برنامه‌هایی جمله امداد و نجات و امور مدیریتی رفاه و تامین اجتماعی در بودجه دولت سهم بسیار اندکی دارند.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشها، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز با بیان این مطلب که فصل رفاه و تامین اجتماعی دربرگیرنده اعتباراتی است که اهداف سیاست اجتماعی و رویکرد عدالت‌خواهانه نظام جمهوری اسلامی را تحقق می بخشد، افزود: مجموع اعتبارات حوزه رفاه و تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال 90 با احتساب اعتبارات مندرج در ردیف‌های متفرقه حدود 262 هزار میلیارد ریال است که حدود 61.5 درصد آن به حقوق و مزایای بازنشستگان و حق بیمه‌های بازنشستگی، 14 درصد به امور حمایتی ایثارگران، 12.8 درصد به امور حمایتی و توانمندسازی و 11 درصد به بیمه‌های درمانی اختصاص یافته است. سایر برنامه‌ها از جمله امداد و نجات و امور مدیریتی رفاه و تامین اجتماعی ، کمتر از 1 درصد را تشکیل می‌دهد.

این گزارش می افزاید: بررسی اعتبارات فصل رفاه و تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال 1390 بیانگر افزایشی حدود 16.8 درصد نسبت به بودجه مصوب سال 1389 است. این افزایش‌ها بیشتر ناشی از رشد اعتبارات «حقوق و مزایای بازنشستگان» (108 درصد)، بیمه‌های اجتماعی (82.5 درصد)، بیمه درمان روستاییان و عشایر (39 درصد) است. البته بخش عمده این افزایش‌ها صوری بوده و ناشی از کسری بودجه سال گذشته است.

مرکز پژوهشها با بیان این مطلب که لایحه بودجه سال 1390 در مقایسه با بودجه سال گذشته از شفافیت بیشتری برخوردار است اضافه کرد: مهمترین نقاط قوت آن همسویی با احکام برنامه پنجم توسعه به خصوص در زمینه های تعمیم بیمه پایه سلامت به همه افراد جامعه، گسترش پوشش بیمه های اجتماعی، ارتقای سطح حمایت های اجتماعی، تقویت امور حمایتی ایثارگران و توجه بیشتر به روستاییان و عشایر (در زمینه بیمه درمان)، بیماران خاص، زنان خودسرپرست، افراد بی سرپرست و معلولان و نیازمندان است.

مهمترین نقاط ضعف آن نیز کاهش اعتبارات بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، کاهش بودجه اشتغال و کارآفرینی و کافی نبودن اعتبارات پیش بینی شده برای پرداخت بدهی های دولت به صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی است. هر چند که در مقایسه با سال گذشته، به این موضوع اهمیت بیشتری داده شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =