۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
واکسن ویروس کرونا کی ساخته می‌شود؟

بنا به گفته محققان، علی‌رغم تلاش بی‌وقفه بین‌المللی، واکسن ویروس کرونا تا اواسط سال جاری، امکان تولید ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، محققان شرکت داروسازی و تحقیقاتی مادرنا «moderna» واقع در ماساچوست که با استفاده از فناوری‌های زیستی در زمینه کشف و ساخت داروهای جدید فعال هستند می‌گویند، آنها با کمک محققان دیگر در تلاش‌اند برای ویروس کرونای جدید با نام علمی nCoV-۲۰۱۹  واکسن بسازند. این ویروس، شبیه ویروس سارس و بسیار مهلک است و تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده است.

 اما بنا بر بررسی‌های این محققان، مشخص شده که علی‌رغم تلاش‌هایشان تولید این نوع واکسن، ماه‌ها طول خواهد کشید. در واقع هیچ یک کارخانه داروسازی نمی‌توانند تا پیش از تابستان، واکسن این ویروس را تولید کنند.

محققان شرکت مادرنا با استفاده از فناوری پیام‌رسان RNA قصد تولید واکسن ویروس کرونا را دارند. این پیام‌رسان با نام «mRNA»، نوعی مولکول حاوی اطلاعات رمزگذاری‌شده است.

داروهای مبتنی بر mRNA، حاوی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که از سلول‌های بدن می‌خواهند پروتئین‌های خاصی در بدن را برای پیشگیری یا درمان بیماری‌ها به‌کار گیرند.

محققان این شرکت تولید دارو می‌گویند، زمانی‌که روی این فناوری به اندازه کافی تسلط پیدا کنیم، روند داروسازی سرعت پیدا می‌کند. زیرا این داروها فرایند مشابه‌ای در ساخت دارند. مثلا، پیام‌رسان RNA با روشی مشابه با ویروس آنفوآنزا یا کرونا مبارزه می‌کند و تنها تفاوت آنها ترتیب حروفی است که پروتئین‌ها را رمزگذاری می‌کند.

این محققان در حال حاضر مشغول بررسی توالی RNA ویروس کرونایی هستند که از دولت چین دریافت کرده‌اند. آنها می‌خواهند به ساختار پروتئینی این ویروس و تفاوت‌های آن با ویروس‌های دیگر پی ببرند و واکسن آن را تولید کنند. سپس واکسن تولیدشده باید مرحله اولیه بالینی خود را بگذراند و پس از تایید ایمنی آن در انسان استفاده شود.

از آنجایی که بررسی ایمنی واکسن‌های جدید بسیار مهم است و واکسن کرونا به محض تولید قرار است در اختیار میلیون‌ها نفر قرار گیرد، تولید و بررسی آن تا تابستان و حتی پاییز سال آینده طول خواهد کشید.

تنها روش پیشگیری از این بیماری، پیشگیری از انتقال ویروس کرونا به افراد دیگر است.

 محققان در تلاش‌اند هر چه سریع‌تر واکسن ویروس کرونای جدید را تولید کنند و در اختیار افراد در معرض خطر ابتلا قرار دهند.

منبع: مدیکال اکسپرس

مترجم: نادیا زکالوند

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1348092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =