کم سر و صدا ترین هواپیمای جهان به پرواز در می آید!

یکی از مواردی که امروزه تمام شرکت های پیشرفته در هر صنعتی به ویژه در صنعت هوایی، به دنبال آن هستند این است که تا آن جا که می توانند به گزینه های مختلف و بهبود آن ها فکر کنند؛ یکی از این گزینه ها در هواپیماها، فراهم کردن سکوت و آرامش بیش تر برای مسافران خطوط هوایی است.

امروز قصد داریم تا با نگاهی به تازه ترین محصول، هواپیمای Bae، کم سر و صدا ترین هواپیمای جهان، برگی جدید از صنعت هوایی را ورق بزنیم. برای داشتن تجربه سفری خاطره انگیز و بیاد ماندنی و رزرو آنلاین بهترین ایرلاین های دنیا اینجا را کلیک کنید.

بی صدا پرواز کردن          

این نکته را نباید فراموش کرد که صنایع هواپیمایی بزرگی مانند ERT، سوخو، توپولوف و British Aerospace، پیشتاز این صنعت هستند و شاید بتوان گفت جز معدود شرکت های هواپیمایی هستند که به اندازه ی تولید هواپیماهای شان، به فکر پیشروی در فناوری هستند و هر چه بیش تر در این حوزه، محصولاتی را ارائه می دهند که می شود به چشم شمّه هایی از آینده به آن ها نگاه کرد. طراحان هواپیماهای پیشرفته، قبل از طراحی هر هواپیمایی، به آسمان نگاه می کنند و پرندگانی را تماشا می کنند که با حجیم ترین بال ها و بزرگ ترین بدن ها، با آرام ترین حرکات بی سر و صدا ترین بال زدن ها در آسمان پرواز می کنند. می اندیشند که اگر بتوانند هر چه بیش تر پرواز را با حرکت این پرنده ها که پرواز در خون شان هست هماهنگ کنند، می توانند بهتر از همیشه، پرندگان آهنین خود را طراحی و تولید کنند. الگوبرداری از طبیعت، همیشه بهترین ایده برای مهندسین این صنعت بوده است. هواپیما و به ویژه هواپیمای Bea 146، ساخت کشور انگلستان، از جمله هواپیماهایی است که می توان آن را نمونه بارز آینده نگری و نگاه موشکافانه به طبیعت دانست.

مروری بر هواپیما Bea 146        

هواپیمای Bea 126 که محصول شرکت انگلیسی (British Aerospace) است؛ در سال 1981 و بعد از سالیان سال تحقیق، آزمون و خطا به صورت آزمایشی در آسمان انگلستان به پرواز درآمد. در حین پرواز این هواپیما، می توان گفت کسی نتوانست صدایی از فراز و فرود این هواپیما را بشنود. همان طور که شرکت (British Aerospace) وعده داده بود، این هواپیما به عنوان کم سر و صدا ترین هواپیمای جهان نه تنها در میان شرکت های هواپیماسازی بلکه در میان مردمانی که آن را در آسمان دیده بودند هم به عنوان کم سر و صداترین هواپیمای جهان شناخته شد. استقبال و تمایل به خرید این هواپیما به سرعت در میان شرکت های هواپیمایی و حتی افراد مختلف برای خرید شخصی، افزایش یافت. هواپیمای Bea 146 در حال حاضر در خطوط هوایی ایران نیز فعال است. شرکت  (British Aerospace) توانست در همان سال اول بهره برداری از این هواپیما را برای بالای 300 فروند از Bea 146 به کشورهای مختلف بفروشد. این هواپیما در شرکت های هواپیمایی ایرانی مانند قشم ایر، ماهان و تابان فعال است و روزانه تعداد بالایی از مسافران را با همان کم صدا بودنش، جا به جا می کند و سلامت به مقصد می رساند. این هواپیما مانند بسیاری از هواپیماهای دیگر در خطوط هواپیمایی جهان فعال است اما کشورهای استرالیا، بلژیک، شیلی، بلغارستان، هند، غنا، فیلیپین، اسپانیا، قزاقستان، لیبی، پرو و کانادا بیش ترین میزان خرید این هواپیما را داشته اند. اما شرکت (British Aerospace) تنها به تولید Bae 146 بسنده نکرد؛ در سال 1991، نمونه بعدی این هواپیما به نام Bae Avro وارد بازار شد. از سال 1992 تا 2001 نمونه های مختلف bae Avro تولید شد و در دو سری مجزا به بسیاری از شرکت های هواپیمایی جهان فروخته شد.

Bae یا جت منطقه ای  

یکی از دلایلی که هواپیمای Bae به عنوان جت منطقه ای معروف شده است؛ اول، به دلیل ساختار آن و دوم، به دلیل پرواز های سریع در برد های کوتاه است؛ ساختار این هواپیما و مدل قرارگیری بال های آن در قسمت بالایی پنجره ها، باعث شده تا این هواپیما، شمایلی مانند جت داشته باشد. البته باید اضافه کنیم که با قرارگیری بال های این هواپیما در قسمت بالا، هیچ مزاحمتی برای مسافران وجود ندارد و آن ها می توانند به راحتی دید مستقیم و بدون مزاحمت به چشم انداز شان دارند. دلیل دوم، قدرت فراز و فرود سریع این هواپیما است؛ یکی از کاربرد های اصلی هواپیمای BAe 146 برای کشورهایی که ایالات پهناوری دارند این است که با کمک این هواپیما می توان جا به جایی مسافران را چند برابر سرعت داد؛ هواپیمای Bae 146 از چالاکی قابل توجه ای برخوردار است و می تواند در زمان کمی، به طور کامل سوخت گیری کند و دوباره به پرواز دربیاید.

هواپیمای BAe 146 آرام صحبت می کند. این هواپیما به (Whisper jet) هم معروف است. Whisper به معنای آرام صحبت کردن یا همان پچ پچ کردن است. میزان صدایی که از این هواپیما تولید می شود آنقدر کم است که آن را با صفت هایی مانند هواپیمایی پچ پچ کننده و زمزمه هم نام می برند. در سال 2001 تغییراتی بر روی این هواپیما از طرف شرکت سازنده ی آن اعمال شد. با تغییرات داده شده، هواپیما، ظاهری بهتر و زیباتر پیدا کرد و سطح محبوبیتش چند برابر شد. یکی دیگر از نشانه های معروف هواپیما، دم آن است که به شکل T و مانند دم پرندگانی است که قدرت پرواز در پایین ترین ارتفاعات را دارند! در واقع طراحی چنین بدنه ای برای این هواپیما، صرفا به خاطر زیبایی آن نبوده و هدف اصلی، ایجاد قدرت مانور آن مانند پرندگان شکاری بوده است.

BAe 146 نظامی می شود!

یکی از مدل های معروف هواپیمای Bae 146، مدل نظامی آن است که با نام BAe 146STA در میان ارتشی های بریتانیا معروف است. شرکت ( British Aerospace) با تقویت بدنه هواپیما و اضافه کردن رمپ در انتهای هواپیما، این قابلیت را به Bae 146STA اضافه کرده است که می تواند تجهیزات نظامی را برای ارتش انگلستان، با همان بی سر و صدا بودن همیشگی، جا به جا می کند. در 10 سالی که هواپیمای BAe 146 در حال تغییر و تحول بود، تنها یک چیز تغییر نکرد و آن هم نبوغی بود که در طرح اولیه این هواپیما ریخته شد که توانست با 10 سال تغییر و تحول، همچنان انعطاف پذیر باشد. شاید هر از چند گاهی طرح های استثنایی مانند BAe 146 جامه ی عمل بپوشد و مدتی بعد جایش را به مدلی جدید و یا حیطه ی جدیدی بدهد اما چیزی که مهم است، توجه شرکت های هواپیمایی در استفاده از طرح های اصلی این مدل هواپیما های استثنایی است که نباید بی توجه از کنار آن ها بگذرند.      

منبع: eligasht.com

اطلاعات تماس الی گشت:

تلفن: 0218540

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1344811

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =