زمان اعلام لیست نهایی شورای ائتلاف /توجه به استفاده از زنان در لیست اصولگرایان

فارس نوشت: نائب رئیس شورای ائتلاف انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: بیش از ۶۰ نفر رزومه خود را برای شورای ‌ائتلاف فرستاده‌اند که ۴۵ نفر وارد فرآیند بررسی شده‌اند و در تلاش هستیم تا لیست نهایی را حداکثر تا آغاز نیمه دوم بهمن‌ ماه اعلام کنیم.

حمیدرضا ترقی عصر امروز در نشست خبری تشریح و تبیین اهداف و برنامه‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان رضوی که در دفتر حزب مؤتلفه برگزار شد، اظهار کرد: در راستای ایجاد یک کنش سیاسی و اجتماعی هماهنگ و هم‌افزایی بین نیروهای انقلاب در خراسان رضوی تلاشی صورت گرفت، که ائتلاف وحدت‌بخشی از تمام ظرفیت‌های موجود استان برای انتخابات در ضلع جریان نیروهای انقلاب صورت بگیرد، به همین دلیل سعی کرده‌ایم، از تجربیات گذشته استفاده کنیم و با آسیب‌شناسی رفتارهای گذشته به یک فرمول، روش‌ فراگیر و مطلوبی در این عرصه انتخابات دست پیدا کنیم.

نائب رئیس شورای ائتلاف انقلاب اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در گذشته برای تهیه لیست فهرست‌های انتخاباتی در مشهد عمدتا تشکل‌های سیاسی فعالیت می‌کردند، بیان کرد: در دوره قبل تشکل‌های سیاسی با تشکل‌های مردمی، محلات و معتمدین محلات تلفیق شدند تا پوشش بهتری را نسبت به مشارکت جریان‌های تأثیرگذار در مشهد فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره از انتخابات به نظر می‌رسید ظرفیت‌های مغفول دیگری وجود دارد، که اگر به‌کار گرفته شوند هم در جهت جلب آرای عمومی مردم و هم در جهت ساماندهی سازمان رأی انتخابات نقش مؤثرتری می‌توانند داشته باشند.

ترقی با بیان اینکه ظرفیت تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی خراسان رضوی بالغ بر ۳۰۰ تشکل است، عنوان کرد: حدود ۴۰ تشکل فعال شناسایی شد که این ۴۰ تشکل از میان خود جمع ۱۶ نفری را برای عضویت شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب که در لایه مرکزی شورا است، انتخاب کردند و ۷۵ تشکل‌ در لایه دوم قرار دارند که در مجمع عمومی ائتلاف نیروهای انقلاب حضور دارند.

نائب رئیس شورای ائتلاف انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: تشکل‌های سیاسی در این مرحله با یک دامنه وسیع‌تر وارد عرصه شدند، علاوه بر جبهه پیروان خط امام و رهبری که حدود ۱۸ تشکل حضور دارند، تشکل‌های دیگری مانند انجمن اسلامی دانشجویان و پزشکان، آرمان‌خواهان واقع‌بین، جبهه ایستادگی، جبهه پایداری، حزب عدالت و پیشرفت، جمعیت ایثارگران و رهپویان انقلاب اسلامی نیز به این مجموعه اضافه شدند.

وی ضلع دیگر تشکیل‌دهنده شورای ائتلاف را ضلع نخبگان برشمرد و گفت: تبیین حقایق بدون تعصبات جناحی و گروهی بازی است که بر دوش نخبگان و خواص است.

ترقی یادآور شد: نخبگان می‌توانند در بالا بردن روحیه آحاد مردم ایفای نقش کرده و اعتماد به‌نفس عمومی را تقویت کنند، در همین راستا تعدادی از نخبگان که دارای عقبه اجتماعی و تأثیرگذاری در اقشار مختلف جامعه هستند به‌وسیله اضلاع دیگه شناسایی شدند و در لایه اول شورا و مجمع عمومی برای تعیین نهایی فهرست انتخابات حضور دارند.

نائب رئیس شورای ائتلاف انقلاب اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه ضلع یاران انقلاب اسلامی از گذشته مورد اعتماد مردم و مساجد شهر بوده‌اند، متذکر شد: این ضلع ۱۲ منطقه را پوشش می‌دهند و از یک سازمان رأی قابل توجهی برخوردار هستند.

وی تشکل‌های سیاسی، تشکل یاران انقلاب، تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی و نخبگان حوزه و دانشگاه را چهار ضلع شورای ائتلاف نیروهای انقلاب توصیف کرد.

ترقی تصریح کرد: در شهرستان‌ها نیز همین ترتیب را شکل داده‌ایم که تشکل‌های سیاسی، یاران و نخبگان اضلاع آن هستند و حدوداً ۶۵ نفر اعضای شورای مرکزی در استان هستند.

نائب رئیس شورای ائتلاف انقلاب اسلامی خراسان رضوی آیین‌نامه اجرایی شورا، فرآیند رسیدن به یک نامزد اصلح، کمیته‌هایی که متناسب با هدف خود ذیل این شورا باید فعالیت کنند و تکمیل کردن ضلع‌ها و آماده‌سازی اضلاع برای شکل‌گیری مجمع عمومی را نتیجه ۱۵ جلسه فشرده شورای ائتلاف برشمرد.

وی انقلابی بودن، پایبندی به مبانی ارزش‌ها، پایبندی به قانون اساسی، التزام فکری و عملی به ولایت فقیه، پایبندی به استقلال کشور در ابعاد مختلف، پرهیز از تک‌روی، داشتن عقبه فکری و اجتماعی قابل‌ قبول، التزام به همدلی و وحدت و امضای میثاق‌نامه که برای عضویت در این شورا مورد توجه است را جزو ویژگی‌های اعضای شورای ائتلاف مرکزی توصیف کرد.

ترقی ادامه داد: با توجه به اینکه باید نمایندگانی در تزار بیانیه گام دوم انقلاب وارد مجلس کنیم، کمیته تطبیق شاخص‌ها با استفاده از تجربه‌های گذشته و ۱۲ جلسه فشرده توانست جدولی را با ۶۰ «سنجه» مؤلفه قابل ارزیابی کمی و نمره‌دهی در مؤلفه‌های مختلف تدوین کند.

نائب رئیس شورای ائتلاف انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: کمیته تطبیق از هفته گذشته بررسی‌اش را بر روی رزومه نامزدها شروع کرده، از افراد میثاق‌نامه گرفته‌ شده و کسانی که مراحل را طی کرده‌اند، وارد مرحله دوم شدند، مصاحبه‌ از این افراد نیز در حال انجام است تا در نهایت بر اساس این ارزیابی نامزدهایی که امتیاز بالاتری را می‌گیرند تا سقف ۲۰ نفر به مجمع عمومی اعلام می‌شوند و این مجمع در یک جلسه ۳۶۰ نفره لیست نهایی اعضای شورای ائتلاف در مشهد را با رزروها ابلاغ و اعلام می‌کند.

وی با اشاره به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب متذکر شد: مشروعیت این شورا از چند جنبه تأمین شده است، اول مشروعیت قانونی و دوم مشروعیت ذاتی احزابی هستند که یکی از اضلاع شورای ائتلاف را تشکیل می‌دهند و سوم انتخابی بودن اضلاع است که با یک روند دموکراتیک انتخاب شده‌اند.

ترقی اظهار کرد: طی ۴۰ سال گذشته این شورای ائتلاف فراگیرترین، جامع‌ترین و مردم‌سالارانه‌ترین تشکل و شورای ائتلاقی است که تاکنون در مشهد شکل گرفته است و مردمی کردن سیاست، میدان دادن به فعالان و نخبگان برای مشارکت در عرصه سیاسی از امتیازات مثبت شورای ائتلاف است‌.

تأکید بیانیه‌ بررسی منصفانه و عادلانه صلاحیت نامزدها است

نائب رئیس شورای ائتلاف انقلاب اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال در خصوص بیانیه‌ جداگانه‌ای که توسط شورای تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی منتشر شد و حضورشان را در شورای وحدت مشروط کردند، گفت: تأکید و مفهوم این بیانیه‌ها این است که روند رسیدگی و بررسی نامزدها کاملا منصفانه، عادلانه و بدون در نظر گرفتن گرایش‌های جناحی و سیاسی صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: کمیته تطبیق که از هر ضلعی چهار نفر در آن حضور دارند را به گونه‌ای تشکیل دادیم که همه اضلاع در بررسی نامزدها نقش فعال و کاملی داشته‌ باشند، رازداری و انصاف در بررسی نامزدها را از کمیته تطبیق تعهد گرفته‌ایم، افرادی که از این لیست خارج می‌شوند، اصلح‌تر هستند.

ترقی با بیان اینکه بعضی از تشکل‌ها حتی اسامی را نیز اعلام کرده‌اند، بیان کرد: پیشنهاد و اسامی را به شورای ائتلاف اعلام کرده‌اند و این موارد مغایر شورای ائتلاف نیست و بلکه اظهار نظرهایی است که اضلاع می‌توانند داشته باشند.

نائب رئیس شورای ائتلاف انقلاب اسلامی خراسان رضوی متذکر شد: توجه به نقش جوانان و استفاده از زنان مورد توجه بوده و هست، اکثر نامزدهای ما بین سنین ۳۵ تا ۴۰ سال هستند، البته اول کارآمدی مهم است و بعد جوانی نیز امتیاز ویژه‌ای به حساب می‌آید.

وی یادآور شد: بیش از ۶۰ نفر رزومه خود را برای شورای ‌ائتلاف فرستاده‌اند که ۴۵ نفر وارد فرآیند شده‌اند و در حال بررسی هستند، در نهایت لیستی که اعلام می‌کنیم ۵ نفر برای مشهد و ۱۳ نفر برای شهرستان‌های خراسان رضوی است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1347458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =