خودداری وزارت بهداشت از پذیرش معتادان دارای زخم باز

ایسنا نوشت: معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه معتادان مبتلا به ویروس ایدز در مراکز سازمان بهزیستی پذیرش می‌شوند، گفت: این درحالیست که سازمان بهزستی امکان پذیرش معتادان دارای زخم باز را در این مراکز ندارد و وظیفه درمان این افراد به عهده وزارت بهداشت است.

فرید براتی سده با اشاره به ادعای برخی رسانه‌ها در این خصوص که در مرکز غربالگری بهمنیار بعد از اینکه معتادان متجاهر از سوی نیروی انتظامی دستگیر و انتقال داده شدند، در این مرکز به اجبار از آنها تست ایذر گرفته می‌شود و درصورتی که تست ایدز این افراد مثبت باشد، آنها را بیرون از مرکز رها می‌کنند، گفت: برخلاف گفته‌های مذکور، این درحالیست که این فرایند به این شکل نیست و از خردادماه تا الان هیچ آزمایش ایدزی از معتادان گرفته نشده است.

وی افزود: یکی از دلایل عدم اجرای تست ایدز معتادان متجاهر این استکه کیت آزمایش ایدزی که باید وزارت بهداشت برای این منظور و به مقدار کافی در اختیار بهزیستی قرار می‌داد، قرار نداده است. همچنین بخشی از این تست‌ها از طریق یکی از برنامه‌های سازمان ملل و بخش دیگر نیز از طریق وزارت بهداشت تامین می‌شد، اما متاسفانه امسال به اندازه کافی تست ایدز در اختیار بهزیستی قرار نگرفته است.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از خرداد تا کنون هیچ تست ایدز اجباری یا داوطلبانه از معتادان جمع‌آوری شده، دریافت نشده است، اظهار کرد: به همین دلیل این موضوع که در برخی رسانه‌ها مطرح شده، منتفی است و اگر افرادی قبل از پذیرش ترخیص شده‌اند، احتمالا زخم باز داشته‌اند.

براتی سده با تاکید بر اینکه براساس پروتکل‌ها سازمان بهزیستی وظیفه ندارد از افرادی که دارای زخم باز هستند نگهداری کند، تصریح کرد: این افراد باید در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرند و وزارت بهداشت براساس پروتکل‌ها و تعهدی که در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر داده است، باید برای آنها مرکز یا مراکزی را تعیین کند و بعد از مدتی که زخم آنها درمان شد، این افراد را تحویل سازمان بهزستی دهد تا اعتیادشان درمان شود.

وی با اشاره به اینکه به این ترتیب از معتادان جمع‌آوری شده از سوی نیروی انتظامی تست ایدزی اخذ نشده است، گفت: برای بحث مرکز درمان و نگهداری افراد مبتلا به زخم‌های باز هم جلساتی برگزار شده که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: معتادانی که ایدز دارند، اما زخم باز ندارند بدون هیچ مانعی در مراکز سازمان بهزیستی پذیرش می‌شود.

براتی سده با اشاره به اینکه وزارت بهداشت مدعی است که ۶ بیمارستان برای درمان بیماری‌های افراد معتاد تعیین کرده است، ادامه داد: بر اساس این ادعا نیروی انتظامی باید کسانیکه زخم باز دارند را به این مراکز تحویل دهند این درحالیست که براساس ادعای نیروی انتظامی که این معتادان را به این مراکز ۶ گانه می‌برد، این مراکز هم معتادان را نمی‌پذیرند یا ضمانت نامه می‌خواهند؛ به این ترتیب حلقه مربوط به وزارت بهداشت در این فرایند تامین نشده و اگر زخم باز افراد ترمیم شود ما در پذیرش بعد از بهبودی آنها هیچ مشکلی نداریم.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز روز گذشته درباره درمان و پذیرش معتادان متجاهر که منع پذیرش دارند اعلام کرده بود که مسئولیت درمان این معتادان با وزارت بهداشت است و موضوع درمان معتادان متجاهر دارای منع پذیرش، در کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است و سازمان بهزیستی نیز مسئولیتی در درمان این افراد ندارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1346358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =