آورد.

* در حوزه تحلیل کلان داده‌ها به عنوان هوش مصنوعی این فناوری می تواند ابزار سنجش پایداری بازار پول و اعتبار برای سیاستگذار باشد و به عنوان یک ابزار سنجش ریسک و اعتبار برای بخش واسطه‌گری در حوزه فعالان اقتصادی عمل کند تا زمینه خوبی برای ایجاد ابزارها و راهکارهای جدید در نظام پولی بوجود بیاید.

* پلتفرمیزه کردن اطلاعات مالی از این نظر که می تواند تحت مقررات مشخص نظام یکپارچه از داده‌های مالی را ایجاد کند نقش موثری در مبارزه با پولشویی دارد.

*: در کشور کل بار تامین مالی بر دوش سیستم بانکی قرار گرفته و بخش‌های مختلف اقتصاد در رابطه با سبک تر کردن و توزیع نظام تامین مالی مساعدت و همراهی ندارند؛ این وابستگی شدید و متمرکز بودن بحث تامین مالی از طریق نظام بانکی ریسکی را برای بنگاه‌های اقتصادی و نظام پولی کشور ایجاد می‌کند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1344118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =