رئیس سازمان عشایر: قیمت منطقی گوشت گوسفند ۷۰ هزار تومان است

تسنیم نوشت: رئیس سازمان امور عشایر گفت: قیمت هر کیلوگرم دام زنده بر اساس هزینه های تولید ۳۵ هزار تومان و قیمت منطقی فروش گوشت به صورت لاشه برای مصرف کننده ۷۰ هزار تومان است.

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران امروز در نشست خبری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۰ جمعیت عشایر ثابت مانده و کوچ آنها مکانیزه می‌شود و به سمت رمه‌گردانی خواهند رفت.

وی افزود: منظور از رمه‌گردانی آن است که بخشی از خانوار عشایری در سکونت‌های خود مستقر می‌شوند و بخش دیگر دام را برای کوچ خواهند برد.

رئیس سازمان امور عشایر افزود: ۹۵ درصد از جامعه عشایری به راه دسترسی دارند و در حال حاضر بیشتر در حال ایمن‌سازی راه‌های عشایری هستیم.

شاخص دسترسی عشایر به آب سالم به ۶۳ درصد افزایش می‌یابد

قندالی ادامه داد: با موافقت رهبر معظم انقلاب در سال ۹۷، ۱۸ میلیون یورو برای آبرسانی و تامین آب به مناطق عشایری برای سال ۹۸ اختصاص یافت به همین منظور ۲۲۰ میلیارد تومان منابع ریالی برای ۴۲۰ پروژه اختصاص یافت که این امر منجر به افزایش ۱۰ درصدی شاخص دسترسی به آب سالم را بالا می‌برد.

وی افزود:‌بر این اساس شاخص دسترسی به آب سالم جامعه عشایری از ۵۳ درصد به ۶۳ درصد افزایش می‌یابد.

۲۲۵ هزار خانوار عشایری تا سال ۹۹ به انرژی خورشیدی دسترسی پیدا می‌کنند

وی با بیان اینکه برای تامین انرژی جوامع عشایری به دنبال آسان‌ترین روش و کاهش مصرف سوخت فسیلی از قبیل نفت سفید و گازوئیل و کپسول هستیم گفت: انرژی‌های نو از جمله خورشیدی در دستور کار قرار دارد به طوریکه ۲۷ هزار خانوار تا به امروز از این انرژی استفاده کرده‌اند و ۲۲۵ هزار خانوار دیگر نیز تا پایان سال ۹۹ از این مهم بهره‌مند خواهند شد.

رئیس سازمان امور عشایری گفت: برای اجرای این طرح‌ها ۹۰ درصد اعتبارات توسط دولت تامین و ۱۰ درصدی مابقی توسط خودیاری عشایر انجام می‌شود.

قندالی با بیان اینکه ۷۵ درصد معیشت جوامع عشایری مرتبط با دام است گفت: ۲۴ میلیون راس دام در جوامع عشایری وجود دارد که سالانه ۱۹۰ هزار تن گوشت قرمز به غیر از خودمصرفی به بازار عرضه می‌کنند.

وی یادآور شد که برای توسعه این فعالیت‌ها سالانه یک درصد از ورودی منابع صندوق توسعه ملی برای تامین منابع زنجیره گوشت قرمز اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان امور عشایری یادآور شد: زنجیره تولید گوشت قرمز شامل مراحل قبل، حین و بعد از تولید خواهد بود و از فعالین این بخش حمایت به عمل می‌آید.

وی گفت: با مصوبه شورای عالی عشایر کارگروه گردشگری نیز برای آشنایی با زندگی عشایری و ایجاد درآمد برای عشایر در دستور کار قرار دارد.

قندالی گفت: ۲۱ اتحادیه، ۲۱۹ تعاونی، ۳۶۰ صندوق خرد زنان عشایری و یک صندوق توسعه ملی برای توسعه فعالیت‌های عشایری در کشور در حال فعالیت است. از طریق فعالیت آنها نگرانی بابت تامین نهاده‌ها و ارز اختصاصی به واردات آنها نداریم.

رئیس سازمان امور عشایری تاکید کرد: سرمایه صندوق توسعه ملی بخش عشایری از ۲۲ میلیارد تومان به ۷۳ میلیارد تومان ارتقاء یافته است تا به این نحو از فعالیت‌های جوامع عشایری در کشور حمایت صورت گیرد.

یک میلیون راس دام عشایری بیمه شد

وی با بیان اینکه بیمه دام عشایر در دستور کار قرار گرفته گفت: بر این اساس از ابتدای سال جاری تا به امروز یک میلیون و ۵۰ هزار راس دام عشایری بیمه شده است.

قندالی یادآور شد: تسهیلات صندوق توسعه ملی فعالیت‌های عشایری با سود ۴ درصد در اختیار فعالان این بخش قرار می‌گیرد که عمده تسهیلات برای مصارف خوراک دام است.

سیل اخیر بیش از ۴ هزار راس دام را با خود برد

رئیس سازمان امور عشایری در پاسخ به اینکه سیل اخیر چه خسارت‌هایی را به جوامع عشایری وارد کرده است گفت: در سیل فروردین ماه در ۳ استان لرستان، خوزستان، گلستان و خراسان شمالی که سیل بزرگی وجود داشت تلفات انسانی در جوامع عشایری نداشیتم زیرا اطلاع‌رسانی به موقع صورت گرفت اما به زیرساخت‌ها از جمله جاده‌ها خسارت زیادی وارد آمد.

وی افزود: ۱۳۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های جوامع عشایری خسارت وارد آمد که ۵۳ میلیارد تومان آن توسط دولت مصوب ابلاغ و پرداخت شد.

قندالی اضافه کرد: در حوزه دام نیز خسارت بالا بود و به همین منظور دولت به هر خانواده‌ای که دام سبک خود را از دست داده بود ۵۰۰ هزار تومان وام بلاعوض و ۵۰۰ هزار تومان وام با تسهیلات ۴ درصدی پرداخت کرد.

رئیس سازمان امور عشایری گفت: در سیل اخیر در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی نیز تلفات انسانی نداشتیم اما ۴ هزار و ۱۰۰ راس دام طعمه سیل شدند و تنها ۳۸ میلیارد تومان در استان سیستان و بلوچستان به جوامع عشایری خسارت وارد آمد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم گفت: همانطور که پیش‌بینی کرده بودم قیمت دام زنده و گوشت گرم کاهش یافت.

وی افزود: قیمت گوشت قرمز در ابتدای سال جاری به شکل فزاینده‌ای بالا رفته بود به همین منظور تعداد زیادی از افراد به سمت پرواربندی این محصول رفتند که این امر منجر به کاهش قیمت دام زنده در بازار شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم گفت: قیمت هر کیلوگرم دام زنده با احتساب ۲۰ درصد سود، ۳۵ هزار تومان است و قیمت منطقی آن برای فروش به مصرف‌کننده نهایی ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است.

قندالی تاکید کرد: در صورتی که قیمت گوشت گوسفندی به کمتر از ۷۰ هزار تومان کاهش یابد تولید آن برای دامدار نیز صرفه اقتصادی ندارد و باید به نحوی بازار را متعادل کرد تا قیمت آن در همین حدود بماند در غیر این صورت از تولید کاسته می‌شود و در سال آینده دوباره نیازمند به واردات خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا سازمان امور عشایر نیز برنامه‌ای برای عرضه مستقیم گوشت عشایر دارد تا با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده نهایی برسد گفت: در سال‌های اخیر یک مرحله از واسطه‌گری در عرضه دام عشایر کاسته شده به طوریکه جوامع عشایری دیگر خود دام را به کشتارگاه می‌برند و نقش چوبدار در این زمینه حذف شده است اما هنوز عرضه مستقیم گوشت دام عشایر را نداریم.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم گوشت دام عشایر را به صورت مستقیم در بازار عرضه کنیم دچار چالش هستیم اما اتحادیه مرکزی دامداران متحرک تفاهمنامه‌ای با انجمن بسته‌بندی گوشت به امضا رسانده تا بتواند دام خود را با حذف واسطه‌ها به بازار عرضه کند.

وی در پایان گفت: در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹۸ پروژه با ارزش ۷۷ میلیارد تومان در جوامع عشایری افتتاح خواهد شد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1347915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =