۱ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
گاندوهای رها شده به برکه‌ها برگشتند

ایرنا نوشت: رییس اداره محیط زیست سرباز گفت: سیلاب اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان سبب جابه جایی هشت سر گاندو از زیستگاه‌شان شده بود که با تلاش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست به زیستگاه اصلی شان بازگردانده شدند.

بهزاد دهواری روز پنجشنبه اظهار داشت: همچنین سه سر گاندو بر اثر سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان زخمی شده بودند که هم‌اینک در حال مداو هستند.

وی بیان کرد: بعد از بارندگی که در جنوب سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست حجم سیلاب و آورد رودخانه بسیار بالا بود که تا حد زیادی باعث تخریب پوشش گیاهی در مسیر رودخانه و محدوده باهوکلات شد و حتی در بعضی از مناطق پوشش گیاهی و درختان کاملا قطع شده و از بین رفته است.

رییس اداره محیط زیست سرباز گفت: برخی از برکه‌های زیست گاندو که پیش از این برکه‌های دائمی بودند پرآب شده که این امر جابجایی گاندوها را در برداشته و سیلاب برکه‌های جدیدی نیز ایجاد کرده اما با توجه به اینکه هنوز حجم آب بالا و هوا سرد است و گاندوها در سرما فعالیت‌شان محدود می‌شود کمتر دیده می‌شوند و شاید مخفی باشند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اینک گاندوها در زیستگاه اصلی به سختی مشاهده می‌شوند، افزود: گاندوها در جریان سیلاب تلاش می‌کنند خود را از جریان اصلی دور نگه دارند و با توجه به اینکه در حاشیه رودخانه سرباز کشاورزی زیاد انجام می‌شود این گاندوها اغلب به سمت مزارع کشاورزی می‌روند زیرا در این مزارع مقدار جریان آب کندتر و در آنجا می‌توانند خود را نگه داشته تا فشار آب کمتر شود.

دهواری بیان کرد: خوشبختانه با این بارندگی‌ها مشکل زیستگاه گاندوها از نظر منابع آبی برطرف شده گرچه تا حدودی برکه‌های اصلی تخریب شده اما هنوز دقیق مشخصی نیست و زمانی که هوا گرمتر شود گاندوها مشاهده می‌شوند.

وی ادامه داد: امیدواریم سال خوبی برای گاندوها داشته باشیم اما این جابجایی‌ها ممکن است تاثیری بر روی آنها داشته باشد که این امر در طول زمان که فعالیت آنها آغاز شود مشخص خواهد شد.

رییس اداره محیط زیست سرباز گفت: از اواسط اسفند فصل جفت‌گیری حیوانات خزنده آغاز و راحت‌تر در رودخانه مشاهده می‌شوند که امیدواریم امسال با توجه به آب فراوان تولید مثل تمساح‌ها به خوبی انجام شود.

وی افزود: بعد از سیلاب محیط‌بانان زیادی از استان به منطقه اعزام شدند و آموزش‌هایی را به روستاییان مبنی بر احتمال وجود گاندو به نزدیکی روستا دادند تا از نزدیکی به برکه‌ها و حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند.

دهواری اظهار داشت: همچنان محیط‌بانان در منطقه حضور دارند و اگر خطری در این زمینه احساس شود فوری گاندو زنده‌گیری شده و به یک منطقه امن یا ایستگاه ریکوکش منتقل خواهد شد.

وی بیان کرد: از زمان وقوع سیلاب تاکنون گزارشی مبنی بر وجود گاندو در روستاها نداشتیم و اگر هم دیده شده در مزارع کشاورزی که نزدیک برکه‌ها و رودخانه‌ها قرار دارند بوده است اما هنوز به علت بالابودن آب احتمال خطر وجود دارد.

رییس اداره محیط زیست سرباز گفت: قبل از سیلاب گاندوها به دنبال منابع آبی و غذایی به سمت روستاها می‌آمدند اما هم‌اینک منابع آبی آنها تامین شده که البته شاید در زمان جابجایی این اتفاق بیفتد و گاندوهی مشاهده شود اما سمت روستا نمی‌آیند.

وی افزود: احتمال دادیم در این سیلاب بر اثر تنش‌های آبی و استرسی که به این حیوان وارد شده شاید گاندوها در روستاها دیده شوند که با پیشگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اداره کل حفاظت محیط زیست نیروها در کل منطقه اعزام شدند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

۲۳۵۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1345052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =