مأموریت آقای "بورل" در تهران/ «بورل» با چه هدفی با مقام‌های ایرانی دیدار می‌کند؟

ایران نوشت: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز برای نخستین بار از زمان جایگزینی فدریکا موگرینی به تهران سفر می‌کند.

 بورل که در این سفر با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و سایر مقامات ارشد ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند، در حالی راهی تهران شده است که فرانسه، آلمان و انگلیس، سه کشور اروپایی طرف برجام پس از جدیدترین اقدام ایران در کاهش تعهداتش اعلام کردند که تصمیم دارند مکانیزم حل اختلاف موسوم به مکانیزم ماشه را فعال کنند. پانزدهم دی ماه گذشته بود که ایران در پنجمین گام کاهش تعهدات خود، اعلام کرد که به تمامی محدودیت‌ها برای ادامه فعالیت اتمی خاتمه داده و دیگر هیچ محدودیتی را برای عملیات غنی‌سازی خود نمی‌شناسد اما در صورت رفع تحریم‌‍‌ها و محقق شدن منافع برجامی‌اش آماده بازگشت به تعهدهای برجامی است. اما واکنش سه کشور اروپایی عضو برجام به این اقدام ایران، تهدید به فعال کردن ساز و کار رفع اختلاف در توافق برجام بود. آنها مدعی شدند اگر این اختلاف حل نشود، ممکن است در نهایت شکایت خود را به شورای امنیت برده و همین اقدام می‌تواند احتمال بازگشت تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل علیه ایران را به دنبال داشته باشد.
این در حالی بود که این تهدید، نه تنها اقدام مؤثری برای ترغیب تهران برای بازگشت به تعهدات برجامی‌اش نبود که به ابهامات پیرامون آینده این توافق نیز افزود. چه ظریف هم چند روز پیش متعاقب نامه‌ای که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هنگام نخستین گام تلافی جویانه ایران خطاب به سران 1+4 نوشته بود، بازشدن پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت را با خطر خروج ایران از توافقنامه «ان پی تی» روبه‌رو دانسته بود. با این حال کشورهای اروپایی از جمله انگلیس با تأکید بر اینکه از پیوستن به کمپین فشار حداکثری امریکا علیه ایران خودداری خواهند کرد، خواستار جایگزینی برجام با توافق مدنظر دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا شده‌اند. توافقی که ترامپ بر اساس آن خواستار تغییر بندهایی از توافق و افزودن موضوعات دیگری به آن شده است.


مسئول جدید سیاست خارجی اروپا در بحبوحه چنین تحولاتی به دیدار مقام‌های ایران آمده است.

به گزارش ایرنا، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا جزو آن‌دسته از سیاستمدارانی است که از توافق هسته ای با ایران به طور جدی حمایت می کند. او چندین بار از اقدامات دونالد ترامپ در خروج یکجانبه از برجام و اعمال سیاست تهدید و فشار حداکثری علیه ایران انتقاد کرده است. بورل به شدت مخالف یکجانبه‌گرایی امریکا است و از یکجانبه‌گرایی‌ها و اقدامات مداخله‌جویانه دولت امریکا از جمله لغو معافیت تحریم‌های نفتی ایران انتقاد کرده است.بورل یک ماه پس از تصدی مقام هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی El País، در پاسخ به این سؤال که آیا باید خط قرمزی برای ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای تعیین کرد، گفته بود: ما تا حد زیادی خواهان دوام برجام هستیم. از مقامات ایرانی می‌خواهیم هر کاری را که برای زنده نگه داشتن توافق لازم است، انجام بدهند.او همچنین با اظهار پایبندی سرسختانه به برجام، افزوده بود:ما به دوستان ایرانی‌مان می‌گوییم که ممانعت برای از بین رفتن توافق، بهترین کاری است که می‌توانند انجام دهند.

بورل اواخر دی ماه هم در یک کنفرانس خبری در پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفته بود که قصد دارد با همه طرف‌های توافق هسته‌ای گفت‌وگو کند و از همه ظرفیت‌ها برای از بین بردن اختلافات استفاده کند. این دیپلمات اسپانیایی، ساز و کار حل اختلاف برجام را نیز دارای ابهام دانسته و افزوده بود روند این مکانیسم حل اختلاف نامشخص است.
به گزارش ایلنا، دیروز و در آستانه سفر بورل به تهران اتحادیه اروپا در بیانیه ای تأکید کرد : دراین سفر بورل با حسن روحانی، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران و محمد جواد ظریف دیدار خواهد کرد.این سفر فرصتی برای گفت‌وگو درباره تحولات جاری است. همچنین این سفر بیانگر تعهد اروپا به حفظ برجام و همکاری بین اتحادیه اروپا و ایران است.
حال باید دید «بورل» با چه هدفی با مقام‌های ایرانی دیدار می‌کند؟ آیا او همچنان خواهان حفظ برجام است و می‌کوشد ایران را برای بازگشت به اجرای تعهدات برجامی‌اش ترغیب کند؟ اساساً تلاش او برای بازگرداندن این توافق به وضعیت عادی بر پایه کدام اقدام مشخص اروپا جهت حفظ منافع اقتصادی ایران صورت می‌گیرد؟ منافعی که در نتیجه تحریم‌های یکجانبه امریکا و ترس نهادها و کمپانی‌های بزرگ اروپایی از مجازات فرامرزی امریکا از دست رفته است و با هیچ اقدام موازنه‌ای از سوی اروپا مواجه نشده است. مسئول سیاست خارجی اروپا برای خارج کردن برجام از بحران در گام نخست باید برای این پرسش‌ها پاسخی بیابد و پیرامون آنها با مقام‌های ایرانی گفت وگو کند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1346977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =