سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی قربانی می‌گیرد

ایرنا نوشت: میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ترتیب ۱۳۴ و ۱۲۸ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر است در حالی‌ که متوسط جهانی بروز سرطان در مردان و زنان به ترتیب ۲۰۵ و ۱۶۵ نفر است؛ بر این اساس بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است.

عباس نیازی جراح سرطان روز پنجشنبه افزود: سرطان‌های پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ در مردان، سرطان سینه، پوست، روده بزرگ و معده شایع‌ترین سرطان ها در زنان است که البته این نوع سرطان ها با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم، قابل پیشگیری است و چنانچه در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، درمان آن‌ها آسان‌تر بوده و امکان بهبودی بیماران بسیار بیشتر است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر به‌ طور کلی تعداد افرادی که به علت سرطان فوت می‌کنند نسبت به سه دهه پیش، کاهش‌یافته و نیمی از افرادی که امروز تحت درمان سرطان هستند، پنج سال زنده خواهند بود و بیش از ۴۰ درصد آن‌ها، بعد از ۱۰ سال هنوز زندگی می‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: متوسط میزان بقای ۱۰ساله برای سرطان، دو برابر ۳۰ سال گذشته شده و مهم‌ترین دلیل بهبود در بقای بیماران علاوه بر درمان‌های مؤثر، افزایش آگاهی مردم و بهبود روش‌های تشخیص زودهنگام سرطان‌ها است.

نیازی با بیان اینکه آموزش،ترویج تشخیص زودرس و انجام غربالگری از برنامه های  تشخیص سرطان است، گفت: تشخیص زودهنگام آن است که اگر این علائم را در خود پیدا کردیم به‌سرعت به پایگاه سلامت یا مراکز درمانی مراجعه کنیم،   این مراکز، در صورت مهم بودن علائم، فرد را برای اقدامات تشخیصی کامل‌تر به مراکز مجهزتر معرفی خواهند کرد.

 وی اضافه کرد: غربالگری به این معناست که در افرادی که هیچ علامت هشداردهنده‌ای برای سرطان ندارد، اما به دلیل شرایط جنسی یا سن در معرض سرطان هستند، اقدامات تشخیصی انجام دهیم، غربالگری بخشی از برنامه تشخیص زودرس سرطان بوده و به معنی شناسایی بیماری احتمالی ناشناخته با استفاده از معاینه و آزمایش‌های ساده در افرادی است که هنوز علامتی از بیماری ندارند.

نیازی افزود: در حال حاضر روش‌های غربالگری فقط برای بعضی سرطان‌ها انجام می‌شود و در صورتی‌که بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت،   به اهمیت تشخیص زودهنگام و انجام اقدامات غربالگری سرطان پایبند باشند، نتیجه کار بهبود یافته و شاهد کاهش چشمگیری در اتلاف منابع خواهیم بود.

وی ادامه داد: اغلب در مراحل اولیه سرطان، علائمی وجود دارد که توجه به آن‌ها به‌ویژه در افرادی که سابقه فردی یا خانوادگی سرطان دارند، به تشخیص زودهنگام سرطان کمک می‌کند، آشنایی با این علائم و مراجعه به‌موقع به پزشک، اقدامی مهم و کلیدی است.

 نیازی تاکید کرد: ابتلای به سرطان در اقوام درجه‌ یک، تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌های بدون بهبودی در طی دو هفته، توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی، اختلال بلع یا سوءهاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونریزی غیرطبیعی ادرار، مدفوع، تغییرات در نوک سینه، کم اشتهایی یا کاهش وزن بی‌دلیل از علائم سرطان است اما چنانچه سرطان‌های شایع در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، درمان آن‌ها بسیار موفق آمیز تر خواهد بود براین اساس هیچ‌گاه از ترس احتمال تشخیص سرطان، از مراجعه به پزشک خودداری نکنید.

۲۳۵۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1345031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =